Ställ frågor och få svar från våra hudterapeuter – experterna inom professionell hudvård. Här snackar vi om allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.
Hej!
Vad har ni för tips på hudvård när man börjat få (troligtvis) hormonell acne? Känns som man gått tillbaka till tonåren igen, sitter framförallt kring hakan/munnen/käken. både finnar som blossar upp och pormaskar/inkapslade pormaskar. Upplever även att porerna syns mer, men tänker att porerna, det har troligtvis med åldern det med att göra.
Jag har tidigare aldrig haft speciellt mycket finnar och är normal/torr beroende på årstid..
Använder återfuktande hudvård och bha syra. Kör med dubbelrengöring på kvällen med enbart ansiktsvatten innan hudvård på morgonen.
Retinol upplevde jag gjorde huden värre trots rätt lång tids användande. Läst huden kan bli "värre" till en början men blev liksom bara värre upplevde jag.
Skulle bli sååå tacksam för tips! ♥
Så bra att du hör av dig och frågor om detta när du har funderingar, @Ewa
Det är super att du kör med båda BHA och dubbelrengöring i din rutin. Här tänker jag att man hade velat testa en azelain syra som har både fin effekt på att lugna huden och dämpa rodnad. Då den även har lite BHA syra i sig så hjälper den även till att exfoliera skonsamt under hela dagen - och den går att användas tillsammmans med en annan BHA syra.
Den kan du använda både morgon och kväll om huden vill och tillåter eller så varvar du den med ett annat serum på kvällen ex en retinal ⬇️
Du nämner att du testat retinol - men har du testat retinal? Denna är mer skonsam för huden och gör inte huden mer känslig på något sätt. Man får heller inte samma "utrensning" som man annars kan få av a-vitamin.
Här kan man välja själv om man vill använda sin retinal varje kväll eller om det räcker med varannan, det är helt upp till din hud och vad din tillåter.
Mina favoritprodukter för just detta hittar du taggade ❤️
@Anna Tusen tack för återkoppling och tips på produkter. Ska kolla in dem och läsa lite :) Det är retionl jag använt och inte retinal så kanske är ett bättre alternativ för mig att testa då :)
Pigmentfläckar
Jag vill gärna ha tips på hur man blir av med pigmentfläckar/hyperpigmentering. Vad kan man tänka på? Vad behöver min hud?
@Anna Tack för ditt svar! 🌺
Tycker "pennan" från Eucirin tog bort mindre pigmentfläckar.

Har ni något bra tips för rodnad? Jag vet inte om jag eventuellt har rosacea, eller bara är allmänt röd? Främst i pannan och på kinderna. Tacksam för tips!
Hej Emma!
När man har en röd hud så kan det båda vara en underliggande hudsjukdom så som rosacea men det kan också bara vara så att man har en lite tunnare hud som gör att man ser rödare ut.
Vet man med sig att man har lite känsligare hud är det alltid bra att ha en kortare rutin där huvudfokuset är barriärstärkande och lugnande för huden.
🩵Ett varmt tips som jag vet fungerar för många är Paula's Choice Calm serie. Där finns flera produkter som man hade kunnat addera till sin nuvarande rutin - jag hade startat med cremen som ger ett superfint skydd för en känsligare barriär och som även hjälper till att behandla och dämpa rodnad.
🤍Du har även Calmwise serien från Medik8 som har lugnade, barriärstärkande och återfuktande egenskaper. Där kan vi även hitta en creme som har en grön ton vilket gör att man dämpa det röda i huden.
Har du fler funderingar så är det bara att ställa mer frågor ❤️
hej jag undrar varför min hy blir såhär röd flammig pliddor aktig vad gör jag för fel har testat massa olika produkter meb typ inget hjälper ???
Testar du någon ny produkt? Kanske är din hudbarriär lite ledsen och behöver något snällt (fukt + fett) nu när det är bistert ute 💦🫶❄️
Hej Emma!
Det är precis så som @Hogge säger, att din barriär är lite ledsen.
Här behöver vi stärka upp huden från grunden och hålla rutinen väldigt kort och enkel.
Rengöring serum Creme
Dessa 3 är det vi vill fokusera på just nu och här preppar vi med så mycket fukt och näring som vi kan samtidigt som vi lugnar huden samt stärker upp barriären.
Jag har taggat 3 produkter som jag tycker är värda att kika :)

jag behöver hjälp med en bra ögonkräm!
jag har påsar under ögonen (född med detta) men nu efter graviditeten upplever jag att jag är mörk/eöd under ögonen.
gärna tips på bra ögonkrämer som faktiskt ger bra resultat

Asså jag älskar Clinique All About Eyes i Richformulan. Shit vilken bra och dryg ögonkräm. Annars IT Cosmetics Confidence In An Eyecream, Kiehl's Creamy Eye Treatment With Avocado eller Origins Ginzing Brightening Eye Cream Där har du fyra stycken riktigt bra återfuktare! 😍
Hej @Perlita !
Det här med ögoncreme är verkligen så individuellt, men jag ska absolut ge dig mina bästa tips som faktiskt har fungerar för mig!
🩷Oxygen-Glow Eye Cream från filorga är en lätt och lystergivande ögoncreme som lurar ögat lite i att ljusa upp med dess pärlemornyans. Återfuktar bra och lågger sig fint under makeup.
🧡TRUTH Banana bright+ eye crème från Ole Henriksen är en lätt tonad ögoncreme som "trollar bort" mörka ringar i ett naffs. Denna tycker jag även är super om man inte önskar makeup då den lätt tonade formulan gör att man dirket se och känner sig piggare. I denna hittar vi även c-vitamin som på sikt ljusar upp och ger en jämnare ton kring ögonen.
Behöver tips om bra hudvård till ett torrt och känsligt ansiktet, flagnar i pannan och vid näsan men mest pannan. Men oavsett så blir pannan inte bra. Gärna tips bra hudvård som inte kostar så mycket. Mina steg i min hudvård är:
Hej Amanda :)
Jag hjälper dig gärna vidare att hitta en rutin som fungerar för din torra och känsliga hud.
Jag hade behövt veta lite vilka produkter du idag använder. Vill du kommentera dessa här nedanfr så ska jag ta en titt på dom och se hur vi kan effektivisera din rutin.
:)
godkväll allihopa!
det är så att i dagsläget använder jag pixi retinol ögon krämen. Men tänkte köpa dom här två ögonserum också. Då tänkte jag kolla om det går å använda de här med retinol ögon krämen? jag skulle vara väldigt Tacksam om ni kunde hjälpa mig på bästa sätt. mvh Hevin 🙂
Hej :)
Om det är så att du idag redan använder retinol i din ögoncreme så hade jag rekommenderat att du adderar collagen eye serumet så att den tunna och sköra huden kring ögonen inte blir för överbehandlad.
Dessa två går fint att använda tillsammans om du har en tåligare hud, men jag hade som sagt börjat med att använda collagen serumet tillsammans med din retinol creme :)
Hejsan🥰 Jag tycker väldigt mycket om min hudvårdsrutin och tycker att allt funkar bra, men jag skulle behöva något mot mörka ringar under ögonen. Jag använder Beauty of Joseon under-eye serum och fenty skin under-eye serum och de funkar bra och återfuktar under ögonen, men det är inte riktigt den effekten som jag är ute efter. Jag har även använt eyepatches från Kiko Milano och samma sak där, de återfuktar men jag ser ingen stor förändring. Detta kan bero på att det inte är så mörkt under mina ögon så det är svårt att se stor skillnad, men jag skulle vela prova på några produkter som ni vet är bra🥰
Hej :)
Så bra att du skriver när du öpnskar tips på passande ögonprodukter för att reducera mörka ringar kring ögonen. Jag hjälper dig vidare med detta!
Jag tycker att du använder produkter idag som absolut kan hjälpa för att återfukta och pigga upp lite, men är det så att man har väldigt mörka ringar hade jag rekommenderat att du kikar på en produkt som har lite pigment och jämnar ut nyansen kring ögonen.
Här är denna ett fint val : https://www.kicks.se/ole-henriksen-truth-c-rush-brightening-double-creme-50-ml
Denna har en lätt tonad formula och är även berikad med c-vitamin för en uppiggande och uppljusande effekt vilket i många falll ger ett fint resultat på huden.
Det som även är viktigt att veta med mörka ringar är att detta kan vara ärfligt och då vara mer eller mindre omöjligt att få bort. Det kan även vara så att man behöver kika över om det är något kosttillskott eller likande man bör komplettera sin kost med och det kan även vara ett tecken på att man behöver dricka mer vatten.
Allt håller liksom ihop på någon sätt - men jag rekommenderar dig varmt att testa ögoncreme :)
@Anna oh, tackar! Jag får testa krämen när min nuvarande har tagit slut. Jag har inte så mörka ringar det bara att de stör speciellt på morgonen för då är de puffiga😕 Hoppas att krämen funkar bra och får kolla på kosttillskott🥰