Två relativt nya parfymer som jag tycker förtjänar lite mer uppmärksamhet. Något att provdofta om man vill ha en parfym som inte många andra har.
💙 CHLOÉ Nomade Nuit D'Egypte EdP
KRYDDIG, VITA BLOMMOR, AMBER
Doftnoter t ex ingefära, kanel, ginst, apelsinblomma och vanilj
💜 MUGLER Alien Hypersense EdP
TRÄIG, VITA BLOMMOR, MYSK
Doftnoter t ex päron, mandarin, jasmin, drivved, amber och mysk Mitt senaste köp på kicks var denna parfym. Prada Paradoxe är en parfym som verkligen överraskar och imponerar. Jag hade höga förväntningar när jag först fick den i mina händer, men den lyckades överträffa dem på ett sätt jag inte riktigt hade förväntat mig.Det första som slår en är den vackra flaskan – en snygg, triangelformad design som direkt påminner om Pradas ikoniska logga. Den känns lyxig, utan att vara överdrivet flashig, och är helt klart en sådan flaska som man gärna har stående framme.När det kommer till själva doften, så är den verkligen en resa. Toppnoterna av päron och mandarin är friska och livliga, vilket ger en härlig start som känns både fräsch och upplyftande.Det är nästan som om man stiger ut i en trädgård på en solig vårdag. Men det som gör den intressant är att den inte stannar vid att bara vara fruktig och lätt. När hjärtnoterna börjar komma fram, med apelsinblomma och neroli, blir den mycket mer komplex och djup. Det är här som den verkliga magin händer för mig – den övergår till en mer blommig och varm doft, utan att bli tung eller påträngande.Basen är nog min favoritdel. Vaniljen och vita mysktoner ger en mjuk, krämig känsla som känns både mysig och sensuell. Det är en perfekt avslutning som får doften att stanna kvar på huden i flera timmar, utan att någonsin kännas överväldigande. Man känner sig omgiven av en subtil, varm doft som är diskret men ändå märkbar. Mitt bidrag till Beauty Horror Stories, det gäller min ansikts rutin morgon och kväll. Jag använder BeautyActs hudvårds produkter, cleansing mousse,micellar Beauty Water, HydraRepair melting cream och HydraRepair Melting Eye Cream. Den här dagen fick jag slut på ögon creamen så jag tar en annan cream, som inte är BeautyAct produkt alls eller är till för ögonen alls. Jag smörjer in mig under ögonen, lägger mig och vaknar på morgonen av en obehaglig stickande känsla runt ögonen, går till spegeln och ser att jag är sväld runt ögonen, både under ögonen och ögonlocken, det kliar och sticker. Jag har allergi mot olika saker men dum som jag var tänkte jag inte på det. Så det gick en vecka med svällda ögon m m innan det lade sig, fick även en speciell salva att smörja mig med. Kan säga att jag såg rolig ut, men jag lärde mig en läxa. 🍁🍒 Parfymer med bäriga doftnoter 🍒🍁
Två av mina nya parfymer inför höst och vinter är Lancôme La Vie Est Belle Elixir EdP och YSL Black Opium Over Red EdP.
Den första, från Lancôme, är helt ny och en lite spännande och annorlunda doft jag blir glad av.
En gourmanddoft utan vanilj och med ozoniska och akvatiska doftstråk är inte så vanligt. Doftnoter bl a hallon, bergamott, viol, ros, likör, läder, kakaosmör och cederträ. Tycker nästan den doftar som en vuxenvariant av violgodis, fruktig/bärig och blommig.
Den andra är den senaste flankern i Black Opium-familjen från YSL. Originaldoften känns ganska tydligt men i denna finns också doftnoten körsbär, inte syrlig utan söt och bärig. En helt ljuvlig kombination med vaniljen, tycker jag. Andra doftnoter är (liksom i originalet) vita blommor och kaffe.
Har du köpt eller tänker köpa någon ny höstdoft?
Have a Berry Nice Day! 🍒😃🍁 Älskar ju hösten men i år har jag lite svårt att släppa taget om sommaren.
Varma och kryddiga dofter får vänta lite till.
Använder dessa mycket nu:
Valentino Born In Roma The Gold Donna EdP, en lättare tropisk flanker av originaldoften som fortfarande anas i bakgrunden.
Lätt gourmanddoft från Marc Jacobs, Daisy Love Pop EdT, som man blir glad av, doftnoter bl a hjortron, pistage och vispgrädde.
PRADA Paradoxe EdP, smått ikonisk fräsch, söt blommig doft som, efter att jag inte använt den på ett tag, åter igen ger mig lite wow-känsla.
Tips! Ställ bort parfymer du tröttnat på ett tag. Förhoppningsvis känns de som "nya" när du tar fram dem igen.
Om inte, byter eller ger jag bort dem till någon som uppskattar doften.
Händer dock sällan då jag oftast verkligen tar mig tid att välja dem. 😃
Älskar ju parfymer men vill inte samla på dem.
Parfymer ska användas, tycker jag.
Vad använder ni nu mellan sommar och höst?
Eller har du kanske en signaturdoft som följer dig hela året? Lancôme La vie est belle L'ELIXIR L'Eau de Parfum 🌹🖤
Lancôme's senaste flanker av La Vie Est Belle är en överraskning! Vilken spännande doft!
En modern och lite modig fruktig, blommig och söt gourmanddoft men vuxen och utan att vara sötsliskig.
Den lyckas också vara en fräsch gourmanddoft då både akvatiska/ozoniska stråk och citrus anas.
Tycker inte den har mycket, knappast något, gemensamt med originaldoften som har mycket vanilj och vita blommor vilket helt saknas i denna.
Den har spännande doftnoter som hallon, likör och fräsch bergamott. Viol och ros står för blommigheten och basnoterna är lent och sött kakaosmör, läder och cederträ.
Då den saknar vanilj kommer sötman istället från hallonen (bärig sötma som av solvarma hallon i trädgården), kakaosmör och läder (animalisk, mysk och amber).
Efter en stund på huden när violen kommer fram och möter hallon och likör blir jag lycklig. Det doftar på ett positivt sätt violgodis. I timmar doftar den sedan bär, blommor (viol och ros) och mjukt, varmt sött.
Feminin men med lite lekfull kaxighet.
Detta är en parfym som doftar mycket och håller länge, den är modern, cool och känns full av livsglädje på något sätt. Flakongen är ursnygg i rött och svart.
Så roligt och modigt av Lancôme att våga göra en flanker som tar så stora steg bort från originaldoften (som det absolut inte är något fel på)!
Och jag som älskar vanilj, kryddighet och vita blommor saknar det helt plötsligt inte alls! Älskar verkligen när en parfym överraskar och ska absolut provdofta den igen!
Kan verkligen rekommendera er att provdofta denna och återkom gärna med vad ni tycker och hur den doftar på er! Be alltid om att få provdofta på huden istället för på sticka. En parfym doftar aldrig helt likadant på två personer och kommer inte till sin rätt på en pappersremsa. Givenchys senaste utgåva, L’interdit Absolu edp intense. Denna var en födelsedagspresent från min man som jag beställde utan att ha testat för jag visste att jag skulle älska den.
Lavendel, apelsinblomma, kardemumma, jasmin, tuberose, rom, tobak och patchouli. Det kan låta som en galen blandning, men på något sätt passar allt så bra ihop. Jag tycker inte någon not tar över den andra. Jag testade den första gången i veckan när luftfuktigheten var hög och kände hur jag plötsligt transporterades till Cuba i tankarna. Fuktig luft, varm sommarbris, en lokal bar där äldre herrar röker en cigarr och dricker husets rom. Du promenerar genom gränderna och känner doften av färska apelsiner som blandar sig med blommande tuberose.
Det kommer bli en doft jag sträcker mig efter ofta! Jag önskar bara att den höll lite längre än cirka 5 timmar på min hud.
Älskar du lite kryddiga, blommiga och aningen söta dofter bör du testa denna 👌 Det här börjar riktigt bra! 😃
En 100% vegansk adventskalender från Lumene fullproppad med hudvård (17 luckor) och makeup (7 luckor).
Flera fullsize produkter! Har taggat några av dem.
Superbra möjlighet att prova på Lumenes sortiment. Produkter från de flesta hudvårdsserier finns med som Nordic-C, Nordic Sensitive, Nordic Clear, Nordic Hydra, Nordic Bloom och Nordic Ageless. Rengöring, dagkräm, nattkräm, ögonkräm, serum, ögonserum, mask.
Makeup produkterna är bl a en flytande bronzer (kolla in betyg/omdömen/recensioner på produktsidan!), blush, mascara och brow gel. Dessa 4 är alla i fullsize.
Priset (där jag sett det) är 999 kr och om man kollar priset här på KICKS hemsida för de 3 första produkterna jag taggat så kostar bara de tillsammans mer än kalendern!
Så inte bara en bra och rolig mix bakom luckorna utan också en väldigt prisvärd kalender.
Ska bli kul när många fler börjar dyka upp men jag tror denna kommer stå sig bra i konkurrensen.
Har de senaste åren alltid haft en eller två adventskalendrar från bl a Clinique, Lancôme, Lumene, Biotherm, Rituals och The Body Shop.
Prismässigt har Lumene varit bland de billigare och jag tycker alltid att de lyckas med att fylla sin kalender med en väldigt bra, rolig och användbar mix av produkter inom både hudvård och makeup. Generöst innehåll med flera fullsize och när butikerna brukar skriva värdet på innehållet som jämförelse till kalenderns pris så brukar Lumene oftast ligga väldigt bra med ett värde på ca 2,5-3 gånger priset. 😃
Någon mer än jag som är taggad på årets kalendrar? 🎄🥰
Vad brukar du har för kalender (om du brukar ha någon)?
Vilken skulle du vilja ha?
Drömkalender om du fick skapa den själv?
Bild nr 2 tog jag i en KICKS butik i september förra året så jag tror inte vi behöver vänta så länge.
Konstigt att "prata" adventskalendrar när jag nu efter frukost ska smörja på solskydd och njuta av solen! 🌞🍉
Men visst har hösten också mycket att se fram emot. Längtar faktiskt lite efter mina kryddiga mysparfymer, härliga tröjor och värmeljus. 🕯🍁 FLANKERS = nya varianter av storsäljande parfymer
Fler och fler flankers lanseras på senare år. Genom att variera några få doftnoter lyckas man skapa nya dofter som både blir spännande och är trygga på samma gång.
Den främsta anledningen är självklart ekonomisk - ett väl inarbetat namn, en flaska som lätt känns igen och en trogen kundkrets.
Den vanligaste varianten på originalet är att man förstärker en not och sedan gör doften lite varmare och kraftfullare med hjälp av tränoter och kryddiga doftnoter.
Ofta tillkommer dessa ord i namnet: Intense, Elixir, Noir, Midnight, Black eller Gold.
Säsongsflankers förekommer också. T ex Calvin Klein´s många versioner av CK One Summer och Escada´s nya sommardofter varje år.
I vår-och sommardofterna minskar man istället på de tyngre doftnoterna och lägger gärna till citrus, marina noter, skira blommor eller tropisk fruktighet.
Och nu lägger man ofta till: Fraiche, L'Eau, Sheer eller Paradise
Ibland släpps också flankers med samma namn men med en helt annan doft så provdofta alltid innan köp!
Nästan alla parfymhusen gör flankers och dessa är bara några exempel:
Lancôme - La Vie Est Belle
DIOR - J'Adore
YSL - Black Opium
Hugo Boss - Bottled (över 20 st flankers sedan originalet 1998)
DKNY - Be Delicious (över 30 st flankers sedan originalet 🍏 2004)
Så vad tycker ni? Är det spännande med flankers? Eller fantasilöst?
Ibland kan det ju bli rätt förvirrande när det finns en EdP, Intense EdP och Parfum.
Ge gärna något exempel på någon originaldoft eller flanker ni gillar/ogillar! 🌹 RECENSION ROSE INC SATIN LIP 🌹
Jag är härmed besatt av rose inc, jag hade turen att vinna både läppstift och rouge här på kicks beauty talks och wow? I videon har jag ett läppglans innan läppstiftet så pigmentet är lite svagare än om det appliceras direkt på läpparna.
Okej så läppstiftet har en "vass" kant som gör appliceringen mer exakt, vilket jag älskar, mina läppar blir också återfuktad, det är som en hybrid mellan läppstift och hudvård i ett, så himla bra! älskar när smink har hudvårdande egenskaper 💋
Läppstiftet håller inte genom allt, men det är lätt att återapplicera och jag älskar designen på produkterna, rose inc känns så lyxigt verkligen 🪷 älskar att den har en magnet som gör att locket sitter på ordentligt, lätt att öppna, applicera och trots mycket pigment känns den lätt, inte kletig och färgen är så fin, en nude/rosa mot det ljusare hållet, helt underbar med en mörkare läppenna! 🤩
rose incs smink är veganska och både läppstiftet och blushen finns som refill vilket är miljövänligt 🫶🏽 nu testar vi lite basprodukter! ♡ vi börjar med..

Charlotte Tillbury Airbrush Flawless Foundstion, 1 Cool Froid, 52€:
+Den färg korrektar bra. Ser fin ut på fotton med blixt!
-Täcker inte mina acne ärr, och förstorar mins porer. Färgen känns för blek för min underton tyvär. Torkar snabbt även efter dagkräm så flagnar den på huden..

Lumene Blur Longwear Makeup Spray, 14€:
-Ser inte mycket bra skillnad alls mer än att den vattnar ut min foundation och tar bort täckningen. Min första setting spray, ska de verkligen vara såhär? Jag håller mig till puder tack.🫶

Hojo Oil control powder, 02 ivory white, 129sek: Detta pudret är räddaren i nöden för alla foundation baser jag använder, vare sig jag är torr i huden eller inte. Den fulländar och mattifierar, suddar ansiktet så väl, det hjälper även att burken är så himmla mysig att se på. En fröjd för ögonen och huden!

YZS Concealer, 3 colors, 8€:
I 3 hudtoner kommer den och jag demonstrerar då den ljusaste. Den täcker verkligen inte någonting MEN den suddar mina porer vilket säkert ger den bra användning på just kinderna under foundation.

Hur många basprodukter kör ni med? Ha en fortsatt fin vecka! Lite parfym-inspiration 💗 eller Mors Dag-tips!
ISSEY MIYAKE L'Eau D'Issey Pure Nectar EdP
En fräsch, ren och feminin doft. Fruktig, lätt blommig och akvatisk.
Doftnoter bl a: päron, honung, bergamott, vattennoter, pion och cashmeran.
Ni som brukar läsa mina inlägg vet att jag älskar de flesta av Issey Miyake's dofter. Den japanska modedesignern lanserade sin första doft 1992 (taggar den också). Då helt unik och många har försökt återskapa de rena, porlande akvatiska inslagen som är så typiskt för de flesta av Issey Miyake's parfymer. Försök provdofta I butik (obs! stor risk att du blir förälskad 😍)
Ljuvliga dofter du inte hittar på alla. Finns även några spännande herrdofter.
MARC JACOBS Daisy Love Pop EdT
Lekfull, söt gourmanddoft.
Doftnoter: hjortron, bergamott (citrus), vispgrädde, pistage, mysk och benzoin.
Marc Jacobs har genom åren lanserat väldigt många parfymer och denna är en av de senaste från i år (taggar även de andra nya). Har haft flera och har för tillfället denna och Perfect EdP. De flesta är lätta att bära och gillas av många. Man blir sällan besviken på Marc Jacobs dofter.
BURBERRY Goddess EdP
Elegant och lyxig. En mjuk, feminin och kryddig doft.
Doftnoter: lavendel, kakao, ingefära och vanilj.
En speciell doft som behöver upplevas så jag rekommenderar att ni provdoftar den i butik. Kanske mer en doft för höst och vinter men helt ljuvlig en varm sommarkväll också. Älskar kombinationen lavendel och vanilj. Och tänk er hur gott man somnar med denna drömdoft hängandes kvar. 🥰 Minute Makeup är en trend som dyker upp lite då och då på sociala medier 😃👌
Det är inte så konstigt att trenden återkommer, för vem vill inte veta hur man kan sminka sig på under två minuter? I går morse testade jag om jag skulle klara det. Jag ville ha en snabb men ändå komplett sminkning med bas, bryngel, ögonskugga, rouge, bronzer, mascara och läppfärg.Låter det omöjligt? Inte alls! Tricket är förstås att ha mångsidiga produkter som går snabbt att applicera. Jag rekommenderar en färgad dagkräm, en transparent bryngel, en ansiktspalett och ett färgat läppbalsam. När det gäller mascara finns det inga genvägar, om du inte vill satsa på lashlift eller fransförlängning.Hur gick det?Så här lade jag min 2 Minute Makeup igår. Först applicerade jag min SPF 50 och Min Fit me concealer. Därefter kammade jag till brynen med got2b.Det tog mindre än 10 sekunder och sedan sitter brynen som klistrade hela dagen. Jag hyser en hatkärlek till denna gel, för den hårda känslan brynen får är lite obehaglig. Om jag bara tittar på resultatet —utan att känna på det — är jag supernöjd.Nu hade jag mindre än en minut kvar, men med en bra ansiktspalett kommer man långt. Min välanvända Hourglass Ambient Lighting Edit Unlocked Snake Palette är ett säkert kort, för de välpigmenterade mjuka puderprodukterna smälter in i huden på nolltid. Med hjälp av en rougeborste kunde jag svepa på både highlighter, ögonskugga, rouge och bronzer. Inga finesser, men både kinder och ögonlock fick toner av champagne, brons och ros.De sista sekunderna ägnade jag åt fransar och läppar. Det blev bara ett lager av Maybelline Mascara och min älskade Ysl mascara och några snabba drag med Lip Balm,Clarins men när jag stoppade timern hade det inte ens gått två minuter. Resultatet blev absolut godkänt. Tycker ni borde testa för skoj skull me timer och lägg gärna ut. ⏱️😂🥰 Chloé Nomade Nuit D'Egypte EdP
Tycker denna nya parfym från Chloé är en väldigt vacker doft i en elegant och stilren flakong.
Den är superkvinnlig, mjuk, varm, behagligt kryddig och blommig.
En, tycker jag, helt underbar unik doft med en hel rad spännande doftnoter som jag inte ens kände till namnet så det blev att läsa på lite.
Men är det något jag gillar förutom att provdofta parfymer så är det att läsa om dem! 🥰
Doftnoter
Myrra
Kanel
Ingefära
Apelsinblomma
Ginst
Kyphi - egyptisk rökelse, varm, söt, kryddig
Vanilj
Opoponax - söt och aromatisk harts
Cypriol Olja/Nagarmotha - eterisk olja, träig, jordig, läderaktig
När man läser om dessa doftnoter är det lätt att tänka att detta är en höst- och vinterdoft men jag tycker den passar hela året om.
Dagen jag provade den var det soligt och +25 C och den utvecklades jättefint på huden.
Det är inte en tung doft men den stannar länge.
Jag ska definitivt provdofta den igen för att se om förälskelsen håller i sig! 🥰
Vill du ha en unik doft som inte så många hunnit upptäcka och bär tycker jag verkligen att du ska provdofta denna!