Det stora inlĂ€gget om RETINOL đ
I dag tÀnkte jag prata om retinol, den aktiva ingrediensen som mÄnga har förÀlskat sig i.
Retinol Àr ett A-vitamin som innehÄller smÄ molekyler som gör att den kan gÄ ner i vÄra hudlager och angripa ett problem pÄ djupet. Retinol Àr vÀldigt effektivt mot tillexempel solskador, fina linjer, oren och acnebenÀgen hud. Den stimulerar Àven kollagen- och elastinproduktionen i huden, vilket ger oss en mjukare hud. Detta Àr som ni hör en mirakelingrediens!
Men det finns visa saker som man bör tÀnka pÄ. Retinol Àr en otroligt effektiv ingrediens som man behöver vara försiktig med.
Alla hudtyper klarar inte retinolen, och framför allt behöver man vÀnja in huden för att inte skapa en irriterad hud. Börja med att anvÀnda retinol tvÄ dagar i veckan för att succesivt gÄ upp till en mer frekvent anvÀndning. Glöm sÄklart inte SPF! AnvÀnder du retinol ska du minst ha spf 30.
Det Àr just under höst och vinter som jag plockar fram mina produkter som innehÄller retinol. Att anvÀnda retinol lite dÄ och dÄ kommer inte ge nÄgon större effekt, utan tÀnk pÄ att du ska anvÀnda den som en kur. NÀr du jobbar med retinol Àr det viktigt att anvÀnda lugnande och Äterfuktande produkter för att stÀrka upp huden, sÄ som en bra fuktkrÀm.
Just nu Ă€r jag besatt av IT Cosmetics Hello Results daily Retinol. Den innehĂ„ller Ă€ven mycket fukt och det minskar uppkomsten av rodnad och torrhet som man kan fĂ„ av retinol. Min hy kĂ€nns fantastisk nĂ€r jag anvĂ€nt denna. Ălskar!
https://www.kicks.se/it-cosmetics/hudvard/ansiktsvard/dagkram/hello-results-wrinkle-redcuing-daily-retinol-serum-in-cream-50-ml
Vill man ha en mer hög koncentrerad retinol sÄ kan jag tipsa om Peter Thomas Roth retinol-serum. Denna behöver man vara försiktig med och verkligen lÄta huden vÀnja sig vid. Den har gett fantastiska resultat pÄ mina fina linjer och rynkor!
https://www.kicks.se/peter-thomas-roth/hudvard/ansiktsvard/ansiktsserum/retinol-fusion-pm-night-serum-30-ml
AnvÀnder ni nÄgon retinolprodukt? Vilken har gett er bÀsta resultat? FortsÀtt utforska gemenskapen!