Redken Acidic Color Gloss-serien– fem och en halv månader senare
Efter att ha använt serien regelbundet under ett par månader känner jag att min initiala entusiasm har mattats av något. Schampot och balsamet står fortfarande starkt. De är dryga, vårdande och fungerar riktigt bra för min känsliga hårbotten. Speciellt schampot är något jag skulle kunna köpa igen, just för att det räcker länge och ger ett milt men rent resultat. Balsamet är också väldigt bra, lent och återfuktande. Kändes som något som jag faktiskt hade kunnat inkludera i min hårvårdsrutin på längre sikt.
Däremot har jag helt slutat använda både leave-in-sprayen och glossbehandlingen. Color Gloss-treatmenten visade sig vara rätt meningslös för mig, jag märkte ingen skillnad när jag slutade använda den de sista två veckorna. Leave-in-sprayen har en trevlig doft men är alldeles för kladdig. Sprayen är så tung och glansig att mitt badrumsgolv bokstavligen blev som en isrink. Jag gled bokstavligen omkring som en otränad konståkare. Dessutom kändes håret aldrig riktigt "färdigt" efteråt, bara fuktigt och lite för tungt.
Jag märkte också att min hårbotten faktiskt reagerade lite negativt efter en tid, med mer mjäll än vanligt och lite irritation direkt efter användning av color glossen. Något som jag definitivt inte upplevt på samma sätt med andra produkter. Färgen höll sig visserligen något bättre än vanligt, men inte tillräckligt för att motivera priset. Lockarna har inte förändrats märkbart, även om håret känns lite mer återfuktat. Frisset är dock detsamma, såvida jag inte fönar håret rakt. Då märker jag faktiskt en tydlig skillnad: håret blir mycket mindre frissigt och ser jämnare ut, vilket är ett stort plus.
Jag har nu nyligen för en månad sedan bytt ut leave-in-sprayen mot en curl cream från Ouai som funkar bättre för min hårtyp.
Slutsats:
Redken Acidic Color Gloss-serien är kanske inte framtagen med lockigt hår i åtanke, även om vissa produkter (som schampot och balsamet) funkar ändå. För någon med färgat, rakt eller vågigt hår som vill bevara färgen mellan salongsbesöken kan serien vara värd att testa, men då skulle jag bara satsa på enstaka produkter. Som helhet är serien för dyr i relation till den effekt man faktiskt får. Själv håller jag mig till schampot och uppskattar att håret blir mindre frissigt när jag fönar det rakt men jag letar vidare efter bättre leave-ins för mitt lockiga hår.