**Är Paula’s Choice 2% BHA något för dig?**
BHA är en förkortning för Beta Hydroxy Acid, även känd som salicylsyra. Men låt inte ordet "syra" avskräcka dig. BHA är varken frätande eller irriterande utan har en lugnande effekt på huden. En leave-on exfoliering med BHA arbetar på de övre hudlagren och tar bort gamla hudceller, så att den friska och strålande huden under lyfts fram.
Många funderar över om de ska använda en BHA- eller AHA-exfoliering (alfahydroxisyror), eller kanske till och med båda. Även om många använder båda är det helt okej att bara använda en av dem. Om ditt fokus är hudytan och du inte har känslig hud, rodnad eller tilltäppta porer, är en AHA-exfoliering ett bra alternativ för dig. BHA är bäst om du har:
• Tilltäppta porer och knottror på ansikte och/eller kropp. BHA är oljelösligt, vilket gör att det lätt kan tränga ner i porerna och skonsamt lösa upp blockeringar som orsakar tilltäpptheter. Resultatet blir färre knottror och mindre framträdande porer. Det kan också hjälpa om du har Keratosis Pilaris, särskilt om du använder det tillsammans med en vattenlöslig kroppsrengöring.
• Känslig hy: BHA har lugnande egenskaper som är perfekta för känslig och blossande hud, oavsett hudtyp.
Paula’s Choice har en BHA-exfoliering för alla hudtyper, hudtillstånd och även alternativ för kroppen, 2% BHA Body Spot Treatment.
**ANVÄNDNING**
Appliceras efter rengöring (och ev. ansiktsvatten) och följ upp med andra produkter i din rutin, som serum och dag- eller nattkräm. Observera att du inte bör använda en peeling som ska sköljas av samma dag som dina övriga leave-on-exfolieringar.
**Tips för bästa resultat med BHA-exfoliering**
• Du behöver inte vänta tills din hud har absorberat de olika produkterna i din rutin. Paula’s Choice BHA kommer fortfarande att vara effektiv även om du applicerar andra produkter direkt före eller efter.
• Även om daglig exfoliering fungerar bäst för de flesta, kan varannan dag vara ett bättre val för dig. Prova dig fram och se vad som fungerar för dig. **Retinoider – The Smooth Operator. Sleep tight, glow bright!**
Retinoider/A-vitaminer är hudvårdens crème de la crème och det är inte utan anledning. Denna grupp av A-vitaminderivat hjälper till att förbättra ålderstecken, utbrott, igentäppta porer och synliga mörka fläckar. A-vitamin har mer än 70 års forskning bakom sig som visar att det hjälper till att förbättra hudens hälsa och struktur. För att använda retinoider på bästa sätt och dra nytta av deras fördelar är det viktigt att förstå dessa hudvårdsstjärnor och hur man använder dem på ett säkert och effektivt sätt.
Retinoider är en typ av A-vitamin, en antioxidant och näringsämne som hjälper till att hålla huden hälsosam. Tänk på "retinoid" som ett samlingsnamn för alla ingredienser som härstammar från detta vitamin. Några av ingredienserna som faller under detta begrepp är retinaldehyd (även känt som retinal), retinol och retinylpropionat. Retinoder vägleder huden och uppmanar den att byta ut celler och fungera så optimalt som möjilgt. Detta är extra viktigt hos en mogen/äldre hud eftersom detta avtar med åldern. För att huden ska kunna få effekt av en retinoid måste den genomgå en omvandlingsprocess och brytas ner till aktiv form. Till exempel kräver retinylpalmitat tre omvandlingssteg för att bli retinoinsyra, retinol kräver två och retinaldehyd kräver ett. En retinoid blir vanligtvis starkare ju färre omvandlingssteg den kräver.
**FÖRDELARNA**
Den här gruppen av ingredienser erbjuder många fördelar för huden.
• Minska synliga linjer och rynkor.
• Förbättra hudens fasthet, stärker hudens uppbyggnad och struktur.
• Minskar knottror och tilltäppta porer. Bra även för aknebenägen hud.
• Arbetar med att reducera synliga vidgade porer.
• Jämnar ut hudton och mörka fläckar från solen, åldrande och efter finnar.
• Stöttar hudens naturliga försvar.
**ANVÄNDNING**
Paula’s Choice produkter med retinoider; retinyl propionate, retinol och retinal används efter rengöring, ansiktsvatten och leave-on exfoliering (AHA/BHA). Använd din retinoidprodukt, och avsluta med en fuktkräm som stärker hudbarriären på natten och solskydd under dagen! Utan solskydd är det svårt att bevara alla fina resultat som retinoider kan ge. Starta med att använda dem varannan/var tredje kväll i veckan. Du kan sedan öka användningen till en eller två gånger om dagen, beroende på tolerans och önskat resultat.
**Vad har ni för frågor om retinoider(retinol, retinal, retinyl propionate, etc.)/A-vitamin? Jag guidar och hjälper er gärna!** PAULA’S CHOICE FÖRKLARAR HUR EXFOLIERING FÖRÄNDRAR DIN HUDVÅRDSRUTIN.
Paula’s Choice är experter inom exfoliering och jag vill därför förklara hur du kan uppnå en stor förändring med din hudvård genom att introducera en. Du har två alternativ: AHA (Alpha Hydroxy Acid) och BHA/Salicylic Acid (Beta Hydroxy Acid).
När vi är unga och friska sköter vår hud sig utmärkt med att naturligt avlägsna gamla celler från ytan, utan någon extrahjälp. Med tiden, när vi åldras och utsätts för solen utan skydd, så minskar hudens naturliga förmåga att göra sig av med dessa gamla hudceller. Då stannar i stället gamla cellerna kvar på hudens yta och inuti porerna, vilket kan leda till en glåmig, torr, grov hudstruktur, igentäppta porer, utbrott, milier, pormaskar och ojämn hudton. Det är här exfoliering kommer in, en exfoliering återställer och optimerar denna naturliga process. Det kan också bidra till att rynkor syns mindre och göra andra ålderstecken mindre framträdande. I grund och botten framhäver kemiska exfolieringar som är avsedda för ansiktet en hud som ser friskare ut och känns jämnare.
Användning:
Applicera exfoliering efter rengöring, och eventuellt ansiktsvatten. Följ direkt upp med (alternativt serum) kräm och solskydd dagtid. Hur ofta du exfolierar beror på behoven och den egna hudens tolerans. De som har envisa besvär kan må bra av att exfoliera dagligen. Andra kommer att upptäcka att varannan dag passar huden bäst. Det kan krävas att man provar sig fram för att hitta rätt frekvens, så det är bäst att börja långsamt och vänja in exfolieringen. Den bästa exfolieringen för dig beror verkligen på din hudtyp och primära hudvårdsmål!
✨AHA:
Torr hud, med tydliga ålderstecken. Jämnar ut linjer, ojämn struktur och minimerar synliga tecken på ojämn hudton.
6% Mandelic + 2% Lactic Liquid Exfoliant – Alla hudtyper. Glåmig hud, fina linjer, skadad hudbarriär.
- 8% AHA Lotion – Normal och torr hudtyp. Anti-age, ojämn hudton, mycket torr hud.
- 8% AHA Gel – Alla hudtyper. Anti-age, ojämn hudton.
RESIST 5% AHA – Normal och torr hudtyp. Anti-age, ojämn hudton och mycket torr hud.
- RESIST 10% AHA – Normal och torr hudtyp. Anti-age, ojämn hudton och glåmig hud.
- Body Lotion 10% AHA - Alla hudtyper. Anti-age, keratosis pilaris, ojämn hudton och mycket torr hud.
🖤BHA:
Tilltäppta, vidgade porer, pormaskar, finnar samt lugnar en känslig hud. Denna effekt gör den idealisk för en hud som är aknebenägen. Men de är också lämpliga för mer allmänna hudbehov.
- Calm 1% BHA Lotion – Alla hudtyper. Rodnad, känslig hud och glåmig hud.
- 2% BHA Liquid – Alla hudtyper. Finnar, pormaskar, vidgade porer och glåmig hud.
- 2% BHA Lotion – Alla hudtyper. Finnar, mycket torr hud och rodnad.
- 2% BHA Gel – Blandad hudtyp. Finnar, pormaskar, vidgade porer och glansig.
- Clear Extra Strength 2% BHA – Samma formulering som 2% BHA Liquid, men finns även i CLEAR serien.
- Clear Regular Strength 2% BHA – Påminner om 2% BHA liquid, men har något högre pH värde som gör den lite skonsammare.
- RESIST 2% BHA – Blandad och fet hudtyp. Anti-age, pormaskar, vidgade porer och känslig hud.
- 2% BHA Body Spot – Finnar, anti-age och keratosis pilaris.
Frågor? Lämna en kommentera så hjälper jag till 😊 Hej KICKS Community,
Vad kul det ska bli att få hänga här tillsammans med er. Jag är precis som många andra här en riktigt ’skincare junky’ som älskar allt inom hudvård, ingredienser och att få slå hål på klassiska hudvårdsmyter. Jag utbildade mig till hudterapeut år 2010 och idag är jag utbildningsansvarig på Paula’s Choice Skincare.
Min resa inom hudvård startade…
med att jag hade en stor passion att få utbilda och ta hand om människor. Jag funderade länge på om jag skulle bli lärare eller sjuksköterska. Under denna period kom även ett stort intresse för hudvård och hur det kommer sig att vissa ingredienser vi applicerar på huden fungerar bättre än andra.
Varför Paula’s Choice…
jag har arbetat arbeta med Paula’s Choice 2014, samma år som det lanserades i Sverige. Det är ett märke där jag upplever att kunderna som testar sällan blir besvikna och att vi når upp till vad som förväntas hos kunden. Precis som Paula Begoun, grundaren bakom Paula’s Choice Skincare, är det viktigt för mig att vara transparent och ge information baserat på forskning och det bevis som finns för att kunna säkerhetsställa en produkts effektivitet och resultat.
Några favoriter…
precis som många andra har 2% BHA Liquid aldrig svikt mig. Jag har gått
igenom graviditeter, stressade perioder i livet och den har alltid levererat
ett resultat för att återställa, lugna och balansera min hud. En annan favorit
är RESIST Skin Restoring Moisturizer SPF 50, en dagkräm med högt solskydd som återfuktar, jämnar ut hudton, plumpar mina torrhetslinjer och skyddar huden väl, varje dag, året runt. Efter daglig användning av solskydd märker jag hur stor skillnad det gör för att bibehålla huden i balans och att huden ser mer hälsosam ut.
Jag kommer att dela med mig av min kunskap för att ge er svar utifrån vad vetenskapen har bevisat. Ni ska inte behöva leta och bli besvikna på produkter utan hitta något som passar just er hud och som är baserat på forskning och studier. Inget fluff – alltid transparens. 🔍
Till sist... en fråga 😊 Vilken produkt är ni mest intresserade av att testa
från Paula’s Choice? Dior rouge contour, Nude 300, 30€
- Väldigt lite produkt. Borsten är misär kvalitet och går sönder lätt, färgen är fin men ser mest skitig ut på läpparna. Den går bort lätt med lite saliv. Den fick mig att inse att läppennor inte är nödvändigt, blanda ut ditt läppstift istället <3
+ mjuk.

Shiseido TechnoSatin Gel Lipstick, 32£:
+ Len kännsla som jag önskar andra läppstick hade.
- Går bort med vatten, färgerna är inte så starka på läpparna som i stiftet. De ser matta och trötta ut på mig, kanske när jag är äldre.

chatbot 402:

408 voltage rose: min favorit. som ett läppglans utan glans, inte för torr eller blöt.

409 Harmonic Drive: som en mix emellan 402 och 408 helt ok.

416 Red Shift: en färg som ser skarpt röd ut på stiftet men är helt Barbie Rosa på läpparna! Så så fin vist är den?

Sephora Outrageous Plumping Lip Gloss, 07, 14$:
- Så mycket plumpar den inte så det är värt den långa titeln haha.
+ en söt liten aplikator som påminner om en kanins tunga. Färgen är godislikt sött med en liten mintaktig eftersmak. skiner fantasktiskt fint på läpparna.

Vad föredrar du? Läppglans eller Läppstift? ☆