Torra och mörka ögon? Detta är ett problem jag STÄNDIGT försöker förbättra, både med hjälp av hudvård och makeup💄
På bilden ser ni hur mina ögon kan se ut om jag varit lite lat och inte preppat huden ordentligt för att sedan, enbart, slänga på med en ljus concealer.

Resultatet blir torrt, grått, lägger sig i fina linjer och framhäver trötthet istället för att dölja den.
Detta kan ske oavsett hur bra concealer man faktiskt använder.
I dagens inlägg tänkte jag därför visa, steg för steg, hur man kan undvika detta och minimera sina mörka ringar 👇
**Steg 1 – Grunden för allt**
Att preppa huden är verkligen A och O inför makeup. De dagar jag enbart använder concealer ger jag därför ögonområdet en extra boost utöver min vanliga hudvårdsrutin.

Jag använder *Nilens Jord Hydra Glow*, som inte bara återfuktar utan även ger en otrolig brightening-effekt. De dagar jag inte vill bära smink alls använder jag den här för att se lite piggare och fräschare ut.
**Steg 2 – Color correcting**
Detta har varit en riktig game-changer för mig. En color corrector neutraliserar de mörka tonerna under ögonen, vilket gör att den gråa ton som annars kan uppstå av concealer helt försvinner – istället för att förvärra tröttheten. Här använder jag mig av något som är återfuktande och lätt i konsistensen, *Nilens Jord Colour Correcting Liquid Concealer*, viktigt är att din color corrector är peach-färgad!

**Steg 3 – Concealer time!**
Tricket här är att först använda en concealer (eller lätt foundation) som ligger nära din egen hudton och går in efteråt med en ljusare concealer för att få en uppljusande effekt!

Concealern ser jag till att applicera enbart i de områden där det kan upplevas som mörkast! Jag har märkt av att när jag använder produkten på hela området så får jag inte den effekt jag vill åt, och kan till och med få en grå ton trots att jag följt tidigare steg! Därför set jag till att den ljusare concealern inte går utanför mitt "veck" i ögonområdet!

Jag tycker inte bara att man märker skillnad i hur länge resultatet håller, jämfört med att enbart applicera concealer, skillnaden mellan dem är defintivt märkbar! Särskilt längre in på dagen, när sminket fått sätta sig ordentligt.
Här en bild där där man kan se skillnaden direkt efter applicering :

*Vänster sida*: preppad enligt rutinen ovan
*Höger sida*: endast ljus concealer applicerad direkt på huden
I videon ser ni steg för steg hur jag utför hela rutinen och får till ett jämnt, återfuktat och uppljusande resultat👀
Torra och mörka ringar är något många av oss kämpar med! Små justeringar i rutinen kan göra stor skillnad för hur pigg och fräsch man ser ut🥰 YSL Libre Berry Crush är en ny variant i den populära YSL Libre-serien, som nyligen lanserats 2025/2026.
Den bygger på samma signatur som Libre original men ger en fruktigare och mer lekfullt håll med fokus på bäriga toner och en mjuk, sensuell bas.
Finns tillgängliga i 30ml, 50ml och 90 ml.
PRISER:
-YSL Libre Berry Crush 30 ml: 1050kr
-YSL Libre Berry Crush 50 ml: 1475kr
-YSL Libre Berry Crush 90ml: 2000kr
NOTER:
Toppnoter
* Mandarin
* Hallon
Detta ger en ljus och fruktig start som ger en omedelbar fruktig pop.
Hjärtanoter
* Lavendel (Libre’s klassiska element)
* Apelsinblomma
Den florala kärnan från originalet är kvar, men här kombineras den med fruktens friskhet.
Basnoter
* Bourbon-vanilj
* Musk
* Kokos
Detta ger värme och sensuelitet till doften. Blandningen av vaniljen och kokos ger nästan en gourmand-aktig finish som balanserar frukten med mjuk feminin värme.
FLASKANS PRESENTATION:
Samma ikoniska Libre-flaska som originalet, men nu färgad i scharlakansrött eller bärröd för att matcha bärtemat.
VEM PASSAR DENNA DOFT BÄST FÖR?
Den här doften passar dig som:
-Gillar Libre-serien men vill ha något fruktigare och mer lekfullt. En aningen sötare än originalet.
-Tycker om fruktiga och blommiga parfymer med en mjuk, varm bas.
-Vill ha en doft som är lättsam, feminin och modern.
NÄR PASSAR DET ATT BÄRA DENNA DOFT?
YSL Libre Berry Crush passar bäst på kvällen, särskilt under höst och vinter.
Såklart passar den även vid dejter, middagar och festligare tillfällen. Den kan även funka på vår- och sommarkvällar, men är mindre optimal som lätt vardags- eller kontorsdoft.
VAD HAR DOFTEN FÖR DOFTMOLN?
Doftmoln (projektion) menas med hur långt doften “sträcker sig” från huden.
YSL Libre Berry Crush har Medium doftmoln— doften öppnar sig runt dig och är tydlig för personer i din närhet (typ inom 1–2 meter), utan att vara överväldigande eller för påträngande.
Det är alltså inte supertungt som vissa intensiva parfymer, men definitivt märkbart och lämnar ett trevligt spår när du rör dig.
SKILLNAD MELLAN YSL LIBRE BERRY CRUSH OCH ORIGINAL LIBRE:
Libre Berry Crush är sötare och mer lekfull än originalet, med tydliga saftiga bär som ger en fruktigare och mjukare känsla. Libre original är torrare, mer aromatisk och vuxnare med fokus på lavendel och apelsinblomma, medan Berry Crush känns lättare och mer flirtig. JULKLAPPSTIPS
Nu börjar julen verkligen närma sig och därför kör vi ännu ett till julklappstips!
Tips nummer 1:
bareMinerals - Gen Nude Cheek Duo Gift Box 520kr
Ett fint makeupkit med rouge/bronzer, denna är verkligen perfekt för någon som gillar naturligt glow. En omtyckt present som passar de flesta.
Vad innehåller den?
-Gen Nude Blonzer – Kiss of Mauve
En blush + bronzer-hybrid som ger en naturlig, solkysst färg på kinderna.
Formulan är talk-fri och silkeslen, vilket gör den lätt att blanda ut och ger ett mjukt, varmt glow.
Talk-fri betyder helt enkelt att produkten inte innehåller talk (talcum powder).
Hybridformulan kombinerar rosig ton, så som blush, med bronzers varma ton i en och samma produkt.
Applicera över kindens äpple och svep uppåt mot tinningarna för en naturlig rosig bronzer-look.
-Gen Nude Highlighting Blush – Pink Glow
En highlighter + blush-hybrid, som ger både färg och en “lit-from-within”-lystergivande finish.
Ljusreflekterande och byggbar, så du kan välja hur starkt glow du vill ha.
Använd på kindbenens högsta punkt för extra glow, eller blanda med blonzern för dimension och lyster.
Du kan använda båda dessa lager på lager för en intensiv och djup look.
Dem är enkla att blanda ut och känns mjuka på huden!
Lite fakta om produkterna:
-De har en talc-fri formula, vilket ger en mjuk, naturlig finish utan talk.
-Vegan + cruelty-free: Produkterna är veganska och inte testade på djur.
-Dermatologiskt testade: Skonsamma och passar de flesta hudtyper.
-återvinnings vänlig förpackning: Kartongen är plastfri och kan återvinnas.
Båda produkterna är fullstorlekar och kommer i en elegant presentförpackning, redo att ges bort!
Tips nummer 2:
Clarins Make‑up Musts Gift Set 270kr
Ett prisvärt startset med makeup favoriter. Perfekt som första smink present för nybörjare eller helt enkelt någon som vi ha något elegant!
Make-up Musts Gift Set innehåller tre av Clarins mest välkända makeup-favoriter i reserstorlekar, vanligtvis ministorlekar, perfekt för att testa eller ta med på resa
-Natural Lip Perfector i färgen 01.
Ett fuktgivande lipgloss med naturlig glans och lätt färg.
Ger läpparna en mjuk, glossy finish och känns bekväm att ha på under hela dagen.
Applicera direkt på läpparna för fukt, lätt färg och glans – perfekt för en naturlig look eller ovanpå läppstift för extra finish.
-Wonder Perfect Mascara 4D
En bästsäljande mascara som ger volym, längd, definition och böj.
Den 4D-formulan jobbar för att öppna upp blicken och ge fylligare, längre fransar.
Borsta från fransrötterna och uppåt för att lyfta, definiera och få både volym och längd. Bra för både vardag och fest!
-Instant Eye Make-Up Remover
En effektiv och skonsam ögonmakeup-borttagning.
Tar bort även vattenfast mascara utan att irritera ögonen.
Fukta en bomullspad med remover och håll den mot stängda ögon i några sekunder innan du sveper bort makeupen försiktigt.
Hoppas detta gav er lite idéer som sista minuten julklapp!
Ha en god jul! 🎄🎅🏼 **Fnasiga, torra läppar?**
Är du som jag och har extremt torra läppar där ingenting verkar funka? Då har du kommit helt rätt. För lyssna nu, för att få mjuka, juicy läppar räcker det med tre produkter och att du håller en enkel rutin.
**Du behöver:**
1. En bra läppskrubb som du använder ibland.
2. En återfuktande läppolja för dagen.
3. En närande läppmask för natten.
**Mina tre räddare i nöden är:**
**Buxom Powerful Lip Scrub, Dragon Fruit**
En kladdfri läppskrubb i smidigt stickformat med sockerbaserad exfoliering. Den är full av antioxidantrika ingredienser som fruktenzymer och vitamin E, och tar effektivt bort torr och gammal hud från läpparna.
**Fenty Beauty Lip Treatment Oil, Cherry**
Det här är allt om du har riktigt torra läppar. Innan jag upptäckte denna hade jag testat precis allt, det kändes bra i några minuter och sen var läpparna torra igen. Den här lämnar mina läppar mjuka och återfuktade under lång tid.Formulan är rik på antioxidanter och stärker läpparnas fuktbarriär, med jojobafrö och nyponolja som mjukgör samt ett trippelt cherry-komplex som ger näring åt torra och spruckna läppar. Plus i kanten är att den ger ett superfint glans.
**Fenty Beauty Plush Puddin’ Intensive Recovery Lip Mask**
Plush Puddin’ är verkligen räddningen när läpparna känns torra, fnasiga och helt hopplösa. Den har en krämig, rik konsistens som återfuktar på djupet, minskar synligheten av fina linjer och samtidigt stärker samt förbättrar läpparnas elasticitet. För en extra fuktboost applicerar jag först läppmasken och går sedan över med läppoljan för att låsa in all fukt. DAGENS LUCKA FRÅN PRODUKTKALENDERN! 12/12
Lancômes La Vie Est Belle EDP 50 ml: 625kr. Ordinarie pris 1250kr.
Lancômes La Vie Est Belle lanserades 2012 som Eau de Parfym.
DESIGN OCH MILJÖTÄNK:
Flaskan har ett mycket igenkännbart och elegant utseende, inspirerad av en kristall och ett leende – Lancôme kallar formen för “Le Sourire de Cristal” (kristallsmilet). Botten av flaskan är alltså utformad för att det ska se ut som att ett leende är inristad i kristallen.
Det här är inte bara en estetisk detalj — det är en visuell metafor för doftens budskap: livsglädje, lycka och att omfamna livet.
Flaskans design är ikonisk och efter en uppdatering har den även blivit återfyllningsbar för att minska glas, plast och kartongförbrukning.
DOFTTYP:
Doften beskrivs ofta som “söt-blommig”, med gourmand och fruktiga inslag.
Doften är känd för att vara söt, elegant och ganska kraftfull – perfekt för kvinnor som vill ha en varm, omfamnande signaturdoft.
DOFTNOTER:
Toppnoter: Päron, svart vinbär vilket ger den härliga, fruktiga öppningen.
Hjärtnoter: Iris, jasmin, apelsinblomma. En blommig, mjuk mitt som ger elegans och femininitet.
Basnoter: Pralin, tonkaböna, vanilj och patchouli som ger värme, sötma och “gourmand-känsla”, med viss pudrig och jordig ton tack vare patchoulin.
DOFTKÄNSLA:
Övergripande känsla av doften brukar beskrivas som varm, söt, mjuk och feminin med en balans mellan fruktig och gourmand. Det är en doft som verkligen har sötma + blommig elegans + ett sensuellt djup. Allt man vill ha i en doft!
HÅLLBARHET:
La Vie Est Belle edp är känt för lång hållbarhet, ofta hela dagen beroende på hud och hur mycket du sprayar.
DOFTSPÅR:
Denna doft har ett medium-starkt doftspår. Alltså en doftbubbla runt om dig som andra känner av innan de kommer nära dig.
TILLFÄLLE:
När passar det som bäst att bära denna doft?:
Den är bäst på hösten, vintern och/eller på kvällar och speciella tillfällen då en varm och söt doft passar extra bra.
TIPS:
Tips för bästa användning:
Spraya på pulspunkter (handleder, hals, bakom öron) för att framhäva det bästa i doften. Detta brukar även göra att parfymen håller längre. För extra hållbarhet: använd body lotion i samma doftserie innan du applicerar parfymen.
Om du upplever att den är för stark:
Spraya 1–2 lätta sprut istället för många. Eventuellt spraya ett moln i luften som du sedan går igenom.
PERSONLIGA UPPLEVELSE:
Denna doft är magisk. Doften tar fram mitt allra självsäkraste jag. Rekommenderar verkligen denna för dig som vill ta plats, inte är rädd för att synas och höras och vågar visa framfötterna. Den är elegant och omfamnande.
Ett tips för en magisk combo: Lancome la vie est belle edp med Burberry Goddess edp för att framhäva vaniljen. Kicks julkalender utvalda produkter
Dagens lucka 5/12
Produkt nummer 1:
Origins GinZing Energizing Rich Hydration Cream 50ml. Nu för 224,5kr!
ordinarie pris: 449kr
Origins GinZing Energizing Rich Hydration Cream är en näringsrik, energiboostande ansiktskräm framtagen för att återfukta och vitalisera hud som känns torr eller trött. Den har en fyllig, krämig konsistens — samtidigt som den absorberas relativt snabbt.
Denna fantastiska kräm har många egenskaper:
1. Djup och långvarig återfuktning: Krämen använder en så kallad Hydra-Hug teknologi, som hjälper till att låsa in fukt i huden och hålla den återfuktad i upp till 72 timmar.
2. Vitaliserar och piggar upp huden: Denna kräm innehåll koffein (från kaffe) och ginseng som bidrar med en energikick för huden — perfekt för trött eller glåmig hy.
3. Stärker hudens skyddsbarriär & förbättrar hudton: Krämen innehåller bland annat niacinamid, som kan stärka hudens barriär, ge bättre lyster och jämnare hudton.
4. Ger mjuk och elastisk hud: Efter applicering upplevs huden som mjuk, smidig och redo för dagen och krämen fungerar fint både som dag- och nattkräm.
5. Passar torr och normal hud: Speciellt bra för personer med torr eller lätt-torr hy, men kan även fungera för normal hud som vill ha extra fukt och glow.
Denna är perfekt för sig som har torr, trött eller glåmig hud som behöver rejäl återfuktning. Denna ger verkligen en ”boost” på morgonen för en piggare och fräschare hud med fint lyster.
Om du vill stärka hudens barriär och förebygga torrhet bör du testa denna!
Applicera en liten mängd på ren hud, morgon och/eller kväll. Massera tills krämen absorberats. Den kan användas som dagkräm under smink eller som kvällskräm för extra vård.
Produkt nummer 2:
Origins Drink Up Intensive Overnight Hydrating Mask 75 ml. Nu för 174,5 kr!
Ordinarie pris: 349kr
Detta är en nattmask avsedd för normal till torr hud, särskilt bra om huden känns uttorkad eller stram.
Den är vegansk och formulerad utan djurprodukter, mineralolja, sulfater och många andra potentiellt irriterande ämnen.
Denna mask har många egenskaper:
1. Intensiv återfuktning: gör att huden får fukt direkt och förblir återfuktad i upp till 72 timmar.
2. Näring och mjukgöring: med ingredienser som avokadosmör, glaciärvatten och hyaluronsyra hjälper den ge näring, mjukhet och en mer elastisk hud.
3. Strålande & fräsch hud efter natten: huden kan kännas mjukare, jämnare och med fin lyster när du vaknar.
Denna mask är perfekt främst för dig som är torr, men även normal hud.
Den fungerar även för ”normal‑till‑torr” hud som behöver extra fukt under natten.
Den kan vara särskilt bra om din hud känns stram, torr, fuktfattig, lite ”törstig” eller om du vill ha extra mjukhet och lyster efter natten.
När är det extra bra att använda denna mask?
-Under kalla/mörka månader när huden lätt blir torr av kyla och torrare luft.
-När huden känns utmattad, torr eller livlös, t.ex. efter perioder med mindre sömn, mycket smink, stress, eller om du tränar mycket.
-När du vill ge huden en ”fukt‑boost” över natten så att du vaknar med mjuk, jämn och återfuktad hy.
-Om du vill ha en skön hudvårdsrutin för kvällarna, t.ex. efter träning och dusch, för att ge huden extra vård medan du sover.
Hur du använder denna mask:
Applicera ett tunt lager på ren hud kvällstid. Låt masken verka över natten.
Du behöver inte skölja av på morgonen. Huden absorberar fukten under natten och du vaknar med mjuk och återfuktad hy. # Hår, hår och mera hår!!💇🏽♀️✨
Black week är ÄNTLIGEN igång på Kicks och det är så mycket jag kommer spana in!
Om ni ännu inte hunnit kika så fokuserar dagens erbjudande på hårprodukter - och ärligt talat, det kan man ju inte ha för mycket av! Nu när det kalla, torra vintervädret dragit in över hela landet behöver håret verkligen all extra kärlek det kan få. Därför tänkte jag i veckans inlägg tipsa om några av mina absoluta go-to produkter!
### Detox - grunden till allt🧴
Det här med att få bort restprodukter som torrschampo, styling och tyngre oljor… det känns ibland som en hel kamp. Jag har själv låg-poröst hår och märker verkligen hur produkter fastnar ovanpå håret. Ett bra detox-schampo är därför helt avgörande för att resten av din rutin ska funka som den ska. *OUAI Detox Shampoo* är min personliga favorit och levererar verkligen varje gång.
### Hårinpackning - vinterhalvårets räddare i nöden❄️
För att verkligen ge en extra kärleksboost behövs en riktigt närande inpackning, särksilt nu under vintern när håret blir torrare och frissigare. Jag älskar att använda en riktig fuktbomb 1-2 gånger i veckan för att hålla längderna mjuka, glansiga och skyddade mot slitage. Ett säkert kort hos mig är *Amikas Hydro Rush Intense Moisture Hair Mask*.
### Leave-in produkter - det lilla extra som gör skillnad!💆🏽♀️
Ett leave-in är som den där perfekta mellanrätten i hårvårdsrutinen – inte alltid nödvändigt, men när man använder den känns det direkt! Leave-in-produkter hjälper till att återfukta, skydda och ge håret både mjukhet och glans utan att tynga ner. Just nu sträcker jag mig alltid efter *Lernberger Stafsing Smoothing Silk Coat* för att ge mitt hår lite extra liv. Ibland unnar jag mig även med *K18 Leave-in repair mask*, för att ge det där lilla extra!
### Hårolja - för glans, fukt och silkeslent hår💎
En riktigt bra hårolja är pricken över i:et i en bra hårvårdsrutin. Den kapslar in fukten, ger glans och minimerar slitage på topparna. Perfekt både efter duschen och för att fräscha upp längderna under dagen. *Moroccanoil Light Treatment* är min go-to, en sann klassiker omgjord till en lättare formula. Otrolig om man lätt blir nedtyngd av tjockare oljor!
### Serum - specifiera din hårvård✨
Ett hårserum är som hudvård fast för håret, mer effektivt och perfekt när man vill jobba mot ett specifikt problem såsom glans, frizz, värmeskydd eller styrka. Just nu är jag besatt av *Kérastase Nutritive 8H Overnight Serum.* Den förtjänar verkligen den hype som den fått de senaste!! # Allt du behöver veta om tubing mascaras – och varför de är ett måste i sminkväskan!
Dessa mascaror har verkligen exploderat i popularitet den senaste tiden, och jag, precis som många andra, är evigt tacksam för det. Men vad är egentligen tubing, och varför är det så bra?
En tubing mascara omsluter varje frans i små “tuber”, vilket gör att mascaran sitter hela dagen. Men det bästa? När du ska ta bort den försvinner allt i ett svep med ljummet vatten, därav behövs ingen makeup remover och inget gnuggande, vilket gör det skonsamt mot fransarna samt minimerar risken att de går av.
Om detta är något du känner du igen dig i, så kan en tubing mascara vara lösningen du letat efter:
- Fransarna tappar sin böj direkt
- Mascaran fastnar på ögonlocket
- Smulor under ögonen
- Klassiska “pandaögon” i slutet av dagen
Jag hade själv problem med allt detta. Vattenfasta mascaror hjälpte visserligen hållbarheten, men de slet så mycket på fransarna att det inte längre kändes värt det. Så när jag väl fick chansen att prova en tubing mascara så fanns det ingen chans att jag skulle gå tillbaka!
*Okej, men varför är de så bra nu igen då?*
- Den smular eller kladdar inte, även om du har oljiga ögonlock
- Borttagningen är mycket skonsammare än med vattenfast mascara
- Den håller genom svett, fukt och tårar bättre än många traditionella mascaror, trots att den inte är klassad som vattenfast
Har du provat en tubing mascara tidigare – och vad tyckte du? Jag är supernyfiken på att få höra era åsikter! ✨
Nedan hittar du några av de mascaror jag testat och verkligen ÄLSKAR💕 ❄️ **Dags att boosta hudens fukt när det blir kallt ute**❄️
Kylan har verkligen gjort sig till känna här uppe i norrbotten, vilket är något som verkligen märkts av när det kommer till min hud. När temperaturen sjunker och luften blir torrare ställs verkligen huden inför en utmaning: den förlorar fukt snabbare och barriären kan bli påverkad. En riktigt bra återfuktning är därför A & O för att behålla hudens komfort, lyster och mjukhet.
Här kommer några av mina favoriter från KICKS sortiment som verkligen ger huden en extra varm kram under vinterns kalla och torra klimat, både som några budgettips men även för dig som vill unna dig något litet extra✨
**💸 Budgetval**
***The Ordinary, Natural Moisturizing Factors + HA Creme:***
En sann favorit som bevisar att effektiv hudvård inte behöver kosta mycket! Den här krämen innehåller aminosyror, fettsyror och hyaluronsyra som hjälper huden att hålla sig återfuktad hela dagen. Perfekt för dig som vill ha en enkel, parfymfri och pålitlig kräm för vardagsbruk.
***Clinique, Moisture Surge 100H Auto‑Replenishing Hydrator***
En riktigt kult-klassiker! Denna lätta gel-krämen ger långvarig återfuktning utan att det blir för tungt, perfekt som dagkräm under kallare dagar! Nu är ju denna produkt även under Nice Price vilket gör den otroligt prisvärd!
***Matas Stribe, Moisturizing Body Lotion***
Kroppen får ofta mindre fokus än ansiktet, men när det är kallt är det precis här som huden kan bli stram och lite “fnasig”. Den mjuka bodylotionen är en effektiv fuktgivare som med sitt innehåll av glycerin motverkar uttorkning och skyddar huden utan att kännas fet.
***Matas Striber, Glycerine Hand Creme Dry Skin***
Denna handkrämen har varit en sann life-saver för mig nu under det kalla och torra vädret!Det är ett prisvärt och effektivt alternativ och tack vare glycerin hjälper den till att binda fukt och återställa komfort till torra och strama händer. Den är även utan parfym, så även känsliga händer klarar den fint.
**💎Till den som vill unna sig något extra**
***Mantle, The Barrier Cream*** - En riktig räddare för vinterhud! Den här krämen stärker hudbarriären med ceramider, squalane och niacinamid – ingredienser som lugnar, vårdar och skyddar mot kyla och vind. Konsistensen är rik men absorberas fint, vilket gör den perfekt även under makeup.
***Paula's Choice, Resist Barrier Repair Advanced Moisturizer*** - Här har vi ytterligare en stjärna som verkligen håller det den lovar! Krämen stärker, mjukgör och förbättrar hudbarriären och kapslar in fukten under hela dagen. Detta är ett absolut måste i mitt badrumskåp för mig denna vintern!
***Biotherm Oil Therapy Baume Corps*** - Denna kroppslotion är ett riktigt lyxval när huden känns torr och behöver extra omsorg i kylan. Den doftar inte bara otroligt, utan formulan är berikad med aprikoskärnolja, E-vitamin och varumärkets signaturingrediens Biotherm’s Life Plankton. Ingredienserna ser till att huden får näring och hjälper till att stärka hudens barriär, samtidigt lämnar den huden mjuk, smidig och med fint lyster.
🎯 *Ett tips* på vad jag brukar gör för att verkligen kapsla in funkten lite extra, är att applicera alla lotioner direkt efter duschen när huden frotfarande är lite fuktig. Vill man ge en extra boost så kan man även använda sig av en kroppsolja för att verkligen låsa in all fukt! ✨ Mina topp 5 Charlotte Tilbury-favoriter ✨
Hej darlings! 💋
Jag tror inte många har missat att det ikoniska skönhetsmärket Charlotte Tilbury äntligen finns hos KICKS! Som ett stort fan av märket vill jag dela med mig av mina fem absoluta favoriter som jag verkligen inte kan vara utan.
💄 Lip Cheat Lip Liner
En vattenfast läppenna som ger den perfekta, långvariga läpplooken. Formulan är berikad med hyaluronsyra och jojobafröolja som låser in fukt och ger en mjuk, krämig finish. Perfekt för att forma och fylla i läpparna – den sitter hela dagen!
💦 Airbrush Flawless Setting Spray
YES – it’s worth the hype! Den här settingsprayen fixerar sminket i upp till 16 timmar och ger huden en frisk lyster. Jag använder den både mellan sminkstegen för att smälta ihop produkterna, och som sista steg för att låsa in looken. Nu finns den även i en matt variant som kontrollerar olja men fortfarande återfuktar – perfekt för kombinerad eller oljig hud.
🌟 Charlotte's Iconic Magic Mini Skin Set
Om du inte testat CT:s hudvård ännu – börja här! I detta minikit får du bland annat:
* Magic Cream – ikonisk fuktkräm som ger glow och jämnare hud direkt.
* Magic Serum Crystal Elixir – ett lystergivande serum med C-vitamin och niacinamid.
* Magic Gua Sha Tool – i vit kvarts för att öka cirkulation och minska svullnad.
Perfekt som present – eller till dig själv inför jul! 🎁
🪄 Airbrush Flawless Foundation
Min holy grail! Den har en lätt men heltäckande formula som ger en jämn, porförminskande airbrush-effekt. Vattenfast, hållbar upp till 24 timmar och icke-komedogen. Den kontrollerar olja utan att torka ut – resultatet blir precis som namnet: flawless.
💕 Instant Look In A Palette
En riktig honorable mention! Den här limited edition-paletten från årets julkollektion (med fantastiska Celine Dion som kampanjens ansikte) har allt för ögon, kinder och glow. Tre mjuka ögonskuggor, bronzer, blush, glow topper och puder – allt i en elegant förpackning med spegel. Jag har använt den varje dag sen jag köpte den. Kommer i två nyanser: Pretty, Glowing Beauty och Dreamy, Bronzed Beauty. Men skynda – den är limited edition!
💫 Vilka Charlotte Tilbury-produkter är era favoriter? Dela gärna era tips nedan!
#CharlotteTilbury #KICKSBeautyTalk #MakeupFavorites #GlowWithCharlotte #AirbrushFlawless #MagicCream #BeautyCommunity #KICKSSE # Blomstrande äventyr & citrusfrisk energi
Efter en knepig vinter som gått från snöstorm till regnskur till gassande sol så bestämmer jag nu att våren äntligen är här, och nu kommer ljusa dagar, ny energi och framförallt – nya dofter till doftgarderoben! 💚✨ Två personliga favoriter jag tycker ni verkligen inte får missa är Marc Jacobs *Daisy Wild Eau So Intense* & Hugo Boss *Bottled Bold Citrus Summer Eau de Parfum* 🤩

Jag älskade Daisy Wild EdP när den kom och var helt ärligt skeptisk till hur Marc Jacobs någonsin skulle kunna göra en uppföljare till en sån favorit; men wow, så imponerad jag blev😍 Den doftar intensivt blommigt utan att bli för tung, vilket jag älskar! Bananblomman ger en oväntad, lite exotisk twist, medan jasminextrakt tillför en elegant blommighet🌺 Jag skulle säga att största skillnaden mellan Daisy Wild EdP och Eau So Intense är att den nya är aningens sötare, och har lite mer djup i basen med sandelträet och amber som gör att doften mjukt landar efter några timmar.
Den känns pigg, upplyftande och helt perfekt för de soliga dagarna som väntar framöver🥰 (Plus att SER NI hur söt flakongen är?! Dör för dom små stjälkarna som går ner i parfymen och förgyller blombuketts-viben till fullo💐)

Hugo Boss limited edition doft, Bottled Bold Citrus Summer känns som en frisk vind på en solig dag! 🍋✨
Det jag verkligen gillar med doften är hur den lyckas vara både klassisk och nyskapande på samma gång🌿 Doften öppnar med syrlig citrusblandning, vilket ger en direkt pigghet och sen mjuknar den fint med en varm, lite kryddig hjärtnot av geranium, innan den landar i en rund, träig bas av patchouli och vetiver. Den känns som det perfekta tillskottet till Bottled-familjen – sommarfräsch med en vågad edge! 💚 # Dags för lite nagelfix!💅
Det har nästan varit svårt att missa Depends Gel IQ serie men jag tänkte ta och lyfta dom lite extra bara för att jag totalt kärat ner mig😻
Depend har gjort det lätt och smidigt för vem som helst att fixa sina naglar med gellack hemifrån. Deras startkit innehåller en led lampa (liten och smidig att ta med sig om man är på språng), base coat, top coat, pre cleanser, high shine cleanser, en fil och en manikyrpinne. Det man då behöver utöver startkitet är valfri färg och eventuell borttagning (och bomullsrondeller till rengöringarna såklart). Proceduren man följer är då:
1. Tryck ned din nagelband och buffra lätt ytan på din naglar (dethär steget är valfritt men jag tycker lacket fäster bättre när jag har buffrat dom en aning först),
2. Rengör naglarna med pre cleanser
3. På med baslack (här behövs verkligen inte mycket), in i lampan i 30sek
4. Välj färg och måla, in i lampan 30sek. Upprepa tills du känner dig nöjd med färgen/tjockleken
5. Dags för top coat, in i lampan I 30sek
6. Rengör med high shine cleanser
Klar⭐️
Det finns två sätt att avlägsna lacken. Metod 1 är en olja som man masserar in runt omkring varje nagel i 30 sek följt av att man lägger handen i varmt vatten i tio minuter för att sen kunna skala av lacket. Metod 2 är att man tar removerfolien och dränker bomullsytan med removervätskan (vätska 2) för att sen bädda in varje nagel i folie och låta dom vila i ungefär 15 minuter innan lacket ska kunna avlägsnas. Personligen har jag bara provat på oljan och även om den hjälper lacket att mjukna upp så blir det ändå lite slitage på nageln när man måste dra av det så jag varierar mellan att använda den och fila bort lacket med en nagelfil.
Min plan nu är att jag vill få lite längd till mina naturliga naglar så idag körde jag på mina go-to kombo som är lätt att fylla på när naglarna har växt ut lite. Jag gillar när naglarna blir lite tjocka så att dom känns starka och tåliga så jag körde tre lager av Less But Better och tre lager av Heal Your Chi (plus topp- och baslacken då)

###### Hållbarhet:
Gel IQ säger sig sitta upp till 14 dagar och jag har varit med om att det suttit allt emellan fem dagar och tre veckor. Allt är väldigt påverkat av en variation av faktorer, precis som när man gör naglarna på en salong. Det beror på hur mycket man använder händerna i vardagslivet och till vad. Om man ofta har händerna i blöt, är ute mycket i kylan eller i torr luft så är det lätt att man blir väldigt torr vilket gör att nagelbädden krymper och då skapas en glipa mellan bädden och nagellacket som gör att det släpper och lätt kan chippas. Där hjälper det otroligt mycket att återfukta både händer och nagelband med olja eller kräm. Vars man är en menscykel kan också påverka, det är inte ovanligt att man har en annan produktion av olja eller extra sköra naglar i vissa delar av cykeln. Kort och gott är hållbarhet alltid svårt att garantera så det är absolut viktigt att överväga om man tycker att det är något som skulle funka för en själv.
Men för att snabbt sammanfatta:
###### Fördelar
* Betydligt billigare i längden än att gå till en salong var 4-5 vecka💸
* Tar 15 - 60 minuter varannan vecka🕑
* Håller upp till 14 dagar (eller längre)
* Kan göras hemifrån (medans man ser serier = extremt stark fördel enligt mig🖥)
* Lacket blir som ett skyddande lager på din nagel som gör den starkare💪
* Lättare att spara ut sina egna naglar när dom blir lite mer tåliga mot slitage🙏
* Lacket sitter på tånaglarna i MÅNADER💁🏽♀️ (senast rev jag bort mitt för att det vägrade att släppa av sigsjälv)
* Nagellacken torkar inte ut lika lätt⭐️
###### Nackdelar
* Det tar lite extra tid och energi att avlägsna⏱️
* Beroende på vilket sätt man väljer att ta bort lacken så kan det slita på naglarna😔
* Nagellacken är solkänsliga, då menar jag under tiden man håller på att måla, inte när naglarna är fixade och klara. Om man är ute i solen och målar naglarna så kan UV-strålarna orsaka nagellacken att härda. Lacken är i flaskor som stänger ut ljus så det är ingen fara när dom är stängda men medans man målar eller om man lämnar någon öppen så finns det risk för att de härdar☀️
Vad tycker ni?🥰 Har ni provat Gel IQ och isåfall vilken är favorítfärgen? Jag behöver lite inspiration för våren känner jag🌸 (jag är medveten om att vi fortfarande ska vara djupt inne i vintern men jag längtar så mycket efter ljuset att jag håller på att bli tokig) Nu kommer en lösning som jag VET att många under vintern eftersöker, nämligen hur man motverkar statiskt hår!
Mitt hår blir sukt statiskt på vintern och jag har aldrig lyckats hitta lösningen på detta förr än nu och jag kan säga såhär: DET FUNKAR! 😃
**Varför får man statiskt hår?**
Statiskt hår orsakas av torr luft. Detta är särskilt vanligt under vintern, när klimatet ute är kallt och torrt, och inomhusluften ofta är torr och uppvärmd. Torr luft leder till att håret blir torrt, vilket i sin tur gör det mer mottagligt för statisk elektricitet.
**3 tips för att motverka statiskt hår:**
1.**Återfukta håret**. Det bästa sättet att motverka statiskt hår är att se till att håret är ordentligt återfuktat. Använd ett fuktgivande schampo och balsam, och applicera hårolja eller inpackning regelbundet.
2.**Byt schampo**. Om du har torrt eller frissigt hår, byt till ett schampo som är anpassat för det. Ett schampo utan silikoner är ofta bättre för torrt hår, eftersom silikoner kan bidra till att torkade ut håret.
3.**Tvätta håret mindre ofta**. Att tvätta håret för ofta kan också bidra till att torkade ut håret och göra det mer benäget för statisk elektricitet. Försök att tvätta håret inte mer än två gånger i veckan.
**Produkter:**
**Briogeo Farewell Frizz Smoothing Shampoo** är ett bra val för torrt eller frissigt hår. Det är silikonfritt och innehåller argan- och kokosolja, som är fuktgivande och vårdande. Schampot innehåller också UV-skydd, vilket kan hjälpa till att skydda håret från solens skadliga strålar.
**KICKS Glow brush** - När du borstar håret skapas friktion som kan göra håret statiskt. Metallborstar och kammar tenderar dessutom att förvärra situationen ytterligare. Testa istället en hårborste i naturmaterial, som svinsborst, trä eller bambu.
**Foil Frizz & Static Control Spray** - Det finns ett flertal stylingprodukter på marknaden som faktiskt hjälper till att hålla håret återfuktat och följsamt under dagen och håller flygande strån på armlängds avstånd. Antistatisk spray, leave-in krämer mot frissighet eller mjukgörande glansspray. Även texturprodukter som saltvattenspray brukar vara effektivt.
**Hoppas detta hjälpte lite på traven och berätta gärna om ni provat produkterna eller tänker göra det för JAG fick iallafall nog av statiskt hår på vintern haha** Guess the base!
Hej fina! Nu har hösten verkligen tagit sig hit och vi behöver tänka lite mer på att basen ska klara av fuktiga och regniga dagar, även att huden får sig en liten chock och blir väldigt torr såhär års, iallafall för mig!
Därför ville jag prata lite med er om primer och varför de är så sjukt viktig del i våran sminkrutin!
It’s a crime not to prime, brukar jag säga, för de är så stor skillnad och du får en så otroligt mycket bättre hållbarhet och kvalitet på sminket du lägger över sedan!
Idag har jag använt mig av fyra olika primers, kan ni gissa vilka?
Vi har ju olika primers för olika områden, hudtyper och vad för olika resultat vi vill åt. Det finns minst en perfect match för alla! Vi på Kicks hjälper dig gärna att hitta vad som passar just dig oavsett vilket resultat du vill åt.
Här kommer mina favoriter:
Idag har jag använt mig av Urban Decay All Nighter Face Primer i ansiktet för jag märker verkligen hur den greppar tag och smälter ihop med min foundation, och denna jobbar även fuktgivande och minimerar porer vilket är perfekt för min hy!
Jag har också använt mig av en favorit till ögonen, Smashbox Photo Finish 24 Hour Shadow Primer, denna gör att min ögonskugga sitter på plats hela dagen och förstärker pigmentet! Extra viktigt idag när jag jobbat med en svart skugga och verkligen inte vill att den faller ner under dagen eller tappar sin intensivitet!
Kan ni gissa den tredje?
Självklart är de en mascara primer!
Jag använder mig av Lancôme Cils Booster XL Mascara Primer
Den här ger näring till mina fransar och får mascaran att sitta på plats hela dagen samtidigt som den hindrar min mascara från att klumpa sig och ramla ner under ögonen! Stort tips till er som känner att mascaran lägger sig under ögonen efter halva dagen.
Och sist men inte minst, en läppprimer!
Min favorit är Mac Prep + Prime Lip Primer
Jag som har så torra läppar har verkligen hittat en älskling som hjälper mina läpprodukter sitta fint hela dagen! Den jämnar ut linjerna i läpparna och ger fukt under hela dagen, man kan även lägga denna ovanpå sitt matta läppstift för att få en mer satinfinish!
Puss
https://community.kicks.se/app/613/channel/946/productPairingList/pairings/productPairing/30157965 Hej finaste ni! Äntligen är vi här och jag är så taggad på att få prata med er!
Jag vill kicka igång detta genom att dela med mig om mina absolut bästa tips på hur man fixar en everyday makeup till en partymakeup med så enkla knep!
Jag gjorde en video till er men jag ska förklara alla steg!
Vi säger att du har varit ute på stan eller stranden hela dagen och nu fått planer på att du ska fortsätta denna härliga sommardag på en uteservering med dina vänner och dansa ända in på småtimmarna. I GOT U
För jag älskar när de går fort och enkelt så här visar jag hur jag bara gör om min enkla bas till this girl is ready to party!
Jag börjar med att göra om min söta eyeliner till en otroligt snygg cateye för att få en lite mer dramatisk sminkning, detta gör jag genom att förlänga eyeliners så den går längs hela fransraden och målar en spets i ögonvrån, detta smalar av ditt öga och skapar en definition. För att få en ytligare mer dramatiskt effekt målar jag även kajal under min överfransar och tunt under mina underfransar. Fortfarande inte nöjd? Måla med kajalen hela vägen runt för full effekt!
Till detta har jag använt mig av Anastasias Waterproof Creme Color Eyeliner Jet Matte som jag applicerar med hjälp av en tom Browpen för den har samma form som en av mina favorit eyeliners, ta en vanlig eyeliner om du har, min favorit är Urban Decay Perversion. Kajalen är också från Anastasia och de är deras Darkside Waterproof Eyeliner.
Sedan till mitt absolut bästa tips, klipp av ett par Demi Wispies från Ardell ungefär på hälften och fäst i ytterkant. Detta gör så mycket för ditt öga, du får mer fylliga och definierade fransar, volymen är fantastiskt och de omvandlar hela ögonsminkingen, jag ÄLSKAR att ha mina fransar såhär.
När jag är klar med ögonen värmer jag upp mitt ansikte med mitt älskade bronzingpowder från vårat egna märke Beautyact, jag har i färgen Cocktail Hour! Perfekt borste till detta är FLEAR nr 201.
Och för att avsluta och rama in ansiktet sätter vi lite fokus på läpparna, min favorit kombo är denna penna från Beautyact ”Back to Basic” och Clarins Natural Lip Perfector nr 05
Och där har vi de, den perfekta sommarmakeupen! Har ni några frågor går de superbra och ställa dom här nere!
Tack för ni tittat och vi ses snart igen!
Massvis med kramar, Miqi🤍