/ Följ vår farmaceut!

Följ vår farmaceut!

Ansluta sig till

Här delar vår farmaceut Hévi sina bästa tips och råd – din expert inom Dermatologisk hudvård. Här diskuterar vi allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.

Skriv här
AllaMakeupHudvårdDermatologisk hudvårdProfessionell hudvårdHårParfymBeauty HackBeauty TesterManTävlingTolka LookenHållbarhetNyhet
Senaste
Filtrera
Hévi
KICKS Farmaceut
25/03/26-14:27

💟 Häromdagen hade jag en kund som utförde en skinscanner-konsultation hos mig (tips! finns massa behandlingar att boka via vår hemsida) där hon ville jobba på pigmenteringar och vi skapade en helt ny hudvårdsrutin åt henne med fokus på att det snart börjar gå åt soligare tider. Självklart gäller GDPR men jag tänkte visa vad hennes rutin blev då både hon och jag blev väldigt nöjda med den. 💟

💊Vi kom fram till att upptrappning av retinol ska ske 2 ggr i veckan, och alla andra kvällar kör hon thiamidol-serum. 💊På dagen är tanken att c-vitamin boostern ska användas. 💊Som creme landade vi i paulas collagen moisturizer både dag och natt. 💊Cleansern 2 gånger om dagen. 💊Ögoncremen 2 gånger om dagen.

(Det kändes nästan som att jobba på apotek och ge ordinationer igen hehe)

Vad tycker ni om rutinen och kunde jag ha gjort det bättre?

Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
18/03/26-13:53

Har ni traditionen där ni fyller ett påskägg med goodies och ger bort i påskgåva? Låt mig isåfall ge dig 5 tips på produkter som är perfekta att ge bort för de kan passa alla, men ännu viktigare - de får plats i ett påskägg! 🐇🐣🎀🧺

CeraVe: denna goding skrev jag om förra veckan. Så taggad på att få testa!☀️

La Roche-Posay: om det är någon tester i butik som är slut pga mig så är det denna! Så lätt formula som sjunker in fort men som återfuktar på ett sätt som jag aldrig varit med om i handkrämsväg tidigare! Dröm!👋🏼

ACO: allas favorit-booster från ACO! Ge bort denna till en som suktar efter glow (eller dig själv)💧

Embryolisse: den ultimata ansiktsdagkrämen för den som vill ha en perfekt canvas för smink!🎨

Eucerin: testade denna i 30 dagar och fick fantastiska resultat. Kan även användas om man bara vill ha en liten kosmetiskt uppfrächande effekt.✨

Tell me what you think och om dessa kommer få en plats i just era påskägg!🥰

Invisible Hydrating Fluid Sunscreen Face SPF50 50 ml
Lipikar Xerand Hand Repair Cream 50 ml
Face Glow Vitamin C Booster 30 ml
Lait-Crème Multi-Protection SPF20 40 ml
Anti-Pigment Dark Circle Eye Corrector 5 ml
Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
18/03/26-12:56

Någon som har erfarenhet av soleksem och skulle vilja dela med sig om hur man fått bukt på detta? Håller på att grotta in mig på just detta ämne och hade uppskattat all slags feedback! Om du inte vill skriva öppet så kan jag dela med mig av min mail så tar vi det vidare där.

Välj en eller flera svar
Har du erfarenhet av soleksem?
8Bidrag
Ja
Nej
Skicka
Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
11/03/26-14:12

🔺News alert! 🔺

Nu snackar vi NYHETER från skönhetsjätten L’Oréal - de har nämligen kommit ut med SPF-nyheter för ansiktet från Vichy, CeraVe OCH La Roche-Posay.

Här har vi LRP’s nyhet: ett hudvårds-solskydd! Här har de skapat ett serum som har serumliknande egenskaper. Här har de packat på med hyaluronsyra, niancinamid och vitamin e. Denna ska användas i slutet på hudvårdsrutinen som alla andra solskydd!

Vidare till CeraVe: ett vattentunt solskydd som återfuktar genom 3 olika ceramider och CeraVes egna MVE-teknik, vilket innebär att fukten frisätts successivt under dagens gång istället för “allt på samma gång”. Denna är parfymfri. De kommer även ut med samma solskydd särskilt anpassad efter en oljig hy med “dry touch” effekt.

Sist Vichy’s nyhet: en lätt SPF i pocketformat, som är osynlig på huden och känns inte fet på huden. Perfekt, vad mer kan man önska sig! Ska appliceras vartannat timme enligt insruktioner.

Vad säger vi, är vi taggade på dessa nyheter eller finns det någon annan nyhet ni har span på?👀

Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
04/03/26-14:29(redigerad den 04/03/26-14:36)

🐥🌷☀️ Ääääääntligen är våren igång! Och med det tycker jag vi kan ha en liten skola i SPF – eftersom det är nu det verkligen gäller att börja skydda sig. 🐥🌷☀️

Idag tänkte jag att vi går igenom vilket solskydd från La Roche-Posay man ska använda beroende på vad man har för typ av hud och vad man vill jobba på. 🤔

🐳 För dig som torris hade jag valt denna då den kan hjälpa med en extra boost utav fukt utöver ens hudvårdsrutin.

🛟 För dig med normal till känslig hade jag undvikt aktiva substanser och parfym. Man kan ju vara känslig på olika sätt och vid soleksem ex. är kläder bäst skydd, men även viktigt att man undviker spf med parfym.

🔆 För dig med hyperpigmentering eller solfläckar ska man välja denna för den skyddar högt (50+) och för den aktivt jobbar mot hyperpigmentering.

🛢️ För dig med oljig hud och tendenser till finnar kan man välja denna som är sebum-kontrollerande samtidigt som den har en matt finish.

👶 För dig som vill jobba anti age tycker jag det är fantastiskt att LRP tänkt på även er och arbetat fram detta solskydd, med niancinamid och hyaluronsyra bland annat!

Sen har vi även deras nyhet, men denna tänker jag att jag skriver om i ett annat inlägg tillsammans med massa andra nyheter hos ex. Vichy och Cerave!

Anthelios Uvmune Oil Control Fluide SPF50+ 50 ml
Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
27/02/26-11:00

Häääär är vi inne på mitt territorium igen! Kroppsvård är något jag är sååå intresserad av och en genre som jag utforskar ganska mycket, då jag själv känner att jag har en del att jobba på på den fronten. Jag har keratosis pilaris (strawberry skin), ofta väldigt torr hud, ibland acne på olika delar av huden och kan få irriterade hårsäckar efter rakning. För mig har djup återfuktning och peeling funkat allra bäst, och konsistens-väg tycker jag om fetare krämer😋

🧴Just nu är jag som BESATT av denna bodylotion från Eucerin med 10% karbamid (urea). Har tidigare använt mig av en 5%-ig karbamidkräm men känner att det varit otillräckligt för min hud, dels saknade jag lite av den exfolierande effekten men även konsistensen på denna är perfekt för mig. En kompis till mig tycker att den är för kladdig och jag kan hålla med men personligen älskar jag det och när den väl sjunkit in känner jag av en intensiv återfuktning. Längtar till sommarkvällar, då ska jag använda denna som bodyglow!

🇧🇷Sol de Janeiro är min nuvarande lyx-creme, alltså den jag använder 1 gång i veckan eller så. Konsistensen och doften ger mig det där lilla extra och näst på inköpslistan är faktiskt deras nya Rosa Charmosa Dewy Cream, som doftar som min Parfums de Marley-doft Delina Exclusif.

3️⃣I duschen kör jag på Skincity Skincare Shower Power Peel med AHA, BHA, oooooch korn! Allt Hévis hud kan önska sig hehe. Den är så trevlig och billig dessutom. Passa på nu innan den försvinner ur sortiment, vettja!

Dock saknar jag någon trevlig creme med sheasmör, någon som har något tips?

Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
20/02/26-11:00(redigerad den 25/02/26-13:58)

Då kommer vi till mitt kanske svagaste ämne: hår! Hårkategorin är en kategori jag verkligen känner att jag måste utforska, då jag har burit löshår till och från i många år och själv har ganska fina hårstrån med lockig struktur (dock ofta - om inte alltid - värmestylat). Min dröm är ju ett naturligt svall men för det krävs dedikation, och riktigt där är jag inte ännu tyvärr.

🇬🇧Mitt nuvarande (och helt nya) schampo och balsam är det brittiska märket Ouais produktserie för fint hår. Bara tvättat med dessa några få gånger men märket i sig är fantastiskt så mina förväntningar är höga! Jag har tidigare använt deras detox schampo och kan säga att den lämnar inte ens en microdroppe fett i din hårbotten (på gott och ont, brukade köra en riktigt fet inpackning i samband med det). Produktserien sägs ge näring, stärka och tillföra en viktlös volym och stadga. Jag använder deras hårolja efter dusch för att minska friss, den är dock liiiiite för fet för min hårkvalité. Har haft Olaplex No. 7 Bonding oil som jag ÄÄÄÄÄLSKAR!!! Så går nog tillbaka till den när denna flaska är genomkörd. 👔Inpackning: Oribes Moisture & Control Deep Treatment Masque. Kostar skjortan (!!!!) men gör under för mitt hår. Syns inte på bilden!

🌱Efter tvätt har jag alltid, utan undantag, en värmeskyddande kräm: jag har kört på Kerastase Resistance Ciment Thermique sedan jag var tonåring. Det är något med konsistensen som inte tynger ner mitt hår (vilket allt annat tycks göra) som gör att jag alltid roterar tillbaka till denna. Den återfuktar och ger näring också men det är den värmeskyddande effekten jag är ute efter.

💂🏽I kombination med det ovan nämnda värmeskyddet (och som inte finns med på bild) kör jag också ghds Bodyguard - detta är det hands down bästa värmeskyddet jag har testat! Dock tar jag emot tips på andra värmeskydd pga denna får plånboken att svida lite🥲

🐄För att avsluta det hela och tämja små flyaways kör jag Milkshakes Incredible Milk som doftar INCREDIBLE.

Tag
Dermatologisk hudvård
Hévi
KICKS Farmaceut
13/02/26-11:00

Det är fredag och dags för mig att visa upp mina krämer!

Har alltid olika krämer på rotation men var sugen på att testa Embryolisses virala produkt fast varianten utan parfym, så det är den jag har kört varje morgon de senaste 2 månaderna (är chockad över hur länge 100ml egentligen håller). Dock har det kliiiiiiat i mina fingrar att få köpa Exuviance Age Reverse Hydrafirm Moisturizer sedan jag fick ett sample på den. Jag har kört på “project pan”-mentaliteten (att göra slut på en produkt inom en kategori innan jag köper en ny) så det får vänta i 2 månader till typ😭.

🧁Embryolisse Lait Crème Sensitive - en multifunktionell kräm som blivit viral för den används av makeup-artister och som ger en flawless primer-bas. Kan även användas som dagkräm, ansiktsmask och en mjölkig sminkborttagning. Innehåller aloe vera och sheasmör (älskar!!) och känns verkligen snäll mot huden, konsistensen känns som lättvispad grädde. En helt okomplicerad kräm helt enkelt. Har införskaffat mig en kräm från samma märke fast med fransk klöver som sägs ge samma effekt som retinol.

🛡️LRP Cicaplast B5+ - denna känner ni nog redan till: en barriärkräm med pantenol som reparerar och skyddar. Används av mig inför extra kalla dagar men även sporadiskt som nattmask! Lite mer friktion i denna så behöver jobba in den mer än en vanlig kräm.

Vad som inte syns på bilden är min SPF: nämligen LRP’s Anthelios UVmune Ultra Light Creme SPF50+. En vattentunn klassiker som inte lämnar en vit hinna och som har ett kemiskt skydd.

Snabb recap på skillnaden mellan kemiskt och fysikaliskt solskydd:

🪞Fysikaliska skydd (kan innehålla ex. zinkoxid och titandioxid) lägger sig på hudytan och reflekterar, sprider samt delvis absorberar UV-strålning. De passar ofta känslig hud men kan ge en vit hinna.

🧲Kemiska skydd absorberar UV-strålning och omvandlar den till värme. De är tunnare i konsistensen och mer kosmetiskt behagliga

Tag
Dermatologisk hudvård