Beauty shelfie del 1 – sminkbord
Detta är hjärtat av min sminkförvaring. Här sitter jag när jag sminkar mig, så jag har det mesta inom räckhåll och allting är organiserat så att jag inte behöver leta när jag har bråttom på morgonen.
I den stora gröna necessären från Rituals har jag samlat mina basprodukter som mascara, brynpenna, foundation, primer, contour stick med mera. Det är en riktigt bra lösning för mig som inte vill ha något framme men inte heller behöva hämta saker från olika lådor och skåp varje dag. 😊 Necessären är dessutom väldigt fin och lyxig, och passar med allt grönt i rummet.
Min ringlight köpte jag för att kunna ta bättre bilder på ögonsminkningar. Det gör stor skillnad, färger ser mer ut som de gör i verkligheten och glitter syns bättre.
Nästan alla mina sminkfavoriter är från LH cosmetics och Haus Labs, och det finns många favoriter jag hade kunnat babbla om här. 😅 Men jag taggar alla favoritblush jag kan! Har köpt mycket blush på sistone för att prova olika sorter och färger. LHs Duo dimension har varit med länge dock, de förtjänar extra uppmärksamhet. 👏🏻 Älskar idén att jobba med två färger för att ge ansiktet dimension, och lystern de ger är otrolig. Halloween är runt hörnet. Behöver du en sista minuten kostym?? Vill du inte spendera hela lönen på halloween?? Perfekt!
Idag är det Leopard 🐆 på schemat.
Rota fram din mammas gamla ögonskuggspalett som gått i arv, nån sliten palett från 2008 eller till och med en ny och fräsch en. Färgerna som vi behöver är svarta och bruna nyanser. Du behöver en smalare ögonskuggsborste och en lite fluffigare ögonskuggsborste. Har du ej några borstar? Använd fingrarna och tops.
Här kommer ni att få se bilder då jag sminkar min snygga kompis till en Leopard. 🥵🐆
Steg 1: vi började med en uppljusande concealer där vi vill.. ja.. ljusa upp och sedan en concealer närmare hennes hudton under ögonen. Vi använde nyx serum concealer i färgen light och sedan L’Oreals infaillible concealer i färgen 322.
Steg 2: medans concealern får torka så gör vi ögonbryn! Simpelt att använda den brynpennan du har hemma. Den vi använde oss av är Brynen kan absolut vara mörkare än vad du vanligtvis brukar ha till vardags.
Den pennan vi använde: Beauty act sculpt & shade i medium Brown.
Steg 3: Nu foundation. Den foundation som vi använde har full teckning och är blurrande, men använd annars det du har hemma! Glöm inte halsen.
Medans vi applicerar foundation så blandar vi även ut concealern. Använd resterna av foundation som är kvar på borsten/svampen och applicera det på ögonlocket. Detta är för att förbereda för ögonskugga.
Den foundation vi använde är: Benefit The POREfessional Foundation i färgen 4N
Steg 4: värm upp ansiktet med bronzer. Till denna sminkning använde vi ingen contour eller blush. Jag tyckte att det var viktigast att få en varm ton på pannan och kinderna. Det är helt okej att det drar lite åt oranget. Detta gör att det blir mer ”leopard likt”
Det vi använde: benefit hoola powder bronzer i färgen medium.
Steg 5: Nu börjar vi med lite ögon!
Mörkare brunsvart längt ut på ögonlocket, och ljusare längst in. Hör kan man verkligen göra lite som man vill! Vi använde även lite ljusrosa shimmer i mitten och längst in på locket. Försök göra nån form av cateye med ögonskuggan.
Vi använde även en röd ögonpenna i vattenlinjen, men detta ör inget måste.
Passa på att göra en lite mer överdriven näscontour med ögonskuggan. Vi drog ihop den till ögonskuggan under brynet. För en kaxigare look.
Detta kan man bättra på eftersom om man märker att man vill ha mörkare färg!
Avsluta med en settingspray för att smälta ihop sminket!
Det vi använde: LH cosmetics crayon penna i färgen siren, nyx ögonskuggspalett i bruna nyanser, och som shimmer använde vi smashbox becca highlighter i färgen Rose quarts.
Steg 6: nu började vi markera ut bruna fläckar på pannan, kindbenen, och några mindre på näsan. Välj helst en ljusare brun, gärna åt det varmare hållet. Gör vissa större och vissa mindre. Dessa fläckar kan man göra med fingrarna eller en fluffigare ögonskuggsborste. Dem ska ej vara så definierade i kanterna.
Steg 7: gör en liten nos med den mörkaste ögonskuggs färgen. Använt den spetsigare ögonskuggsborsten eller en tops.
Steg 8: för att göra själva leopard mönstret så kan du använda samma ögonskuggsborste eller tops som till nosen. Som ni ser på bilden är det en svart färg. Sikta på asymmetri för en naturligare look och på suddigare ”fläckar” längst ut på kindbenen och näsan. Försök efterlikna mönstret på bilden, eller googla upp en bild på en leopard.
Steg 9: Gör en svart linje från insidan av ögat längt näsbenet. Precis som bilden. Här kan man välja själv hur långt ner på näsbenet man drar ögonskuggan.
Ta sedan den ljusaste skuggan du hittar på paletten och ljusa upp precis över det svarta strecket och sammankoppla det med den ljusa skuggan på ögonlocket.
Detta steg tar verkligen leopard sminkningen till nästa nivå!
Steg 10: sist men inte minst läppar, mascara och såklart fixing spray.
Våga ta en mörkare färg till läpparna, särkilt på överläppen.
För mascara kan du använda det du föredrar. För att förhöja looken ännu mer kan du sätta på lösfransar också, med det är överkurs😆
Den fixing sprayen vi använde är L’Oreals infaillible. Det låser sminket på plats.
Den mascaran vi använde är Nilens jords definition mascara i vanlig svart.
Läppennan vi använde är Nyx suede matte lip liner i färgen Prune. Och sedan ett glittrigt gloss från nyx fat oil slick click i färgen 01 main Character. Jag gjorde en färganalys förra året, och fick som resultat att jag var en sommar (tips till er som också vill göra det - chatGPT är jättebra på det, plus att det är gratis 🥹). Ni får gärna skriva om ni gjort färganalys, och vilken säsong ni blev! I alla fall, så passar jag alltså i kalla till neutrala (men absolut INTE varma) och ljusa nyanser. Denna kombon är perfekt för dig som också vill ha en ljus, kall ton på läpparna, men ändå med definition!
Jag lägger Maybelline’s Superstay Teddy Tint i nyans 55, Kneehigh, som en bas och låter den torka lite. Sedan markerar jag runt läpparna med Caia’s läppenna Bryce. Därefter tar jag L’Oréal Paris’ Color Riche läppstift i nyans 303, Rose Tendre, som ljusar upp allting och ger lyster. Slutligen, för glans, går jag in med Dior’s OTROLIGA Lip Maximizer som ger lite plump-effekt och minting känsla, i färgen 001! (Kan inte tagga denna men vet att den finns på Kicks!)
Många steg, jag vet, men ärligt så värt det, och alla dessa produkter håller SÅ länge! Jag har haft diorglanset i över 2 år! Inte använt dagligen såklart men väldigt ofta! 💕 ⭐️First impression ⭐️
Då min ride or die Urban Decay Allnighter setting spray tog slut i slutet av veckan så letade jag fram en annan i min ”stash”
Valet föll på Milk Makeup HYDRO grip + refresh spray.
Flaskan:
Plast, men en hårsprays-liknande munstycke. Gav en bra mängd produkt och ”dusch” som la sig jämnt och fint över hela ansiktet. Ingen doft.
Själva produkten:
Huden kändes återfuktad och fräsch, sminket såg väldigt fint ut och gav en blurrande effekt upplevde jag. Kändes lätt på huden och känslan av att man hade sprayat på något över sminket försvann snabbt (snabbare än med UD!) Såhär beskriver KICKS själva produkten:
Ett icke klibbigt, alkoholfritt, återfuktande settingspray med mikrofin mist som fixerar makeupen i upp till 12 timmar, så att huden får lyster och makeupen inte bleknar. Denna superladdade formula är fylld med makeupfästande blått agaveextrakt, fuktgivande hyaluronsyra, och lystergivande niacinamid som fixerar makeupen. Använd den som en fuktmist eller applicera mellan varje lager av makeup (t ex foundation och rouge) för maximal hållbarhet. 100% vegansk.
Efteråt:
Några timmar in kändes huden fortfarande fin, kände mig inte ”svettig” eller oljig. Däremot lite glansig. Ingen transfer när jag duttade med papper på huden. 10+h senare däremot så känns huden väldigt flottig och sminket har släppt på vissa ställen, något jag inte upplevt med UD’s setting spray.
Annars då?
Jadu, är ju som sagt var en ”first impression” - känner att jag vill ge Milk makeups variant en valid chans! Om sminket börjar släppa efter sidådär 8+h så tycker jag att man får se det som ett OK betyg ändå - en hel jobbdag med sminket på räcker! Sprayade på en omgång till efter ca 6h och det gav sminket en liten uppfräschning.( Regnade dessutom idag så jag var ute så kan ju bero på det också att sminket släppte lite…)
Skulle jag köpa igen?
Nja, kanske… behöver ge den lite mer tid innan jag kan ge ett ärligt svar på det Beauty shelfie part.. 4? "Skrivbordslådan"
Nu har vi kommit till min stora låda, dvs den som är inbyggd i mitt sminkbord. Här finns i princip hela basen med tillhörande verktyg – primers, foundation, puder, blush, bronzer, svampar, borstar och puderpuffar. Jag har alltid våtservetter här också, som jag använder för att torka bort smink från fingrarna när jag sminkar mig. I den här lådan är det verkligen ordning och reda! 😊
På bild 1 ser man även mer av hur min sminkhörna ser ut. 💄 Det är mycket grönt och vitt. 💚🤍 Sminkhörnan är ett hörn i mitt sovrum så det får absolut inte vara något clutter, därav alla lådor och skåp. 😊 Jag tar min feng shui på största allvar! 🧘🏼♀️
Kombinationen av gröna toner, vitt och svart/mörkt trä är lugnande för sömnens skull, samtidigt som tavlorna inspirerar till kreativitet när jag sminkar mig. 😊