/ # Dags för lite nagelfix!💅 Det har nĂ€stan varit svĂ„rt att
Karin
KICKS Beauty Expert
22/01/25-09:30(redigerad den 22/01/25-09:06)

Dags för lite nagelfix!💅

Det har nĂ€stan varit svĂ„rt att missa Depends Gel IQ serie men jag tĂ€nkte ta och lyfta dom lite extra bara för att jag totalt kĂ€rat ner migđŸ˜»

Depend har gjort det lÀtt och smidigt för vem som helst att fixa sina naglar med gellack hemifrÄn. Deras startkit innehÄller en led lampa (liten och smidig att ta med sig om man Àr pÄ sprÄng), base coat, top coat, pre cleanser, high shine cleanser, en fil och en manikyrpinne. Det man dÄ behöver utöver startkitet Àr valfri fÀrg och eventuell borttagning (och bomullsrondeller till rengöringarna sÄklart). Proceduren man följer Àr dÄ:

1. Tryck ned din nagelband och buffra lÀtt ytan pÄ din naglar (dethÀr steget Àr valfritt men jag tycker lacket fÀster bÀttre nÀr jag har buffrat dom en aning först),
  2. Rengör naglarna med pre cleanser
  3. PÄ med baslack (hÀr behövs verkligen inte mycket), in i lampan i 30sek
  4. VÀlj fÀrg och mÄla, in i lampan 30sek. Upprepa tills du kÀnner dig nöjd med fÀrgen/tjockleken
  5. Dags för top coat, in i lampan I 30sek
  6. Rengör med high shine cleanser Klar⭐

Det finns tvÄ sÀtt att avlÀgsna lacken. Metod 1 Àr en olja som man masserar in runt omkring varje nagel i 30 sek följt av att man lÀgger handen i varmt vatten i tio minuter för att sen kunna skala av lacket. Metod 2 Àr att man tar removerfolien och drÀnker bomullsytan med removervÀtskan (vÀtska 2) för att sen bÀdda in varje nagel i folie och lÄta dom vila i ungefÀr 15 minuter innan lacket ska kunna avlÀgsnas. Personligen har jag bara provat pÄ oljan och Àven om den hjÀlper lacket att mjukna upp sÄ blir det ÀndÄ lite slitage pÄ nageln nÀr man mÄste dra av det sÄ jag varierar mellan att anvÀnda den och fila bort lacket med en nagelfil.

Min plan nu Àr att jag vill fÄ lite lÀngd till mina naturliga naglar sÄ idag körde jag pÄ mina go-to kombo som Àr lÀtt att fylla pÄ nÀr naglarna har vÀxt ut lite. Jag gillar nÀr naglarna blir lite tjocka sÄ att dom kÀnns starka och tÄliga sÄ jag körde tre lager av Less But Better och tre lager av Heal Your Chi (plus topp- och baslacken dÄ)

HÄllbarhet:

Gel IQ sÀger sig sitta upp till 14 dagar och jag har varit med om att det suttit allt emellan fem dagar och tre veckor. Allt Àr vÀldigt pÄverkat av en variation av faktorer, precis som nÀr man gör naglarna pÄ en salong. Det beror pÄ hur mycket man anvÀnder hÀnderna i vardagslivet och till vad. Om man ofta har hÀnderna i blöt, Àr ute mycket i kylan eller i torr luft sÄ Àr det lÀtt att man blir vÀldigt torr vilket gör att nagelbÀdden krymper och dÄ skapas en glipa mellan bÀdden och nagellacket som gör att det slÀpper och lÀtt kan chippas. DÀr hjÀlper det otroligt mycket att Äterfukta bÄde hÀnder och nagelband med olja eller krÀm. Vars man Àr en menscykel kan ocksÄ pÄverka, det Àr inte ovanligt att man har en annan produktion av olja eller extra sköra naglar i vissa delar av cykeln. Kort och gott Àr hÄllbarhet alltid svÄrt att garantera sÄ det Àr absolut viktigt att övervÀga om man tycker att det Àr nÄgot som skulle funka för en sjÀlv.

Men för att snabbt sammanfatta:

Fördelar
  • Betydligt billigare i lĂ€ngden Ă€n att gĂ„ till en salong var 4-5 vecka💾
  • Tar 15 - 60 minuter varannan vecka🕑
  • HĂ„ller upp till 14 dagar (eller lĂ€ngre)
  • Kan göras hemifrĂ„n (medans man ser serier = extremt stark fördel enligt migđŸ–„)
  • Lacket blir som ett skyddande lager pĂ„ din nagel som gör den starkaređŸ’Ș
  • LĂ€ttare att spara ut sina egna naglar nĂ€r dom blir lite mer tĂ„liga mot slitage🙏
  • Lacket sitter pĂ„ tĂ„naglarna i MÅNADERđŸ’đŸœâ€â™€ïž (senast rev jag bort mitt för att det vĂ€grade att slĂ€ppa av sigsjĂ€lv)
  • Nagellacken torkar inte ut lika lĂ€tt⭐
Nackdelar
  • Det tar lite extra tid och energi att avlĂ€gsna⏱
  • Beroende pĂ„ vilket sĂ€tt man vĂ€ljer att ta bort lacken sĂ„ kan det slita pĂ„ naglarna😔
  • Nagellacken Ă€r solkĂ€nsliga, dĂ„ menar jag under tiden man hĂ„ller pĂ„ att mĂ„la, inte nĂ€r naglarna Ă€r fixade och klara. Om man Ă€r ute i solen och mĂ„lar naglarna sĂ„ kan UV-strĂ„larna orsaka nagellacken att hĂ€rda. Lacken Ă€r i flaskor som stĂ€nger ut ljus sĂ„ det Ă€r ingen fara nĂ€r dom Ă€r stĂ€ngda men medans man mĂ„lar eller om man lĂ€mnar nĂ„gon öppen sĂ„ finns det risk för att de hĂ€rdar☀

Vad tycker ni?đŸ„° Har ni provat Gel IQ och isĂ„fall vilken Ă€r favorĂ­tfĂ€rgen? Jag behöver lite inspiration för vĂ„ren kĂ€nner jag🌾 (jag Ă€r medveten om att vi fortfarande ska vara djupt inne i vintern men jag lĂ€ngtar sĂ„ mycket efter ljuset att jag hĂ„ller pĂ„ att bli tokig)

Gel iQ Nail Polish Start Kit
Depend
Gel iQ Nail Polish Start Kit
Gel iQ Nail Polish - Fall Collection 1063 Love Yourself
Depend
Gel iQ Nail Polish - Fall Collection 1063 Love Yourself
Buffer Block 6-Way Nail File
Atelier Rouge
Buffer Block 6-Way Nail File
Two Sided Classic Nail File
Atelier Rouge
Two Sided Classic Nail File