Min spf-rutin
Passande att den här utmaningen kom när jag precis hade tänkt göra det här inlägget!
Jag har tidigare varit slarvig med spf pga min livssituation, jag är väldigt sällan ute i solen. Men i år är jag noga ändå. Jag har köpt de här tre och hade tänkt göra ett inlägg om dem. Använder alla tre men vid olika tillfällen. Har i grunden torr hud men inte lika torr nu.
La Roche-Posay Anthelios UVmune Ultra Light Creme SPF50+ - klassikern som jag verkligen tycker om! En lätt rinnande kräm som sjunker in snabbt utan att lämna en hinna. Man blir inte heller sådär fet som man kan bli av vissa solskydd. Funkar väldigt bra under smink! Om man har väldigt torr hud vill man nog ha en dagkräm under den här
Clinique SPF40 Face Cream - en kräm i ordets rätta bemärkelse. Den här är ganska fet och kan absolut ersätta en dagkräm. Har man oljig hud vill man nog inte använda den här... Lämnar ingen hinna men huden känns väldigt fet ett bra tag efteråt och den svider i ögonen. Funkar okej under smink om man inte som jag vill ha matt finish, då måste man använda mycket puder. Om man däremot vill skippa mycket smink och bara använda väl utvalda puderprodukter så är det är inte rätt solskydd då det blir otroligt fläckigt.
Heliocare Mineral Tolerance Fluid SPF50 - en lite lätt färgad (beige) kräm där de flesta nog inte behöver ha en dagkräm under. Skulle säga att den är lite som ett mellanting mellan de två andra, lite fetare än La Roche-Posay men inte lika mycket som Clinique. Man kan utan problem ha smink över den här men jag brukar använda den här när jag inte vill sminka mig så mycket och låter den här vara basen. Lämnar ingen vit hinna men man behöver massera in den lite mer än t.ex La Roche-Posay.
Använder som sagt alla tre och väljer helt enkelt vilken jag ska ha utifrån hur jag vill, eller inte vill, sminka mig den dagen!