Varm vinterfavorit! ⭐️❄️
Blev en av mina absoluta favoriter imorse, Burberry Goddess EdP (originaldoften)
En äkta vaniljdoft! 🤍
Parfymörens beskrivning:
"My initial goal for Burberry Goddess was to expand upon the common use of vanilla to deliver a new kind of rich olfactive experience. For this purpose, I used three distinct types of vanilla extraction. The first is a vanilla infusion, which provides the brightest, woody vanilla possible. Then I used Firgood™ , also known as vanilla caviar, for the first time in a fragrance. This innovative new ingredient adds a sweet, rich, and animalic vanilla. Lastly, vanilla absolute is darker and richer, enhancing the fragrance with a mysterious, milky aspect." - Amandine Clerc-Marie, Master Perfumer. Vill tipsa om julklappar till svägerskor, systrar, vänner och kussar i olika prisklasser🎄♥️🥰☃️🎁🎄❤️
Som äkta torris, till alla som har torr hud året runt eller är yttorr på vintern, fantastisk toner från Klair som klappas in på huden efter rengöring och gör att huden blir mer återfuktad och kan ta till sig nästa lager av t ex serum eller kräm bättre! Oparfymerad och snäll mot huden också💦😀💦!
Lancomes lyxiga starter set med bra och snäll hudvård, en 5 ml ögonkräm som man lätt blir beroende av och räcker en månad, 20 ml härligt serum med fukt och lugnande effekt i vacker design och tung glasflaska med metall kork som defenitivt är lyxig och en lute burk kräm som passar de flesta men är ganska starkt parfymerad till skillnad från de andra produkterna i kitet🌹till alla åldrar och passar de flesta🎄
Milk Shake Silverschampo, har använt det och kommer att köpa igen, till den som vill ha mindra gult hår alltså😄 🦁💜🐥!!
Till den som du vill ska ramla av stolen och tappa andan av lyxig överraskning! Palett från Dolce och Gabbana, finns i fler färger och har en HELT otrolig dosa/ förpackning och även ögonskuggor av väldigt hög kvalitet! Risken finns att den som får den inte kommer iväg ut och istället väljer att stanna hemma och njuter av lyxen med den här paletten istället🤩 💖✨💎!
Inpackningen Hydrator från Joico som gör mycket för håret och passar de flesta hår! Fukt, stärker håret och färgbevarande. Håret blir bortskämt och vackert. Också enkel att använda, ska vara i håret 5 minuter och det behövs inte användas balsam efter😃🥰 ! Har använt så många tuber av den här att fingrarna inte räcker och blir superglad om jag får en till 🎁
BeutyActs bästa och finaste kit i necessär 🤩! Med lystergivande primer som också fungerar bra som highlighter ✨, Suveränt blush i vacker färg, mascara som ger långa svarta fransar och underbar läppolja som är min bästa läppolja i fräsch rosa med god doft av
mango🩷🥰! Till den som man vill ge mycket❣️ ❄ **Några beauty-favoriter denna vinter** ❄
Såhär års kan jag bli lite yttorr och gillar att återfukta mycket i olika lager och exfoliera milt! ☺💧✨
Hudtyp: Kombinerad / Aknebenägen / Känslig.
**HÅR / KROPP:**
• Kerastase - Elixir Ultime 💛 (Hade lyckan att vinna denna hårolja och den har hjälpt mig hålla håret mjukt i kylan, +är inte doften magiskt?!)
• Mantle - The Hot Ex 🔥🫚 (Härlig kroppsskrubb med oljor som ger värmande känsla, doftar mysigt-fräscht av örtig citrus / ingefära)
**HUDVÅRD:**
• Anua - Heartleaf 77% Toner Pad ✨💧 (Älskar att använda exfolierande pads. Dessa är milda med PHA bara, tycker de hjälper till att få fram glow + mycket fukt!)
• Purito - Oat-In Silky Toner 🥛 (Mjölkiga toners dras jag till alltmer på vintern, tycker de ofta är extra återfuktande! Just denna har tyvärr Purito precis bytt ut ☹)
• Cosrx - Propolis Light Ampoule 🍯✨ (Ny favorit, lite tjockare konsistens – som fuktglow på flaska!)
• The Ordinary - Multi-Peptide + HA 💧 (Prisvärt maxat fuktserum med barrärstärkande postbiotika och hög % olika typer av peptider för: kollagenproduktion/linjer, barriär/fukt🤍 + hyaluronsyror!!)
• Skinome - Mineral Cleanser 💚 (Krämig snäll barrärstärkande rengöring som inte torkat ut mig. Bl.a. postbiotika, kaolinlera, havreolja, BHA,prebiotika)
• Purito - Dermide Cica Barrier Sleeping Pack 💜🌙 (Pålitlig stapelvara här. Bytte nyligen namn till "Luminous Ceramide Sleeping Pack")
• Dermalogica - Daily Microfoliant ✨ (Enzympeeling i pulver som blir krämig ihop med vatten. Känns väldigt mild! Kan till och med använda denna innan annan exfoliering utan problem )
**MAKEUP:**
• L’oreal - Faux Brow Pen 🤎 (Kommer nog aldrig gå tillbaks till ”vanliga” brynpennor efter upptäckten av denna två-delade tuschpenna)
• Lancome - Idole Mascara 🖤 (Ett märke jag ofta återkommer till när det gäller mascaror, tycker de håller fransarna uppe och sällan smetar av sig runt ögonen)
• Nudestix - Hydra-Peptide Lip Butter Shea + Avocado ♥️ (Fukt, färg, gloss och plump i ett!) .
**- Har vi nån samma favorit? :)** ✨ Charlotte Tilbury – Star Confidence Fragrance ✨
Jag måste bara dela med mig av min senaste parfym-obsession, för jag blev HELT tagen av Star Confidence. Redan vid första sprayen kändes det som en doft som verkligen passar mig, nästan som om den förstärker min egen personlighet. Det är sällan jag hittar en parfym som både känns trygg, lyxig och självsäker på samma gång, men den här… wow.
🌸Doften
När jag sprayar den på huden får jag först en frisk och lite glittrig kick av svartvinbär. Det är bärigt, saftigt och gör att doften känns levande från start.
Efter en liten stund kommer hjärtat fram – en mjuk, feminin mix av jasmin sambac, jasmin-accord och lite davana-värme som gör att den känns både romantisk och sensuell utan att bli överväldigande.
Och sedan… basen. Den landar i en varm, fyllig kombination av patchouli och ekmossa som gör att jag känner mig grundad och självsäker. Det är som att den omsluter mig i en liten lyxig aura hela dagen.
Det är därför jag fastnat — den utvecklas så fint på huden och känns verkligen som en doft jag kan bära både när jag vill känna mig mjuk och romantisk, och när jag vill kliva in i rummet med lite extra självförtroende.
🎁 Och att den kommer i ett set… perfekt julklapp
Det här setet gör allt ännu bättre. Förpackningen är så fin, och hela känslan är lyxig utan att bli “för mycket”. Jag tycker verkligen det är en perfekt julklapp, just för att doften är så lätt att älska och setet känns som en liten presentupplevelse i sig. Det är ett sånt där kit jag själv hade blivit superglad för att få — och ännu gladare att ge bort.
Har du också en parfym som fått dig att känna dig extra självsäker den senaste tiden? ✨ **BLACK WEEK 💣**
Tips! Jag kollade igenom villkoren under veckan och tydligen gäller **27-30 nov / 25% på allt● luckan** (dvs riktiga Black Friday) erbjudandet även på Nice Price-produkter.
När det är märkes kampanjer/25% på smink/hudvård osv så brukar de exkludera Nice Price-produkterna, nu är det en gräns på max 3 artiklar av samma Nice Price-produkt. Kul! 🥳
Taggar tre av mina favorit Nice Price-produkter!
*●Gäller i butik och på kicks.se.
Gäller ej Charlotte Tilbury, Dior, e.l.f., Hourglass, KIKO Milano, La Mer, La Prairie, Miu Miu, Oribe, Sensai, The Ordinary, Too Faced, nischdofter, presentkort, beautybehandlingar, kalendrar eller julaskar. Högst 3 artiklar av samma Nice Price-produkt.
För fullständiga villkor, se http://kicks.se/black-week-2025-full-terms* **Cherry Lace 🍒**
Blindköpte denna parfymen från SÉDUIRE pga ÄLSKAR typ allt med körsbär.
Den luktar verkligen **maraschino cherries** och Pain au Chocolat som sedan blir varmt omfamnande, sandelträ, kaffe och tonkaböna. Jag tycker den luktar sexigt, verkligen så som de beskriver den, *lace underwear in Paris.* 💭🇨🇵
Smidig med en 10ml flaska (typ som ett lipgloss!) som får plats i alla väskor, på alla resor.
Jag kan dock inte bestämma mig om den är för mig eller inte. Den luktar gott men kanske inte som "jag". Ska testa att köra layering med den + en vaniljparfym, annars får den nog hitta ett nytt hem. Kanske någon här som vill öppna sitt hem? 🏠
**Notes**
Top: Pain au Chocolat, Maraschino Cherry
Heart: Clean Sheets, Butterscotch
Base: Vanilla Ice Cream, Coffee, Sandalwood, Tonka Bean Apoteken har definitivt gett sig in i adventskalender-matchen de senaste åren. 🥊
Är man fortfarande på jakt efter en kalender tycker jag denna är riktigt bra och prisvärd och med ett innehåll som passar väldigt många.
MEDS Skönhetskalender 2025 ✨
En rosa necessär med 25 (!) luckor, alla med full size-produkter från varumärken som SWEED, LH Cosmetics, Kora Organics, PIXI, HICKAP, Björn Axén, Nioxin, OPI, MANTLE, DASHL och Emma S!
Pris: 1 399 kr
Värde: 6 899 kr 3 first impressions av parfymer jag varit nyfiken på och äntligen provdoftat. ✨️
**Miu Miu L'Eau Bleue EdP** – Väldigt fin liljekonvaljdoft! Skulle beskriva den som vacker och ömtålig, precis som blomman. 🌸 Det är en väldigt lätt, daggvåt, vitblommig och grön doft, som en slöja av finaste spets. Hade jag hittat den till lägre pris så hade jag nog köpt den för jag älskar liljekonvalj. Kan tänka mig att den skulle passa som bröllopsparfym. Jag testade den inte på huden så jag vet inte hur den utvecklas eller hur länge den håller.
**Byredo Alto Astral EdP** – Wow vilken unik och trevlig doft! Jag var osäker på om jag skulle älska eller hata denna mix av kokosvatten, jasmin, trä, bärnsten och rökelse, och det visade sig att jag tyckte om den tillräckligt för att testa den på huden. Den luktar MYCKET och länge (känner den fotfarande fastän det gått 24 timmar och jag har försökt tvätta bort doften), men det är en saftig och fräsch doft. Efter många timmar fanns tyvärr bara doften av rökelse och något nästan unket, animaliskt kvar, inte min grej.. 😬 Så där sparar jag pengar. 😅
**Zarkoperfume Carate Urio EdP** – Den här vill jag ha! Hade köpt den direkt om jag inte precis hade beställt en annan parfym. 😅 Den doftar som en riktigt härlig päroncider och lugnar efter några timmar ner sig till en krämig, söt ros. Inte den pudriga tantiga sortens ros utan en fräsch och krämig som liksom gifter sig med hudens egen doft, som om det vore en lotion och inte en parfym. Ljuvlig, Zarkoperfume gör det igen! 👌🏼 Deras andra nya parfym, Dreamer, är också jättefin men alldeles för maskulin för mig. Igår fick jag äntligen provdofta Versaces nya Crystal Emerald. Har varit så nyfiken på den eftersom noterna såg ut att vara right up my alley och jag älskar grönt. 💚 Jag blev inte besviken!
Tvärtom så blev jag positivt överraskad av hur mycket och länge den doftar. 😍 Det är en fräsch och fruktigt syrlig doft med citrus, persika, hallon, sorbet, lite blommor och rosépeppar, och så en bas av mysk, rökelse och tonkaböna. Jag kunde inte känna någon rökelse, tack och lov. 😄 Jag och Kicks-personalen var överens om att vi kände en doft av fläder, men den kände jag bara på papper, inte på min hud.
Jag blev kär i doften direkt, den påminner mig om något jag inte kan sätta fingret på, den är liksom nostalgisk. Jag och mamma gick runt i butiker och hon kände doften av parfymen (1 spray på armen) hela tiden. Jag kände tydligt doften typ varje gång jag rörde på högerarmen. Det är inte ofta såna lätta, fräscha parfymer doftar så starkt! Den höll länge också, och efter några timmar hade den torkat ner till att i princip bara dofta så där rent på mig, typ sköljmedel/nyduschad. 🫧
Jag beställde faktiskt parfymen nyss för jag hittade den till ett så galet bra pris. Typ 800 spänn för en 90 ml, när en 30 ml kostar mer hos de flesta butiker! 😱 Tänkte att de måste ha satt fel pris på den så jag passade på innan de inser sitt misstag haha. Herrdofter! 癩
Nog vill jag säga unisex dofter på alla parfymer men om jag ska utgå från mina favoriter bland makens parfymsamling så står denna högt i kurs för min näsa
Och hållbarheten är LÅNG!
Roja - Enigma
TOPPNOTE: Bergamott.
HJÄRTNOTER: Geranium, Rose de Mai, Neroli, Jasmin de Grasse, Heliotrop.
BASNOTER: Kardemumma, ingefära, peppar, patchouli, cognac, tobak, sandelträ, benzoin, vanilj, ambergris. När det kommer till parfymer gillar jag både feminina och maskulina dofter. Jag tycker att herrdofter ofta är mer intensiva och håller längre. Jag har några favoritparfymer som, enligt mig, de flesta män brukar gilla. Jag har själv köpt dem till min man, och ärligt talat, han älskar alla dessa dofter som jag har valt åt honom ❤️
Mina favoritdofter för män är: Dior Sauvage, som är otroligt intensiv, Acqua di Gio EdT från Armani, en fantastisk och väldigt romantisk doft, Versace Pour Homme EdT, och Versace Eros, som är otroligt långvarig. Jag kan verkligen rekommendera alla dessa parfymer till killar! Till vårt fantastiska Beauty-community 👄💄
även jag vill hylla alla er underbara människor här inne! Det här communityt är så mycket mer än bara smink, hudvård och hår! det är kreativitet, självuttryck och kärlek i sin vackraste form.
Varje gång någon delar ett tips, en look, en fråga eller en liten glimt av sin vardag växer gemenskapen. Ni påminner mig varje dag om att skönhet inte handlar om perfektion, utan om passion, lekfullhet och att våga vara sig själv.
Tack för att ni sprider ljus, färg och omtanke, för att ni peppar när någon tvekar, och för att ni gör den här platsen till ett tryggt och inspirerande rum 💕
Låt oss fortsätta hylla varandra, våga prova nytt och komma ihåg:
✨ Skönhet börjar där självkärleken tar plats. ✨ 🍒 CHERRY LOVE 🍒
Körsbärstrenden hänger kvar ännu en höst även om marshmallow som doftnot tagit parfymvärlden med storm det senaste året.
Tänkte dela mitt första intryck av nya R.E.M. Cherry Eclipse EdP by Ariana Grande.
Jag har själv två parfymer med körsbär, YSL Black Opium Over Red EdP och Sabrina Carpenter Sweet Tooth Cherry Baby EdP.
När jag köpte Over Red förra året var den inte först men ännu fler tunga varumärken hängde därefter på med Cherry flankers, t ex Q från D&G och Good Girl från Carolina Herrera.
Vad dessa 4 har gemensamt med varandra och de flesta andra körsbärsdofter är att de doftar ganska kraftigt, sött och kryddigt. Körsbärnoten kombineras ofta med t ex kakao, mandel och vanilj.
Cherry Eclipse EdP är annorlunda. Lättare och fräschare med en tydlig körsbärsdoft i kombination med fluffig marshmallow och vita blommor, jasmin och, lite mer ovanligt, kaprifol.
Älskar den söta fräscha blommiga kaprifoldoften med stråk av honung.
I basen amber och mysk vilket blir fint och mjukt på huden.
Passar jättefint som en doft för ungdomar (julklappstips) men också för alla andra som vill ha en lättare bärig doft/dagdoft.
Denna lanserades tidigare i år men kom som vanligt inte till Sverige med en gång. Den passar absolut året om men då den inte är varken kryddig eller tung skulle jag själv nog använda den mer på vår och sommar än på vintern.
Jättefin romantisk flakong! 🌸🍒
Kaprifol tycker jag finns i alldeles för få dofter. Vet att man hittar den i en eller flera Gucci Bloom men annars känner jag bara till en från Molton Brown som är underbar ända tills det hemska Davana-gräset förstör den med sin jordiga/mossiga doft. Förlåt Davana, men du är inte min typ av gräs. 😃
Det där blev ju lite konstigt men ganska roligt. Vill bara förtydliga att jag inte gillar gräs, är dessutom allergisk mot gräspollen. Men det är fint, grönt och härligt att gå på. 🤗 💙 Beauty First Impression 🔴💙
Fick en tester på en herrparfym, Luna Rossa Ocean EdP, från PRADA med ett köp nyligen. En doft jag inte provdoftat tidigare men som var lika trevlig för varje timme som gick under det att doften utvecklades.
Den höll väldigt bra för jag hann t o m somna i den mjuka, varma vanilj- & amberbasen.
Det som jag verkligen gillar är att den passar både de som gillar lite fräschare dofter och de som gillar lite varma och träiga amberdofter.
Den passar så många utan att bli "mellanmjölk". De olika doftnoterna binds samman på ett väldigt harmoniskt sätt.
Den inleder fräscht och saftigt med grapefrukt, sedan kommer tränoter med balsamiska doftstråk och slutligen amber och vanilj. Den har allt men blir aldrig för mycket citrus, för mycket trä eller för söt.
Passar dessutom året om och dag som natt.
Jag är nästan märkligt nöjd. Jag blir inte himlastormande kär men den vinner i längden. Förstärker bäraren istället för att vara en parfym som kommer bärandes på ägaren.
Sedan älskar man ju italiensk design.
"Flaskan är inspirerad av den tekniska förträffligheten och den eleganta, dynamiska skönheten hos extrema segelbåtar och speglar doftens inneboende kraft. Den kommer i en sofistikerad djupblå nyans som anspelar på havets magnetiska djup. Den ikoniska röda PRADA-linjen, en symbol för innovation, har gjort den till en ikon. Den eleganta nattsvarta korken pryds av en röd prick, en symbolisk referens till luna rossa, den röda månen." Idag har jag varit hos NOS i Gamla stan för andra gången och skapat en egen parfym. Det var så otroligt lärorikt! Vi var bara två personer där och hon som höll i workshopen är parfymör, så det kändes otroligt lyxigt. Tre timmar med en riktig parfymör, jag hade kunnat fylla tiden med bara frågor. 😅
Före workshopen hade vi fått i uppgift att tänka ut vad för typ av doft vi ville ha och skriva en brief, där man alltså förklarar vad det är för vibe man är ute efter med någon enstaka mening. 📝
Vi fick lära oss the basics om hur man skapar parfym från grunden, sen läste vi upp våra briefs och pratade om vilka noter som skulle passa. Jag doftade igenom typ hela biblioteket av råmaterial och valde ut 10 stycken för att skapa min version av en höstdoft. 🍂
Jag blandade ihop dem och sen gjorde jag två versioner till där jag tweakade receptet lite. Noterna i min parfym blev gurka, bergamott, mandel, lakrits, läder, frisk luft, fikonblad, svartvinbär, vatten och typ sköljmedel (ni vet en sån där ren, fräsch doft). Jag ville ha en väldigt clean, lätt doft som ändå känns höstig för jag har ingen höstparfym. Mandel, lakrits och läder gör den höstig och annorlunda. 😍 Jag är nöjd med doften och fick dessutom mina första försök med mig i resestorlek så att jag kan använda dem också! 👌🏼
Nu behöver jag vänta åtminstone ett par veckor på att parfymen ska gotta till sig och lukta som den ska. Jag rekommenderar verkligen NOS workshops, speciellt den mer avancerade! Så kul och lärorikt! ❤️ Jag kan tänka mig att göra om detta, utan tvekan. ❤️🤍💙💛 Min nordiska doftgarderob 💛💙🤍❤️
Mina fyra parfymer från Zarkoperfume är några av mina absoluta favoriter och de jag använder mest. Danska Zarkoperfume skapar dofter inspirerade av bland annat den nordiska naturen och det är till stor del därför jag älskar dem, det är dofter som jag känner igen, som tar mig tillbaka i tiden och väcker minnen.
🩷 Pink Molecule är sprudlande, feminin, ljuvlig, ovanlig med mycket doft av fläder.
💚 Cloud Collection no 3 är frisk, grön, fruktig, lite syrlig. En clean doft inspirerad av skog och grönska.
✨️ Cloud Collection no 4 är svensk sommar på flaska. Varm och mysig, men samtidigt frisk och uppiggande. Märkligt nog passar den även otroligt bra på hösten!
🍀 Inception är moder natur på flaska. Det är gröna, regnvåta blad, morgonsol, frisk luft, saftiga krusbär och blommande syrén. Min absoluta favoritparfym någonsin! 🌟 Escada Cherry in the Air 🍒
Season: Spring & summer
Vibe: Playful, fruity, and cheerful. It’s all about cherry, raspberry, marshmallow, and light florals.
Perfect for warm, sunny days. It’s flirty and youthful, like a picnic or a stroll under blooming trees
Paco Rabanne Lady Million✨️
Season: Best for autumn & winter
Vibe: Luxurious, warm, and bold. It has honey, patchouli, amber, and white floral notes.
It’s rich and sweet, making it perfect for colder weather and evening wear. A glamorous "going out" Min grej
Återfuktande läppoljor och olika hybrider är nog den produkt jag lättast faller för.
Dels för att jag vet vad jag gillar (som referens) och dels för att jag vet att de går åt.
Har dessutom en från BeautyAct som ligger i väskan (bra och prisvärd) och ett antal vanliga lipbalms (stick) från KORRES och Burt's Bees.
Har många och har testat ännu fler i alla prisklasser, från e.l.f till Dior och kommit fram till att dyrast definitivt inte alltid är bäst utan priset hänger mer ihop med varumärke, förpackning och eventuell hype.
På första bilden de två bästa och de två finaste, enligt mig, som jag har just nu.
Clarins är en av få jag köper om och denna Limited Edition kunde jag inte motstå.
Charlotte Tilbury tycker jag har jättefina, relativt stora, förpackningar med en trevlig produkt och formula. Troligen ändå inget omköp då jag tycker det finns bättre, och andra jag hellre vill testa, för det priset.
Ole Henriksen - vad kan jag säga?!
Från allra första appliceringen av originalet, den ofärgade Citrus Sunshine (gul förpackning), så var den min ohotade favorit!
Den sitter hela natten och mina läppar är så mjuka på morgonen.
Att förpackningen är en lagom oglamorös och lite tråkig tub spelar ingen som helst roll
när innehållet är "guld"! ⭐️🥰
Vilken läppolja/lip balm/hybrid vill du inte vara utan? This is Her! EdP, this is me...
Tror att man antingen älskar eller inte gillar Zadig & Voltaire's This is Her!
Men unik är den!
Har provdoftat många parfymer och detta är en jag alltid kan urskilja.
Finns så många fina dofter men när jag får taxfreebutiks-känsla av en doft är den inget för mig.
Jag vet att jag är petig men med dofter är det ju högst individuellt vad man gillar.
Det sägs att vi t ex omedvetet väljer partner efter hens doft och då pratar vi inte parfym så dofter påverkar mer än vi tror.
Parfymer är ett av mina stora intressen och jag kan lätt gå ut genom dörren på morgonen utan minsta makeup men aldrig utan parfym. Då känner jag mig naken.
Jag har perioder när jag är "doft-trött" och då är det rena enkla dofter som gäller, gärna av mästaren av denna ofta akvatiska kategori, Issey Miyake eller någon av alla Clean Classic.
Men nu tillbaka till denna obeskrivbara doft.
Vore roligt om ni som ännu inte provdoftat den gör det nästa gång (och om ni vill försök gärna beskriva hur ni upplever den).
Om jag ändå gör ett försök:
Den är söt och mjuk, krämigt mjölkig, tränotstrygg men aldrig tråkig. Vispgrädde, vanilj, cashmere och kastanjer.
Men så bor där också en liten rebell i form av rosépeppar som både adderar lite extra sting och gör doften edgy.
Tror denna doft passar alla, student, småbarnsföräldrar eller äldre (om man gillar den), för den är inte vare sig typiskt ungdomlig eller tantig. Den är en attityd och känsla. Och vem vill inte (om så bara för en stund) gå på Paris gator med en naturligt cool och självklar utstrålning.
Hoppas jag gjort någon lite nyfiken! 🌰🤍
Ha en underbar dag! 🌹🍂 Dreams coming true.. 💭
Vissa kanske minns att jag var på en parfymworkshop i början av året och blandade ihop min egen parfym. Det var jättekul och lärorikt! Men det var färdiga ackord (blandningar av flera olika noter) som man fick mixa och jag nämnde då att min dröm fotfarande var att få skapa en egen parfym from scratch.
Well.. Snart får jag göra det! 🤩 Samma ställe som jag var hos börjar nu med avancerade workshops där man jobbar med råmaterial istället, och man har mer tid på sig. Man behöver även vara mer förberedd innan man kommer dit – som jag har fattat det så skickar de utbildningsmaterial och man får skriva en brief inför workshopen.
Jag är så galet jävla taggad och har redan börjat skissa på topp-, hjärt- och basnoter till min parfym! 😃 Det blir en höstdoft, för någon sån har jag inte. Vilket så klart beror på att höstparfymer alltid doftar typ vanilj, kanel, kola, brasa och sånt som jag avskyr. 😅 Jag ska försöka återskapa hur hösten doftar i min värld. 🍁🍂🍎🌰☕️🏞🪵☀️🌬🧣🏈🎶🕯📚🧼🫧
Företaget heter No Ordinary Scent, eller NOS (fyndigt värre), och deras lokaler ligger i Gamla stan, Stockholm. Den avancerade workshopen kostar 2900 kr och hittills finns det bara ett datum att boka in sig på, 4 oktober, med totalt 6 platser. Det håller på i 2,5 h och man får med sig 30 ml av sin unika edp hem. ✨️ För denna workshop ska man kunna en del om parfym, noter, doftfamiljer osv. Svårt att motstå höstens stora gourmandtrend 😋:
Läpprodukter i glänsande bruna nyanser med smak och doft av choklad, kaffe och desserter. 🍮🍩🍪
Namn som:
Vanilla Toffee, Java Chip, Iced Coffee, Hot Cocoa, Brown Sugar, Soft Mocha, Cocoa Crème, Crème Brûlée, Milky Mocha, Sticky Toffee, Vanilla Glaze och Hot Chocolit...
Tur att det är lördag idag! 😂 🍫 Massiv Rituals haul! 😍 Delvis köpt på Kicks (gröna necessären), resten från Rituals. 🛍
Jag har haft covid och återhämtar mig fortfarande, så jag tröstshoppade massa self care. 😅 Allt detta för att jag behövde ny tvål haha! Parfymen fick jag på köpet från Rituals, den heter Soleil d'Or edp och luktar riktigt gott! Mitt luktsinne är nedsatt dock så jag kan inte säga mycket mer om doften just nu.
Det stora kitet med den enorma, jättefina, gröna sammetsnecessären är ovanligt bra för att vara Rituals, och de är ju typ alltid bra! 👝 Men så användbart med en stor necessär istället för att allt bara kommer i en låda. Necessären är galet fin, väldigt lyxig. ✨️ Innehållet är doftpinnar, rumsdoft (nya designen som är SÅ tjusig), duschskum, body lotion och en nattkräm för händer och fötter.
Den mindre necessären är ett kit från Amsterdam-kollektionen med doft av yuzu och tulpan – Japan möter Nederländerna. Det är en jättehärlig doft (som jag tyvärr inte känner fullt ut just nu) och de blåvita porslininspirerade förpackningarna är så vackra! Perfekt med resestorlekar att ta med sig till exempel nästa år när jag ska resa till Nederländerna. 🌷 Innehåller handtvål, duschskum, body lotion och body mist.
Sist men absolut inte minst – min nya, vackra skål med sten! 😍😄 Blev helt kär när jag såg detta ljuvliga sätt att sprida god doft hemma. Det är alltså en liten grön glasskål med gröna fina stenar (jag älskar grönt ifall någon undrade 💚) som man droppar någon form av parfymolja på, och stenarna absorberar vätskan och ligger där och doftar gott. Hur fint?! ✨️ Den här årstiden suktar jag mer än vanligt efter naturdofter – grönska, havsbris, solvarm jord, trä, syrliga bär, frisk luft, daggvått gräs, söta blommor. 🌳🍃🪷🫐🍐🏞🌊
Kan inte välja en enda doftnot som är min favorit utan det är mer än känsla och en vibe. Flummigt kanske, men efter sommarens varma, fuktiga, syrefattiga luft så skriker min kropp efter FRISK luft, kristallklart porlande vatten och sånt som gör att jag känner att jag kan andas på riktigt. 😮💨
Jag har dessutom varit tillbaka från semestern sen typ 30 juni så jag hade behövt semester igen. 😅 Vi går även in i en intensiv period på jobbet som kommer bli tuff, jag byter snart roll i jobbet och får mer ansvar så ja, jag väljer allt oftare de gröna parfymerna som lugnar och samtidigt ger lite energi. 🧘🏼♀️💚 Hej!!!
Jag behöver hjälp med att hitta en bra foundation för mig. Jag har testat väldigt många olika, men har fortfarande inte hittat den rätta. Jag har lite torr hud och akne. Den bästa foundation jag testat hittills är Beauty Act, den var superbra, men min hy blev tyvärr kakig efter ett tag.
Jag har testat ELF, Maybelline, L’Oréal och några CC-foundations, men inget har fungerat. Jag har även bett om hjälp i Kicks flera gånger, men tyvärr har jag inte hittat något som passar.
Jag vill ha en foundation som ger jämn hudton och täcker bra, utan att ge för mycket glow eller blank finish. Den ska inte bli kakig, inte framhäva torrhet, och gärna lukta gott. Jag kan absolut spendera lite extra pengar på en foundation om den verkligen är bra:)