/ Torra och mörka ögon? Detta är ett problem jag STÄNDIGT
Emilia
KICKS Beauty Expert
02/02/26-16:03(redigerad den 02/02/26-16:07)

Torra och mörka ögon? Detta är ett problem jag STÄNDIGT försöker förbättra, både med hjälp av hudvård och makeup💄

På bilden ser ni hur mina ögon kan se ut om jag varit lite lat och inte preppat huden ordentligt för att sedan, enbart, slänga på med en ljus concealer.

Resultatet blir torrt, grått, lägger sig i fina linjer och framhäver trötthet istället för att dölja den. Detta kan ske oavsett hur bra concealer man faktiskt använder.

I dagens inlägg tänkte jag därför visa, steg för steg, hur man kan undvika detta och minimera sina mörka ringar 👇

Steg 1 – Grunden för allt Att preppa huden är verkligen A och O inför makeup. De dagar jag enbart använder concealer ger jag därför ögonområdet en extra boost utöver min vanliga hudvårdsrutin.

Jag använder Nilens Jord Hydra Glow, som inte bara återfuktar utan även ger en otrolig brightening-effekt. De dagar jag inte vill bära smink alls använder jag den här för att se lite piggare och fräschare ut.

Steg 2 – Color correcting Detta har varit en riktig game-changer för mig. En color corrector neutraliserar de mörka tonerna under ögonen, vilket gör att den gråa ton som annars kan uppstå av concealer helt försvinner – istället för att förvärra tröttheten. Här använder jag mig av något som är återfuktande och lätt i konsistensen, Nilens Jord Colour Correcting Liquid Concealer, viktigt är att din color corrector är peach-färgad!

Steg 3 – Concealer time! Tricket här är att först använda en concealer (eller lätt foundation) som ligger nära din egen hudton och går in efteråt med en ljusare concealer för att få en uppljusande effekt!

Concealern ser jag till att applicera enbart i de områden där det kan upplevas som mörkast! Jag har märkt av att när jag använder produkten på hela området så får jag inte den effekt jag vill åt, och kan till och med få en grå ton trots att jag följt tidigare steg! Därför set jag till att den ljusare concealern inte går utanför mitt "veck" i ögonområdet!

Jag tycker inte bara att man märker skillnad i hur länge resultatet håller, jämfört med att enbart applicera concealer, skillnaden mellan dem är defintivt märkbar! Särskilt längre in på dagen, när sminket fått sätta sig ordentligt.

Här en bild där där man kan se skillnaden direkt efter applicering :

Vänster sida: preppad enligt rutinen ovan

Höger sida: endast ljus concealer applicerad direkt på huden

I videon ser ni steg för steg hur jag utför hela rutinen och får till ett jämnt, återfuktat och uppljusande resultat👀

Torra och mörka ringar är något många av oss kämpar med! Små justeringar i rutinen kan göra stor skillnad för hur pigg och fräsch man ser ut🥰

Hydra Glow Vitamin C Radiance Brightening Eye Serum 15 ml
Nilens Jord
Hydra Glow Vitamin C Radiance Brightening Eye Serum 15 ml
Colour Correcting Liquid Concealer 479 Green
Nilens Jord
Colour Correcting Liquid Concealer 479 Green
Teint Idole Ultra Wear Care & Glow Serum Concealer 105W
Lancôme
Teint Idole Ultra Wear Care & Glow Serum Concealer 105W
Fortsätt utforska gemenskapen!