Något jag förbrukar mycket av är handkräm, man skulle nog kunna kalla mig besatt 😅
Har handkräm i köket, vardagsrummet, sovrummer, hallen på väg ut och såklart även i handväskan och i bilen. Är en torris överlag och avskyr när det stramar på händerna.
En gammal favorit som jag alltid har hemma ör ACOs rich handcream, den år rikigt bra, återfuktar ordentligt men torkar ändå in snabbt. Dessutom bra pris på den. Så glad att det finns att hitta på fler ställen nu, som Kicks.
En ny handkräm för mig är Embryolisses, den var med i en julask som jag fick i julklapp. Den är också väldigt trevlig, den är fet och händerna blir lena och mjuka av den. Jag har bara sett den i liten storlek, men finns kanske i större, om inte så är den lilla perfekt att ha med i väskan. Provdoftat några nya parfymer idag.
Kul att flera redan nått butikerna och dessutom stod framme att provdofta.
Den från Ariana Grande och Escada's nya sommardoft var nästan precis vad jag förväntat mig. En krämig och pudrig vaniljdoft, inte jättesöt och med en liten edge. Håller inte så länge på min hud tyvärr men flaskan är stor och därför ganska prisvärd. Tycker både den enkla designen på flaskan och doften känns lite "vuxnare" än många av Ariana Grande's tidigare parfymer.
Escada's prisvärda sommardofter är oftast "säkra kort", så även Bali Paradise EdT. Läcker färg och en tropiskt fruktig doft. Lätt att tycka om för många. 🥭🍹
Och så har vi D&G's Devotion herrdoft. Tycker mycket om damoriginalet med bl a kanderad citrus och vanilj och älskar designen på flakongerna i denna doftkollektion. Hade höga förväntningar på denna doft och kanske blir den helrätt på rätt person men kombinationen av citrus, kaffe och patchouli blev tyvärr inte vad jag hoppats på.
Ännu en herrdoft, Armani's nya flanker Stronger With You Parfum.
Supersnygg röd, vintageinspirerad flaska och en doft som kräver sin bärare. Vet att många lite yngre gillar de tidigare parfymerna men denna vänder sig nog mot en lite annan målgrupp. Väldigt olik originaldoften så den behöver verkligen testas på huden innan eventuellt köp.
Toppnoter: Rosépeppar, elemi
Hjärtnoter Lavendel, salvia
Basnoter: Läderaktig vanilj, kastanjeackord
Elemi - är en sorts harts som utvinns från Elemiträd på Filippinerna. Som honung i konsistensen och med en frisk kryddig doft med citrusliknande stråk.
Spännande doft, intensiv och kraftfull, med grym hållbarhet. Jag doftar fortfarande väldigt maskulint men nu mer sensuellt.😃 Läder, rostad kastanj och varm vanilj där lite edgy, aromatiska doftstråk fortfarande anas. Doftnoter att räkna med 2025
Trenden med söta, dessertdoftande gourmanddofter fortsätter med doftnoter som
vanilj, karamell och choklad. Ofta med kryddiga inslag för att balansera parfymen t ex. kanel, tonkaböna och kardemumma.
Doftnoter av bär och frukter tar större plats. Solmogen persika, nektarin, söta körsbär, hallon, jordgubb och svarta vinbär är noter som hittat tillbaka. Saftiga och bäriga körsbär och hallon gärna i kombination med rom eller lakrits för en mer intensiv och spännande doft.
Kaffe har länge varit en populär doftnot inom parfymskapande men den senaste trenden visar att den rostade varma doftnoten väntas bli ännu större under 2025. På samma tema har även intresset för doft av olika teer ökat och speciellt matcha.
🤍 Vanilj och Karamell 🤎
🍑 Frukter och bär 🍒
🖤☕️ Kaffe och te 🍵💚
En riktig trendparfym kan bli, den inte helt nya, Black Opium Over Red EdP från YSL.
Med Black Opium's dna, bl a kaffe och vanilj tillsammans med en söt bärighet av körsbär, prickar den in alla de tre stora trenderna.
Visste ni att två mycket vanliga doftnoter som man sällan tänker på eller ens känner är:
svart vinbär - ger en ofta obestämbar fruktighet i många parfymer.
päron - en lätt, fräsch och "ren", nästan läskande fruktighet. Redken Acidic Bonding Leave-In – Min nya favorit för frissigt och slitet hår!
Jag har nydligen börjat att testa Redken Acidic Bonding Leave-In och wow, vilken skillnad det har gjort för mitt hår! Jag har blekt, torrt och frissigt hår som jag ofta använder värme på, och jag brukar även sätta i clip-in extensions. Eftersom håret är ganska slitet, har jag letat efter produkter som kan återfukta och ge glans utan att tynga ner det.
Det här leave-in-produkten har verkligen imponerat på mig. Här är de största fördelarna jag märkt:
Frissfrihet: Håret blir betydligt mindre frissigt och mer kontrollerat, vilket jag älskar.
Glans: Efter användning ser håret inte bara friskt ut utan också riktigt glansigt.
Mjukt hår: Jag känner verkligen att mitt hår är mjukare och mer hanterbart efter applicering.
Lätt formel: Produkten känns lätt i håret och tynger inte ner det, vilket är superviktigt för mig eftersom jag ofta har extensions.
Lukt: Den fräscha doften är verkligen en bonus, den doftar så gott men inte för starkt.
Jag använder också Redken Acidic Bonding concentrate Pre-Shampoo Treatment, och jag märker verkligen en skillnad på mitt slitna hår! Jag kan varmt rekommendera dessa produkter om du har hår som är blekt eller slitet från värmebehandlingar.
Sammanfattningsvis: Redken Acidic Bonding Leave-In är en fantastisk produkt för dig som vill få frissigt, slitet och torrt hår att kännas mjukt, glansigt och lättare att hantera. Den gör verkligen underverk på mitt hår och jag kommer definitivt fortsätta använda den!
5dbfdcd2-f244-40e9-9daa-8655d8a3f3d4.jpg) Min morgonrutin
Med ACO
1. ACO Renewing Daily Cleanser
Jag börjar morgonen med att rengöra ansiktet med ACO Renewing Daily Cleanser. Den här rengöringen är skonsam men effektiv, vilket gör den perfekt för att ta bort eventuella rester av talg och smuts. Den hjälper också till att hålla huden fräsch och ren utan att torka ut eller irritera huden, vilket gör den bra för både känslig och normal hud.
2. Pyunkang Yul Essence Toner
Efter rengöring, applicerar jag Pyunkang Yul Essence Toner. Denna toner är rik på fukt och hjälper till att balansera hudens pH-värde, vilket är ett viktigt steg för att förbereda huden för de produkter som följer. Den lugnar och återfuktar huden på djupet, vilket gör att min hud känns mjuk och smidig hela dagen.
3. Purito Niacin Essence
Därefter använder jag Purito Niacin Essence. Niacinamid (vitamin B3) är en fantastisk ingrediens för att förbättra hudens struktur, jämna ut hudtonen och minska synligheten av porer. Det är också lugnande och minskar inflammation, vilket gör det bra för personer som har en benägenhet för rodnad eller orenheter.
4. ACO Spotless Mattifying Moisturiser / ACO Purifying Day Cream (SPF 30)
Som sista steget i min morgonrutin använder jag ACO Spotless Mattifying Moisturiser. Denna fuktkräm ger lätt fukt utan att kännas tung och mattar ner huden för att förhindra glans under dagen.
Känner jag för att använda en annan kräm brukar jag använda mig av ACO Purifying Day Cream (SPF 30). Denna ger både återfuktning och ett skydd mot solens skadliga UV-strålar, vilket är superbra för att förebygga solskador.
Båda krämerna passar bra för att ge ett lättare skydd utan att kännas för tunga på huden.
Direkt efter duschen är det viktigt att återfukta huden på kroppen för att hålla den mjuk och smidig. Då använder jag mig av ACO Oparfymerad Body Lotion Moist, som är perfekt för detta, då den ger långvarig återfuktning i upp till 48 timmar utan att vara tung eller fet. Den är också oparfymerad, vilket gör den idealisk för känslig hud som lätt kan reagera på starka dofter
Varför denna rutin fungerar bra för mig:
Den här rutinen är skräddarsydd för att hålla både ansikte och kropp återfuktade, balanserade och skyddade under hela dagen. Den är enkel men effektiv och passar bra för min hudtyp och mina behov. **Dag 3: Min favoritparfym**
Det här är en av mina favoritparfymer som jag använder mest nu. Den är rätt tung och lite träig men på ett bra sätt. Den passar bra till höst, vinter och kvällstid. Jag älskar dock att ha den dagtid också. Jag fick testa den som beauty tester och har varit fast sedan dess! Får ofta komplimanger för den.
Från hemsidan:
*Doftfamilj: Blommig, träig, amber
DOFTNOTER:
Toppnoter: Färsk aromatisk lavendel, magnetisk kardemumma, essentiell neroli
Hjärtnoter: Apelsinblomma, Tuberos, Jasmine Sambac Absolutes
Basnoter: Vetiver, Patchouli, Tobak, Cistus Absolutes* Julen är en tid för värme och gemenskap, och hos mig är det inget undantag. Vi samlas alla, familj och vänner, för en kväll fylld med skratt och glädje. 😄❤️
Vi börjar med lite pyssel ✂️🎨, där vi skapar egna juldekorationer och julkort. Det är alltid lika roligt att se vad alla hittar på, och det blir många skratt när vi försöker överträffa varandra i kreativitet. 😂✨
När mörkret faller och ljusen tänds 🕯️, är det dags för rimstuga. Vi skriver rim till julklapparna 🎁✍️ och delar med oss av våra bästa (och ibland sämsta) försök. Det är en tradition som alltid leder till många skratt och glada miner. 😆🎅
Ingen julkväll är komplett utan värmande glögg 🍷, julgodis 🍬 och lussebullar 🥯. Doften av saffran och kryddor sprider sig genom huset och skapar en magisk stämning. Vi njuter av de goda smakerna medan vi pratar och umgås. 🍪☕️
Det är dessa stunder, fyllda med kärlek och gemenskap, som gör julen så speciell för mig. 🎅✨❤️
Jag gissar att det är Edvin Törnblom som är julhost i år, kan inte tänka mig en mysigare person! När snön faller vit och stjärnorna blänker,
Samlades vi alla, i glädje vi tänker.
Två hundar som skuttar, med svansar som viftar,
De snor våra klappar, och får oss att skratta och fnissa!
Min syster och sambon, de bjuder på skratt,
Julens glädje är här, och hjärtat blir glatt!
Så lyft era glas, och låt oss nu sjunga,
Julen med er alla, är som en härlig lunga.
Med skratt och med värme, vi firar vår stund,
I vårt galna gäng, är kärleken förevigt sund!
Jag tror att det är Edvin Törnblom som ska vara host. En mysig julkväll kan vara något alldeles speciellt! 🎄✨
Föreställer mig att jag är hemma, och snön faller sakta utanför fönstret. Inne är det varmt och skönt, och doften av nybakade pepparkakor och glögg sprider sig i huset. Julgranen står pyntad med glittrande ljus och färgglada kulor, och under granen ligger inslagna paket som väntar på att öppnas.
Familjen samlas i vardagsrummet, kanske framför en brasa som sprakar hemtrevligt. Julmusik spelar i bakgrunden, och alla är klädda i sina mysigaste jultröjor. Kanske spelar vi ett sällskapsspel tillsammans, eller så sitter vi bara och pratar och skrattar.
Efter en god julmiddag med alla traditionella rätter som julskinka, köttbullar, och Janssons frestelse, avslutar vi kvällen med att titta på en klassisk julfilm tillsammans, insvepta i filtar och med en kopp varm choklad i handen.
🎅🎁
på bilden är Edvin Törnblom! 🖤 Svarta skönheter 🖤
Crayons från LH cosmetics – troligtvis den bästa sminkprodukten jag vet! 🖍 Finns i massor av färger, med och utan glitter, och kan användas till i princip vad du vill, endast fantasin sätter gränser. 🤩 Lip liner, kajal, ögonbrynspenna, krämrouge, läppstift, ögonskugga, ögonskuggsbas, låtsasfräknar, kroppsmålning..
Och de sitter som berget! De är vattenfasta på riktigt. Hade jag inte haft nästan alla färger redan så hade jag definitivt köpt på mig ett par crayons under black week. 🖍 **Hjälp, jag ska få glasögon** Långt, personligt med hjälpfrågor! (scrolla längst ner för mina frågor, jag fattar att man inte orkar läsa 😂)
Fick i veckan ett chockerande besked när jag skulle göra en synundersökning för terminalglasögon då jag arbetar administrativt och har alltid upplevt att mina ögon är känsliga när jag är framför skärmen för länge. Men inte direkt något jag har stört mig supermycket på men tänkte att nu ska jag vara redig å använda glasögon som är till för bildskärsarbete.
Notera att jag har varit på 5 synundersökningar från 13 års ålder fram till innan denna och har alltid fått samma svar: Du har en superbra syn, absolut inga fel. Anledningarna till undersökningarna har varit för att jag har känt att nåt var fel, men jag har aldrig kunnat riktigt beskriva vad.. Men har då blivit lugn i svaren å gått vidare med livet, hejdå liksom.
Inte denna gången. Optikern som var en jämngammal jätte gullig kille berättar för mig att jag är **ÖVERSYNT!! ÖVERSYNT?!?!?!?! DU SKÄMTAR** VA!? Nej, nej det gjorde han inte..
Men till det mest förvånande, **DET ÄR 99% MEDFÖTT!!**
Så i alla år, alla gånger jag känt nåt, vart ljuskänslig, fått huvudvärk i skola med mera, har aldrig varit inbillning eller annat utan det har varit ett synfel hela tiden!! Jag är ff i chock som ni hör haha!
Jag har dom senaste månaderna ibland vissa dagar sett suddigt när jag scrollat i telefonen, men inte alla dagar utan lite här å var. Han förklarade då att jag har lyckats så bra med att spänna ögonen för att kompensera synfelen så jag till och med lurat optiker, omedvetet. Men nu orkar ögonen inte spänna mer och därför kommer symptomen nu! Så sjukt alltså vad kroppen gör utan att vi vet 😱
Det blev en gamechanger eftersom jag kommer behöva använda dom mer än jag tänkte från början och då kände jag vara att nähä du, då ska jag fasen ha flashiga märkesbågar och välja noga vad jag faktiskt passar i, vilket jag gjorde. Länge 😂
Tjejen som hjälpte mig (Specsavers Borås, hoppas OK att skriva ut det) hon var så tålmodig, ärlig och guidade mig rätt trots att jag var så uppgiven och totalt okunnig. Så big cred till henne, hon gjorde att det kunde kännas mer okej efter beskedet. Nu låter ju detta som jag har fått värsta ddsbudet, men det kändes så overkligt och konstigt!
Men jag hittade faktiskt med hennes hjälp ett par jättefina glasögon från Marc Jacobs i roseguld, lite större glas och lite lite cateye look. Så jag kommer nog känna mig nöjd efter lite användande och vana. Ska posta när jag får dom den 13/11. 🙈
**Och anledningen och frågan till inlägget är:**
Hur och vad ska jag tänka på när jag sminkar mig och ska använda glasögon?! Jag har dagligen full glam liksom, är det något jag behöver tänka på? Något jag inte ska göra? Hur framhäver jag mina ögon med glasögon? Dom måste fortsätta poppa!! Ögonen är det enda jag har 😂 ge mig bilder, tips, bra å veta, såhär gör jag, här kan du läsa eller VAD SOM! Vilka frisyrer passar bra till glajjor? Vad ska jag rengöra med? Fodral? Demenssnöre? Jag behöver hjälp och Ni är min bästa shot! *Mörk mörk bruna ögon med djup, lite lite hooded eyes, fransförlängning, ombre hår mörk botten, ljusa längder *
Så tacksam om jag får någon respons. ❤️
/ Den livrädda glasögonoskulden Min signaturdoft - Byredo Animalique
Parfymer har alltid varit mitt stora intresse och jag kommer ihåg känslan av att bara känna på mammas flaskor i badrumsskåpet...Dior Poison, Lancome magic noir, Mugler Angel (gamla formulan) och Boucheron edp. Alltid starka, träiga, lite mystiska dofter för mig. Därför har jag nog själv dragits till liknande dofter genom livet, även om jag haft mina perioder av citrus och praliner.
När det kommer till att ha en signaturdoft så har jag haft oturen att alla mina favoriter slutar tillverkas efter ett tag. De jag saknar i perioder är Armani D'idole, Ysl Manifesto Elixir och Bvlgari splendida Tuberuse mystique. Men sen kom den där doften som fick mig att glömma dåtiden för en stund och bara njuta av nuet, Animalique.
Första gången jag köpte den var oktober förra året och sedan dess har den fått hänga med i vardagens alla delar.
Doften öppnar upp med bergamott och citron, violen och mimosan som träder fram efter ett tag för att sen landa i en varm bas av mocka, tobak och amber.
Nu kanske man undrar vad som gör parfymen så speciell och för min del har det att göra med att den påminner mig om en person som jag alltid kommer sakna, min pappa, som flyttade till andra sidan strax innan jag fyllde 8. Han hade alltid på sig en mockajacka som doftade lätt av tobak och hans favoritdoft var Davidoff cool water som doftade starkt av citrus. När jag har på mig Animalique känns det som en trygg och varm kram. Den är både glädje och längtan, värme och friskhet. Som att alltid ha personen du älskar vid din sida.
Jag hoppas att den föralltid kommer tillverkas <3 By the Fireplace EdT by Maison Margiela 🔥
Här snackar vi mys-doft.
Fjällstuga, en sprakande öppen spis, trä, kryddor och kastanj.
Beskrivning av doften/dofttyp:
Varm och kryddig, söt gourmand.
Toppnoter: Rosépeppar, blad av apelsinblomma, kryddnejlikeolja
Hjärtnoter: Kastanjeackord, olja av guajakträ, juniperolja
Basnoter: Vaniljackord, perubalsam, kashmir
Doften som kommit att bli min julshoppingsdoft.
Varje år när jag julshoppar går jag in i någon butik och provdoftar denna både för stämningen och lugnet den ger.
Men jag har aldrig ägt den!
Kanske är det i år dags att skriva den på önskelistan?
Köper och har ganska många parfymer så självklart har jag ibland tänkt på varför jag inte köpt denna?
Jag tror att jag äntligen vet svaret! 💡
Jag är helt enkelt lite rädd att magin försvinner om jag har den hemma! 😍