/ # 5 makeup must-haves💖 Oavsett hur stressad jag Ă€r eller
Karin
KICKS Beauty Expert
08/01/25-09:00(redigerad den 08/01/25-18:10)

5 makeup must-haves💖

Oavsett hur stressad jag Ă€r eller hur lite plats jag har för att packa med mig smink pĂ„ en resa sĂ„ Ă€r det hĂ€r mina absoluta must haves!⭐

1. Primer

Det finns ju naturligtvis vĂ€ldigt mĂ„nga primers och jag brukar oftast anvĂ€nda primer till ansiktet, ögonlocken och ögonfransarna men den absout viktigaste som jag mĂ„ste ha varje dag Ă€r min ögonskuggsprimer. Mina ögonnlock producerar under dagen mycket olja vilket gör att min ögonskugga normalt sett smĂ€lter och samlas i globlinjen eller sĂ„ fastnar min mascara eller eyeliner pĂ„ mitt ögonlock. Lösningen jag har hittat Ă€r dĂ„ Smashbox underbara Eyeshadow Primer. Den förhindrar kladd och gör sĂ„ att ögonskuggan sitter lĂ€ngre och blir mer pigmenterad. Just Smashox primer Ă€r fĂ€rglös och funkade Ă€ven vĂ€ldigt bra nĂ€r jag fick otroligt kĂ€nslig och fnasig hud under en period just för att den inte Ă€r uttorkande utan bara oljekontrollerande💞

2. Ordentligt puder

I och med att jag Ă€r mer oljig i huden sĂ„ Ă€r ett bra puder essensiellt för att mitt smink ska sitta hela dagen. Favoriten just nu Ă€r Fentys Pro Filt'r löspuder, det Ă€r tunt men vĂ€ldigt nermattande, super för att bakea om man som jag Ă€r lite mer oljig eller pudra pĂ„ med en fluffig borste om man bara önskar att att fĂ„ en jĂ€mn matt yta. Just Fentys puder innehĂ„ller ocksĂ„ hela 28g produkt vilket Ă€r gör att det rĂ€cker otroligt lĂ€nge ocksĂ„!🙌

3. Inliner

En liten produkt som gör all skillnad i vĂ€rlden. Inliner Ă€r en penna man anvĂ€nder pĂ„ vattenlinjen (alltsĂ„ kanten innanför/ovanför fransraden) för att rama in ögonen. Det Ă€r vĂ€ldigt populĂ€rt att anvĂ€nda en brun eller svart fĂ€rg pĂ„ vattenlinjen men min favorit att anvĂ€nda Ă€r den beiga inlinern frĂ„n Isadora. Att applicera nĂ„got ljusare oavsett om det Ă€r vitt, beige eller ljusblĂ„tt öppnar upp ögat och fĂ„r en genast att se sĂ„ mycket piggare ut. Plus att om man har lagt ögonskugga eller mascara sĂ„ ser man en mycket skarpare kontrast mellan ljust och mörkt vilket kan ge illusionen av större ögon👀

4. FĂ€rg och glitter

De allra flesta dagarna Ă„ker jag inte hemfrĂ„n utan Ă„tminstone nĂ„nting lite festligt eller fĂ€rgglatt. Det kan vara nĂ„n lĂ€cker lĂ€pprodukt eller en glittrande highlighter men oftast hamnar fokuset pĂ„ ögonen. Det finns en uppsjö med roliga produkter att prova pĂ„ men mina go-to om jag exempelvis ska Ă„ka bort Ă€r SUVAs cakeliners. Allt man behöver Ă€r lite vatten pĂ„ penseln och sen har man en otroligt lĂ€tt och tunn formula att arbeta med som funkar jĂ€ttebra att göra en klassisk eyeliner med eller exprimentera med lite former (Plus att dom lyser under UV-ljus vilket fĂ„r mig att kĂ€nna mig otroligt cool). Glitter Ă€r sĂ„klart annars alltid ett vinnande koncept och dĂ€r har LH cosmetics för evigt en plats i mitt hjĂ€rta. Deras Sparkl Liquid eyeshadows tycker jag Ă€r optimala för att tillföra mer glamour till vilken look som helst. Om man vill gnistra lite extra kan man Ă€ven lĂ€gga ett annat glitter ovanpĂ„ den flytande ögonskuggan innan den hunnit torka för att fĂ„ det ultimata glittriga resultatet✚

5. LĂ€ppenna

Majoriteten av tiden brukar jag anvÀnda lÀppglans med lite eller inget pigment sÄ dÄ Àr det lÀppennans fÀrg som spelar roll. Min absoluta favorit Àr Rosy Nougat frÄn LH cosmetics, den Àr vÀldigt neutral men den lutar lite mer Ät det beiga Àn rosa. LÀppennorna frÄn LH cosmetics Àr krÀmiga i konsistensen, vilket gör att dom Àr lÀtta att applicera samt sudda ut ifall man inte vill ha den skarpaste fÀrgen, dom Àr Àven vattenfasta vilket gör all skillnad i vÀrlden dÄ man inte behöver Äterapplicera den varje timme.

Photo Finish Intensify 24 Hour Eye Shadow Primer 10 ml
Smashbox
Photo Finish Intensify 24 Hour Eye Shadow Primer 10 ml
Pro Filt'r Instant Retouch Setting Powder Butter
Pro Filt'r Instant Retouch Setting Powder Butter
Inliner Kajal Waterline 49 Nude
Inliner Kajal Waterline 49 Nude
Hydra FX Split Cake Doodle Dee
SUVA Beauty
Hydra FX Split Cake Doodle Dee
Sparkl Multi-Use Liquid Eyeshadow Delish
LH cosmetics