Ställ frågor och få svar från våra hudterapeuter – experterna inom professionell hudvård. Här snackar vi om allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.
Min (och min svärmors) BÄSTA nattcreme har utgått. 🕊
Plockade fram min sista burk nu och jag sörjer i förtid när den är slut. 😭 Har ni hudterapeuter något liknande eller ska ni ta tillbaka den men i ett "nytt" eget märke? Den får gärna vara lika rik och fuktgivande som denna och med vitamin A. Pris: högt som lågt men gärna under 1500:-
Ooohh Nooo!!!
I feel you. Detta har verkligen varit en favorit i många badrunskåp runt om i Svergie och jag saknar den också 🙈
Men jag har en ersättare till er - Den är inte exakt lika men mer lik än såhär tror jag inte att vi kan komma.
Bedtime Magic Repairing Night Cream från Hickap - Den innehåller samma A-vitamin, hjälper till att reparera huden, stärka upp hudens struktur, jobbar utjämnande på hudtonen och har även reservatrol som är byggstenar för huden naturliga skyddslager.
Mer likt än såhär kommer vi inte ❤️
P.s Jag vill gärna veta vad ni tycker sen och glöm inte bort att vänja in den i början 🤩
@Anna tack! är den lika rik och krämig i konsistensen? riktigt bra pris! 🤩

Hej igen! Har en ny fråga gällande hudvård men för min tonårsdotter. Hon är 14 år och upplever själv att hon har oljig hy och fått finnar. Då hon gillar smink har jag varit nogrann med att hudvård är viktig! Men jag undrar om ni har några bra tips på hudvård för en 14-årig tjej med oljig hy?:)

@Anna Tack snälla för bra tips!:) Jag känner att när hon är så ung vill jag inte lägga på vad som helst så var jättebrs tips!:) Bör hon används bågon fuktkräm och isåfall har du tips på några som skulle kunna passa?:)
@Rebecca Om man tittar på en helhetsrutin för en 14åring hade jag sakt att rengöring och en fuktcreme är ett måste om man använder make-up.
Samma märke har utmärkta produkter för just fukt som håller hela dagen och hela natten.
Har man en lite oljigare hud är en creme med geltextur att föredra och här hade jag sagt att denna är super:
Vegan Kombucha Tea Gel Cream - Den innehåller massor med spännande ingredeinser så som Kombucha Tea, som är ett fermenterat svart te rik på probiotika, B-vitamin, aminosyror och proteiner.
Även Poremizing Light Gel Cream från SKIN1004 är ett fint val som återfuktar på djupet, lugnar huden och hjälper till att minimera synligheten av porer.
Säg till om du har fler funderingar ❤️

hej ♥ jag har denna sommar fått ljusbruna fläckar på huden i ansiktet, likt fräknar, men ändå inte.. har aldrig haft liknande innan. de är på näsan, på kinder och ja lite överallt i ansiktet. ska jag använda retinol? retinal? hjälp ♥
@Chuchu Det var det lilla! Ställ gärna mer frågor det är så kul att hjälpa er hitta nya favoriter ❤️

@Anna anna! som ett brev på posten blev jag utvald till innisfree green enzyme vitamin c brightener serum! hoppas den håller drunk elephants mått som du tipsade om ♥ haha
Jag använder Biotherm pep mouiztering med spf 30 med lite glow. en röd burk.Trivs bra med den, och alla de egenskaperna den har passar mig. Men söker ett likvärdigt billigare alternativ?
Biotherm Blue Peptides Uplift Moisturizing Cream SPF30
Hej Petra,
Den cremen du har idag är verkligen en fin produkt som både jobbar lystergivande, återfuktande samt jobbar på ålderstecken. Jag har plockat ut några av mina favoriter som har liknande effet på huden.
🍊 5% Vitamin C Sheer Moisturizer SPF50 från Paula's Choice är ett fin val om man har en mer kombinerad hud och önskar mycket glow samtidigt som den jobbar på att jämna ut hudtonen och skyddar huden under dagen.
🧡 GinZing SPF 40 Energy-Boosting Tinted Moisturizing Face Cream från Origins är en dagcreme med spf som ger en fin och hälsosam lyster samtidigt som den ger näring till huden.
Kika på dessa och se om någon av dom skulle kunna vara ett bra alternativ för dig ❤️

Hejsan, är på jakt efter en ögonkräm som ska vara återfuktande och som passar när man vill förebygga ålderstecken/fina linjer. Har en känslig hy så är alltid lite försiktig när det kommer till ögonkrämer :)
Har ni något bra tips?:)
Hej Rebecca :)
Just partiet vid ögonen är oftast mer känslig än vad resten av ansiktet är så här är det extra viktigt att man hittar en produkt som lugnar och stärket huden.
🩷 Wonder Releaf Centella Eye Cream Unscentedn från Purito är en lugnande och återfuktande ögoncreme som även är helt parfymfri. Den har härliga ingredienser så som lugnande centella asiatica och ceramider som stärker upp huden. För att även jobba förebyggade på linjer så innehåller denna ögoncreme peptider.
🤍 Intense Lift Eye Cream från Embryolisse är även den parfymfri och anpassad för en känslig hud. Den jobbar på befintliga ålderstecken mer än att bara förebygga men är ett fint komplement till vilken hudvårdsrutin som helst när man har känslig hud.
🩵 Stress Positive Eye Lift från Dermalogica har en riktig multi produkt som är en fushion av ögoncreme och ögonmask som ger en lugnande effekt och stärker upp den känsliga huden kring ögonen.
Har du andra funderingar så är det bara att fråga, jag finns här ❤️

@Anna Tack snälla för superbra tips, råd och information!:) Ska verkligen spana in dessa!:)

Hej!
Vilken är bäst ögonkräm för mörkaringar (just från Dermalogica ) ? Tacksam för svaret :) Vill köpa en men tänkte fråga här så det blir lättare att välja rätt.

Hej! 🌸
Jag letar efter en riktigt bra barriärkräm och tar gärna emot era bästa rekommendationer.
Min hud:
Jag söker en barriärkräm som:
Krämen måste vara:
Har ni någon barriärkräm som passar den här beskrivningen och som ni verkligen kan rekommendera? Jag har ingen prisbudget! 😊
Tack på förhand! 💕

Jag är ingen hudterapeut, men jag har letat efter liknande krämer själv och hittat märket Klairs. Jag har testat fyra av deras krämer, men det är främst två krämer som jag framförallt tänker på: midnight blue calming cream och rich moist soothing cream, jag har själv torr hud och tål inte vilka krämer som helst. Försöker undvika parfymfria krämer. Dessa doftar inget, använder dessa som både dag och nattkräm för tillfället. Klairs har få produkter som har någon doft, och om det mot förmodan skulle dofta något så är det natulirgt. Kan vara värt att kolla upp, jag vet dock inte om de tickar av alla boxar för dina önskemål :) Det finns mindre förpackningar så att man inte behöver köpa full size direkt, som dessutom är rätt dryga.
Hej :)
En barriärcreme är i första ha relativt rik i sin konsistens och passar kanske inte den hud som har lätt för tilltäpptheter. Här behöver vi istället hitta en creme som hjälper till att återfukta huden så mycket som det bara går utan att det blir för tugnt på huden.
Det är också viktigt att kika på hela ens rutin så att alla steg ger fukt i olika nivåer. Då kommer huden att få en mycket djupare och bättre återfuktning, både på lång och kort sikt.
🩷En favorit som alltid håller sig kvar i mitt bardumsskåp är Pro-Collagen Peptide Plumping Moisturizer från Paula's Choice. Denna creme har en konsistens som en blandning av creme och gel vilket gör att den blir väldigt lätt på huden samtidigt som den ger otroligt med fukt. Den är helt parfymfri och innehåller ingenting som täpper igen porerna.
🖤Midnight Blue Calming Cream är absolut även ett fint val. Den har en lätt och härlig konsistens som ger en långvarig återfuktning. Denna hjälper även till att lugna huden om det är så att man upplever lite rodnad i huden.
🩵Att även ge huden en liten boost då och då är super. Min favorit för just fukt är Cryo Rubber Moisture Mask från Dr Jart+. Dn ger en lätt kylande effekt och huden känns återställd efter en användning. Perfekt inför speciella tillfällen om man önskar att huden är extra återfuktad.
Har du andra funderingar så är det bara att fråga ❤️
Hej!
Vad skiljer after sun / bodylotion? Ska man köpa en after sun detta året som vanligt eller räcker det med vanlig bodylotion efter en solig eftermiddag? Använder såklart SPF. 🌞💦
Hej @Hogge
Vilket bra svar du fått nedan av @Marion 🤩, jag tänker att jag lägger till lite mer information som är värd att tänka på i jakten på en aftersun eller body lotion.
Förutom att dessa har olika egenskaper så som att en body lotion oftast mest finns där för att återfukta så finns det även podukter som gör både och - alltså lugna och återfukta. Dessa fungerar utmärkt som en helt vanlig aftersun och där hade jag även kikat på ren aloe vera för att kombinera dessa två.
Är det så att man gärna har både en aftersun och en body lotion hade jag fokuserat på en rik åtefukande body butter samt en lättare och svalkande after sun som gå går utmärkt att använda vi olika tillfällen.
När det kommer till aloe vera är det viktigt att veta att denna är super för att lugna men kommer inte kunna ersätta en body lotion som både ger fukt och som bilnder fukten i huden. Aleo veran själv är återfuktande men har vi inget i produkten som binder fukten så kommer den inte heller stanna kvar i huden.
Summering på en väldigt lång text - om du bara önskar 1 produkt köp en lugnande body lotion - annars är det grymt att ha båda för olika tillfällen ❤️
Jag taggar mina favoriter här nedan!
@Anna oj vilket svar, tack! 😍 Har inte testat någon av de du taggade så ska spana in dom. Lutar nog mot att jag bara köpet en aloe vera som ett "serum" och sen "låser in det" med vanlig bodylotion. 🌿💦🌞