/ Återvinning av kosmetiskt avfall ♻️ Det mesta vi postar här
Nikki
Beauty Pro
25/01/26-08:37
Återvinning av kosmetiskt avfall ♻️
Det mesta vi postar här numera är ju egentligen inte återvinning av kosmetiskt avfall utan bara tomma förpackningar som sorteras som helt vanlig plast- och glasåtervinning.
Hur man sorterar gamla parfymer som inte längre doftar som de ska, nagellack och hårsprayer är inte riktigt lika enkelt.
På vissa kommuners hemsidor står fortfarande att de samarbetar med vissa (inte alla) Åhlénsbutiker. Har även sett Lyko-butik nämnas (t ex Partille kommun).
Sedan KICKS slutade ta emot gäller för mig dock endast återvinningscentralen, inte de i närområdet, utan de stora som tar emot farligt avfall. Dit tar jag mig inte så lätt och ofta (kan som tur är ibland skicka med lite med mina föräldrar som oftare kör dit) så inte konstigt att alldeles för mycket fortfarande slängs på ett felaktigt och miljöfarligt sätt.
På bild två kan man läsa KICKS information om kosmetiskt avfall (hittas på hemsidan under Hållbarhet, Planet) samt information från en av våra stora apotekskedjor.
Finns ju numera en hel del färgbutiker som tar emot mindre mängder färgavfall och att alla överblivna/utgångna läkemedel ska lämnas in på apotek har väl inte undgått någon (hoppas jag). Batterier kan man också lämna på väldigt många ställen så jag tycker att det är på tiden att man nu också förbättrar och förenklar möjligheten att faktiskt göra sig av med kosmetiskt avfall på rätt sätt. 🌍
De senaste produkterna jag tagit slut kan jag tänka mig att köpa om. Allra mest gillade jag serumet från Glow Recipe, Avocado Ceramide Recovery Serum. 🥑
Ögonkrämen, Holy Hydration Eye Cream, från e.l.f är ett prisvärt alternativ och helt ok. 👀💦