Här delar vår farmaceut Rebecka sina bästa tips och råd – din expert inom Dermatologisk hudvård. Här diskuterar vi allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.
Jag ville tipsa om en favoritprodukt som jag själv använder!
Den är perfekt för er med känslig och irriterad hud, men passar såklart normal hud också. Förutom att rengöra huden effektivt, boostar den samtidigt hudens naturliga återfuktning.
På bilden nedan ser ni den härliga formulan 🌟
Anledningar till varför jag älskar denna produkt:
🫧 Löddrar perfekt! Om du, precis som jag, vill att en rengöringsprodukt ska löddra ordentligt för att ge den där riktigt rena känslan, då är denna helt rätt för dig. Den löddrar skonsamt och lämnar huden fräsch och ren.
☁️ Skonsam: Den funkar både för ansiktet och ögonlocken, den har ett fysiologiskt pH-värde (kroppens normala pH-värde) och är både oparfymerad och tvålfri. Dessutom är den icke-komedogen och täpper alltså inte igen porerna.
🥥 Effektiv och vårdande: Med micellär-teknik binds smuts, föroreningar, smink och överskottstalg, som sedan sköljs av med vatten. Den innehåller även D.A.F™-komplexet som ökar den känsliga hudens toleranströskel, samt kokosglukosid och glycerol-oleate som återfuktar och vårdar huden.
Har du testat denna? Gillar du den lika mycket som jag? 💞
Tips! Är du ett fan av dubbelrengöring eller kör du med vattenfast makeup? Lägg då till deras Micellar Oil från samma serie för en extra grundlig rengöring.
För er som bor i Stockholm: Den 25:e oktober har vi en Bioderma-expert på plats som kostnadsfritt kommer att analysera din hudtyp med hjälp av en apparat. Dessutom bjuder vi på goodiebags vid köp av valfri Bioderma-produkt, och det kommer att finnas spännande tävlingar, så varmt välkommen!
Visste du att det finns ett Cicaplast-läppbalsam?
I förra veckans omröstning visade många av er kärlek till La Roche-Posay – så roligt att se! 😍
Ni som redan är fans av Cicaplast vet hur fantastiskt den är. Men visste ni att de också har en variant speciellt för läpparna? Men vad är egentligen skillnaden mellan dem? Läppbalsamet har en lenare konsistens och läppbalsamet innehåller även bivax som ger en extra mjukgörande effekt samt ett långvarigt skydd.
💧 Perfekt räddare för torra och spruckna läppar – återfuktar och mjukgör på djupet.
🤍 Parfymfri– mild och skonsam för känsliga läppar.
🌿 Berikad med lugnande panthenol och återfuktande MP-lipider– för att ge intensiv näring och vård.
❄️ Skapar en skyddande och läkande barriär– som håller läpparna skyddade mot kallare väder och vind.
Perfekt att ha med sig i väskan och plocka fram när läpparna behöver lite extra kärlek!
Squalane: En superingrediens när temperaturen sjunker ❄️
På väg till jobbet i morse kände jag verkligen kylan och insåg att det är perfekt att prata om squalane! Men varför är det just under kyligare månader vi bör hålla utkik efter denna fantastiska ingrediens?🤔
Vad är squalane?
Squalane är en mjukgörande ingrediens som gör underverk för huden, särskilt under kallare årstider. Men vad är squalane egentligen och varför borde du lägga till det i din hudvårdsrutin? Det är en fettlöslig substans som liknar hudens eget ämne, squalene. Squalene hjälper till att bevara fukt, men vår naturliga produktion av detta ämne minskar tyvärr med åldern. Squalane, som är en stabilare form av squalene, har samma återfuktande och mjukgörande egenskaper och är därför en utmärkt tillsats för att hålla huden återfuktad.
Hur utvinns squalane?
Förr utvanns squalene från hajlever – men lyckligtvis inte längre! Numera kommer squalane främst från växter såsom oliver, vilket gör det till ett hållbart och etiskt alternativ.
Varför behövs squalane under kallare årstider?
Känner du att huden stramar, är torr eller irriterad när temperaturen sjunker? Squalan smälter in i huden och gör den omedelbart mjukare, hjälper till att "plumpa" huden och ger en fräsch, återfuktad känsla direkt! Jag själv tycker att man får omedelbara resultat.
Passar alla hudtyper och är enkel att kombinera ✨
Oavsett om du har torr, fet, eller känslig hud så kan du använda squalan utan bekymmer. Eftersom det liknar hudens eget ämne är risken för irritation låg. Dessutom täpper det inte till porerna, vilket gör det perfekt även för aknebenägen hud. Squalan är ett superstabilt ämne och kan därför enkelt kombineras med andra ingredienser. Perfekt för att addera i din vanliga hudvårdsrutin under de kyligare månaderna!💞
Så, varför inte börja förbereda huden inför vintern redan nu och stärka hudbarriären med squalan? 🌬️
Psst! Visste du att Biodermas serum innehåller bland annat squalan?
Vad gör egentligen en farmaceut? 🤔
Som farmaceut jobbar man oftast med läkemedel på till exempel apotek, där går jobbet främst ut på att kontrollera att kunderna får rätt mediciner och i rätt doser – men vi har en bred utbildning som täcker mycket mer än så! Farmaceut är ett samlingsnamn för både apotekare och receptarier, där utbildningen är fem respektive tre år lång. Kort sagt är vi läkemedels experter, och kan allt från kroppens uppbyggnad och funktion (anatomi och fysiologi), till cellbiologi, kemi och mycket mer! 👩🔬
Men vad betyder det för dig som älskar hudvård? Som farmaceut med ett extra fokus på dermatologisk hudvård kan jag hjälpa dig att hitta rätt produkter för din hud och samtidigt ta hänsyn till eventuell medicinsk behandling 🩵
Personlig rådgivning: Har du problem med akne, eksem eller kanske rosacea? Jag hjälper dig att välja rätt produkter som passar din specifika hudtyp och hudtillstånd.👩⚕️🤝
Hudvårdsrekommendationer + läkemedel: Använder du receptbelagda krämer eller kanske Isotretinoin? Då kan jag tipsa om milda återfuktande krämer och solskydd som kompletterar din behandling utan att irritera huden eller täppa till porerna.
Som farmaceut finns jag här för att guida dig till en hudvårdsrutin som funkar för just dig, oavsett om du vill lösa ett specifikt problem eller bara ta hand om din hud lite extra! 🙌
Psst! Tänkte tipsa om en en storsäljare och personlig favorit; Biodermas micellärvatten, den största flaskan på 500 ml som kostar
255 kr. Om du besöker mig på Kicks Gallerian i Stockholm, så får du med en gåva 👏 så länge lagret räcker: rosa återanvändbara makeup-pads i 3-pack.
Hej Communityt!
Jag är så glad över att kunna meddela att jag nu är en del av Kicks Community! 😍✨ Det känns fantastiskt att äntligen få vara här och bidra med min passion för hudvård och skönhet!
Jag heter Rebecka och är legitimerad farmaceut. Jag jobbar på Kicks Beauty Pharmacy i Stockholm där jag får nörda ner mig i allt som har med skönhetsprodukter och hälsa att göra. Kom gärna förbi och säg hej om ni har vägarna förbi, så guidar jag dig att hitta produkterna för din hud. 🙌 Nu ser jag verkligen fram emot att även vara aktiv här på Beauty Talk och få dela med mig av mina bästa tips till er i det här fantastiska communityt. Det ska bli så kul att få lära känna er och prata om hudvård! 😊
Jag älskaaar att prova nya produkter, och nu när hösten är runt hörnet måste jag bara tipsa om en nyfunnen favorit – Embryolisse Lait-Crème. 🍂✨ Den håller huden härligt återfuktad och fungerar utmärkt som en makeup-primer. Har ni testat något från Embryolisse ännu?
Hoppas ni är lika taggade som mig på att diskutera dermatologisk hudvård och olika hudtillstånd. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller funderingar! 💬
Psst… jag är en riktigt torris men ser ni vilket GLOW ?!
Missa inte nästa veckas inlägg, där jag djupdyker i vad en farmaceut gör.
Kram,
Rebecka 💕