/ Följ vår hudterapeut

Följ vår hudterapeut

Nyfiken på vad hudterapeuterna själva använder? Följ med in till Annas privata badrumshylla! Här kan du höra om nyheter och trender först och lära dig mer om professionell hudvård!

Skriv här
AllaMakeupHudvårdDermatologisk hudvårdProfessionell hudvårdHårParfymBeauty HackBeauty TesterManTävlingTolka LookenHållbarhetNyhet
Senaste
Filtrera
Anna
KICKS Hudterapeut
18/03/26-11:11

Fick en fråga tidigare om vi kan gå igenom olika exfolieringar och hur man på bästa sätt använder dessa. Så här kommer lite nyttig info angående AHA och BHA syror.

🧪 AHA står för Alpha Hydroxy Acid och här kan vi hitta olika syror så som glykolsyra, mandelsyra och mjölksyra. Denna typ av syra är perfekt om man vill jobba PÅ huden och då pratar vi om glåmighet, linjer och pigmenteringar.

🧪BHA står för Beta Hydroxy Acid och detta är salicylsyra. Det är en oljelöslig syra som jobbar I huden. Perfekt för dom som har porer och finnar men även för dom som upplever ojämn hudton eller milier i huden.

Har du känslig hud men vill testa en syra? Många blir lite rädda för ordet syra om man har känslig hud men sanningen är den att BHA syra faktiskt har antiinflammatoriska egenskaper och passar trots att man har rosacea.

Har man en känslig hud och hellre vill jobba med en AHA syra så kan men kika efter produkter som innehåller Mandelsyra då denna är snällare mot huden och passar bättre om man har en känsligare hud.

🧖🏼‍♀️ Vart i rutinen använder vi en exfoliering?

Detta kan ibland skilja från märke till märke men generellt så säger vi att man applicerar sin exfoliering efter sin toner och innan sitt serum för bästa effekt.

💆🏽‍♀️ När man börjar med en ny syra produkt så behöver man välja in den i huden då gör du såhär:

• Ta råd av en Hudterapeut för att hitta rätt produkt för just dig och din hud. Här på Beauty Talks kan du alltid ställa frågor i ”Fråga våra Hudterapeuter” om du känner dig osäker.

• Börja med att introducera produkten i din rutin cirka var tredje dag/kväll i 1-2 veckor beroende på hur känslig hud du har.

• Om huden känns bra efter detta så ökar man upp användandet till varannan dag/kväll och låter huden anpassa sig i ytterligare 1-2 veckor.

• Känner man att man önskar öka upp användningen till varje kväll kan man nu göra detta om huden mått bra och anpassat sig till produkten.

💭 Viktigt att tänka på! Man måste INTE använda sin exfoliering varje dag, men vi behöver ha den i en kontinuerlig rutin. Så att använda den varannan dag eller kväll går fint om din hud inte klarar av mer än det.

🙅🏽‍♀️ **Bör man blanda olika exfolieringar? ** Det korta svaret är nej – vi bör inte blanda eller använda olika syror med varandra. Känner man att däremot att man måste använda både en AHA syra och en BHA så är det bästa att dela upp detta och använda BHA på morgonen och AHA på kvällen.

Varför man har denna uppdelning är för att vi inte vill kombinera BHA med A-vitamin produkter som bör användas på kvällen.

Nedan har jag taggat mina favoriter med syror i sig - kommentera gärna era som ni har hemma eller några mer specifika produkter som ni vill veta mer om ❤️

Klicka på ett alternativ för att rösta
Nu när du kan lite mer - vilken syra tror du passar dig bäst? 🤩
5Bidrag
AHA-syra 🩷
BHA-syra 🤍
Skin Perfecting 6% Mandelic Acid + 2% Lactic Acid Liquid Exfoliant 30 ml
Skin Perfecting 2% BHA Liquid Exfoliant 30 ml
Mandelic Acid Gentle Exfoliating Toner 30 ml
Press & Clear 150 ml
AHA+BHA Mask 50 ml
Tag
Professionell hudvård
Anna
KICKS Hudterapeut
23/02/26-12:56

Vi brukar ju posta våra inlägg på fredagar men denna gång så fick det bli lite senare från mitt håll – den som väntar på något gott…. 😅

Jag tänkte inte att vi ska djupdyka i schampoo och balsam då detta är något som jag själv upplever att man har ganska bra koll på utefter ens hårkvalitet, men självklart ska ni ändå få veta vilka jag använder.

Mina produkter, från början till slut, är från Shu Uemura (med något litet inslag från Kerastase och color wow) både när det kommer till rengöring av håret samt styling. Ett japanskt märke med sällsynta och unika ingredienser som gör magi för håret och det finns något för alla.

💙 Muroto Volume Amplify Shampoo – Volym schampoo med en mild härlig doft som löddrar helt lagom. Mitt hår känns mjukare och mer luftigt på en gång efter användning.

🤍 Ultimate Reset Mask – Ungefär var tredje tvätt så använder jag en hårinpackning och denna produk kan variera beroende på årstid men just nu, när det är torrt och kallt så behöver mitt hår all hjälp den kan få och då är denna min go-to.

💚 Silk Bloom Conditioner – Balsamet som får håret att gläsna utan att håret blir fett. Den har en relativt lätt konsistens för att vara ett balsam men på något sätt så räcker den ändå. Håret blir mjukt och glansigt direkt och blir väldigt lätt att reda ut.

Styling -

🖤 Awa Volume Hair Mousse – Moussen som jag inte trodde fanns, finns! Den ger volym och fyllighet utan att kännas sträv eller klibbig i håret. Istället så ger den silkeslen hår med mycket glans och en frisyr som håller.

🖤 Netsu Design Blow Dry Cream – Värmeskydd upptill 230°C som även ger minskad frizz och gör det enklare att föna och styla. Med denna produkt tycker jag även att det är lättare att styla om dagen efter för ett lika fint resultat.

🖤 Tsuki Shape Blow Dry Spray – Denna spray är en som hårspray som aktiveras av värme och ger definition till håret utan att man upplever tyngd eller att man har produkt i håret. Ett måste för att få lockarna att hålla hela dagen.

💛 Elixir Ultime L’Huile Originale Hair Oil – Denna olja har ju varit med i många test så ni har ju full koll på hur den fungerar. Men jag har väldigt torra toppar och ett tips från cochen är att lägga i ganska mycket olja på dina toppar innan du går och lägger dig och sätter på en strumpa på topparna. Då är dom helt plötsligt mycket mjukare och ser även friskare ut dagen efter

🩶 Dream Coat Supernatural Spray – Ingen har väl misst denna dream coat? Och lever den upp till hypen? SVAR: JA! Den håller nere mitt frizz på ett sätt och gör att jag kan styla om mitt hår gång på gång så att det mer eller mindre alltid ser nytvättat ut.

Nu är jag ju supernyfiken på vad ni använder för produkter i eran hårrutin? ❤️

Muroto Volume Amplify Shampoo 300 ml
Silk Bloom Conditioner 250 ml
Ultimate Reset Mask 200 ml
Awa Volume Hair Mousse 150 ml
Netsu Design Blow Dry Cream 150 ml
Tsuki Shape Blow Dry Spray 200 ml
Elixir Ultime L’Huile Originale Hair Oil 75 ml
Tag
Professionell hudvård
Anna
KICKS Hudterapeut
13/02/26-14:07

Som ni kanske såg på första bilden av mitt badrumsskåp så finns det MÅNGA cremer – men tänker att vi går igenom dom som jag faktiskt köper om och om igen. 💸

Min något torra och extremt yttorra hud gillar rikare cremer på kvällen men lite lättare på dagen och då har jag hittat min perfekta kombo. Ingen har väl heller missat att jag är en riktigt Paula’s Choice nörd så självklart är det Pro-Collagen Peptide Plumping Moisturizer 🩷 som är mitt solklara val som creme för dagen.

Den har en lite geligare textur som ger ordentligt med fukt samtidigt som den näste fungerar dom en primer på huden så att manke up även lägger sig finare på huden. Under sommaren så använder jag även denna på natten.

Jag tillhör ju dom som ABSOLUT använder SPF året runt, vilket jag hoppas att även ni gör 😜 oavsett om det är i en creme, i er primer eller kanske i er Foundation.

🍊5% Vitamin C Sheer Moisturizer är min huds bästa vän. Den är lätt i konsistensen, ger massor med härlig lyster, återfuktar och jämnar ut hudtonen. Den går även fint att kombinera med cremen ovan så att man får det bästa av 2 världar.

Men vad applicerar vi på natten då när vi kanske önskar mer näring till huden?

💎Enriched Booster Creme från Dr.Levy är LYX på flaska. Här har vi en rik och fyllig creme som verkligen bäddar ner huden under natten så att man vaknar upp mjuk och plumpad. Den ger en otroligt återfuktning samtidigt som den stimulerar kollagenproduktionen.

Ett extra tips för hela familjen såväl i skidbacken som en kall morgon innan jobb och förskola – Panthenol Ceutic. Här har vi en vattenfri creme som passar alla inklusive barn vilket gör att det går super att applicera precis innan man går ut, utan att riskera att skada huden.

Om ni kikar tillbaka på bilden med mitt badrumsskåp – vilka produkter vill ni att vi djupdyker lite extra i? Kommentera här nedan så tar jag upp dessa i ett separat inlägg

Sist men inte minst vill jag önskar alla er en fantastisk fin helg och en härliga ALLA ❤️ DAG

Använder ni SPF året runt? 👀🕵🏽‍♀️
13Bidrag
Absooooolut! 🫡💁🏽‍♀️
.....Nope 🤫🙈
Enriched Booster Cream 50 ml
Pro-Collagen Peptide Plumping Moisturizer 15 ml
5% Vitamin C Sheer Moisturizer SPF50 60 ml
Panthenol Ceutic 30 g
Tag
Professionell hudvård
Anna
KICKS Hudterapeut
06/02/26-12:43(redigerad den 06/02/26-12:58)

Serum i alla dess former!

Vem älskar inte serum. Den produkt som jag hade sagt gör mest skillnad på vår hud och som även ger snabbats resultat.

Många tror att hudvård gör mirakel och att man kan förvänta sig effekt på en gång, detta ju inte riktigt sant. Vi kan göra mycket med hudvård men det krävs tålamod och även att man ibland justerar sin rutin för att nå de resultat man önskar.

Min hud är lite som en bergochdalbana och går upp och ner allt eftersom klimatet ändras. Vi går ju redan mot våren men trotts detta så är det kallare än någonsin och här kräver min hud mycket fukt och barriärstärkande produkter. Jag har ju en viss förkärlek för Paula’s Choice Serum och här finns det några som jag aldrig tror att jag kommer kunna vara utan.

💜 CellularYouth Longevity Serum – Hudens nya bästis, för alla som vill ha en välmående hud.

Serumet hjälper till att återaktivera hudens naturliga energi- och reparationsprocesser och passar alla vuxna som vill motverka eller minska synliga tecken på hudens åldrande - samtidigt som det framtidssäkrar hudens ungdomliga lyster.

Det tog hela 5 år(!!!!) att ta fram detta serum och för den som vill nörda in sig på ingredienser så innehåller den NAD⁺-stödjande Age Disrupting Complex-teknologi med ingredienser som taurin, exosomer och peptider.

🩵 7% Ectoin Booster – För den torra och känsliga huden som behöver det lilla extra under kallare årstider.

Här har vi ett serum som ger en bättre och starkare barriär på bara 7 dagar samtidigt som den återfuktar huden på djupet. Självklart kan det skilja lite från hud till hud och det är viktigt att man använder rätt produkter i hela sin rutin, men för mig har den gjort underverk.

Huden känns direkt mycket lugnare, jag får en fantastisk lyster till huden och man kan känna hur huden stannar återfuktad under hela dagen. Make-upen lägger sig mycket mer felfritt och håller hela dagen. Serumet har en fylligare lite mjölkig textur vilket då ger det här direkta plumpet och glowet till huden.

💜Clinical PRO Retinaldehyde Dual-Retinoid Treatment – För den som vill jobba på en klarare och jämnare hudstruktur samtidigt som den förbättrar synliga ålderstecken.

Detta är ett avancerat A-vitamin serum med retinaldehyd som används till natten och är perfekt även för den som är lite känsligare då denna produkt har ingredienser som minimerar irritation i huden som annars kan uppstå av A-vitamin. Jag upplever heller inte att denna produkt gör att man flagnar som många andra A-vitamin serum. Här vaknar man i stället upp med en fin lyster, mjuk hud och efter ett tag även en klarare hud.

Vi pratar ju mycket om vilken ordning ska man använda sina serum om man har flera i sin rutin och den generella regelns är att man alltid tar det serumet som har lättast konsistens först och avslutat med den rikaste. Men här kommer några undantag:

Använder man CellularYouth Longevity Serum så ska detta serum ALLTID appliceras först.

🍋Vissa c-vitaminserum ska applicera som första serum på huden oavsett konsistens.

🧬Många a-vitaminserum bör appliceras först och gillar även att jobba själv på huden utan några andra serum efter.

Jag hade tänkt att prata om mina beauty tools 🛠️ också - men detta blev alldeles för lång så vi tar ett extra inlägg nästa vecka om detta ❤️

Clinical PRO Retinaldehyde Dual-Retinoid Treatment 5 ml
7% Ectoin + Hyaluronic Acid Milky Hydrating Serum 20 ml
CellularYouth Longevity Serum 30 ml
Tag
Ansiktsvård
Anna
KICKS Hudterapeut
30/01/26-11:13(redigerad den 30/01/26-17:21)

Välkomna till ett nytt rykande avsnitt där Toners och Exfolieringar/peeling står i fokus.

En toner är inte alltid en självklarhet för alla att använda och man måste faktiskt inte använda en toner. Jag personligen gör detta för att ge huden en fuktboost då jag har märkt att huden stannar återfuktad längre och även att det ger det där härliga plumpet samt glowet.

💦Min favorit i denna kategori är enkel - Resist Advanced Replenishing Toner från Paula’s Choice. Det är en lite rikare toner som, enligt mig, appliceras bästa genom att klappa in den i huden. Jag använder den i flera lager om det behövs för att boosta huden med fukt och även ge den perfekta grunden för efterkommande produkter.

En självklar del i min dagliga rutin är exfoliering. Detta för att få bort gamla hudceller på hudytan så att våra produkter har bättre förutsättningar för att penetrera så djupt ner i huden som möjligt.

Jag använder mig av lite olika typer av exfoliering beroende på både hur huden mår, årstid och behov. Hévi, vår Farmaceut, har skrivit lite mer om det vanligate exfolieringarna med AHA och/eller BHA syra medans jag tar mig ann dom lite ovanligare typerna av exfoliering

🩷Enzym peeling – Här har vi en snäll peeling som verkligen passar alla, även den mest känsliga. Den är super om man känner sig lite irriterade i huden men ändå behöver den lätt peelande effekten.

Många enzympeelingar går fint att använda dagligen likt min favorit Daily Microfoliant från Dermalogica. Här har vi ett pulver som man i handen mixar upp med vatten för att få ett lätt lödder som man sedan masserar in i huden och sen sköljer av. Denna produkt passar även på en lite yngre hud som har börjat få hormonella förändringar i huden.

🤎Multi peeling – För en djupare exfoliering så finns det även produkter som har allt och lite till. En multi-peeling består ofta av syror, enzymer samt korn och passar en lite tåligare hud. En såndan typ aav produkt behövs inte användas mer än 1 gång i veckan och man bör här även ha lite koll så att man inte har några andra produkter i sin rutin som ”krockar” med denna typ av produkt.

Min go-to är Radical3 Reboot Pro Peel från Dr. Levy. 🎖️ Den innehåller AHA- och BHA-syra, enzymer från granatäpple och naturliga och biologiskt nedbrytbara små cellulosapärlor. Hur härligt låter inte det!?

Välj en eller flera svar
Vad använder du för exfoliering? 🫧🌟
11Bidrag
💙AHA-syra
🤍BHA-syra
🩷Enzym-peeling
🤎Multi-peeling
Skicka
Tag
Dermatologisk hudvård
Anna
KICKS Hudterapeut
23/01/26-11:24(redigerad den 23/01/26-11:32)

RENGÖRING

För många är inte rengöringen det viktigaste momentet i en rutin, men för mig är det verkligen A och O. Vissa tycker att det räcker med ett micelärt vatten, andra använder tvål medan vissa, som jag, använder minst 3 olika rengöring som jag varvar mellan.

Min HOLY GRAIL rengöring som alltid finns med i min rutin är PRECLEANSE från Dermalogica. 🎖️ Här har vi den mjukaste av oljor som inte heller blir för klibbig. Den tar bort makeup på ett effektivt och skonsamt sätt både på ögon och ansikte utan att lämna kvar den klassiska oljehinnan.

En produkt som jag efter 15 år än idag använder är – BI-FACIL från Lancôme. Säg mig en mer ikonisk eye-makeup remover? Denna dubbelfas rengöring som man skakar innan användning tar bort ALLT. Och även jag som är linsbärare upplever att den fungerar perfekt utan att irritera ögonen.

💁🏽‍♀️Varje dag använder jag även någon av dessa två rengöring beroende på hur huden mår och vad den önskar. Men en som jag är lite extra kär i just nu är 3Deep Cell Renewal Micro-Resurfacing Cleanser från Dr. Levy.

Detta är en multifunktionell rengöring som exfolierar med hjälp av AHA-syror tillsammans med små riskorn. Den har en silkeslen finish och man blir verkligen som en bebis i huden efter användning. Jag upplever att den ändå är så pass skonsam att jag kan använda den 1 gång per dag.

Jag använder generellt mest doftfria produkter men ibland vill ja få till det där lilla extra med en härlig doft och då är denna gelbaserade rengöring min go-to. Water Drench Hyaluronic Cloud Makeup Removing Gel Cleanser från Peter Thomas Roth är en återfuktande gelrengöring som vid kontakt med vatten bildar ett härligt skum. Huden känns jämn, ren och återfuktad mer lite extra lyster efter varje användning. 💦🫧

Vad använder in för rengöringar just nu och har ni någon HOLY GRAIL produkt som ni köper om och om igen?

"Never have i ever" - struntat i att tvätta av sminket?
9Bidrag
Det kan ha hänt 🙈🙊
Aldrig!! Rengöring är ett måste på kvällen 🤩
Bi-Facil Waterproof Eye Makeup Remover 75 ml
PreCleanse 295 ml
3Deep Cell Renewal Micro-Resurfacing Cleanser 150 ml
Tag
Ansiktsvård
Anna
KICKS Hudterapeut
16/01/26-11:00

BADRUMSSKÅPET ❤️

Tag
Professionell hudvård
Anna
KICKS Hudterapeut
03/11/25-11:15(redigerad den 03/11/25-13:55)

Fukt eller näring – vad ska man välja?

Om vi går tillbaka till grundläggande hudvårdssnack och tar en titt på de olika hudtyperna som finns så har vi dessa:

⚪️ Torr hud – Huden känns stram, kan flagna och minimala porer som nästan inte syns. För att återfukta huden på djupet kommer vi här behöva båda fukt och näring i vår hudvård dagligen. Många som har en torr hud uppskattar oftast att använda en olja i sin kvällsrutin.

⚪️ Normal hud – Här vill vi upprätthålla den balans som huden redan har. Små porer kan synas och huden upplevs ha en hälsosam lyster. Det är med fördel som vi använder fukt året runt och kanske boostar huden mer lite mer näring under de kallare årstiderna

⚪️ Kombinerad hud – Delar av ansiktet känns torrt och andra delar mer oljig. Synliga vidgade porer i de mer oljiga delarna av ansiktet. Här är det extra viktigt att hitta det som passar just denna hudtyp. Vi kommer alltid behöva fukt och för att få näring till de torra partierna är en rikare mask perfekt att använda partiellt.

⚪️ Oljig hud – Hela ansikten upplevs glansigt och nästan lite flottigt, större och synliga porer och man kan även uppleva mer tilltäpptheter i huden. Här är fukt A och O. Detta för att överproduktion av olja på huden kan vara för att huden har en saknad av fukt. Då väljer huden att ”smörja” sig själv genom att producera mer olja. Med denna hudtyp ska man dock vara försiktig med näring och rikare konsistenser.

Om vi summerar ovan så behöver ALLA fukt i sin hudvård men man kanske inte alltid behöver näring. Att använda en ansiktsmask förhöjer vilken hudvårdsrutin som helst och ger en extra boost. Därför är det ett perfekt val av produkt att addera in i sin nuvarande rutin. Här kommer mina topp 3:

🩷Hydramemory Hydra Plump Mask

🩷Recovery Mask Cream - 8% Panthenol, Shea Butter, Squalane

🩷Hydra-Intensive Cooling Masque

Välj en eller flera svar
Vad har du för hudtyp?
32Bidrag
Torr
Normal
Kombinerad
Oljig
Skicka
Hydramemory Hydra Plump Mask 60 ml