Många mascaror har det blivit...
Men en har jag fortfarande kvar på min "lista" och det är All I Am's prisvinnande mascara, Everyday Perfection Mascara
Ytterligare några som jag testat men inte har på bild är bl a Clinique High Impact Mascara (originalet), Lancôme's Idôle Mascara och Hypnôse Drama. Max Factor Clump Defy, IDUN Minerals Vatn, Yves Rocher och The Body Shop.
De på mina bilder som jag ännu inte testat är BeautyAct, Benefit och e.l.f.
Beskrivning:
"ALL I AM Beauty Everyday Perfection Mascara är den ultimata all-in-one mascaran för varje tillfälle. Mascaran förlänger och ger dina fransar volym och fyllighet samtidigt som den separerar fransarna för bästa resultat.
Lyfter, böjer, ger volym, förlänger och separerar fransarna. Unik dubbelsidig borste med kortare strån för volym och längre strån för maximal längd och separation.
Mascaran är framtagen med vårdade ingredienser som förbättrar mjukheten och jämnheten i appliceringen samt vårdar och återfuktar varje frans. Innehåller bland annat närande coconut oil och E-vitamin.
Vattenresistent, för att hålla hela dagen, även för dig med rinniga ögon. Enkel att tvätta bort med ljummet vatten.
Vegansk, fri från parabener och mineraloljor.
100% parfymfri."
Har ni testat denna? 👀 Recension: NYX Lip IV Bubblegum Burst & Dripping in Rose
Jag har nu testat båda nyanserna i några veckor och har lite blandade intryck.
Bubblegum Burst är en intensiv, nästan neonrosa nyans som verkligen poppar både på gott och ont. Den kan ge en kul, livlig look men det är också lätt att känna sig lite som ett barn som lekt med mammas smink, eller värsta clownvibbarna om man inte matchar resten av sminkningen noggrant. Den kräver lite mod (och rätt tillfälle) för att funka.
Dripping in Rose är mycket mer bärbar, en mjuk, rosabeige ton som passar perfekt till vardags och smälter fint in mot huden utan att kännas för blek eller för stark. Kan dock bli lite åt det brunare hållet om man är riktigt blek och har en kallare ton i huden.
Formulan är riktigt pigmenterad, vilket kan vara ett plus för vissa, men om man föredrar mer skira, lätta läpprodukter som t.ex. ELFs lip stains så kan det kännas som too much.
Den är också ganska krämig och glansig, vilket ger en snygg finish men kan bli lite kladdig och tung efter ett tag. Applikatorn är helt okej, men man får jobba lite för att få till skarpa kanter utan att det smetar ut.
Sammanfattningsvis: Dripping in Rose är en keeper, medan Bubblegum Burst är mer av en statement-färg som kräver rätt mood. Kul att testa men inget jag slänger på mig utan att tänka efter först. Jag tänker att jag ska dela med mig av min morgonrutin. Kanske någon annan här inne kör samma rutin som mig eller så får ni lite tips. :)
Jag brukar börja morgonen med att tvätta ansiktet med Clarins Gentle Renewing Cleansing Mousse. Det är en kraftigt löddrande rengöringsmousse som skonsamt tar bort makeup och ger glåmig hud lystern åter. Detta samtidigt som huden blir ren och genast känns som ny.
Tamarindens fruktkött innehåller AHA-syror som bidrar till att skonsamt exfoliera huden och ge den vacker lyster.
Som steg två kör jag Clarins Hydrating Toning Lotion med en bomulls pad. Den är rik på ekologiskt fikon- och aloe vera-extrakt som bidrar till att återfukta huden.
Steg tre är Clarins Double Serum Light Texture.
Detta är ett serum som har en lätt, omärkbar konsistens med bevisade resultat på ålderstecken. Den har en unik dubbel formula som kombinerar 21 kraftfulla växtextrakt som bidrar till att boosta hudens 5 vitala funktioner. Regenering, näring, syresättning, återfuktning och skydd samt att motverka ålderstecken.
Den dubbla konsistensen, flyktig olja och flytande gel, efterlämnar en omedelbar men nästan omärklig finish och en behaglig doft med fruktiga, blommiga, fräscha och förfinade noter.
Detta serum är enligt mig ✨ Magiskt.
Steg fyra är Elizabeth Ardens Retinol + HPR Ceramide fuktkräm.
Redan efter första användningen ger denna kraftfulla men skonsamma fuktkräm huden en känsla av näring, lyster och vitalitet. På 1 vecka har rynkor och porer synligt reducerats, huden känns fastare och ton och struktur har förbättrats. Det är en fantasisk kräm som tackvare att den är så mild, går att använda både som dag och nattkräm.
Bra att tänka på: Om du vistas i sol på dagen, glöm inte att applicera SPF!
Som extra, ca två dagar i veckan använder jag Clarins Cryo-Flash Cream-Mask.
Denna effektiva ansiktsmask, inspirerad av kryoterapi och Clarins experter, återskapar fördelarna med kyla på huden för att förebygga och bekämpa ålderstecken.
Formulan kombinerar kraftfulla aktiva ingredienser – MGA-molekyl utvunnen ur mentol och ekologiskt nattljusextrakt – för hud som känns lyft och fast med ungdomlig lyster. Den mjuka och fräscha blågröna krämkonsistensen glider över huden som is och ger en intensiv och omedelbart kylande effekt. Synbart effektiv från första applikationen.
Jag hoppas detta gav lite tips på en enligt mig, bra hudvårdrutin för oss i 40+ åldern.
Har du inte provat Clarins Cryo-Flash Cream-Mask så säger jag bara. Prova den. Det är en galet skön känsla av svalka i ansiktet efteråt.
Tack för mig. ❤ En direkt doft som inte behöver analyseras.
Maison Margiela's Replica From The Garden EdT är inte min favoritdoft men den är, tycker jag, ett fascinerande bra exempel på hur man kan skapa en doft som målar upp en bild, situation och känsla.
En varm sommardag, du står halvt nersjunken i jorden i dina sandaler, det surrar av insekter och tomaterna är nästan varma där de hänger mellan de ludna gröna bladen.
Där har du doften! Känner du den? 🍅
När parfymören Olivier Cresp skapade den här doften inspirerades han av sina minnen av att tillbringa tid i sin barndomsträdgård med sin pappa, och att många år senare göra samma sak med sin egen son, Sebastien.
The Gardens gröna och jordiga noter påminner Olivier Cresp om detta ögonblick och om att vila i lugnet i en solig trädgård.
Och så lekande lätt han bjuder in oss andra! 🍅🤗
Vad jag så mycket gillar med Maison Margiela's Replica-dofter är att de alla bygger på ett minne. Varje flakong har en etikett där det förutom namnet på parfymen även står en doftbeskrivning t ex Earth and tomato leeves samt plats och tid, t ex Puglia, 1998.
Har du provdoftat någon av dem? Vill du dela en favorit? Kommentera gärna! 🥰
Blir du nyfiken? - in och läs på deras egen hemsida. Kanske finns ditt minne redan på flaska!
Tycker det är så vackert uttryckt: "Memory in a fragrance"
En kollektion som verkligen tar oss med på en resa. Årstid, Destination, Tidpunkt - du väljer!
Taggar en hel rad "upplevelser"! 😃 Abercrombie & Fitch Naturally Fierce EdP
Min första parfym från detta varumärke.
Finns både dam- och herrdofter i KICKS sortiment (dock inte den jag har) och de ligger i en betydligt lägre prisklass än "vanliga" parfymer.
Skulle beskriva Naturally Fierce EdP som en mjuk, lite träig doft som blir fin och behaglig på huden. Jättebra vardagsdoft/dagdoft.
Påminner i känslan lite om flera av dofterna från Clean och Zadig&Voltaire, tycker jag.
Doftnoter:
Toppnoter: kaktusvatten, agave, solros.
Hjärtnoter: kokos, apelsinblomma, frangipani.
Basnoter: sandelträ, mossa, vetiver.
Enkel, stilren flakong med spegel.
Abercrombie & Fitch är främst ett klädvarumärke som grundades redan 1892 och 105 år senare, 1997 utvecklade Abercrombie & Fitch sina första parfymer.
Har du testat något från Abercrombie & Fitch? Just nu är Joicos fantastiska hårvård på 25% rabatt så här kommer lite tips!
Från Vänster;
Toppen Multi Leave-in spray som ger mycket glans, utredande effekt och och bra skydd mot värme! doften är salongsaktik och rätt tung för den som har känslig näsa dock.
En otroligt bra Hårolja! Doftar fruktigt och väldigt gott. Ger jättefin glans och effektivmot friss. ganska lätt olja så lätt att använda. Missvisande namn den fungerar på alla hår, ingen uppljusande effekt. Men GLANS!
Den nya superfina inpackningen särskil bra för kemiskt behandlat och trasigt hår från Defy Damage serien, doftar fruktigt och härligt krämig. Tycker lite mer om den nya jämfört den gamla eftersom den är lättare att använda i hela håret ( mitt är höftlångt) Har vunnit priser🏆
Min mest använda produkt från Joico, har använt liter vis 😃!! En inpackning som gör lite av allt och gör det bra och inget balsam behövs efter eftersom det är en inpackning som sluter hårstråt🥂! Har också fått pris och utmärkelser 🏆 Den ger fukt, stärker håret och bevarar färg och passar de flesta hårtyper.
Men har man grova hårstrån rekommenderar jag den mörkblå inpackningen ( Moisturizing serien) som jag gav vidare till min mamma och hennes lockar. mycker effektivt fuktgivande inpackning, som inte är med här alltså.
Den första inpackningen i Defy Damage serien, lite tyngre än den nya men mycket bra och till lägre pris än den nya!!
Den liggande underär en utredande spray som jag tror passar de som är rädd att få tungt hår, mer stärkande än fuktgivande i längden tycker jag. Känns mer fuktgivande precis vid applicering än vad den är. Mitt svall med blekta slingor behöver allt för stt hålla, så brukar använda den med andra mer fuktgivande produkter, för balans.
Har också använt flera sorters schampon och balsam från Joico från K- pak och Defy Damage serierna som jag rekommenderar också! Man ska INTE räkna bort kändisparfymer!
De räknas kanske oftast inte som tillräckligt "fina" parfymer men de säljer.
Ofta väldigt prisvärda och med en stor fanbase.
Varje generation har haft och har sina stjärnor med egna parfymer. Med mer eller mindre lyckade resultat! 😃
Skådespelare, artister, modeller och fotbollsspelare.
Varför inga politiker?!😁
För att nämna några:
Elizabeth Taylor, Naomi Campbell, Sarah Jessica Parker, Jennifer Lopez, David Beckham, Britney Spears, Ariana Grande, Billie Eilish och Sabrina Carpenter.
Kolla in Britney's parfymer.
Hon är ju inte artist, hon är en parfymfabrik!!! 😃
Vilken är din favorit?
Kommentera gärna! Dela något, berätta, säg vad du tycker! Även om Kicks har ett stort utbud av olika dofter så går det inte att komma ifrån tanken på hur många magiska dofter som finns på denna jord. Jag älskar dofter som har lite sting i sig, det ska liksom finnas noter som utmärker sig extra mycket, men ändå bildar en fin helhet. Jag är ju inne på fragrantica typ 40 gånger om dagen och läser om olika dofter. Doftnoter som jag älskar är: Tuberose, Iris, Jasmin, bergamot, Amber, Patchouli, Davana, läder/mocka, Myrra, Viol (i lagom dos), vanilj, magnolia och även lite mandel ibland. De första 3 dofterna har jag testat bland annat genom beställningar av mindre samples på Ecsentica samt i butik. Älskar verkligen High Frecuency, en pärla för er som gillar blommor!
Den sista (Virtvs) är en dröm att få testa, men då en flaska kostar cirka 5000 kronor får det fortsätta vara en dröm 😅❤️
Har du någon Nichédoft som du älskar eller är sugen på att testa? PARFYM TIPS: Vill tipsa om This is Her från Zadig & Voltaire.
Toppnoter: Jasmin, rosa peppar, sidenblommor
Hjärtnoter: Kastanj, vispgrädde, vanilj
Basnoter: Sandelträ, kashmirträ
Den öppnar med en mild blommighet och en kryddig touch av rosa peppar. Hjärtnoterna ger en gourmandkänsla med kastanj och vispgrädde, medan basen domineras av krämigt sandelträ och vanilj, vilket ger en varm och sensuell finish.
Denna parfym passar perfekt för dig som gillar söta, träiga och krämiga dofter. Personligen tyckte jag om denna doft men, den kan vara lite "overpowering" då och då, pga av att om man råkar spreja mer än 2 sprej så blir det för mycket av en söt, stark doft som jag upplever vara för mycket. Jag har blandat ihop en egen parfym! 😍
Rekommenderar verkligen detta till alla parfymnördar, det var så roligt! Jag var hos NOS (No Ordinary Scent) på en parfymworkshop där man får skapa en egen parfym. Det är färdiga blandningar man kombinerar för att skapa sin parfym, så man kan inte välja helt fritt vilka noter man vill ha. Det hade ju inte funkat, det finns för mycket att välja på. 😄 Tro mig, jag velade hur mycket som helst bara med dessa blandningar!
Man väljer en basblend och en eller två accordblends (både hjärt- och toppnoter). Sen får man själv blanda ihop och tillsätta alkohol och hälla ner blandningen i en parfymflaska. Det var så kul att sitta och droppa i olja och väga, kände mig som en riktig parfymör! 😁 Man får också döpa sin parfym och sätta på etiketten på sitt mästerverk. 🌟
Min parfym blev inte lik någon annan parfym jag äger – det var också mitt mål. Vill ju inte bara skapa en kopia av något jag redan har hemma. 😊 Jag blandade ihop en mjuk, blommig bas med saftiga, fruktiga, rena, fräscha och gröna hjärt- och toppnoter. Det kan nog vara den sötaste parfymen jag äger, men det är ändå fin balans tycker jag. Droppade i typ två droppar citrus också för att det inte skulle bli för sött. Är jättenöjd med min parfym och med hela upplevelsen! Skulle kunna tänka mig att göra om det till och med. 😁
NOS kör sina workshops i Gamla stan, Stockholm och det kostar 1250 kr per person. Man får göra en 30 ml eau de parfum som man så klart får med sig hem. ✨️ Något jag förbrukar mycket av är handkräm, man skulle nog kunna kalla mig besatt 😅
Har handkräm i köket, vardagsrummet, sovrummer, hallen på väg ut och såklart även i handväskan och i bilen. Är en torris överlag och avskyr när det stramar på händerna.
En gammal favorit som jag alltid har hemma ör ACOs rich handcream, den år rikigt bra, återfuktar ordentligt men torkar ändå in snabbt. Dessutom bra pris på den. Så glad att det finns att hitta på fler ställen nu, som Kicks.
En ny handkräm för mig är Embryolisses, den var med i en julask som jag fick i julklapp. Den är också väldigt trevlig, den är fet och händerna blir lena och mjuka av den. Jag har bara sett den i liten storlek, men finns kanske i större, om inte så är den lilla perfekt att ha med i väskan. Provdoftat några nya parfymer idag.
Kul att flera redan nått butikerna och dessutom stod framme att provdofta.
Den från Ariana Grande och Escada's nya sommardoft var nästan precis vad jag förväntat mig. En krämig och pudrig vaniljdoft, inte jättesöt och med en liten edge. Håller inte så länge på min hud tyvärr men flaskan är stor och därför ganska prisvärd. Tycker både den enkla designen på flaskan och doften känns lite "vuxnare" än många av Ariana Grande's tidigare parfymer.
Escada's prisvärda sommardofter är oftast "säkra kort", så även Bali Paradise EdT. Läcker färg och en tropiskt fruktig doft. Lätt att tycka om för många. 🥭🍹
Och så har vi D&G's Devotion herrdoft. Tycker mycket om damoriginalet med bl a kanderad citrus och vanilj och älskar designen på flakongerna i denna doftkollektion. Hade höga förväntningar på denna doft och kanske blir den helrätt på rätt person men kombinationen av citrus, kaffe och patchouli blev tyvärr inte vad jag hoppats på.
Ännu en herrdoft, Armani's nya flanker Stronger With You Parfum.
Supersnygg röd, vintageinspirerad flaska och en doft som kräver sin bärare. Vet att många lite yngre gillar de tidigare parfymerna men denna vänder sig nog mot en lite annan målgrupp. Väldigt olik originaldoften så den behöver verkligen testas på huden innan eventuellt köp.
Toppnoter: Rosépeppar, elemi
Hjärtnoter Lavendel, salvia
Basnoter: Läderaktig vanilj, kastanjeackord
Elemi - är en sorts harts som utvinns från Elemiträd på Filippinerna. Som honung i konsistensen och med en frisk kryddig doft med citrusliknande stråk.
Spännande doft, intensiv och kraftfull, med grym hållbarhet. Jag doftar fortfarande väldigt maskulint men nu mer sensuellt.😃 Läder, rostad kastanj och varm vanilj där lite edgy, aromatiska doftstråk fortfarande anas. Doftnoter att räkna med 2025
Trenden med söta, dessertdoftande gourmanddofter fortsätter med doftnoter som
vanilj, karamell och choklad. Ofta med kryddiga inslag för att balansera parfymen t ex. kanel, tonkaböna och kardemumma.
Doftnoter av bär och frukter tar större plats. Solmogen persika, nektarin, söta körsbär, hallon, jordgubb och svarta vinbär är noter som hittat tillbaka. Saftiga och bäriga körsbär och hallon gärna i kombination med rom eller lakrits för en mer intensiv och spännande doft.
Kaffe har länge varit en populär doftnot inom parfymskapande men den senaste trenden visar att den rostade varma doftnoten väntas bli ännu större under 2025. På samma tema har även intresset för doft av olika teer ökat och speciellt matcha.
🤍 Vanilj och Karamell 🤎
🍑 Frukter och bär 🍒
🖤☕️ Kaffe och te 🍵💚
En riktig trendparfym kan bli, den inte helt nya, Black Opium Over Red EdP från YSL.
Med Black Opium's dna, bl a kaffe och vanilj tillsammans med en söt bärighet av körsbär, prickar den in alla de tre stora trenderna.
Visste ni att två mycket vanliga doftnoter som man sällan tänker på eller ens känner är:
svart vinbär - ger en ofta obestämbar fruktighet i många parfymer.
päron - en lätt, fräsch och "ren", nästan läskande fruktighet. Redken Acidic Bonding Leave-In – Min nya favorit för frissigt och slitet hår!
Jag har nydligen börjat att testa Redken Acidic Bonding Leave-In och wow, vilken skillnad det har gjort för mitt hår! Jag har blekt, torrt och frissigt hår som jag ofta använder värme på, och jag brukar även sätta i clip-in extensions. Eftersom håret är ganska slitet, har jag letat efter produkter som kan återfukta och ge glans utan att tynga ner det.
Det här leave-in-produkten har verkligen imponerat på mig. Här är de största fördelarna jag märkt:
Frissfrihet: Håret blir betydligt mindre frissigt och mer kontrollerat, vilket jag älskar.
Glans: Efter användning ser håret inte bara friskt ut utan också riktigt glansigt.
Mjukt hår: Jag känner verkligen att mitt hår är mjukare och mer hanterbart efter applicering.
Lätt formel: Produkten känns lätt i håret och tynger inte ner det, vilket är superviktigt för mig eftersom jag ofta har extensions.
Lukt: Den fräscha doften är verkligen en bonus, den doftar så gott men inte för starkt.
Jag använder också Redken Acidic Bonding concentrate Pre-Shampoo Treatment, och jag märker verkligen en skillnad på mitt slitna hår! Jag kan varmt rekommendera dessa produkter om du har hår som är blekt eller slitet från värmebehandlingar.
Sammanfattningsvis: Redken Acidic Bonding Leave-In är en fantastisk produkt för dig som vill få frissigt, slitet och torrt hår att kännas mjukt, glansigt och lättare att hantera. Den gör verkligen underverk på mitt hår och jag kommer definitivt fortsätta använda den!
5dbfdcd2-f244-40e9-9daa-8655d8a3f3d4.jpg) Min morgonrutin
Med ACO
1. ACO Renewing Daily Cleanser
Jag börjar morgonen med att rengöra ansiktet med ACO Renewing Daily Cleanser. Den här rengöringen är skonsam men effektiv, vilket gör den perfekt för att ta bort eventuella rester av talg och smuts. Den hjälper också till att hålla huden fräsch och ren utan att torka ut eller irritera huden, vilket gör den bra för både känslig och normal hud.
2. Pyunkang Yul Essence Toner
Efter rengöring, applicerar jag Pyunkang Yul Essence Toner. Denna toner är rik på fukt och hjälper till att balansera hudens pH-värde, vilket är ett viktigt steg för att förbereda huden för de produkter som följer. Den lugnar och återfuktar huden på djupet, vilket gör att min hud känns mjuk och smidig hela dagen.
3. Purito Niacin Essence
Därefter använder jag Purito Niacin Essence. Niacinamid (vitamin B3) är en fantastisk ingrediens för att förbättra hudens struktur, jämna ut hudtonen och minska synligheten av porer. Det är också lugnande och minskar inflammation, vilket gör det bra för personer som har en benägenhet för rodnad eller orenheter.
4. ACO Spotless Mattifying Moisturiser / ACO Purifying Day Cream (SPF 30)
Som sista steget i min morgonrutin använder jag ACO Spotless Mattifying Moisturiser. Denna fuktkräm ger lätt fukt utan att kännas tung och mattar ner huden för att förhindra glans under dagen.
Känner jag för att använda en annan kräm brukar jag använda mig av ACO Purifying Day Cream (SPF 30). Denna ger både återfuktning och ett skydd mot solens skadliga UV-strålar, vilket är superbra för att förebygga solskador.
Båda krämerna passar bra för att ge ett lättare skydd utan att kännas för tunga på huden.
Direkt efter duschen är det viktigt att återfukta huden på kroppen för att hålla den mjuk och smidig. Då använder jag mig av ACO Oparfymerad Body Lotion Moist, som är perfekt för detta, då den ger långvarig återfuktning i upp till 48 timmar utan att vara tung eller fet. Den är också oparfymerad, vilket gör den idealisk för känslig hud som lätt kan reagera på starka dofter
Varför denna rutin fungerar bra för mig:
Den här rutinen är skräddarsydd för att hålla både ansikte och kropp återfuktade, balanserade och skyddade under hela dagen. Den är enkel men effektiv och passar bra för min hudtyp och mina behov.