Till vårt fantastiska Beauty-community 👄💄
även jag vill hylla alla er underbara människor här inne! Det här communityt är så mycket mer än bara smink, hudvård och hår! det är kreativitet, självuttryck och kärlek i sin vackraste form.
Varje gång någon delar ett tips, en look, en fråga eller en liten glimt av sin vardag växer gemenskapen. Ni påminner mig varje dag om att skönhet inte handlar om perfektion, utan om passion, lekfullhet och att våga vara sig själv.
Tack för att ni sprider ljus, färg och omtanke, för att ni peppar när någon tvekar, och för att ni gör den här platsen till ett tryggt och inspirerande rum 💕
Låt oss fortsätta hylla varandra, våga prova nytt och komma ihåg:
✨ Skönhet börjar där självkärleken tar plats. ✨ 🍒 CHERRY LOVE 🍒
Körsbärstrenden hänger kvar ännu en höst även om marshmallow som doftnot tagit parfymvärlden med storm det senaste året.
Tänkte dela mitt första intryck av nya R.E.M. Cherry Eclipse EdP by Ariana Grande.
Jag har själv två parfymer med körsbär, YSL Black Opium Over Red EdP och Sabrina Carpenter Sweet Tooth Cherry Baby EdP.
När jag köpte Over Red förra året var den inte först men ännu fler tunga varumärken hängde därefter på med Cherry flankers, t ex Q från D&G och Good Girl från Carolina Herrera.
Vad dessa 4 har gemensamt med varandra och de flesta andra körsbärsdofter är att de doftar ganska kraftigt, sött och kryddigt. Körsbärnoten kombineras ofta med t ex kakao, mandel och vanilj.
Cherry Eclipse EdP är annorlunda. Lättare och fräschare med en tydlig körsbärsdoft i kombination med fluffig marshmallow och vita blommor, jasmin och, lite mer ovanligt, kaprifol.
Älskar den söta fräscha blommiga kaprifoldoften med stråk av honung.
I basen amber och mysk vilket blir fint och mjukt på huden.
Passar jättefint som en doft för ungdomar (julklappstips) men också för alla andra som vill ha en lättare bärig doft/dagdoft.
Denna lanserades tidigare i år men kom som vanligt inte till Sverige med en gång. Den passar absolut året om men då den inte är varken kryddig eller tung skulle jag själv nog använda den mer på vår och sommar än på vintern.
Jättefin romantisk flakong! 🌸🍒
Kaprifol tycker jag finns i alldeles för få dofter. Vet att man hittar den i en eller flera Gucci Bloom men annars känner jag bara till en från Molton Brown som är underbar ända tills det hemska Davana-gräset förstör den med sin jordiga/mossiga doft. Förlåt Davana, men du är inte min typ av gräs. 😃
Det där blev ju lite konstigt men ganska roligt. Vill bara förtydliga att jag inte gillar gräs, är dessutom allergisk mot gräspollen. Men det är fint, grönt och härligt att gå på. 🤗 💙 Beauty First Impression 🔴💙
Fick en tester på en herrparfym, Luna Rossa Ocean EdP, från PRADA med ett köp nyligen. En doft jag inte provdoftat tidigare men som var lika trevlig för varje timme som gick under det att doften utvecklades.
Den höll väldigt bra för jag hann t o m somna i den mjuka, varma vanilj- & amberbasen.
Det som jag verkligen gillar är att den passar både de som gillar lite fräschare dofter och de som gillar lite varma och träiga amberdofter.
Den passar så många utan att bli "mellanmjölk". De olika doftnoterna binds samman på ett väldigt harmoniskt sätt.
Den inleder fräscht och saftigt med grapefrukt, sedan kommer tränoter med balsamiska doftstråk och slutligen amber och vanilj. Den har allt men blir aldrig för mycket citrus, för mycket trä eller för söt.
Passar dessutom året om och dag som natt.
Jag är nästan märkligt nöjd. Jag blir inte himlastormande kär men den vinner i längden. Förstärker bäraren istället för att vara en parfym som kommer bärandes på ägaren.
Sedan älskar man ju italiensk design.
"Flaskan är inspirerad av den tekniska förträffligheten och den eleganta, dynamiska skönheten hos extrema segelbåtar och speglar doftens inneboende kraft. Den kommer i en sofistikerad djupblå nyans som anspelar på havets magnetiska djup. Den ikoniska röda PRADA-linjen, en symbol för innovation, har gjort den till en ikon. Den eleganta nattsvarta korken pryds av en röd prick, en symbolisk referens till luna rossa, den röda månen." Idag har jag varit hos NOS i Gamla stan för andra gången och skapat en egen parfym. Det var så otroligt lärorikt! Vi var bara två personer där och hon som höll i workshopen är parfymör, så det kändes otroligt lyxigt. Tre timmar med en riktig parfymör, jag hade kunnat fylla tiden med bara frågor. 😅
Före workshopen hade vi fått i uppgift att tänka ut vad för typ av doft vi ville ha och skriva en brief, där man alltså förklarar vad det är för vibe man är ute efter med någon enstaka mening. 📝
Vi fick lära oss the basics om hur man skapar parfym från grunden, sen läste vi upp våra briefs och pratade om vilka noter som skulle passa. Jag doftade igenom typ hela biblioteket av råmaterial och valde ut 10 stycken för att skapa min version av en höstdoft. 🍂
Jag blandade ihop dem och sen gjorde jag två versioner till där jag tweakade receptet lite. Noterna i min parfym blev gurka, bergamott, mandel, lakrits, läder, frisk luft, fikonblad, svartvinbär, vatten och typ sköljmedel (ni vet en sån där ren, fräsch doft). Jag ville ha en väldigt clean, lätt doft som ändå känns höstig för jag har ingen höstparfym. Mandel, lakrits och läder gör den höstig och annorlunda. 😍 Jag är nöjd med doften och fick dessutom mina första försök med mig i resestorlek så att jag kan använda dem också! 👌🏼
Nu behöver jag vänta åtminstone ett par veckor på att parfymen ska gotta till sig och lukta som den ska. Jag rekommenderar verkligen NOS workshops, speciellt den mer avancerade! Så kul och lärorikt! ❤️ Jag kan tänka mig att göra om detta, utan tvekan. ❤️🤍💙💛 Min nordiska doftgarderob 💛💙🤍❤️
Mina fyra parfymer från Zarkoperfume är några av mina absoluta favoriter och de jag använder mest. Danska Zarkoperfume skapar dofter inspirerade av bland annat den nordiska naturen och det är till stor del därför jag älskar dem, det är dofter som jag känner igen, som tar mig tillbaka i tiden och väcker minnen.
🩷 Pink Molecule är sprudlande, feminin, ljuvlig, ovanlig med mycket doft av fläder.
💚 Cloud Collection no 3 är frisk, grön, fruktig, lite syrlig. En clean doft inspirerad av skog och grönska.
✨️ Cloud Collection no 4 är svensk sommar på flaska. Varm och mysig, men samtidigt frisk och uppiggande. Märkligt nog passar den även otroligt bra på hösten!
🍀 Inception är moder natur på flaska. Det är gröna, regnvåta blad, morgonsol, frisk luft, saftiga krusbär och blommande syrén. Min absoluta favoritparfym någonsin! 🌟 Escada Cherry in the Air 🍒
Season: Spring & summer
Vibe: Playful, fruity, and cheerful. It’s all about cherry, raspberry, marshmallow, and light florals.
Perfect for warm, sunny days. It’s flirty and youthful, like a picnic or a stroll under blooming trees
Paco Rabanne Lady Million✨️
Season: Best for autumn & winter
Vibe: Luxurious, warm, and bold. It has honey, patchouli, amber, and white floral notes.
It’s rich and sweet, making it perfect for colder weather and evening wear. A glamorous "going out" Min grej
Återfuktande läppoljor och olika hybrider är nog den produkt jag lättast faller för.
Dels för att jag vet vad jag gillar (som referens) och dels för att jag vet att de går åt.
Har dessutom en från BeautyAct som ligger i väskan (bra och prisvärd) och ett antal vanliga lipbalms (stick) från KORRES och Burt's Bees.
Har många och har testat ännu fler i alla prisklasser, från e.l.f till Dior och kommit fram till att dyrast definitivt inte alltid är bäst utan priset hänger mer ihop med varumärke, förpackning och eventuell hype.
På första bilden de två bästa och de två finaste, enligt mig, som jag har just nu.
Clarins är en av få jag köper om och denna Limited Edition kunde jag inte motstå.
Charlotte Tilbury tycker jag har jättefina, relativt stora, förpackningar med en trevlig produkt och formula. Troligen ändå inget omköp då jag tycker det finns bättre, och andra jag hellre vill testa, för det priset.
Ole Henriksen - vad kan jag säga?!
Från allra första appliceringen av originalet, den ofärgade Citrus Sunshine (gul förpackning), så var den min ohotade favorit!
Den sitter hela natten och mina läppar är så mjuka på morgonen.
Att förpackningen är en lagom oglamorös och lite tråkig tub spelar ingen som helst roll
när innehållet är "guld"! ⭐️🥰
Vilken läppolja/lip balm/hybrid vill du inte vara utan? This is Her! EdP, this is me...
Tror att man antingen älskar eller inte gillar Zadig & Voltaire's This is Her!
Men unik är den!
Har provdoftat många parfymer och detta är en jag alltid kan urskilja.
Finns så många fina dofter men när jag får taxfreebutiks-känsla av en doft är den inget för mig.
Jag vet att jag är petig men med dofter är det ju högst individuellt vad man gillar.
Det sägs att vi t ex omedvetet väljer partner efter hens doft och då pratar vi inte parfym så dofter påverkar mer än vi tror.
Parfymer är ett av mina stora intressen och jag kan lätt gå ut genom dörren på morgonen utan minsta makeup men aldrig utan parfym. Då känner jag mig naken.
Jag har perioder när jag är "doft-trött" och då är det rena enkla dofter som gäller, gärna av mästaren av denna ofta akvatiska kategori, Issey Miyake eller någon av alla Clean Classic.
Men nu tillbaka till denna obeskrivbara doft.
Vore roligt om ni som ännu inte provdoftat den gör det nästa gång (och om ni vill försök gärna beskriva hur ni upplever den).
Om jag ändå gör ett försök:
Den är söt och mjuk, krämigt mjölkig, tränotstrygg men aldrig tråkig. Vispgrädde, vanilj, cashmere och kastanjer.
Men så bor där också en liten rebell i form av rosépeppar som både adderar lite extra sting och gör doften edgy.
Tror denna doft passar alla, student, småbarnsföräldrar eller äldre (om man gillar den), för den är inte vare sig typiskt ungdomlig eller tantig. Den är en attityd och känsla. Och vem vill inte (om så bara för en stund) gå på Paris gator med en naturligt cool och självklar utstrålning.
Hoppas jag gjort någon lite nyfiken! 🌰🤍
Ha en underbar dag! 🌹🍂 Dreams coming true.. 💭
Vissa kanske minns att jag var på en parfymworkshop i början av året och blandade ihop min egen parfym. Det var jättekul och lärorikt! Men det var färdiga ackord (blandningar av flera olika noter) som man fick mixa och jag nämnde då att min dröm fotfarande var att få skapa en egen parfym from scratch.
Well.. Snart får jag göra det! 🤩 Samma ställe som jag var hos börjar nu med avancerade workshops där man jobbar med råmaterial istället, och man har mer tid på sig. Man behöver även vara mer förberedd innan man kommer dit – som jag har fattat det så skickar de utbildningsmaterial och man får skriva en brief inför workshopen.
Jag är så galet jävla taggad och har redan börjat skissa på topp-, hjärt- och basnoter till min parfym! 😃 Det blir en höstdoft, för någon sån har jag inte. Vilket så klart beror på att höstparfymer alltid doftar typ vanilj, kanel, kola, brasa och sånt som jag avskyr. 😅 Jag ska försöka återskapa hur hösten doftar i min värld. 🍁🍂🍎🌰☕️🏞🪵☀️🌬🧣🏈🎶🕯📚🧼🫧
Företaget heter No Ordinary Scent, eller NOS (fyndigt värre), och deras lokaler ligger i Gamla stan, Stockholm. Den avancerade workshopen kostar 2900 kr och hittills finns det bara ett datum att boka in sig på, 4 oktober, med totalt 6 platser. Det håller på i 2,5 h och man får med sig 30 ml av sin unika edp hem. ✨️ För denna workshop ska man kunna en del om parfym, noter, doftfamiljer osv. Svårt att motstå höstens stora gourmandtrend 😋:
Läpprodukter i glänsande bruna nyanser med smak och doft av choklad, kaffe och desserter. 🍮🍩🍪
Namn som:
Vanilla Toffee, Java Chip, Iced Coffee, Hot Cocoa, Brown Sugar, Soft Mocha, Cocoa Crème, Crème Brûlée, Milky Mocha, Sticky Toffee, Vanilla Glaze och Hot Chocolit...
Tur att det är lördag idag! 😂 🍫 Massiv Rituals haul! 😍 Delvis köpt på Kicks (gröna necessären), resten från Rituals. 🛍
Jag har haft covid och återhämtar mig fortfarande, så jag tröstshoppade massa self care. 😅 Allt detta för att jag behövde ny tvål haha! Parfymen fick jag på köpet från Rituals, den heter Soleil d'Or edp och luktar riktigt gott! Mitt luktsinne är nedsatt dock så jag kan inte säga mycket mer om doften just nu.
Det stora kitet med den enorma, jättefina, gröna sammetsnecessären är ovanligt bra för att vara Rituals, och de är ju typ alltid bra! 👝 Men så användbart med en stor necessär istället för att allt bara kommer i en låda. Necessären är galet fin, väldigt lyxig. ✨️ Innehållet är doftpinnar, rumsdoft (nya designen som är SÅ tjusig), duschskum, body lotion och en nattkräm för händer och fötter.
Den mindre necessären är ett kit från Amsterdam-kollektionen med doft av yuzu och tulpan – Japan möter Nederländerna. Det är en jättehärlig doft (som jag tyvärr inte känner fullt ut just nu) och de blåvita porslininspirerade förpackningarna är så vackra! Perfekt med resestorlekar att ta med sig till exempel nästa år när jag ska resa till Nederländerna. 🌷 Innehåller handtvål, duschskum, body lotion och body mist.
Sist men absolut inte minst – min nya, vackra skål med sten! 😍😄 Blev helt kär när jag såg detta ljuvliga sätt att sprida god doft hemma. Det är alltså en liten grön glasskål med gröna fina stenar (jag älskar grönt ifall någon undrade 💚) som man droppar någon form av parfymolja på, och stenarna absorberar vätskan och ligger där och doftar gott. Hur fint?! ✨️ Den här årstiden suktar jag mer än vanligt efter naturdofter – grönska, havsbris, solvarm jord, trä, syrliga bär, frisk luft, daggvått gräs, söta blommor. 🌳🍃🪷🫐🍐🏞🌊
Kan inte välja en enda doftnot som är min favorit utan det är mer än känsla och en vibe. Flummigt kanske, men efter sommarens varma, fuktiga, syrefattiga luft så skriker min kropp efter FRISK luft, kristallklart porlande vatten och sånt som gör att jag känner att jag kan andas på riktigt. 😮💨
Jag har dessutom varit tillbaka från semestern sen typ 30 juni så jag hade behövt semester igen. 😅 Vi går även in i en intensiv period på jobbet som kommer bli tuff, jag byter snart roll i jobbet och får mer ansvar så ja, jag väljer allt oftare de gröna parfymerna som lugnar och samtidigt ger lite energi. 🧘🏼♀️💚 Hej!!!
Jag behöver hjälp med att hitta en bra foundation för mig. Jag har testat väldigt många olika, men har fortfarande inte hittat den rätta. Jag har lite torr hud och akne. Den bästa foundation jag testat hittills är Beauty Act, den var superbra, men min hy blev tyvärr kakig efter ett tag.
Jag har testat ELF, Maybelline, L’Oréal och några CC-foundations, men inget har fungerat. Jag har även bett om hjälp i Kicks flera gånger, men tyvärr har jag inte hittat något som passar.
Jag vill ha en foundation som ger jämn hudton och täcker bra, utan att ge för mycket glow eller blank finish. Den ska inte bli kakig, inte framhäva torrhet, och gärna lukta gott. Jag kan absolut spendera lite extra pengar på en foundation om den verkligen är bra:) Hej, väldigt ovan här inne. Men nu skulle jag verkligen behöva tips? Klumpigt nog ramlade jag ,så klart när jag sprang till bussen. Slutade med en natt på akuten. Med styngn på hakan. ögonbryn o en del andra ställen. Jag får därför inte blöta ner ansiktet eller de psrtier med stygn. självklart har jag vattentätt plåster över. men det rinner ju in. Då jag dessutom krossade en arm. Så tips på riktigt bra produkter, att kunna använda utan vatten. Lite går självklart bra. Jag har fet hy, o glansig. Men måste få bort solkräm varje kväll tex. Det får kosta vad det kostar. Bara jag får bort spf,ev smink. vill verkligen bli grundligt ren o därefter produkter som ,ja allt som ingår i en hudvårdsrutin. Får inte använda retinolprodukter nu, eller syror. Men om någon har tips på ja vad som helst för fet o rätt stora porer samt pigmentfläckar. Ja allt från rengöring till serum ,kräm. o jag tänker kosta på mig lite lyx ,då ansiktet ser ut som ,ja borde lägga upp en bild men det gör jag när allt har läkt. skulle vara jätte tacksam för alla tips. Ursäkta stavning o rörig text. En arm en gipsad från axeln till ,ja man ser fingrarna sticka ut. Tack på förhand . Ha det skönt i värmen från Elin W O W till detta köp! 😍🍒
Mitt senaste köp från Kicks.
Aldrig trodde jag att en mist kunde dofta SÅ underbart 💫.
Sabrina Carpenter Cherry Baby Body Mist rekommenderas varmt. Helt underbar med sin dofter av
Topp: Cherry Cosmo, kanderat äpple, plommon, farinsocker
Hjärta: Röd vallmo, pion, mörk choklad, vaniljorkidé
Bas: Kashmirträ, mysk, patchouli, amber
Och har du inte testat märket MAKETHEMAKE så passa på nu när de har pangpriser på mängder av varor.
Jag köpte
Hyaluronic Lip Oil (igen då dessa är helt fantastiska på läpparna)
Vitamin B Covering Concealer N2,5
Omega Stick Foundation N2.5
(Andra bilden lånad från Kicks.se) På min önkelista 🌸
En parfym jag vill testa är Maison Margiela Beach Walk
Basnoter: Mysk, cederträ, benzoin -Hjärtnoter: Ilang-ilang, transluzone, heliotrop, kokosmjölk -Toppnoter: Bergamott, rosépeppar, citron
Efter ett inlägg av @139653542 är jag också sugen på Replica By The Fireplace
Basnoter: Vaniljackord, perubalsam, kashmir Hjärtnoter: Kastanjeackord, olja av guajakträ, juniperolja Toppnoter: Rosépeppar, blad av apelsinblomma, kryddnejlikeolja Nu kanske jag är sist med att upptäcka dessa, men var inne på H&M nyss och fastnade vid hyllan med parfymer från deras märke Est. 1947. Så söta små flaskor med parfymer i fina färger som jag inte sett förr. Hann inte dofta på alla då jag hade lite bråttom, så sprayade snabbt på mig en jag fastnade för när jag läste doftnoterna, och det var Fearless Optimist EdT.
*Fruktig, blommig, gourmand — en solig doft inspirerad av varma vindar och kokosnötslundar. Toppnoter: pistage, havssalt, pina colada, kanderade äpplen. Mellannoter: heliotrop, vita blommor. Basnoter: salt kola, sandelträ, mysk, pralin.*
Tycker just denna doft liknar Sol de Janeiro 62, iaf som jag minns den. Var väldigt länge sedan jag doftade på den, men det var det första jag kom att tänka på när jag kände denna doft. Så ett tips om ni är inne på H&M - kolla gärna in dessa parfymer, 99 kr kostar dem för 30 ml, finns även 10 ml för 60 kr. Vet dock inte hur bra hållbarheten är än.
Lyckas bara lägga upp ett foto och den doft jag nämner i texten är alltså inte den som är i fokus på bilden. Var inne på KICKS och testade Sabrina Carpenters parfymer, blev positivt överraskad av Caramel Dream, så god!
Topp: Sockrad citron, apelsin, mandelmjölk, freesia
Hjärta: Apelsinblomma, tigerorkidé, kakaoböna, vanilj
Bas: Sandelträ, karamelliserad amber, patchouli, amber gourmand
Har sprayat den på mig så nu ska jag se hur den blir under dagen, kanske blir ett köp 😍 Mina summer essentials – värmeintolerant edition ✨️
Jag är mest bara trött, orkeslös och svettig på sommaren pga kroniska sjukdomar. Jag mår sämre ju varmare det är, så av naturliga skäl sminkar jag mig inte, fixar inte håret osv.
Jag har en solfjäder i väskan ALLTID, året runt, vart jag än ska. Har typ fyra stycken liggandes hemma också, de flesta i pridefärger. 🏳️🌈 Människans bästa uppfinning om du frågar mig. 😄🪭
Deo är alltid ett måste men jag tog med min deo för att just den luktar så jävla gott, jag hade velat ha en parfym som luktar likadant! Den finns sällan att köpa i butik av någon anledning. Nivea dry fresh. 🫧
Zarkoperfume Cloud Collection no 3 och Inception, samt Clean Shower fresh, är de parfymer jag använder mest just nu. Lätta, friska, fräscha dofter som får luften att kännas friskare än den egentligen är när det är varmt och klibbigt. 🌬
Och så klart måste jag ta hand om mina läppar och smörja in mina stackars händer. Tvättar händerna typ 400 gånger om dagen eftersom jag har väldigt nedsatt immunförsvar, så det gäller att återfukta huden. Inget funkar bättre än Skinomes handkräm och läppbalsam! 🤲🏻👄 MAGINISTA 🩶
Detta stilrena discovery kit från Maginista låter ju väldigt intressant med dess ingredienser från både Japan, Peru och Hawaii, tycker jag
Gillar varumärkets filosofi. Vet annars inget annat om det förutom att produkterna är både veganska och cruelty-free.
Lockande beskrivning som väckte mitt intresse:
"Daily Reset Shampoo gör ditt hår rent och återställer det till sitt naturliga tillstånd, som när du återställer sinnet, redo för nya äventyr. Denna kraftfulla formula återskapar balansen i hårbotten, tillför överlägsen fukt och förbättrar skyddet. Med hjälp av en sällsynt blandning av japanska aminosyror, komplexa växtextrakt och hydrolyserat keratin stärks och främjas optimala möjligheter till hårväxt och färgskydd. Resultatet är rent och skyddat hår redo för en nystart. Hår har inget kön, och det har inte Maginista heller. Daily Reset Shampoo passar alla hårtyper.
Therapist conditioner skyddar ditt hår mot vardagens styling och slitage. Denna unika formula består av peruansk maca, spirulina från Hawaii och hydrolyserat keratin. Therapist conditioner verkar genom att tränga in i hårets kärna och ger förbättrat skydd och elasticitet, gör utkamning lättare och tillför håret fukt. Med Terapi löser du problem, istället för att bara dölja dem. En äkta MAGINIST-look är inte rädd för att se sanningen i ögonen. Resultatet blir att ditt hår är redo för nya utmaningar. Hår har inget kön, och det har inte Maginista heller. Therapist conditioner passar alla hårtyper."
Någon som testat Maginista? Nu ska ni få höra om mitt senaste köp som blev en miss… eller ja, kanske till och med hiss? 😅
Häromdagen var det ju 50 % rabatt på utvalda produkter, och vi medlemmar fick såklart den fina äran att smygshoppa dagen innan. Lyxigt värre!
Vad gör då jag? Jo, som den halvsovande reaproffset jag är, smygbeställer jag från jobbet. För hur ska man kunna stå emot ett riktigt kap?!
Jag tänker: ”Perfekt tillfälle att fylla på med mina favoriter från Emma S, ansiktskrämer med SPF.
SPF 15 för vintern, SPF 30 eller 50 till sommaren. Klockrent.”
Jag lägger min beställning, känner mig nöjd och belåten, och åker iväg på resa veckan därpå. Livet leker.
MEN… så kommer jag hem, och vad ligger i brevlådan? Jo, två produkter, varav bara en är rätt. Den andra? Emma S i SPF 50.... men till BODY med stora feta bokstäver på förpackningen. 🙃
Nåväl, man får vara glad att en av dem var rätt i alla fall. Små segrar, va?
(Försökte tagga men taggfunktionen hatar mig och har tydligen också semester.) Jag måste tipsa om Mecenat Alumni, eftersom jag märkt att mååånga helt har missat detta och går miste om bra rabatter! 💸
Om du har pluggat vidare efter gymnasiet och inte längre är student så har du tillgång till Mecenat Alumni. Det gäller även om du pluggade för längesen, inte bara unga som nyligen tagit examen! 🥳 Och det gäller inte bara folk som tagit examen heller! Det räcker att du varit student och inte längre är det. 😃 Ladda ner appen och kika vilka av dina favoritbutiker du får alumnirabatt hos. Kicks är tyvärr inte en av dem, men Rituals, Samsung, Adlibris och många många fler. 😍
Personligen så använder jag alltid min alumnirabatt på Rituals (både online och i butik) och Adlibris, två butiker jag ändå handlar från ofta. 👍🏼 Det finns rabatter inom resa, nöje, litteratur, elektronik, inredning, ekonomi, skönhet och mode, you name it. Det är inte ofta jag läser eller hör om en ny parfym och tänker "oh, det låter som en doft för mig", men Kenzos nya unisexdoft L'eau Pure (pure water) fångade faktiskt mitt intresse redan med namnet och denna vackra bild. 🌊
Citrus, vatten, lavendel, mysk och sandelträ låter fräscht och härligt. Och Kenzo perfumes stöttar Coral Gardeners som jobbar för att återställa hotade korallrev, det gillas så klart! 🌍 Hoppas att Kicks får in L'eau Pure snart så att jag kan testa den. 😊
*“Water has no color. So, I imagined water infused with colors — of fruits, flowers, freshness, and joy.” - Kenzo Takada* 🍋🍊🌺💧💚 SHELFIE CHALLANGE/ SUNDAY (Anyday) SELF-CARE
Min (nästan) dagliga hudvårds-rutin just nu! Den innehåller i grunden bara några få steg - som småbarnsmamma som jobbar heltid krävs en snabb rutin morgon/kväll för att livet ska gå ihop!
Jag köper alltid mina favoriter om och om igen (D&C Hydra boost är dock ny! Men redan älskad i min rutin) Har alltid haft problem med min hy så länge jag kan minnas. Massor av finnar, djupa porer och blemmor... som bidragit till låg självkänsla.
Sedan jag blev mamma dock, så har min hy blivit bättre, får knappt en finne längre! Tyvärr finns ju inte SKINTREAT längre och är inne på min sista tub med ansiktsrengöringen. Så blir att leta efter en likvärdig produkt ganska omgående.
Har provat mig fram och lagt till, tagit bort och hittat alternativ som passar mig och min hud. Hudvård precis som smink eller hårprodukter är en djungel och det är aldrig lätt att hitta "the one".
Lancome Bi Facil Makeup Remover - Vet inte hur många flaskor jag gjort slut på genom åren, massor! Säkert lika många flaskor som år jag fyller iår *hosthost34hosthost* Tar bort precis ALLT smink runt ögonen, även vattentät mascara. Tricket är att låta en bomullspad med remover ligga på locket i ca 30sek och sedan massera bort. Lämnar ingen hinna av flott kring ögonen, svider inte heller.
Skintreat Anti-blemish cleanser - Använt i så många år! Så prisvärd, räcker länge och rengör på djupet, reducerar porerna markant och gör så eventuella finnar läker betydligt snabbare. Hjälper till att få bort rester av makeup! Tyvärr slutat tillverkas... min stora hjärtats sorg! Begravning sker i kretsen av de närmaste. RIP Skintreat.
COSRX Blackhead Power Liquid - Blev tipsad om denna av en tjej i en FB-grupp, då jag aldrig testat koreansk hudvård förut vart jag nyfiken så köpte hem och OMG vilken game-changer den varit för min hud! Mindre synliga porer, upplever till och med att min hy är mindre gropig och utslätat, huden känns typ renare och yngre tack vare detta serum! Jag tackar COSRX, Facebook och tjejen som tipsade om denna underverk till produkt. Kommer absolut testa mer från dem!!
Dolce & Gabbana Hydra boost serum - Fick testa denna genom Kicks Beauty tester. Men den har ändå smugit sig in i min dagliga rutin. Min hy älskar den, den kanske inte för en märkbar skillnad, men min hy ser både fräshare och friskare ut sedan jag införde denna min rutin. Ger glow och återfuktning. DYR men man får 100ml och räcker LÄNGE. Har använt min i drygt 1månad nu och den ser knappt använd ut?
Niacinamid serum - Just denna är inköp från MakeupMekka, alltså inte en kicks-produkt. Men jag älskar denna! Prisvärd och det är ju ofta rea på deras hemsida så man kan alltid göra fynd! Denna är helt klart den bästa Niacinamid-serumer jag hittat (och jag har testat MÅNGA!) Återfuktar, reducerar stora porer, perfekt under smink. Enda nackdelen kanske är doften - luktar lite man (tänk billig valfri AXE så är du på rätt spår!) men doften försvinner snabbt och kvar lämnas en fräsch känsla i huden. Min, tyvärr sanna, skräckhistoria:
Jag har mörkt brukt hår, riktigt mörkt....men ville bli blond. Tänkte att det skulle bli snyggt. Däremot ville jag inte lägga tid och pengar hos frisör så jag bestämde mig för att fixa det själv... jag menar - hur svårt kan det vara?
Det gick åt några paket blekning den dagen... ja, den dagen. Jag la i blekningen och lät den sitta i enligt förpackningens maxtid. Håret var flammigt och orange 🍊
Så, vad gjorde jag då? Jag la i en ny blekning och lät den verka dubbla tiden. Jodå, nu började det bli blondt, men också torrt och rejält skadat... Meeeen, eftersom jag har en kall hudton kunde jag inte vara varmblond, så jag slängde i en blekning till och lät den vara i alldeles för länge.
Resultatet?
Ett tokslitet hår som behövde klippas kort, kort, kort och krävde mycket fuktgivande hårinpackningar för att överleva... Från ett hår som gick nedanför axlarna till kort kort... Se bilderna för före och efter 😅
Varför vill jag vinna?
För att kunna säga förlåt till mitt hår efter allt det gått igenom när jag var ung och dum. Kérastase har verkligen varit snällt mot mitt hår och jag är så nyfiken på denna serie 😍 Här får ni min dramatiska historia 😤💔
För tre år sedan gjorde jag det dummaste, mest dramatiska (och kanske mest underhållande) misstaget i mitt liv – jag ville färga mitt naturligt svarta hår rött.
Men nej, det var inte bara att "färga det rött", nej nej. För att få den perfekta nyansen var jag tvungen att bleka mitt stackars, oskyldiga hår. Flera gånger. Från naturligt svart till något gul-orange kaos innan jag ens kunde lägga i den röda färgen.
Jag visste inte om jag höll på att förvandlas till en ny version av mig själv... eller bara flå en peruk i realtid. Mitt hår gick från starkt och glansigt till torrt, frissigt och känsligare än mina känslor under PMS. Det bröts av, föll av, och varje gång jag borstade det kändes som en skräckfilmscen.
Sedan dess har jag varit på en evig resa av hårrehab. Jag har testat allt – oljor, masker, hårinpackningar, tårar & bönor 😂– men inget har fungerat på riktigt.
Så ja… nu sätter jag mitt sista hopp till Gloss Absolu från Kérastase. Inte för att jag tror på mirakel – men om något kan rädda mitt hår (och min självkänsla), så är det kanske den här serien. Låt mitt hår få sin glow up. 🙏✨