Ställ frågor och få svar från våra hudterapeuter – experterna inom professionell hudvård. Här snackar vi om allt från hudtillstånd och ingredienser till personliga produkttips och erfarenheter.

Hej! Har en fungerande hudvårdsrutin (Exuviance, Medik8) Men glömmer bort mina ögon. Så skulle tacksamt ta emot tips på bra, lite skonsamma ögoncremer. Reagerar emellanåt på vitamin C, men brukar funka i kombination För refenens är jag 54 år och vill ha en produkt som tillför fukt & kan jobba på ålderstecken. Tack på förhand ✨✨

@Chuchu Tack! Denna hade jag glömt. Använt den tidgare. Och den klarade jag utan problem 🤗

Hejsan, känns som jag skrivit tusen frågor här men hudvård är så intressant!:)
Jag har velat men alltid varit försiktig med att testa nya produkter pga min känsliga och torra hud. Men jag skulle vilja testa retinol men vet inte vad jag ska välja även om jag föröskt googla så tänkte jag vänder mig till er experter för råd. Vad är bra att börja med om man aldrig testat och har en torr och känslig hy? Fick något tips om cerave resurfing retinol men står stt det är för fet/kombinerad ?
Heej!
Du får fråga precis hur mycket du vill 🤩
Retinol är en a-vitamin och är man känslig och torr finns det, enligt mig, bättre alternativ med samma effekt.
I gruppen a-vitamin så har vi exempelvis Retinal som kan användas i mycket lägre koncentrationer utan att man kompromissar på effekten.
Jag har två favoriter med produkter som innehåller a-vitamin här är dessa:
🤍 Medik 8 Crystal Retinal 3 - Denna produkt är min holy grail när det kommer till a-vitamin. Den kommer även i olika styrkor vilket gör att man kan trappa upp i styrka utefter vad huden klarar av. Den som har siffran 3 är perfekt att börja med när man är känslig och används innan din nattcreme varje kväll efter att man har vant in den i huden.
💜 Paula's Choice Clinical PRO Retinaldehyde Dual-Retinoid Treatment - Detta serum är verkligen anpassad till en känsligare hud och har vunnit pris för bästa ansiktsserum. Den innehåller en biofermenterad blandning av ett jäst- och svampextrakt som har en lugnande effekt på huden.
Jag har taggat båda produkterna nedan så att du kan kika lite närmare på dom och glöm inte att när du vänjer in a-vitamin så börjar man ca var tredje kväll under 1-2 veckor och trappar sedan upp till varannan kväll i 1-2 veckor. Känns detta bra så kan man med fördel använda sin produkt varje kväll. Är det så att man upplever irritation så backar man lite med produkten och använder den mindre frekvent.
Hoppas detta kan hjälpa dig påvägen ❤️
Min (och min svärmors) BÄSTA nattcreme har utgått. 🕊
Plockade fram min sista burk nu och jag sörjer i förtid när den är slut. 😭 Har ni hudterapeuter något liknande eller ska ni ta tillbaka den men i ett "nytt" eget märke? Den får gärna vara lika rik och fuktgivande som denna och med vitamin A. Pris: högt som lågt men gärna under 1500:-
@Anna tack! är den lika rik och krämig i konsistensen? riktigt bra pris! 🤩
@Hogge Den är enligt mig mjuk och härlig, men kan inte säga att den är lika härlig som din tidigare 🙈 men som sagt - det bästa alternativet vi har som jag har hittat ❤️

Hej igen! Har en ny fråga gällande hudvård men för min tonårsdotter. Hon är 14 år och upplever själv att hon har oljig hy och fått finnar. Då hon gillar smink har jag varit nogrann med att hudvård är viktig! Men jag undrar om ni har några bra tips på hudvård för en 14-årig tjej med oljig hy?:)

hej ♥ jag har denna sommar fått ljusbruna fläckar på huden i ansiktet, likt fräknar, men ändå inte.. har aldrig haft liknande innan. de är på näsan, på kinder och ja lite överallt i ansiktet. ska jag använda retinol? retinal? hjälp ♥
Jag använder Biotherm pep mouiztering med spf 30 med lite glow. en röd burk.Trivs bra med den, och alla de egenskaperna den har passar mig. Men söker ett likvärdigt billigare alternativ?
Biotherm Blue Peptides Uplift Moisturizing Cream SPF30
Hej Petra,
Den cremen du har idag är verkligen en fin produkt som både jobbar lystergivande, återfuktande samt jobbar på ålderstecken. Jag har plockat ut några av mina favoriter som har liknande effet på huden.
🍊 5% Vitamin C Sheer Moisturizer SPF50 från Paula's Choice är ett fin val om man har en mer kombinerad hud och önskar mycket glow samtidigt som den jobbar på att jämna ut hudtonen och skyddar huden under dagen.
🧡 GinZing SPF 40 Energy-Boosting Tinted Moisturizing Face Cream från Origins är en dagcreme med spf som ger en fin och hälsosam lyster samtidigt som den ger näring till huden.
Kika på dessa och se om någon av dom skulle kunna vara ett bra alternativ för dig ❤️

Hejsan, är på jakt efter en ögonkräm som ska vara återfuktande och som passar när man vill förebygga ålderstecken/fina linjer. Har en känslig hy så är alltid lite försiktig när det kommer till ögonkrämer :)
Har ni något bra tips?:)
Hej Rebecca :)
Just partiet vid ögonen är oftast mer känslig än vad resten av ansiktet är så här är det extra viktigt att man hittar en produkt som lugnar och stärket huden.
🩷 Wonder Releaf Centella Eye Cream Unscentedn från Purito är en lugnande och återfuktande ögoncreme som även är helt parfymfri. Den har härliga ingredienser så som lugnande centella asiatica och ceramider som stärker upp huden. För att även jobba förebyggade på linjer så innehåller denna ögoncreme peptider.
🤍 Intense Lift Eye Cream från Embryolisse är även den parfymfri och anpassad för en känslig hud. Den jobbar på befintliga ålderstecken mer än att bara förebygga men är ett fint komplement till vilken hudvårdsrutin som helst när man har känslig hud.
🩵 Stress Positive Eye Lift från Dermalogica har en riktig multi produkt som är en fushion av ögoncreme och ögonmask som ger en lugnande effekt och stärker upp den känsliga huden kring ögonen.
Har du andra funderingar så är det bara att fråga, jag finns här ❤️

@Anna Tack snälla för superbra tips, råd och information!:) Ska verkligen spana in dessa!:)

Hej!
Vilken är bäst ögonkräm för mörkaringar (just från Dermalogica ) ? Tacksam för svaret :) Vill köpa en men tänkte fråga här så det blir lättare att välja rätt.