Tips på en perfekt bas eller den rutin som fungerar för mig:
Jag tycker en perfekt bas börjar verkligen med fukt, speciellt om man har torr hy som jag. Jag har märkt att inget smink i världen räddar en bas om huden under är torr. Så jag lägger alltid tid på hudvården först. Jag sprayar med en ansiktsmist och en rikare kräm, just nu använder från Weleda Skin food. Ibland blandar jag till och med en droppe ansiktsolja i krämen om jag är extra torr.
När det kommer till smink skippar jag matta primers helt. Jag försöker alltid välja foundation som återfuktande och inte torkar ut min hy och jag applicerar den med en borste. Jag ser till att spraya mitt ansikte med setting spray mellan applicering för lite mer fukt och long lasting finish.
Ett annat tips är att inte pudra för mycket. Jag sätter bara där jag verkligen behöver, på mina mörka ringar under ögonen. För mycket puder på torr hud = katastrof.
Avsluta med settingspray! Jag använder från Urban Decay och den funkar bra för mig. Det gör sån skillnad och tar bort den där “sminkiga” känslan. För mig ska basen se ut som hud, bara lite bättre.
Vad gör ni för en fin bas?