Allt började med en impuls. Jag hade burit min varma bruna färg med stolthet i flera år, men plötsligt kändes det… tråkigt. Jag ville ha förändring. Jag ville bli blond. En sval, krispig blond nyans som jag sett på Instagram. Det skulle bli fräscht, nytt – och absolut inte ett trauma.
Första blekningen gick okej. Lite gul, men “på väg”. Andra rundan började håret kännas märkligt strävt. Som om det höll andan. Tredje gången – det var då det hände. Håret släppte. Sektioner gick av som kokt spaghetti. Det kändes som att varje borsttag var en mardröm.
När jag till slut tvingades möta verkligheten satt jag i frisörstolen med håret inlindat i oljor och kurer – och ett beslut, 10 centimeter klipptes av.
Efter min hårkatastrof när jag blekte från brun till blond har jag blivit extremt noga med vilka produkter jag använder. Kérastase har redan hjälpt mig att bygga upp håret igen, och nu vill jag prova fler produkter ur deras sortiment för att stärka, skydda och få tillbaka glansen – utan att kompromissa med kvaliteten.