Min rengöringsvatten är äntligen slut, så jag tänkte passa på att berätta lite mer om de olika jag har använt genom åren.
Några av mina vänner tycker faktiskt att det är helt onödigt att köpa ett separat rengöringsvatten, och jag tror att många tjejer tänker likadant. Därför finns det faktiskt inte så jättemånga riktigt bra vattenbaserade rengöringsvatten att välja mellan på marknaden.
Men min egen erfarenhet är att rengöringen är väldigt viktig. Särskilt när man blir äldre känns huden inte lika tålig som när man var yngre. För mig är ett bra rengöringsvatten nästan lika viktigt som hudvården efter att man tvättat ansiktet.
En gång när jag var på resa glömde jag ta med mitt rengöringsvatten och fick låna en liten flaska av en yngre tjej. Det kostade kanske runt 100 kronor. Jag överdriver inte när jag säger att huden efter några dagar kändes otroligt sträv. När jag sedan gick tillbaka till det jag brukar använda insåg jag verkligen hur mycket rengöringsprodukten faktiskt kan påverka hudens känsla och tillstånd.
Jag har även testat Lancômes rengöringsvatten. Jag upplever att det lämnar en lite oljigare känsla, så för mig behöver man rengöra ordentligt efteråt. Använder jag till exempel Sensai Step 2 eller en rengöring från Shiseido känns det mycket bättre efteråt.
La Prairies rengöringsvatten är också en av mina favoriter bland dem jag har testat. Efter att ha använt det ett tag tyckte jag faktiskt att huden kändes mjukare och mer finporig. La Prairie beskriver det också som ett rengöringsvatten som tar bort makeup och orenheter utan att torka ut huden. Men priset är förstås ganska högt.
Så nu när min Filorga Skin-Prep Micellar Solution tog slut ville jag faktiskt passa på att rekommendera den lite extra.
Jag tycker att den är väldigt bra för vardagsbruk och dessutom betydligt mer prisvärd. Den har en riktigt fräsch, vattenlik konsistens och ger inte den där lite oljiga känslan som jag får av Lancôme. Efteråt känns huden ren och fräsch utan att strama.
Till lätt makeup och solskydd fungerar den jättebra och jag gillar verkligen känslan efteråt – ren och fräsch, men inte som att huden har blivit avskalad.
Den försöker inte heller vara ”superrengörande” på bekostnad av huden. För mig är det faktiskt ganska viktigt numera.
Om du inte vill lägga så mycket pengar på La Prairie, men samtidigt inte bara vill köpa vilket billigt rengöringsvatten som helst, tycker jag verkligen att Filorga Skin-Prep Micellar Solution är värd att testa.
Ju äldre jag blir, desto mer känner jag faktiskt att rengöringsvatten inte är ett onödigt steg – rätt produkt gör skillnad.
La Prairie
Crystal Micellar Water 150 ml
Lancôme
Bi-Facil Waterproof Eye Makeup Remover 125 ml
Filorga
Skin-Prep Micellar Solution 400 ml