/ Hahahah wow, I have so many stories pga brist på tålamod,
beatabjorn
Beauty Star
04/06/25-00:01

Hahahah wow, I have so many stories pga brist på tålamod, konsekvenstänk men med Peter Pan-syndrom om att vara forever young. Sköna fläktar av AuDHD och ett vilt liv har resulterat i många hårresor. Men om jag ska välja den som är värst , on top of my head - pun intended  - så är det nog den gången för ca 12 år sedan när jag bodde i kollektiv i den mest centrala punkten i Oslo, ett riktigt ofräscht kollektiv I might add. Jag hade riktigt mörkt brunfärgat hår, som efter frekventa färgningar med box-färg nästan gjort håret svart. På två röda hade jag bestämt mig för att jag ville ha extremt platinumblondt hår som ombras ner från roten vit- ljusrosa- magenta rosa/skrik-cerise- lila/mörklila nere i topparna. Dum som jag var köpte jag den ljusaste boxblekningen i butik, blekte första rundan och under längre kurering än boxen angivit ofc, för vem gillar att lyda? Självklart blev det flammigt i orange och fulgul. I was not satisfied, bought another box, självklart även där ett misslyckat resultat samt en butthurt hårbotten. I was not satisfied och insåg att jag får söka hjälp akut på en frisörsalong morgonen därpå. Självklart fick jag ett "du skulle kommit till mig först, jag hade kunnat hjälpa dig". Oh well, i men ännu en blekning där jag satt i stolen och kurerade i timmar, det BRÄNDE i min skalp like you wouldn't believe, jag bet ihop - min vilja är starkare, min smärttröskel förlorar alltid. Resultatet? Well... I was not satisfied, men det blev ljusare och jag accepterade detta. Samma dag la jag i mina rosa och lila toner, gjorde min ombre och fick faktiskt färgskalan jag sökte. På köpet you may ask? Jodå, stoora och grova sårskorpor över hela skalpen som jag inte kunde låta bli att pilla på being a skinpicker and all. obehalgligt, ont? Ja, och jag fick panik varje gång jag pillade då jag var rädd att bli skallig. Tappade hår som in i gjorde jag också, panik i duschen varje gång och under besöket hos frisören. Bröt av hår 2-3 cm från roten gjorde jag successivt också veckorna därefter, vilket resulterade i att jag klippte av mitt långa hår till en bob:ish med hellugg (som jag inte passade i) och färgade det brunt igen. :') Såå det var mycket smärta, många downsides for little to no pleasure. xD

Jag har verkligen haft så jäkla tjockt och naturligt curly hår. Men efter grovt misshandel av hårexperiment, stress, burnouts och överarbetad kortisol är nu mitt hår 2/3 tunnare än what it was. Nu har jag inte ens lagt in en toning sedan 2022 när jag gjorde en riktigt snygg ombre från ännu en period av fullblekning (dock bara använt frisörfärger under några år, så inte så mycket damage och jag levde för färgkoderna på nästan expertnivå), då blev det att ta efter min naturliga färg med blond ombre (it was elite).

Jag har länge varit sugen på att köra gloss treatments till mitt hår då det fortfarande behöver TLC. Kanske dags för en toning igen och en hel del annan reparation också. Drömmer om att få tillbaka orginalhåret, tjockleken, glansen och kvaliteten. Detta skulle kunna vara en liten hjälp på vägen.

Hoppas du orkat dig igenom och fått dig ett skräckfyllt skratt!

Fortsätt utforska gemenskapen!