Jag har länge haft en grov rädsla för att gå till frisörer. Speciellt efter denna händelse:
Jag var mörkblond och ville bli betydligt ljusare och kallare blond. Jag hade en bild till frisörskan och hon verkade förstå mig perfekt.
I godan ro satt jag i stolen och inväntade resultatet.
Efter en helblekning och blondering (som hon gjorde väldigt bra!) så ville hon dra i en nyansering.
I tvättstolen så märker jag på henne att hon reagerar, hajar till och stelnar till för en kort stund, men jag tänker att hon säkert har koll, för det har hon haft hittills.
Efter nyanseringen suttit och sköljts ur, så ska allting fönas.
Mitt hår är ljusrosa. För många är det säkert jättefint, men absolut inte vad jag ville ha.
Hon erkänner att hon tog fel nyansering, men lät det alltså sitta i ÄNDÅ.
DET ÄR HÄR DET GÅR ÄNNU MER FEL.
Hon börjar slinga mitt hår i ljusbruna slingor, för att försöka maskera det rosa.
Inte tunna mikroslingor, utan breda ränder. Tänk 90-tals slingor.
Efter att hon inser att det inte funkade så bleker hon mitt hår igen, men i en svagare blekning, i hopp om att få bort det rosa.
Det slutar med att jag har minst 3 nyanser i mitt hår och jag ser ut som en tiger i mitt hår. Jag gråter. Dels av att min fina hårkvalitet är förstörd, men också att jag suttit på salongen i ca 8 timmar för att ändå bli missnöjd.
Hon vill dessutom ha betalt för arbetet.
Jag sa att jag inte vill betala för det, då jag är fruktansvärt missnöjd.
Då blir det hotfull stämning inne på salongen, av andra frisörer mot mig samt att chefen har anlänt till salongen och är inte heller trevlig.
Jag får möjligheten att komma tillbaka så dom kan fixa håret, men jag kände att jag inte vill lägga mitt hår i deras händer igen.
Det slutar med att jag betalar för materialkostnaderna, för det som använts, men bara för att jag kände sån empati med tjejen som förstörde mitt hår, då hon också grät.
Det tog mig ca 5 år innan jag vågade till en frisör igen, för att ändra hårfärg.
Nu har jag hittat min nya salong och tjejer jag kan lita på!
🌟 Jag har precis gått mot ljusare tider i mitt hår igen, så mitt hår skulle verkligen vara i behov av lite vårdande produkter och jag har hört väldigt gott om just Gloss Absolu - serien! Hade blivit så himla glad och mitt hår skulle bli ännu gladare! Okej, horror story om hår, det är nog en pågående skräckfilm hela tiden, förutom att jag gjorde en klassiker och klippte lugg själv en gång hihi, men det värsta är förmodligen att jag plattar, plattar, fönar, fönar oxh plattar återigen mitt naturligt lockiga hår hela tiden. Kan inte lära mig älska det som det är, har verkligen försökt så tar gärna emot tips på hur ni gick över till att ha lockigt. Det är rätt sorgligt egentligen och önskade att jag kunde vrida tillbaka tiden och aldrig platta från början. För det är så fint med sitt naturliga lockiga, så liten appreciation post för lockigt hår här, har lovat mig själv att ha det naturligt, inga lockar är sig lika och det är vad som gör dem så fina.
Kram på er! Jag har alltid haft väldigt fint, tjockt, och hälsosamt hår. Inte alltid varit så noga med bra produkter men håret har varor fint ändå!
Sen bestämde jag mig för att testa en hormonspiral. Efter många år med p piller så ville jag komma ifrån alla hormoner och testa något nytt. Sätter in spiralen, och märker ganska fort att varje gång jag borstar håret så tappar jag mycket hår, mer än vad som sker "naturligt". Jag tappar ungefär halva mitt hår, nu var en fläta lika tjock som två varit tidigare. Det var tufft för mig, inte bara att alla hormoner var upp och ner, men hår har alltid varit viktigt för mig. Jag älskar att fixa mitt hår, nästan mer än att sminka mig!
Så jag tog ut spiralen, vilket även det blev en mardröm med operation, men håret fortsatte tappas. Det tog 3 olika p piller för att komma tillbaka till ett hår som inte faller av. Nu är jag noga på ett helt annat sätt än innan. Jag använder bra produkter, ingen värme och äter många hårkosttillskott. Mitt hår ät inte tjockt som tidigare, men väldigt hälsosamt och ofta komplimanger på mitt hår, att det är glansigt och fint!
Summan av kardemumman, jag har förstått hur mycket insidan kan påverka saker som hår, men att det går att återhämta håret med bra grejer! Ett hjälpsamt tips för att skriva trovärdiga recensioner!
Har nu redan sett några, både Beauty Tester recensioner här på Beauty Talks och på produktsidan, om detta serum från Kérastase.
Mitt tips är:
Läs varumärkets egna informationen om produkten så du vet vilken sorts produkt det är och vad den förväntas göra!
I recensionerna, där produkten i de flesta fall endast testats en kort tid, skrivs bl a att hen redan märkt hur håret växer/växer ut!
Seriöst, efter en vecka? Helt orimligt!
Dessutom hade man vetat om man läst om produkten att det den, och nästan alla liknande produkter, i bästa fall kan göra, är att förhindra håravfall genom "breakage", dvs. att stärka hårstrået så att det inte lika lätt bryts av.
Produkten får med andra ord INTE ditt hår att växa ut! Och absolut inte på en vecka hur gärna man än skulle önska det!
Vi medlemmar och andra potentiella kunder vill ha ärliga recensioner som testats för att kunna vara just det.
KICKS uppmanar också till ärlighet i sin information angående Beauty Testers så NEJ, dina chanser att bli utvald igen ska inte bero på att du ger alla produkter högsta betyg!
Vi vet alla vilken djungel utbudet av skönhetsprodukter är OCH det finns riktiga bottennapp!
Alla gillar inte allt och alla produkter passar inte alla! Det är normalt!
Angående Beauty Testing:
För att höja värdet på dessa tester önskar jag också en förbättring när det kommer till vilka personer som KICKS väljer ut för att testa produkterna.
Skicka t ex inte anti-age hudvård från Lancôme till 20-åringar utan skicka till den målgrupp produkten vänder sig till så att de kan skriva en rättvis och relevant recension som har ett värde.
Tycker inte heller att ihopklumpandet av produkter den senaste tiden (t ex Clinique) är bra där bl a ett serum med aktiva ingredienser samsas med mascara. Ska man ha många produkter i samma test borde man i så fall kunna anmäla sitt intresse till fler än en produkt annars väljer säkert de flesta alternativet "spelar ingen roll". Jag var 13 år och hade precis börjat experimentera med mitt utseende. Alla i klassen pratade om att bleka håret hemma – det var trendigt, billigt och “superenkelt”, enligt min bästa vän som lovade att hjälpa mig. Jag tjatade i veckor på mamma tills hon slutligen gav upp med ett suckande: “Okej, men du får ta ansvar själv.”
Vi köpte ett billigt blekmedel från en lågprisbutik. Redan där borde jag anat oråd – det luktade som rengöringsmedel för avlopp. Men jag ville bli blond till skolans vårfest, så vi blandade pulvret, smetade in mitt mörkbruna hår och väntade.
Efter tio minuter började det sticka i hårbotten. Efter tjugo började det bränna. Jag minns att jag försökte låtsas att det var normalt, men till slut sprang jag till badrummet och sköljde ut allt i panik.
Och där, i duschavloppet, låg det. Tjocka tofsar av mitt hår. Handduken blev gul av blekmedel och min hårbotten… den var knallröd. Jag grät när jag såg mig i spegeln – topparna var vita, mitten orange och hårbotten fläckig med ilsket röd hud och små blåsor.
Dagen efter fick jag åka akut till vårdcentralen. Jag hade fått en kemisk brännskada i hårbotten och läkaren sa att jag inte fick färga, platta eller ens borsta håret på flera veckor. En stor del av mitt hår hade brutits av ända upp vid rötterna och jag var tvungen att klippa av nästan allt. Jag såg ut som en sönderblekt svamp.
Jag gick inte på vårfesten. Jag vägrade gå till skolan i flera dagar och när jag till slut gick dit hade jag mössa – trots att det var typ 20 grader ute. Folk stirrade ändå.
Det tog nästan två år innan mitt hår var friskt igen. Men mitt självförtroende? Det tog mycket längre tid att växa tillbaka.
Jag vill vinna goodiebagen då mitt hår förtjänar att bli omhändertaget. Efter 2 barn så försöker jag fortfarande återställa det till hur det var innan graviditeterna❤ Motivering:
En serie med produkter för glossigt hår, det vore toppen för mitt långa hår!
Håller på att låta mitt midjelånga slingade hår i "olika blonda/ginger-toner" få växa ut till sin naturliga färg - lite mer mörkblont med touch av ginger (och lite gråa hårstrån 😆).
Min horror-story:
Den gången när frisören skulle göra ljusa slingor.
Jag sade innan besöket, att jag ville INTE göra dem med hätta, eftersom jag har långt hår och tror inte hårstråna klarar av påfrestningen med momentet när hättan ska dras av, jag tror det kommer gå av en massa hårstrån - jag önskar göra dem i folie istället!
Frisören propsar på att det kommer visst gå med hätta,... jag är tveksam till detta, men låter honom göra med hätta till slut ändå...
ASSÅ HÅRET GICK AV HELT SJUKT MYCKET!!
I stort sett allt gick av, på hälften av längden!
Hårstråna klarade inte av påfrestningen av avdragandet av hätta, precis som jag trodde.
Jag sa när det var färdigt - "Ja det gick ju precis som jag trodde med hättan, det gick av!"
Dum som jag var så betalade jag..
Gick hem o grät.
Gick aldrig mer till den frisören, och kommer aldrig göra heller.
Det var hemskt. Min hår-horror story är nog att jag för 2 år sedan vuxen och "vettig" får för mig stt bleka håret själv hemma. 2 dagar innan jag ska åka och festa pp Srockholmsveckan i Visby! Är redan blond men har utväxt och lite för varm nyans överlag. Det blir såklart väldigt ojämnt och för orange i hårbotten. Börjar grina som ett barn. Beställer hem ny blekning (skulle va nåt bra märke) som ska komma nästa dag hem. Jag får hem fel paket! Panik! Blir arg på stället jag beställt från å jiddrar med dom. Minns inte knaset men var typ att Just dom hade denna vara. Det slutar med att jag får ÅKA dit, kommunalt, till deras lager tvärs över stan, för att hämta nya paketet. Jag öppnar på plats för magkänslan säger hmmm. FEL innehåll!! Knackar på, gnäller, en stackars rädd ung tjej jobbar typ ensam då och är helt förvirrad, kanske ny, stressad. Hon tar in mig till deras personalkök å det slutar med att jag får hjälpa henne å leta (samt får lite sköna gratisgrejer) å allt löser sig. Kl är typ 19-20 en fre kväll! Jag hem igen, blekningen blir PLATINA kalabalik, plus massa hår går av, spec runt ansiktet så det står rätt utåt!!!! Börjar grina! Ska flyga till Visby tidigt nästa morgon och inte heller packat. Kl är väl typ 22:30. Vill ställa in resan, men gör inte det. Använde mig dessa dagae av EXTREMT mycket hårspray å hår-mascara för att få ned håret där. VAD LÄTT i ett blåsigt Visby vid vattnet!!! Och att jag såg ut som en fjortis. Hade kul iaf men håret har nog mått rätt skit sen dess! Fick också för ett år sen för mig att bli rödkopparbrun! För att för några mån sen bli jätteblond igen för ångra mig!!! Dock hos frisör men HUR bra mår mitt hår tror ni? Fattig är man med! Hade gäääärna vunnit :) Min hår "Horror Story",
När jag var typ 16 år gammal antar jag att jag vid den tiden hade väldigt lockigt och långt hår. Min kusins bröllop kom, det var vinter och jag ville perma/rulla håret men jag hade inga verktyg för att göra det, ingen roller, inga papiljotter, ingenting så min moster föreslog att hon, när hon var liten, brukade värma upp handtaget på gaffeln, som skulle vara av stål, och rulla en liten bit av håret runt det varma gaffelhandtaget, låta det ligga i typ 10 till 15 sekunder och sedan öppna det. Jag gjorde samma sak och vad som hände...
Hela hårlocken var i min hand precis innan en timme innan jag skulle gå till bröllopet. Jag grät som en galning. Min mamma hjälpte mig att sätta upp håret. Hela idén om att jag skulle se fin ut gick till spillo eftersom stämningen var förstörd.
Varför jag behövde Kerastase Gloss Absolu-serien är att jag har medelfrissigt och torrt hår och jag tror att den här produkten passar min hårtyp. Mitt hår kan bli väldigt glansigt och friskt om jag använder den. Jag har en riktig horror story som aldrig passat bättre att dela med sig av än nu 😏
Jag var yngre, typ 17 år. jag hade en pojkvän på den tiden vi hade varit tillsammans länge och det var min första stora kärlek. han hade varit bortrest en längre tid och dagen närmade sig när han äntligen skulle komma hem. Vad tänker man då som 17 åring, jo, jag ska fixa till mitt hår och göra mig extra fin och överraska honom när han kommer hem. Jag har naturligt lockigt långt gyllenbrunt hår. jag bestämde mig för att sätta i typ 50 cm långa extensions. Jag färgade håret mycket på tiden, nästan alltid själv hemma. Så en kompis till mig spenderade timmar på att limma in såna keratinslingor med hår. sen skulle jag färga hela håret inkl hårförlängningen så det skulle smälta in bättre. det jag inte visste var ju självklart att löshåret tar inte upp färg som ens naturliga utan det blev HELT flammigt när jag var klar. paniken var ett faktum. Jag hade spenderat timmar, och mycket pengar, på att förbereda mig för att överraska min pojkvän som jag inte sett på flera månader. jag sitter med grönflammigt 50 cm långt hår, och gråter. Har panik. Känner mig betydligt fulare nu än vad jag gjorde innan. Jag ringer och beklagar mig för mina föräldrar, vad gör min pappa då? jo, vi åker till närmaste köpcentrum, går in på en frisörsalong, lyckas få en dropintid. detta är också alltså kanske 3 h innan jag ska hem till min pojkvän. Han säger att det blir svårt att hinna med han ropar dit flera frisörer som får hjälpa till för att hinna. Han säger att han måste färga om allt hår som jag förstört, och nu har jag ju ungefär 30 kg hår på huvudet 🤣 så han säger att han måste färga håret svart, för inget annat kommer täcka denna katastrof jag åstadkommit. Så detta står typ 3 personer på mitt hår och lyckas hinna klart. Min pappa fick betala ca 4000 kr bara för att jämna till min hårfärg för jag var så ledsen(han var inte jätteglad) och jag var inte heller jätteglad för nu hade jag plötsligt 50 cm långt korpsvart hår som inte riktigt var planen. Till saken hör att min pojkvän tyckte såklart det var jättefint, men blev förvånad över att det var svart 😁 och jag började gilla det så mycket sen att jag fortsatte färga mitt hår kolsvart sen under flera år 🙈
Jag vill gärna vinna kerastase goodiebagen då jag varit på en riktig hårresa senare åren och haft mycket trauman kring mitt hår. först fick jag svår vuxenacne och fick äta stark medicin under ett år vilket påverkade håret. Sedan blev jag sjuk och opererades vilket påverkade mitt hår och pga. trauma tappade jag ca 50 % av mitt lockiga hår. Efter det har jag försökt komma tillbaka och provat mig fram med ett hav av olika produkter men har aldrig riktigt fått tillbaka det som det en gång var. Dessa produkter kanske kan hjälpa mig få tillbaka glansen och lystern jag behöver ✨️ Okej, här kommer min hår-horror story 😩
Jag skulle slinga håret hemma med hätta (redan där borde jag ha förstått hur det skulle gå). Jag har rätt tjockt och mycket hår, så det var ett projekt bara att försöka dra ut håret genom hålen. Svetten rann, armarna domnade, och det kändes typ som att jag drog ut varenda hårstrå med våld. Men jag kämpade på – envis som man är. Ni som vet, ni vet hur det är att slinga med hätta 😅
Jag använde ett billigt blonderingskit från mataffären och tänkte att “äh, hur illa kan det bli?” Spoiler: väldigt illa.
När jag sköljt ur och tog av hättan såg det inte klokt ut. Mitt huvud såg ut som ett fläckigt leopardmönster i diverse nyanser av gult och orange. Alltså… det var katastrof. Jag grät. Och grät lite till. Min sambo försökte trösta mig på det där klassiska sättet: “Men hjärtat… du är jättefin.” Man ba… nä. Jag såg ut som ett dåligt påskägg. Men jag uppskattade att han försökte.
Som grädde på moset hade jag en arbetsintervju dagen efter. PANIK. Jag gjorde mitt bästa för att dölja eländet – satte upp håret i någon slags uppsättning som jag trodde “distraherade”. Det gjorde typ tvärtom – det framhävde fläckarna ännu mer 😂
Min sambo, som ändå förstod allvaret i situationen, bokade en överraskningstid hos frisören så tidigt det bara gick. Det var mitt i sommaren och svårt att få tider, men efter tre långa dagar fick jag en akuttid. Han betalade hela kalaset och satt med mig under hela färgningen. 🥹
Och – tro det eller ej – jag fick jobbet. Trots att jag satt där med fläckigt, gult, katastrofhår. Så nu vill jag gärna vinna Kérastase Gloss Absolu så jag aldrig någonsin hamnar i den här situationen igen 😅 Jag vill ha glans, inte fläckar! Här kommer min HÅRror-story!
Två flamsiga tonåringar, en bunke med sockerkakssmet och en elvisp. Det kunde bara sluta i katastrof. Efter skolan en dag var vi vansinnigt sugna på sockerkaka, och bestämde oss för att baka en. Så där på tonårstjejers flamsiga vis skämtade vi om vad som skulle hända om man råkade fastna med håret i elvispen. Vi började larva oss med låtsasrörelser och skräckfyllda miner. Men det var bara det att jag råkade komma lite för nära elvispen. På riktigt. Och vad som hände kan ni ju räkna ut. Livsfarligt faktiskt, men min kompis var kvicktänkt nog och slet ur sladden. Men där stod jag med håret insnurrat i elvispen, sockerkakssmet över hela mig, i håret och på golvet, och fullständig panik över vad jag skulle göra nu. Som tur var lyckades min kompis lirka loss visparna ur mitt hår (aj vad det gjorde ont), men jag fick klippa ny frisyr några dagar senare. Kan tillägga att jag sjukanmälde mig innan jag fixat håret.
Jag har testat Kérastases produkter några få gånger och de var helt fantastiska! De höll vad de lovade, var dryga och hade en ljuvlig doft. Skulle förvänta mig exakt samma sak av detta kit - alla produkter verkar så spännande och bra. Känns som det ultimata sommarkitet som är exakt vad mitt hår skulle behöva. Glans, mjukhet, spänst, inget friss ... Gloss Absolu ✨ Ja tack 😍 Det här var för ett par år sedan, när jag hade långt och supertjockt hår. Jag har alltid varit intresserad av hår, smink och sånt, men när jag var liten, typ 13–14 år, fick jag inte använda smink eller färga håret, om det inte var med henna.
En dag satt jag och kollade på tv och såg en reklam om ombre-hår. Jag tänkte direkt: Det här är mitt drömhår, jag MÅSTE ha det! Så jag bad min storasyster att färga mitt hår, och vi gjorde det i smyg. (Mina föräldrar hade alltså ingen aning om detta.)
Min syster färgade mitt hår, men det värsta var att det inte alls blev som dagens snygga balayage, där det ljusa smälter ihop med det mörka. Nej, nej. Det var kolsvart hår med orange toppar, inte ens blonda! Och vi vet ju alla att henna gör håret riktigt svart och är nästan omöjligt att få bort. Så mitt hår såg mer ut som om jag hade bränt sönder topparna…
Men det värsta? Jag trodde seriöst att jag var the IT girl. Ingen kunde säga något till mig, haha!
Om jag hade haft kvar bilderna hade jag lätt delat dem, men tyvärr har jag inte det 😂😭
Anledningen till att jag vill testa Gloss Absolu är för att jag än idag håller på och experimenterar med mitt hår (och nej, jag har fortfarande inte lärt mig min läxa, haha). Skämt åsido, mitt hår är väldigt torrt och lockigt, och jag behöver verkligen något som räddar det. Jag har velat testa den här serien länge, men den är inte billig, så att få chansen att vinna vore verkligen jättekul! 😭❤️ Min hårfärgsskräck – en riktig beauty-katastrof
Det var mitt sista år i gymnasiet och jag ville förnya mig inför skolavslutningen. Jag hade länge haft ljusare hår och bestämde mig för att färga det mellanbrunt – en varm, naturlig nyans som jag tänkte skulle passa perfekt till min vårstil. Jag var så taggad! Men det som skulle bli en fräsch uppdatering förvandlades snabbt till en riktig mardröm.
Redan när jag sköljde ur färgen började paniken smyga sig på – det såg... grönt ut. Inte lite skiftning, utan grönt. Jag stirrade mig själv i spegeln och hjärtat rusade.
Hur kunde det här hända?! Jag googlade febrilt, läste forum, ringde salonger, och försökte hålla mig lugn – men tårarna var inte långt borta.
Med en viktig presentation i skolan dagen efter och en klassfest senare i veckan, kände jag hur stressen slog till med full kraft. Jag hade inte tid att gå till frisören, men jag måste fixa det – snabbt.
Jag sprang till närmaste KICKS och förklarade mitt nödläge. En supergullig tjej i personalen förstod direkt paniken och hjälpte mig hitta rätt färg och produkter. Hon tipsade även om ett färgbalsam med röda pigment som skulle neutralisera det gröna.
Efter flera timmar hemma i badrummet, med plastpåsar på huvudet och ständig oro, lyckades jag till slut få tillbaka en varm ton. Inte exakt som innan, men definitivt bättre än sjögrönt! Jag lärde mig en läxa om färgkorrigering den hårda vägen – och idag skrattar jag åt det. Men just då? Total skräck.
Jag lärde mig en läxa om färgkorrigering den hårda vägen – och idag skrattar jag åt det. Men just då? Total skräck. Därför skulle det vara en dröm att vinna dessa hårprodukter – så att jag alltid är redo att rädda mitt hår från nästa oväntade färgkatastrof! Min horror story var för kanske 7-8 år sedan, när jag för första gången skulle få sätta in löshår på riktigt.
Jag har haft slitet, tunt och väldigt kort hår under hela mitt liv, och det är något jag har haft stora komplex över. Hade här kämpat med clips från rapunsel varje morgon, då jag inte tordes lämna huset alls med bara mitt "riktiga hår".
Men nu hade jag vunnit en tävling via Facebook, så jag äntligen skulle få sätta in keratin slingor helt gratis hos en frisör!!
Men innan jag skulle komma dit, bad hon mig att tvätta håret i diskmedel (ENDAST), alltså inget balsam, inpackning eller produkter efteråt. Detta för att slingorna skulle sitta kvar bättre i håret.
Ni kanske kan tänka er hur resultatet blev... Dessutom fick jag ingen hjälp med att ta ut löshåret efteråt, så därav gick sedan omkring med det här alldles för länge. Det såg INTE bra ut kan jag säga.
Men, jag har fortsatt och kämpat med mitt hår varje dag, och jag ÄLSKAR verkligen Kerastases produkter. Så detta vore en riktig dröm att få vinna!!❤ Det här är historien om hur jag gick från att älska mitt hår till att verkligen ha förstört det.
Jag hade alltid haft ett vackert, lockigt och mörkt hår. Men en dag fick jag för mig en förändring, lite ljusare toner, kanske en somrig känsla - jag ville ha slingor i håret. Så jag tog saken i egna händer. Blekning och slingmössa - det kunde inte bli värre än så.
Resultatet? En katastrof.
Jag gick från djup, glansig mörkbrun till… guldiga, ojämna, fläckiga slingor. Vissa partier blev väldigt ljusa och andra någon slags smutsig gul. Och silverschampot jag köpte i panik? Det hjälpte inte.
I panik försökte jag rädda håret genom att färga över det med mörkbrun hårfärg – utan att tänka på hur många lager av färg och kemikalier håret redan hade genomgått. Mitt vackra hår kändes stramt med ständiga tovor, torrhet, friss. Lockarna tappade sin form, håret sin glans. Det var inte ens likt mig längre.
Efter det bestämde jag mig för att låta håret vila. Jag slutade färga och började klippa det regelbundet. Åren gick – och långsamt, långsamt – började mitt naturliga hår komma tillbaka.
MEN – ett problem har hängt kvar: frisset.
Det spelar ingen roll hur mycket jag återfuktar, kammar med fingrarna, testar olika leave-ins – frisset finns där.
Håret nu ser mycket bättre ut än var det var både innan jag förstörde mitt hår och efter eftersom att jag verkligen tagit hand om det vilket jag är väldigt glad över nu är mitt mål med håret att verkligen få det växa och få bort ALL friss.
Varför jag vill testa Kérastase
Frisset har alltid funnits som ett problem i min vardag ch just därför vill jag testa Kérastases hårserie. För jag har hört så mycket om hur deras produkter inte bara täcker problemen – utan faktiskt vårdar håret på djupet. Deras serier är kända för att ge glans, reparera skadat hår och det bästa enligt mig – motverka friss.
Efter allt mitt hår gått igenom känns det som att det förtjänar det bästa Alltså… min värsta hårhistoria är nog ganska vanlig, men traumat sitter kvar än idag.
Självklart handlar det om hemmablekning. 🙃
Jag fick för mig att jag ville ha lite ljusa slingor i mitt naturligt råttfärgade hår, och tänkte: “Hur svårt kan det vara?”
Spoiler: väldigt svårt.
Blekningsmedlet åkte i, och istället för de där naturliga, solkyssta slingorna jag drömde om… blev håret GULT. Inte guldigt, inte varmt blont, nej nej, riktigt banangult. Och torrt. Så sjukt torrt. Det bara knastrade när jag rörde vid det.
Jag fick panik. Tårarna kom. Jag satt och fulgrät medan jag desperat googlade efter närmsta lediga frisörtid.
Någon dag senare satt jag i frisörstolen, skamsen och förstörd, redo att rädda det som räddas kunde.
Sedan den dagen har jag lovat mig själv, och mitt hår, att aldrig, ALDRIG bleka hemma igen.
Och vet ni vad? Jag har faktiskt hållit det löftet.
Så varför vill jag testa denna serien? Jo det ska jag berätta! Mitt hår har bara blivit bättre sedan den incidenten och jag fortsätter min resa. Att få chansen att testa dessa produkter hade varit otroligt kul och en fortsättning i min resa. Hahahah wow, I have so many stories pga brist på tålamod, konsekvenstänk men med Peter Pan-syndrom om att vara forever young. Sköna fläktar av AuDHD och ett vilt liv har resulterat i många hårresor.
Men om jag ska välja den som är värst , on top of my head - pun intended - så är det nog den gången för ca 12 år sedan när jag bodde i kollektiv i den mest centrala punkten i Oslo, ett riktigt ofräscht kollektiv I might add.
Jag hade riktigt mörkt brunfärgat hår, som efter frekventa färgningar med box-färg nästan gjort håret svart. På två röda hade jag bestämt mig för att jag ville ha extremt platinumblondt hår som ombras ner från roten vit- ljusrosa- magenta rosa/skrik-cerise- lila/mörklila nere i topparna. Dum som jag var köpte jag den ljusaste boxblekningen i butik, blekte första rundan och under längre kurering än boxen angivit ofc, för vem gillar att lyda? Självklart blev det flammigt i orange och fulgul. I was not satisfied, bought another box, självklart även där ett misslyckat resultat samt en butthurt hårbotten. I was not satisfied och insåg att jag får söka hjälp akut på en frisörsalong morgonen därpå. Självklart fick jag ett "du skulle kommit till mig först, jag hade kunnat hjälpa dig". Oh well, i men ännu en blekning där jag satt i stolen och kurerade i timmar, det BRÄNDE i min skalp like you wouldn't believe, jag bet ihop - min vilja är starkare, min smärttröskel förlorar alltid.
Resultatet?
Well... I was not satisfied, men det blev ljusare och jag accepterade detta. Samma dag la jag i mina rosa och lila toner, gjorde min ombre och fick faktiskt färgskalan jag sökte.
På köpet you may ask?
Jodå, stoora och grova sårskorpor över hela skalpen som jag inte kunde låta bli att pilla på being a skinpicker and all. obehalgligt, ont? Ja, och jag fick panik varje gång jag pillade då jag var rädd att bli skallig. Tappade hår som in i gjorde jag också, panik i duschen varje gång och under besöket hos frisören. Bröt av hår 2-3 cm från roten gjorde jag successivt också veckorna därefter, vilket resulterade i att jag klippte av mitt långa hår till en bob:ish med hellugg (som jag inte passade i) och färgade det brunt igen. :')
Såå det var mycket smärta, många downsides for little to no pleasure. xD
Jag har verkligen haft så jäkla tjockt och naturligt curly hår. Men efter grovt misshandel av hårexperiment, stress, burnouts och överarbetad kortisol är nu mitt hår 2/3 tunnare än what it was. Nu har jag inte ens lagt in en toning sedan 2022 när jag gjorde en riktigt snygg ombre från ännu en period av fullblekning (dock bara använt frisörfärger under några år, så inte så mycket damage och jag levde för färgkoderna på nästan expertnivå), då blev det att ta efter min naturliga färg med blond ombre (it was elite).
Jag har länge varit sugen på att köra gloss treatments till mitt hår då det fortfarande behöver TLC. Kanske dags för en toning igen och en hel del annan reparation också. Drömmer om att få tillbaka orginalhåret, tjockleken, glansen och kvaliteten.
Detta skulle kunna vara en liten hjälp på vägen.
Hoppas du orkat dig igenom och fått dig ett skräckfyllt skratt! Shu Uemura Izumi Tonic Strengthening Shampoo
Izumi - fontän på japanska - tonic strengthening serien är inspirerad av yu-su-ru, den uråldriga japanska skönhetstraditionen av att tvätta håret i risvatten för att göra det vackert.
Beskrivning:
Produkterna rengör, stärker och gör håret tjockare på ett skonsamt sätt. Håret blir upp till 30 gånger starkare, tjockare, skyddar mot brustna hårstrån och reducerar kluvna hårtoppar med upp till 91%.
Håret blir mjukt, slätt och fullt av lyster.
Fick några generösa varuprover så har kunnat använda detta lyxiga shampoo och njuta av resultatet mina senaste hårtvättar och WOW, vilket resultat!
Lite tveksam till doften som jag tycker doftar som en diskret och exklusiv herrparfym (den dröjer inte kvar som tur är) men formulan är härlig och väldigt dryg så produkten räcker klart längre än andra shampoon jag testat.
Men det som imponerar mest är resultatet, hur håret känns och ser ut.
Det är bara att borsta igenom utan minsta svårighet och det glänser redan när det är blött. När det torkat är det helt silkeslent och med en otrolig glans.
Ett sådant resultat, utan att använt någon inpackning, leave-in, hårolja eller glansspray, har jag aldrig varit med om.
Nu brukar jag ju inte använda produkter i denna prisklass så jag vet inte om detta är vad man ska förvänta sig men jag är väldigt imponerad och överraskad!
Ska i alla fall googla om det här med risvatten och vackert hår då det känns som att det skulle passa min budget bättre! 😄
Men drömma kan man ju alltid...🤗✨️⭐️✨️ Vill varmt tipsa om wellas ny serie ultimate repair!Jag ska erkänna att mina förväntningar på resultatet inte var särskilt höga. Jag har tidigare testat både K18 och Olaplex, där K18 gjorde viss skillnad, men inget har någonsin varit i närheten av det här.
Efter många år av hemma-blekning (vilket jag absolut inte rekommenderar) var mitt hår kraftigt skadat, och att något faktiskt skulle kunna "rädda" det kändes ärligt talat osannolikt. Men Wella Ultimate Repair gjorde underverk – och det på så kort tid! Mitt hår känns minst tio gånger friskare och mycket starkare. Jag har aldrig haft så här välmående hår, trots alla påfrestningar det gått igenom ✨
Det är många gånger jag gråtit över hur jag själv förstört mitt hår på alla möjliga sätt (ja, självförvållat – jag vet!), och efter att ha lagt tusentals kronor på produkter som knappt gjort någon skillnad, känns det helt otroligt att äntligen ha hittat rätt. Jag har läst recension efter recension, hoppats, testat – och blivit besviken. Men inte den här gången.
Nu kan jag borsta håret utan rädsla för att stråna ska gå av – något som tidigare var en del av min vardag. Självklart förstår jag att resultatet kan variera från person till person, men för mig har det här varit en riktig game changer. Kanske var det en lyckoträff, men jag är så glad att jag gav serien en chans.
Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att doften är lite lam – den doftar svagt av salong, men inget som sticker ut eller sitter kvar särskilt länge. Däremot är konsistensen på produkterna riktigt bra. Schampot är lätt men effektivt, och balsamet är härligt tjockt – det räcker med en liten mängd för att täcka hela håret. Nattserumet (Step 3 Night Serum) har jag också börjat använda lite då och då under dagen när jag känner att håret behöver en extra boost. Det tynger inte ner och ger en skön känsla av återfuktning direkt👌🏻
Jag hoppas verkligen att effekten håller i sig, och att alla där ute som scrollat sig galna bland recensioner och testat produkt efter produkt till slut får uppleva samma känsla som jag gör nu. Att hitta något som faktiskt fungerar – på riktigt.😍 **Tips: Kayali Vanilla 28**
Kayali Vanilla 28 är en förföriskt varm och sensuell doft som omfamnar dig med en rik blandning av söt vanilj, karamelliserat socker och subtila toner av amber och musk. Den öppnar med en ganska stark, gourmand ton som känns lyxig och inbjudande nästan som ett varmt vaniljhjärta på huden.
Det som gör Vanilla 28 har också en unik egenskap och det är balansen mellan det mjuka och det djupa. Den är söt utan att bli barnslig, mogen utan att kännas tung. Doften utvecklas vackert över tid och sitter kvar länge, vilket gör den till en fantastisk signaturdoft särskilt under höst och vinter.
Om du tycker om gourmand parfymer, specfikt vanilj dofter så är kayali vanilla 28 en doft för dig!
**Doftnoter**:
Vaniljorkidé, Jasmin, Brun socker, Tonkaböna, Musk, Amber, Patchouli och vanilj. Vackraste parfymen jag äger! ✨️ Zarkoperfume Cloud Collection no 4 är en guldglittrande sommarkväll på flaska. ☀️
Varm, mysig, fräsch, blommig och lite kryddig. Med noter som björnbär, citrus, peppar, havsvatten, blommor, kokos, vanilj och olika träsorter har den verkligen lite av varje. Och den är komponerad med perfekt balans. 👌🏼
Zarko Ahlmann Pavlov – mannen bakom Zarkoperfume och deras otroliga parfymer är faktiskt den enda praktiserande parfymören i Danmark! Dofterna är till stor del inspirerade av nordisk natur, så det är inte alls konstigt att de väcker både minnen och känslor hos den som bott i Sverige hela livet. 🥰 NYX fan,
Jag vet inte om alla håller med mig, men NYX gör aldrig besviken. Jag har använt Nyx i typ, jag minns inte ens, kanske 6 till 7 år eller kanske längre, men jag älskar det bara och tänker aldrig två gånger när jag provar något nytt från Kicks. Viktigast av allt är att det är mest ekonomiskt. Det är en eyeliner, ett nytt återfuktande läppglans, det där långvariga läppglanset som var min första produkt någonsin, vilket jag använde för ungefär 10 år sedan. Ja, det var långt innan Maybelline introducerade det. Jag har hört många komplimanger, som varför ditt läppstift inte kladdar ut eller sitter så länge, men jag visste inte det då. Jag älskar Nyx för alltid. **Redken Acidic Color Gloss-serien**– fem och en halv månader senare
Efter att ha använt serien regelbundet under ett par månader känner jag att min initiala entusiasm har mattats av något. Schampot och balsamet står fortfarande starkt. De är dryga, vårdande och fungerar riktigt bra för min känsliga hårbotten. Speciellt schampot är något jag skulle kunna köpa igen, just för att det räcker länge och ger ett milt men rent resultat. Balsamet är också väldigt bra, lent och återfuktande. Kändes som något som jag faktiskt hade kunnat inkludera i min hårvårdsrutin på längre sikt.
Däremot har jag helt slutat använda både leave-in-sprayen och glossbehandlingen. Color Gloss-treatmenten visade sig vara rätt meningslös för mig, jag märkte ingen skillnad när jag slutade använda den de sista två veckorna. Leave-in-sprayen har en trevlig doft men är alldeles för kladdig. Sprayen är så tung och glansig att mitt badrumsgolv bokstavligen blev som en isrink. Jag gled bokstavligen omkring som en otränad konståkare. Dessutom kändes håret aldrig riktigt "färdigt" efteråt, bara fuktigt och lite för tungt.
Jag märkte också att min hårbotten faktiskt reagerade lite negativt efter en tid, med mer mjäll än vanligt och lite irritation direkt efter användning av color glossen. Något som jag definitivt inte upplevt på samma sätt med andra produkter. Färgen höll sig visserligen något bättre än vanligt, men inte tillräckligt för att motivera priset. Lockarna har inte förändrats märkbart, även om håret känns lite mer återfuktat. Frisset är dock detsamma, såvida jag inte fönar håret rakt. Då märker jag faktiskt en tydlig skillnad: håret blir mycket mindre frissigt och ser jämnare ut, vilket är ett stort plus.
Jag har nu nyligen för en månad sedan bytt ut leave-in-sprayen mot en curl cream från Ouai som funkar bättre för min hårtyp.
Slutsats:
Redken Acidic Color Gloss-serien är kanske inte framtagen med lockigt hår i åtanke, även om vissa produkter (som schampot och balsamet) funkar ändå. För någon med färgat, rakt eller vågigt hår som vill bevara färgen mellan salongsbesöken kan serien vara värd att testa, men då skulle jag bara satsa på enstaka produkter. Som helhet är serien för dyr i relation till den effekt man faktiskt får. Själv håller jag mig till schampot och uppskattar att håret blir mindre frissigt när jag fönar det rakt men jag letar vidare efter bättre leave-ins för mitt lockiga hår. Många mascaror har det blivit...
Men en har jag fortfarande kvar på min "lista" och det är All I Am's prisvinnande mascara, Everyday Perfection Mascara
Ytterligare några som jag testat men inte har på bild är bl a Clinique High Impact Mascara (originalet), Lancôme's Idôle Mascara och Hypnôse Drama. Max Factor Clump Defy, IDUN Minerals Vatn, Yves Rocher och The Body Shop.
De på mina bilder som jag ännu inte testat är BeautyAct, Benefit och e.l.f.
Beskrivning:
"ALL I AM Beauty Everyday Perfection Mascara är den ultimata all-in-one mascaran för varje tillfälle. Mascaran förlänger och ger dina fransar volym och fyllighet samtidigt som den separerar fransarna för bästa resultat.
Lyfter, böjer, ger volym, förlänger och separerar fransarna. Unik dubbelsidig borste med kortare strån för volym och längre strån för maximal längd och separation.
Mascaran är framtagen med vårdade ingredienser som förbättrar mjukheten och jämnheten i appliceringen samt vårdar och återfuktar varje frans. Innehåller bland annat närande coconut oil och E-vitamin.
Vattenresistent, för att hålla hela dagen, även för dig med rinniga ögon. Enkel att tvätta bort med ljummet vatten.
Vegansk, fri från parabener och mineraloljor.
100% parfymfri."
Har ni testat denna? 👀 Recension: NYX Lip IV Bubblegum Burst & Dripping in Rose
Jag har nu testat båda nyanserna i några veckor och har lite blandade intryck.
Bubblegum Burst är en intensiv, nästan neonrosa nyans som verkligen poppar både på gott och ont. Den kan ge en kul, livlig look men det är också lätt att känna sig lite som ett barn som lekt med mammas smink, eller värsta clownvibbarna om man inte matchar resten av sminkningen noggrant. Den kräver lite mod (och rätt tillfälle) för att funka.
Dripping in Rose är mycket mer bärbar, en mjuk, rosabeige ton som passar perfekt till vardags och smälter fint in mot huden utan att kännas för blek eller för stark. Kan dock bli lite åt det brunare hållet om man är riktigt blek och har en kallare ton i huden.
Formulan är riktigt pigmenterad, vilket kan vara ett plus för vissa, men om man föredrar mer skira, lätta läpprodukter som t.ex. ELFs lip stains så kan det kännas som too much.
Den är också ganska krämig och glansig, vilket ger en snygg finish men kan bli lite kladdig och tung efter ett tag. Applikatorn är helt okej, men man får jobba lite för att få till skarpa kanter utan att det smetar ut.
Sammanfattningsvis: Dripping in Rose är en keeper, medan Bubblegum Burst är mer av en statement-färg som kräver rätt mood. Kul att testa men inget jag slänger på mig utan att tänka efter först. Jag tänker att jag ska dela med mig av min morgonrutin. Kanske någon annan här inne kör samma rutin som mig eller så får ni lite tips. :)
Jag brukar börja morgonen med att tvätta ansiktet med Clarins Gentle Renewing Cleansing Mousse. Det är en kraftigt löddrande rengöringsmousse som skonsamt tar bort makeup och ger glåmig hud lystern åter. Detta samtidigt som huden blir ren och genast känns som ny.
Tamarindens fruktkött innehåller AHA-syror som bidrar till att skonsamt exfoliera huden och ge den vacker lyster.
Som steg två kör jag Clarins Hydrating Toning Lotion med en bomulls pad. Den är rik på ekologiskt fikon- och aloe vera-extrakt som bidrar till att återfukta huden.
Steg tre är Clarins Double Serum Light Texture.
Detta är ett serum som har en lätt, omärkbar konsistens med bevisade resultat på ålderstecken. Den har en unik dubbel formula som kombinerar 21 kraftfulla växtextrakt som bidrar till att boosta hudens 5 vitala funktioner. Regenering, näring, syresättning, återfuktning och skydd samt att motverka ålderstecken.
Den dubbla konsistensen, flyktig olja och flytande gel, efterlämnar en omedelbar men nästan omärklig finish och en behaglig doft med fruktiga, blommiga, fräscha och förfinade noter.
Detta serum är enligt mig ✨ Magiskt.
Steg fyra är Elizabeth Ardens Retinol + HPR Ceramide fuktkräm.
Redan efter första användningen ger denna kraftfulla men skonsamma fuktkräm huden en känsla av näring, lyster och vitalitet. På 1 vecka har rynkor och porer synligt reducerats, huden känns fastare och ton och struktur har förbättrats. Det är en fantasisk kräm som tackvare att den är så mild, går att använda både som dag och nattkräm.
Bra att tänka på: Om du vistas i sol på dagen, glöm inte att applicera SPF!
Som extra, ca två dagar i veckan använder jag Clarins Cryo-Flash Cream-Mask.
Denna effektiva ansiktsmask, inspirerad av kryoterapi och Clarins experter, återskapar fördelarna med kyla på huden för att förebygga och bekämpa ålderstecken.
Formulan kombinerar kraftfulla aktiva ingredienser – MGA-molekyl utvunnen ur mentol och ekologiskt nattljusextrakt – för hud som känns lyft och fast med ungdomlig lyster. Den mjuka och fräscha blågröna krämkonsistensen glider över huden som is och ger en intensiv och omedelbart kylande effekt. Synbart effektiv från första applikationen.
Jag hoppas detta gav lite tips på en enligt mig, bra hudvårdrutin för oss i 40+ åldern.
Har du inte provat Clarins Cryo-Flash Cream-Mask så säger jag bara. Prova den. Det är en galet skön känsla av svalka i ansiktet efteråt.
Tack för mig. ❤ En direkt doft som inte behöver analyseras.
Maison Margiela's Replica From The Garden EdT är inte min favoritdoft men den är, tycker jag, ett fascinerande bra exempel på hur man kan skapa en doft som målar upp en bild, situation och känsla.
En varm sommardag, du står halvt nersjunken i jorden i dina sandaler, det surrar av insekter och tomaterna är nästan varma där de hänger mellan de ludna gröna bladen.
Där har du doften! Känner du den? 🍅
När parfymören Olivier Cresp skapade den här doften inspirerades han av sina minnen av att tillbringa tid i sin barndomsträdgård med sin pappa, och att många år senare göra samma sak med sin egen son, Sebastien.
The Gardens gröna och jordiga noter påminner Olivier Cresp om detta ögonblick och om att vila i lugnet i en solig trädgård.
Och så lekande lätt han bjuder in oss andra! 🍅🤗
Vad jag så mycket gillar med Maison Margiela's Replica-dofter är att de alla bygger på ett minne. Varje flakong har en etikett där det förutom namnet på parfymen även står en doftbeskrivning t ex Earth and tomato leeves samt plats och tid, t ex Puglia, 1998.
Har du provdoftat någon av dem? Vill du dela en favorit? Kommentera gärna! 🥰
Blir du nyfiken? - in och läs på deras egen hemsida. Kanske finns ditt minne redan på flaska!
Tycker det är så vackert uttryckt: "Memory in a fragrance"
En kollektion som verkligen tar oss med på en resa. Årstid, Destination, Tidpunkt - du väljer!
Taggar en hel rad "upplevelser"! 😃 Abercrombie & Fitch Naturally Fierce EdP
Min första parfym från detta varumärke.
Finns både dam- och herrdofter i KICKS sortiment (dock inte den jag har) och de ligger i en betydligt lägre prisklass än "vanliga" parfymer.
Skulle beskriva Naturally Fierce EdP som en mjuk, lite träig doft som blir fin och behaglig på huden. Jättebra vardagsdoft/dagdoft.
Påminner i känslan lite om flera av dofterna från Clean och Zadig&Voltaire, tycker jag.
Doftnoter:
Toppnoter: kaktusvatten, agave, solros.
Hjärtnoter: kokos, apelsinblomma, frangipani.
Basnoter: sandelträ, mossa, vetiver.
Enkel, stilren flakong med spegel.
Abercrombie & Fitch är främst ett klädvarumärke som grundades redan 1892 och 105 år senare, 1997 utvecklade Abercrombie & Fitch sina första parfymer.
Har du testat något från Abercrombie & Fitch? Just nu är Joicos fantastiska hårvård på 25% rabatt så här kommer lite tips!
Från Vänster;
Toppen Multi Leave-in spray som ger mycket glans, utredande effekt och och bra skydd mot värme! doften är salongsaktik och rätt tung för den som har känslig näsa dock.
En otroligt bra Hårolja! Doftar fruktigt och väldigt gott. Ger jättefin glans och effektivmot friss. ganska lätt olja så lätt att använda. Missvisande namn den fungerar på alla hår, ingen uppljusande effekt. Men GLANS!
Den nya superfina inpackningen särskil bra för kemiskt behandlat och trasigt hår från Defy Damage serien, doftar fruktigt och härligt krämig. Tycker lite mer om den nya jämfört den gamla eftersom den är lättare att använda i hela håret ( mitt är höftlångt) Har vunnit priser🏆
Min mest använda produkt från Joico, har använt liter vis 😃!! En inpackning som gör lite av allt och gör det bra och inget balsam behövs efter eftersom det är en inpackning som sluter hårstråt🥂! Har också fått pris och utmärkelser 🏆 Den ger fukt, stärker håret och bevarar färg och passar de flesta hårtyper.
Men har man grova hårstrån rekommenderar jag den mörkblå inpackningen ( Moisturizing serien) som jag gav vidare till min mamma och hennes lockar. mycker effektivt fuktgivande inpackning, som inte är med här alltså.
Den första inpackningen i Defy Damage serien, lite tyngre än den nya men mycket bra och till lägre pris än den nya!!
Den liggande underär en utredande spray som jag tror passar de som är rädd att få tungt hår, mer stärkande än fuktgivande i längden tycker jag. Känns mer fuktgivande precis vid applicering än vad den är. Mitt svall med blekta slingor behöver allt för stt hålla, så brukar använda den med andra mer fuktgivande produkter, för balans.
Har också använt flera sorters schampon och balsam från Joico från K- pak och Defy Damage serierna som jag rekommenderar också! Man ska INTE räkna bort kändisparfymer!
De räknas kanske oftast inte som tillräckligt "fina" parfymer men de säljer.
Ofta väldigt prisvärda och med en stor fanbase.
Varje generation har haft och har sina stjärnor med egna parfymer. Med mer eller mindre lyckade resultat! 😃
Skådespelare, artister, modeller och fotbollsspelare.
Varför inga politiker?!😁
För att nämna några:
Elizabeth Taylor, Naomi Campbell, Sarah Jessica Parker, Jennifer Lopez, David Beckham, Britney Spears, Ariana Grande, Billie Eilish och Sabrina Carpenter.
Kolla in Britney's parfymer.
Hon är ju inte artist, hon är en parfymfabrik!!! 😃
Vilken är din favorit?
Kommentera gärna! Dela något, berätta, säg vad du tycker! Även om Kicks har ett stort utbud av olika dofter så går det inte att komma ifrån tanken på hur många magiska dofter som finns på denna jord. Jag älskar dofter som har lite sting i sig, det ska liksom finnas noter som utmärker sig extra mycket, men ändå bildar en fin helhet. Jag är ju inne på fragrantica typ 40 gånger om dagen och läser om olika dofter. Doftnoter som jag älskar är: Tuberose, Iris, Jasmin, bergamot, Amber, Patchouli, Davana, läder/mocka, Myrra, Viol (i lagom dos), vanilj, magnolia och även lite mandel ibland. De första 3 dofterna har jag testat bland annat genom beställningar av mindre samples på Ecsentica samt i butik. Älskar verkligen High Frecuency, en pärla för er som gillar blommor!
Den sista (Virtvs) är en dröm att få testa, men då en flaska kostar cirka 5000 kronor får det fortsätta vara en dröm 😅❤️
Har du någon Nichédoft som du älskar eller är sugen på att testa? PARFYM TIPS: Vill tipsa om This is Her från Zadig & Voltaire.
Toppnoter: Jasmin, rosa peppar, sidenblommor
Hjärtnoter: Kastanj, vispgrädde, vanilj
Basnoter: Sandelträ, kashmirträ
Den öppnar med en mild blommighet och en kryddig touch av rosa peppar. Hjärtnoterna ger en gourmandkänsla med kastanj och vispgrädde, medan basen domineras av krämigt sandelträ och vanilj, vilket ger en varm och sensuell finish.
Denna parfym passar perfekt för dig som gillar söta, träiga och krämiga dofter. Personligen tyckte jag om denna doft men, den kan vara lite "overpowering" då och då, pga av att om man råkar spreja mer än 2 sprej så blir det för mycket av en söt, stark doft som jag upplever vara för mycket. Jag har blandat ihop en egen parfym! 😍
Rekommenderar verkligen detta till alla parfymnördar, det var så roligt! Jag var hos NOS (No Ordinary Scent) på en parfymworkshop där man får skapa en egen parfym. Det är färdiga blandningar man kombinerar för att skapa sin parfym, så man kan inte välja helt fritt vilka noter man vill ha. Det hade ju inte funkat, det finns för mycket att välja på. 😄 Tro mig, jag velade hur mycket som helst bara med dessa blandningar!
Man väljer en basblend och en eller två accordblends (både hjärt- och toppnoter). Sen får man själv blanda ihop och tillsätta alkohol och hälla ner blandningen i en parfymflaska. Det var så kul att sitta och droppa i olja och väga, kände mig som en riktig parfymör! 😁 Man får också döpa sin parfym och sätta på etiketten på sitt mästerverk. 🌟
Min parfym blev inte lik någon annan parfym jag äger – det var också mitt mål. Vill ju inte bara skapa en kopia av något jag redan har hemma. 😊 Jag blandade ihop en mjuk, blommig bas med saftiga, fruktiga, rena, fräscha och gröna hjärt- och toppnoter. Det kan nog vara den sötaste parfymen jag äger, men det är ändå fin balans tycker jag. Droppade i typ två droppar citrus också för att det inte skulle bli för sött. Är jättenöjd med min parfym och med hela upplevelsen! Skulle kunna tänka mig att göra om det till och med. 😁
NOS kör sina workshops i Gamla stan, Stockholm och det kostar 1250 kr per person. Man får göra en 30 ml eau de parfum som man så klart får med sig hem. ✨️