Här delar vår farmaceut Hévi sina bästa tips och råd – din expert inom Dermatologisk hudvård. Här diskuterar vi allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.
KORTISON!!👩🏽⚕️
Som farmaceut gav jag ut kortison i topikal form (den form som används på huden) dag in och dag ut när jag jobbade på apotek.👩🏽⚕️ Idag säljer jag ingenting innehållande steroider MEN jag har en viktig del i eftervård och kompletterande vård. Hur undrar ni? Jo;
Viktig del i att motverka att huden tunnas OCH torkas ut är att återfukta! Även hudbarriären kan rubbas. Ceramider och andra fetter är essentiella för detta. Börja alltid med kortisonet och vänta tills det har sjunkit in i huden innan du går in med fuktkrämen. Hur lång tid kan bero på kortisonet och det kan vara allt från 15 minuter och uppåt. 🌊
I och med att huden kan kan tunnas ut utav kortisonkuren blir man också mer känslig för solen. Kan inte förklara nog hur kritiskt det är att solskydd används, året runt men extra mycket under solhalvåret. SPF 50+ och kläder ska skydda området, slutdiskuterat. 🌦️
Detta hoppas jag är underförstått, men absolut inga andra starka aktiva ämnen på samma hudområde under kurens gång. 🧪
Fokus på en mild och återfuktande rengöring. Inget uttorkande eller exfolierande. 🏜️
Jag tycker att det ska vara olika produkter beroende på vem du är och vilket behov du har och därför kommer inte jag att länka exakta produkter för just detta syfte men jag finns här tillsammans med mina kollegor i butik (stockholm, göteborg och malmö) för skräddarsydd rutin just för dig. ❤️

Visste absolut inte detta, dock så har jag blivit tillsagd att använda detta för att jag får extrema nässelutslag på grund av mina allergier. Det är det ändå som lugnar ner dem lite.
🍸Glass skin är en hudvårdstrend från Korea som går ut på att ha så blank och klar hud att man kan spegla sig i lystern.🍸 Jag kan säga att jag tyvärr inte alltid tar mig tiden att göra denna rutin men när jag väl gör det kan det se ut såhär:

🫗Och dessa var de produkter jag använde för att få det resultatet:

Du är inte den enda som älskar den, det är vi och resten av Sverige typ!🤩💕@Chuchu

[@Hévi]Jag har inte provat den! Måste ju göras 🥰(https://community.kicks.se/app/613/user/139510549/activity)
Hejjjj!💃
Ofta när jag kikar runt här i communityt så ser jag myyyycket beauty pharmacy produkter som ni har testat och/eller återvinner. Hittills har jag ju bara gissat mig fram till vad ni vill läsa och utgått efter vad jag tror kan vara intressant/kul att läsa om. 😎
Meeeen nu är jag faktiskt väldigt nyfiken på vad ni är intresserade av. Har någon av er haft ögonen på något särskilt i BP-väg som ni tvekat på för att ni inte vet tillräckligt mycket om produkten? Isåfall: skriv produktnamnet som kommentar här nedan så kan jag skriva lite om det🥰

cicalfate är jag nyfikrn på♥
BIG win alert!
För två inlägg sen skrev jag av de nominerade produkter som finns i vårt koncept Beauty Pharmacy. Nu är jag här för att gå igenom vilka av "mina" nominerade som korades till vinnare!🎖️
ACO, Decubal, Aveeno, Bioderma, Eucerin och La Roche-Posay hade produkter som nominerades men Eucerin tog hem båda vinster denna gång:
🔴 Eucerin - pH5 Shower Gel & Oil
Med motiveringen: "I ett klimat där vädret aldrig bestämmer sig behöver huden all hjälp den kan få. Mjukgörande, skummande och vårdande - en mjuk kram som omfamnar hela familjen."🔴

🔵Eucerin - UreaRepair Night Face Cream 5% Urea
Med motiveringen: "Dags att säga adjö till stramande morgonhud, tack vare den här fuktkrämen med extra kraftfull kombination av pålitliga återfuktare och mjukgörare. Hurra för årets bästa och hårt nattarbetande hudreparatör!" 🔵

Love it! Följde ni galan och vad tycker vi om vinnarna, alla välförtjänta?
Ice, ice baby 🧊
Jag joinar utmaningen med att visa mina kylande BP-produkter.
✨ Embryolisse Radiant Eye Stick: om ni inte testat denna ännu måste ni göra det, den är så cool. Känns kall mot huden utan att behöva kylas ner, wow!! Denna har jag vid nattduksbordet för att snabbt kyla ner huden och preppa inför min morgonrutin.
💎 Vichy Eau Thermale Mineralizing Thermal Water: vad låter mer kylande än vatten ur kristalliska vulkaner? Använd denna som en pick-me-up under dagens gång!
🆘 Bioderma Sensibio AR+ SOS Spray: speciellt framtagen för att dämpa rodnad och lugna irritation. Såg en tiktok på denna i veckan där man på kamera (!) kunde se rodnaden försvinna! Snacka om cooling. '
🌊 CeraVe Hydrating HA Water Gel: klicka på produktlänken för att se att denna verkligen nästan ser ut som havsvatten. Detta är en nyhet hos mig och jag har inte hunnit testa den ännu men framemot sommaren kommer det definivt införskaffas en burk!

Sticker låter härligt!
Visst! Den är liksom alltid sval ❄️@Virre
...mest kanske för att BP-produkter inte alltid anses vara de mest attraktiva, i jämförelse med alla andra roliga produkter som har starka färger och/eller goda dofter.💥🌹
Följande kategorier är BP-produkter nominerade för:
Årets hygienprodukt:

Årets ansiktsmask & patches:

Årets rengöringsprodukt:

Årets serum & olja under 600kr:

Årets ansiktshudvård under 200kr:

Årets ansiktshudvård 200-400kr:

Vad tycker ni, vilka borde vinna ur respektive kategori?

[@Hévi]Enriching. men tipsade Mimmi som köpte Hydrating och är jättenöjd så är sugen på att prova den också 🥰 (https://community.kicks.se/app/613/user/139510549/activity)
Kul att höra! Har själv bara testat hydrating och ÄLSKAR den så kanske får bli en enriching i framtiden då! @Anna
Hellooo!
Vår fantastiska användare och Beauty Pro Anna uppmärksammade mig i mitt senaste inlägg om att inte alla kanske vet om att man ska skydda sig mot UV-strålar när man använder c-vitamin i hudvård. Här kommer därflör en liten lista på vad man bör använda SPF till:
🥼All slags syra (AHA, BHA, PHA - se mina tidigare inlägg om detta)
🥼A-vitamin derivater (retinol, retinal)
🥼C-vitamin
🥼Niacinamid i högre halter (10% och uppåt beroende på hur känslig man är)
Fyll gärna på nedan i kommentarerna vad jag har missat! Låt oss sprida kunskapen🫶
@Hévi Nej såklart! Men bra att sprida kunskapen kring solens strålar då jag tyvärr tror många inte vet om det :)
Oooh tack för feedback! Tips på hur jag ska vinkla det inlägget? @Cassandra
💟 Häromdagen hade jag en kund som utförde en skinscanner-konsultation hos mig (tips! finns massa behandlingar att boka via vår hemsida) där hon ville jobba på pigmenteringar och vi skapade en helt ny hudvårdsrutin åt henne med fokus på att det snart börjar gå åt soligare tider. Självklart gäller GDPR men jag tänkte visa vad hennes rutin blev då både hon och jag blev väldigt nöjda med den. 💟

💊Vi kom fram till att upptrappning av retinol ska ske 2 ggr i veckan, och alla andra kvällar kör hon thiamidol-serum. 💊På dagen är tanken att c-vitamin boostern ska användas. 💊Som creme landade vi i paulas collagen moisturizer både dag och natt. 💊Cleansern 2 gånger om dagen. 💊Ögoncremen 2 gånger om dagen.
(Det kändes nästan som att jobba på apotek och ge ordinationer igen hehe)
Vad tycker ni om rutinen och kunde jag ha gjort det bättre?
Tusen tack Virre, glad jag blir! 🥰@Virre
Tänkte inte ens på det men du har helt rätt! Är glad att vi kan erbjuda olika prisklasser som passar alla våra kunder🥹🥹🥹 har du tips på hur man kan få folk att våga (stor fråga I know men värdesätter verligen er input) @Nikki