En direkt doft som inte behöver analyseras.
Maison Margiela's Replica From The Garden EdT är inte min favoritdoft men den är, tycker jag, ett fascinerande bra exempel på hur man kan skapa en doft som målar upp en bild, situation och känsla.
En varm sommardag, du står halvt nersjunken i jorden i dina sandaler, det surrar av insekter och tomaterna är nästan varma där de hänger mellan de ludna gröna bladen.
Där har du doften! Känner du den? 🍅
När parfymören Olivier Cresp skapade den här doften inspirerades han av sina minnen av att tillbringa tid i sin barndomsträdgård med sin pappa, och att många år senare göra samma sak med sin egen son, Sebastien.
The Gardens gröna och jordiga noter påminner Olivier Cresp om detta ögonblick och om att vila i lugnet i en solig trädgård.
Och så lekande lätt han bjuder in oss andra! 🍅🤗
Vad jag så mycket gillar med Maison Margiela's Replica-dofter är att de alla bygger på ett minne. Varje flakong har en etikett där det förutom namnet på parfymen även står en doftbeskrivning t ex Earth and tomato leeves samt plats och tid, t ex Puglia, 1998.
Har du provdoftat någon av dem? Vill du dela en favorit? Kommentera gärna! 🥰
Blir du nyfiken? - in och läs på deras egen hemsida. Kanske finns ditt minne redan på flaska!
Tycker det är så vackert uttryckt: "Memory in a fragrance"
En kollektion som verkligen tar oss med på en resa. Årstid, Destination, Tidpunkt - du väljer!
Taggar en hel rad "upplevelser"! 😃