Ställ frågor och få svar från våra hudterapeuter – experterna inom professionell hudvård. Här snackar vi om allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.
Hej!
Vad skiljer after sun / bodylotion? Ska man köpa en after sun detta året som vanligt eller räcker det med vanlig bodylotion efter en solig eftermiddag? Använder såklart SPF. 🌞💦
Hej @Hogge
Vilket bra svar du fått nedan av @Marion 🤩, jag tänker att jag lägger till lite mer information som är värd att tänka på i jakten på en aftersun eller body lotion.
Förutom att dessa har olika egenskaper så som att en body lotion oftast mest finns där för att återfukta så finns det även podukter som gör både och - alltså lugna och återfukta. Dessa fungerar utmärkt som en helt vanlig aftersun och där hade jag även kikat på ren aloe vera för att kombinera dessa två.
Är det så att man gärna har både en aftersun och en body lotion hade jag fokuserat på en rik åtefukande body butter samt en lättare och svalkande after sun som gå går utmärkt att använda vi olika tillfällen.
När det kommer till aloe vera är det viktigt att veta att denna är super för att lugna men kommer inte kunna ersätta en body lotion som både ger fukt och som bilnder fukten i huden. Aleo veran själv är återfuktande men har vi inget i produkten som binder fukten så kommer den inte heller stanna kvar i huden.
Summering på en väldigt lång text - om du bara önskar 1 produkt köp en lugnande body lotion - annars är det grymt att ha båda för olika tillfällen ❤️
Jag taggar mina favoriter här nedan!
@Anna oj vilket svar, tack! 😍 Har inte testat någon av de du taggade så ska spana in dom. Lutar nog mot att jag bara köpet en aloe vera som ett "serum" och sen "låser in det" med vanlig bodylotion. 🌿💦🌞

Hej. Jag undrar om ni har något tips på någon ansiktskräm med mycket naturliga ingredienser för någon med akne tenderad hy?
Jag vänder mig gärna till K-beauty produkter för älskar deras lätta konsistenser och ofta fokus på att vara bärriarstärkande. En återkommande favorit är från Purito, en svalande gel som lugnar. Jag gillar även propolis serien från Dr ceuracle som ger ett otroligt glow.
Hej Sofie!
Det finns många fina val på produkter till en aknebenägen hud att välja på. Vill man gå mot det mer naturliga eller kanske mer mot det ekologiska så är en favorit denna:
https://www.kicks.se/kora-organics-active-algae-lightweight-moisturizer-day-cream-50-ml
Detta är en lättare gel creme som även lugnar huden och bidrar till en hälsosam och stark hudbarrirär
Även denna är ett fint val: https://www.kicks.se/rose-inc-replenishing-moisturizer-50-ml
Här har vi en gel creme som är icke kommendogen och hjälper till att återfukta, lugna och balasera huden.
Har du fler funderingar så finns vi här för dig!
Hej!
Vad har ni för tips på hudvård när man börjat få (troligtvis) hormonell acne? Känns som man gått tillbaka till tonåren igen, sitter framförallt kring hakan/munnen/käken. både finnar som blossar upp och pormaskar/inkapslade pormaskar. Upplever även att porerna syns mer, men tänker att porerna, det har troligtvis med åldern det med att göra.
Jag har tidigare aldrig haft speciellt mycket finnar och är normal/torr beroende på årstid..
Använder återfuktande hudvård och bha syra. Kör med dubbelrengöring på kvällen med enbart ansiktsvatten innan hudvård på morgonen.
Retinol upplevde jag gjorde huden värre trots rätt lång tids användande. Läst huden kan bli "värre" till en början men blev liksom bara värre upplevde jag.
Skulle bli sååå tacksam för tips! ♥
@Anna Tusen tack för återkoppling och tips på produkter. Ska kolla in dem och läsa lite :) Det är retionl jag använt och inte retinal så kanske är ett bättre alternativ för mig att testa då :)
@Anna Hej! Här kommer en liten update! Jag kontaktade en läkare faktiskt med och fick en kräm utskriven och de skrev ut en kräm med azelainsyra! :) Använt den i ca 5 dagar nu och än så länge känns det väldigt bra på huden.
Pigmentfläckar
Jag vill gärna ha tips på hur man blir av med pigmentfläckar/hyperpigmentering. Vad kan man tänka på? Vad behöver min hud?
@Anna Tack för ditt svar! 🌺
Tycker "pennan" från Eucirin tog bort mindre pigmentfläckar.

Har ni något bra tips för rodnad? Jag vet inte om jag eventuellt har rosacea, eller bara är allmänt röd? Främst i pannan och på kinderna. Tacksam för tips!
Hej Emma!
När man har en röd hud så kan det båda vara en underliggande hudsjukdom så som rosacea men det kan också bara vara så att man har en lite tunnare hud som gör att man ser rödare ut.
Vet man med sig att man har lite känsligare hud är det alltid bra att ha en kortare rutin där huvudfokuset är barriärstärkande och lugnande för huden.
🩵Ett varmt tips som jag vet fungerar för många är Paula's Choice Calm serie. Där finns flera produkter som man hade kunnat addera till sin nuvarande rutin - jag hade startat med cremen som ger ett superfint skydd för en känsligare barriär och som även hjälper till att behandla och dämpa rodnad.
🤍Du har även Calmwise serien från Medik8 som har lugnade, barriärstärkande och återfuktande egenskaper. Där kan vi även hitta en creme som har en grön ton vilket gör att man dämpa det röda i huden.
Har du fler funderingar så är det bara att ställa mer frågor ❤️
hej jag undrar varför min hy blir såhär röd flammig pliddor aktig vad gör jag för fel har testat massa olika produkter meb typ inget hjälper ???
Testar du någon ny produkt? Kanske är din hudbarriär lite ledsen och behöver något snällt (fukt + fett) nu när det är bistert ute 💦🫶❄️
Hej Emma!
Det är precis så som @Hogge säger, att din barriär är lite ledsen.
Här behöver vi stärka upp huden från grunden och hålla rutinen väldigt kort och enkel.
Rengöring serum Creme
Dessa 3 är det vi vill fokusera på just nu och här preppar vi med så mycket fukt och näring som vi kan samtidigt som vi lugnar huden samt stärker upp barriären.
Jag har taggat 3 produkter som jag tycker är värda att kika :)

jag behöver hjälp med en bra ögonkräm!
jag har påsar under ögonen (född med detta) men nu efter graviditeten upplever jag att jag är mörk/eöd under ögonen.
gärna tips på bra ögonkrämer som faktiskt ger bra resultat

Asså jag älskar Clinique All About Eyes i Richformulan. Shit vilken bra och dryg ögonkräm. Annars IT Cosmetics Confidence In An Eyecream, Kiehl's Creamy Eye Treatment With Avocado eller Origins Ginzing Brightening Eye Cream Där har du fyra stycken riktigt bra återfuktare! 😍
Hej @Perlita !
Det här med ögoncreme är verkligen så individuellt, men jag ska absolut ge dig mina bästa tips som faktiskt har fungerar för mig!
🩷Oxygen-Glow Eye Cream från filorga är en lätt och lystergivande ögoncreme som lurar ögat lite i att ljusa upp med dess pärlemornyans. Återfuktar bra och lågger sig fint under makeup.
🧡TRUTH Banana bright+ eye crème från Ole Henriksen är en lätt tonad ögoncreme som "trollar bort" mörka ringar i ett naffs. Denna tycker jag även är super om man inte önskar makeup då den lätt tonade formulan gör att man dirket se och känner sig piggare. I denna hittar vi även c-vitamin som på sikt ljusar upp och ger en jämnare ton kring ögonen.
Behöver tips om bra hudvård till ett torrt och känsligt ansiktet, flagnar i pannan och vid näsan men mest pannan. Men oavsett så blir pannan inte bra. Gärna tips bra hudvård som inte kostar så mycket. Mina steg i min hudvård är:
Hej Amanda :)
Jag hjälper dig gärna vidare att hitta en rutin som fungerar för din torra och känsliga hud.
Jag hade behövt veta lite vilka produkter du idag använder. Vill du kommentera dessa här nedanfr så ska jag ta en titt på dom och se hur vi kan effektivisera din rutin.
:)