# ☀️ **Mina sommarfavoriter från Verso** ☀️
Sommaren är underbar, men det är också en tid då huden lätt hamnar i obalans – mer sol, mer svett, kanske lite mer slarvande med hudvårdsrutinen, fullt förståeligt 🤗 Därför vill jag tipsa om min go-to rutin med Verso under sommaren: enkel, effektiv och full av smarta ingredienser.
Här är tre favoriter jag alltid återvänder till under varma månader!

# 💧 Morgonens balans & boost - Balancing Day Cream.
Det här är en dagcreme jag alltid rekommenderar till den som vill ha återfuktning utan att känna sig blank. Den är lätt i konsistensen och jobbar aktivt i huden med bland annat Retinol 8, Versos egenutvecklade form av A-vitamin som är åtta gånger mer effektiv än traditionell retinol, men med mycket mindre irritation.
Retinol 8 stöttar hudens kollagenproduktion, förbättrar hudens struktur och håller den i balans. Och ja – den går att använda året om, även på sommaren!

#
# ☀️ Skydd med glow - Daily Day Cream SPF50.
Inget snack – solskydd varje dag är ett måste. Den här favoriten från Verso är ett kemiskt solskydd med SPF50 som smälter in i huden direkt och ger en lätt, glowig finish – ingen vit hinna, ingen rik känsla på huden och maximalt skydd, tack och bock!
Perfekt ovanpå Balancing Day Cream och lika skön att bättra på under dagen.
🌞 Tips: Kom ihåg att solskydd är den bästa anti-age-produkten vi har – och den gör också retinolets jobb ännu mer effektivt genom att skydda huden från UV-strålar.

# 🌙 Nattens barriärbygge - Barrier Strengthening Cream.
Efter en dag med sol, värme eller väderomslag behöver huden få återhämta sig. Den här nattcremen är som en kram till huden 💜 Rik, men inte tung – och fullproppad med ingredienser som stärker hudens skyddsbarriär och återfuktar på djupet.
Perfekt för att stötta huden i sin naturliga reparationsprocess.
💡 Hudbarriären är din bästa försvarare mot yttre stress. Tar du hand om den, tar den hand om dig.

Vilken är din favoritprodukt från Verso? 😍 👇 #### 📣 Nyhet: Renewing Serum från Skincity Skincare
Jag är så himla glad att kunna dela med mig av ett fantastiskt serum som jag har använt under några månader - Renewing Serum. Äntligen är det här, låt oss kika närmare! 👩🔬

Detta är ett effektivt serum för mogen, pigmenterad eller ojämn hud som gör din hud slätare, jämnare och mjukare. En kombination av ingredienser som inkapslad retinol, bakuchiol och cica reparerar, förnyar och stärker din hud både på ytan och på djupet. Well-aging helt enkelt!
##### Stjärningredienserna
**Inkapslad retinol:** Att den är inkapslad gör att huden stegvis och kontrollerat matas med retinol, vilket ger en mer skonsam aktivering samtidigt som resultatet blir detsamma.
**Bakuchiol:** Kallas ofta naturens svar på retinol och är effektiv men samtidigt mycket snällare mot huden än klassisk retinol. Att kombinera retinol och bakuchiol är en fin kombination för huden, i studier har det visat på ökat resultat.
**Cica:** En sann hjälte när det kommer till att vara lugnande och vårdande. Förutom detta ger cica även en utjämnande effekt.
I Renewing Serum hittar vi även avokadoolja och havtornsolja, ingredienser som ger en vårdande effekt. Allt för en väl sammansatt produkt som verkar aktivt utan att lämna huden irriterad eller torr.
##### Så använder du Renewing Serum
Applicera ett tunt lager på kvällen efter rengöring och eventuell toner. Följ upp med en fuktgivande creme. Börja med användning två gånger i veckan och öka om så önskas, men det är inget måste för att uppnå resultat!
Min kvällsrutin

Jag har som sagt använt serumet under en tid nu och måste säga wow så utjämnande effekt jag sett ojämnheter och minskade fina linjer.
##### Hudterapeutens råd
Jag rekommenderar alltid att använda ett UV-skydd som ditt sista steg i din hudvårdsrutin på dagen, men det är extra viktigt när du använder produkter med retinol. Ingrediensen är cellförnyande och gör din hud känsligare för solen.
Taggat är ett underbart solskydd som jag varmt kan tipsa om! Väldigt lätt, täpper inte till porer och går utmärkt att applicera makeup över.
Hoppas ni är lika peppade på Renewing Serum som jag är!
Vill mer än gärna höra era tankar om produkten 💭🧖♀️ # BIOLINE har något för alla 🥰
Efter ett besök och en behandling hos duktiga Felicia på Bioline kunde jag verkligen känna in kärleken, känslan och kunskapen som ligger bakom det familjeägda företaget Bioline Jató.

### 🤗Här finns det produkter för precis alla hudtyper och tillstånd, låt mig kort guida dig inom några av de olika serierna:
💧AQUA - till en fuktfattig hud, återställer fukten i huden och ger en mer långvarig fukt.
🫧 PURA+ - Motverkar och balanserar en fet, oren och aknebenägen hud. Passar även en blandad hudtyp som är lite yngre.
❤️🩹DOLCE + - Känslig, reaktiv och "skandinaviskhud" som lugnar och vårdar huden.
Har du en väldigt torr hud börja med aquaserien och sen dolce. Passar även perfekt om du är lite fetare i huden men behöver lugna.
🆘 DE SENSE INSTANT RELIF - . Har du rosacea och perioral dermatit, eller en riktigt känslig, blossande och reaktiv hud? Kika på denna serie som är bra till en hud som kliar, sticker eller har en brännande känsla, reducerar rodnad inom 4 veckor.
✨ VITA+ - Trött och glåmig hud, barriärstärkande en hud som vill ha mer energi, bra att börja med Vita+ seien om du vill förebygga ålderstecken.
🥭DE-OX - Vitamin C serie, som jobbar aktivt på oxidering och glykation i huden. Bra om du är känslig i huden oc inte vill använda syror men vill jobba aktivt åt samma håll.

🧹PRIMALUCE EXO & WHITE - En serie med en mix av AHA och PHA syror som är milda men effektiva. Passar till dig med rynkor, pigmenteringar och orenheter.
### Min favorit i denna serie: Primaluce Mask Brightening Illuminating
Denna mask är en bästsäljare hos Bioline och det förstår jag då namnet tyder på resultatet du får. Likt ett filter känns huden ”blurrad” och fräsch efter. AHA-syra i masken hjälper till att skapa en illusion av lyster med mindre synliga porer.
En stjärningrediens jag vill lyfta: Japansk Ceder – Reparerar hudbarriären och hjälper till att boosta AHA syrornas effekt på huden.
🪄LIFTING CODE DIFFUSON FILLER - Ger lyft och wow effekt, känslan av att det stramar Börja vid 30+ eller om huden förlorat spänst.

### En annan favorit: Lifting Code Sublime Lift Oil Serum
Ett oljeserum som känns lyxigt då det lämnar en silkeslen känsla med en underbar doft efter sig på huden. Ett oljeserum med blandannat hibiskusolja som har god effekt på ålderstecken. Oljan är berikat med silverpigment vilket ger en otrolig lyster.
En annan rolig ingrediens i denna är Shiuan Peppar (bara jag som tänker på kocken Erik Videgård?) Denna ingrediens har en******* muskelavslappnande effekt på de mimiska musklerna i ansiktet vilket ger en micro ”botox effekt” i huden redan efter 30 minuter.******* Applicera i hela ansiktet, hals och dekolltage.

Har du hunnit prova något från Biolines sortiment? # Triss i nyheter från EXUVIANCE! ⭐⭐⭐
#### Age Reverse är serien som passar alla, produkter som är perfekta att börja med innan du börjat åldras för att jobba förebyggande på ålderstecken.

👩🔬 Efter 8 års forskning finns nu Exuviance senaste innovation, superpeptiden:
# MicroDiPeptide229
#
En micropeptide som är optimal för hudens upptagning då den har en storlek som är 2,5 gånger mindre än förekommande peptider i Exuviance.
• Stimulerar 5 beståndsdelar i huden (Pro kollagen, Hyaluronsyra, Elastin, Fibronectin & decorin) vilket ökar spänst, volym, fasthet och förbättrar hudens naturliga matrix
Den tidigare Total Correct serien har uppdaterats till Age Reverse, där alla fått ett ljuvlig rosa utseende med spännande innehåll, jag har tänkt lyfta 3 nya favoriter:

# ⭐ Age Reverse Total Correct + Sculpt Serum
Ett multiverkande serum som jobbar på allt! Du kommer att märka en förnyad utstrålning i huden efter användning av denna får du fördelar som:
• Återfuktar
• Minimerar fina linjer och rynkor
• Verkar barriärstärkande
• Bidrar till ökad spänst och volym
• Jämnar ut hudton
• Parfymfri.
# ⭐ Age Reverse Eye Contour
Upplever du fina linjer runt ögonen? Då ger denna både spänst och volym! Den ljusar även upp ojämn pigmenteringen efter långvarig användning. Med en ingredienser som hjälper till att stimulera cirkulation och dränage vilket minimerar svullnad som påsar under ögonen.
# ⭐ Age Reverse Hydrafirm
Denna underbara nattcreme motverkar ålderstecken och passar en torr och känslig hud som behöver dränkas i fukt. Alla Exuviance älskare vet vilken produkt Overnight Transformation Complex är, se denna som 2.0 lite mer antiaging och ännu mer fukt. Denna är den enda som ej innehåller den Micro Di Peptide.

*Skriv i kommentarerna om du vill att jag sätter ihop en rutin till dig från denna serie*.😉 # Hudtyp & hudtillstånd
Genom att förstå din hud kan du välja rätt produkter anpassade efter hudens specifika behov för att hålla den frisk och strålande. Hudtyp och hudtillstånd är två olika begrep som ofta förväxlas, men de har distinkta skillnader.
Hudtyp: Är genetiskt bestämd och relativt konstant över tid.
Hudtillstånd: Är tillfälliga och kan förändras beroende på olika faktorer.

**Hudtyp**
Hudtypen är den grundläggande karaktären hos din hud och är oftast genetiskt bestämd. Den förändras inte mycket över tid, även om den kan påverkas av ålder och hormonella förändringar.
Hudtyperna är:
- Normal hud: Balanserad, mjuk och smidig, få hudproblem.
- Torr hud: Låg talgproduktion, saknar fukt och fett, kan kännas stram och fjällig.
- Fet hud: Hög talgproduktion, oljig och glansig, benägen för finnar och pormaskar.
- Blandhy: Kombination av olika hudtyper i ansiktet, ofta fet i T-zonen och normal eller torr på kinderna.
**Hudtillstånd**
Hudtillstånd är däremot tillfälliga eller föränderliga faktorer som påverkar din hud och kan variera över tid beroende på inre samt yttre faktorer som miljö, livsstil, stress, kost, och din hudvårdsrutin.
Några vanliga hudtillstånd inkluderar:
- Yttorrhet: Brist på fukt, kan drabba alla hudtyper, känns stram och kan se glåmig ut.
- Känslig hud: Reagerar lätt på produkter och miljöfaktorer, kan bli röd, irriterad och kliande.
- Pigmentering: Ojämn hudton med mörka fläckar, kan orsakas av solskador, hormonella förändringar eller inflammation.
- Fina linjer/rynkor: Förlorar elasticitet och fasthet, utvecklar rynkor och fina linjer, kan drabba alla hudtyper med åldern.
**Anpassa din hudvårdsrutin efter dina specifika behov.**
För att optimera din hudvårdsrutin är det viktigt att både förstå sin hudtyp och identifiera eventuella hudtillstånd. Detta gör det möjligt att välja rätt produkter och behandlingar som adresserar både de grundläggande behoven och de tillfälliga utmaningarna din hud kan ha.
*Jag har en blandhy som lätt blir fuktfattig/yttorr och behöver produkter som både återfuktar och reglerar talgproduktionen. För att rengöra huden effektivt så använder jag idag en 2-i-1 produkt; rengöring och en peeling som både rengör och milt exfolierar huden. Utöver min befintliga rutin föredrar jag att använda en nattmask för att förbättra hudens fuktnivåer och framhäva den naturliga lystern.*

*Jag taggar produkterna jag använder nedan!*
Kram
/ Maria ❤️ # PRIORI LCA Hand And Body Replenisher
Idag vill jag lyfta en fantastisk produkt som är toppen vid besvär av torrhet, knottror, ojämn hudstruktur och inåtväxta hårstrån.
*PRIORI LCA Hand and Body* har ett innehåll med 16% LCA Complex, vilket inkluderar mjölksyra och viktiga antioxidanter som vitaminerna A, C, E och Pro-vitamin A. Den fina kombinationen hjälper till att minska allt från pigmenteringar, knottror, torr hud och förhindrar även inåtväxande hårstrån och follikulit.
Trots sin lätta formula, mjukgör den huden lika bra, om inte bättre än många andra rikare cremer på grund av sitt innehåll. Den är även perfekt under kallare årstider när temperaturen sjunker. Applicera den med fördel på dina torra hälar, händer och armbågar!
Inte nog med detta så hjälper den också till att jämna ut rynkor och tillför viktiga antioxidanter för en mjukare och slätare hud.
Jag taggar produkten nedan!
Kram
/ Maria ❤️ # Clinisoothe Skin Purifier
Clinisoothe Skin Purifier är en toner som gått viral överallt, vilket är helt förståeligt! Min hud känns så lugn efter att ha introducerat denna i min hudvårdsrutin. Den har blivit populär på grund av dess mångsidighet och effektivitet, den bekämpar bakterier utan att störa huden och är perfekt för dig som söker en enkel, icke-irriterande lösning för att bibehålla frisk hud.
Formulerad med en patenterad teknologi som gör den effektiv mot en rad olika hudproblem. Med bara några få ingredienser så fungerar produkten genom att hjälpa till att reducera irritation, rodnad och obehag, vilket gör den särskilt lämplig för dig med känslig hud eller hudtillstånd som akne, rosacea, eksem, psoriasis och dermatit.
Nedan listar jag en rad fördelar:
💠️ **Antibakteriell & antiseptisk:** Den hjälper till att eliminera bakterier och andra patogener på hudens yta utan att skada huden eller dess naturliga balans.
💠️ **Mild men effektiv:** Trots sin antibakteriella egenskap så är den mild nog för daglig användning och kan användas på alla hudtyper, även de mest känsliga.
💠️ **Alkoholfri & parfymfri:** Den är fri från både alkohol och parfym, vilket minskar risken för irritation och gör den lämplig för dig med känslig hud eller allergier.
💠️ **Multifunktionell:** Den kan användas för att förebygga en rad olika hudproblem, inklusive finnar, utslag, och inåtväxande hårstrån. Dessutom kan den användas efter rakning eller andra behandlingar för att minska risken för infektion.
💠️ **Pollution skydd:** Den är utformad för att stärka hudens naturliga barriärfunktion, vilket gör att huden snabbare kan återhämta sig och blir mer motståndskraftig mot yttre faktorer.
Jag hoppas ni gillar den precis lika mycket som jag gör! 😍️
Kram
/ Maria ❤️ # Hudvård under graviditet
Hoppas ni alla haft en fin jul & fått en bra start på året! 💫
Något som vi fått en del frågor kring på senaste är graviditet och hudvård så låt oss kika närmare vad som gäller. 🕵️♀️
Jag tänker att vi kan börja med den vanligaste frågan – *”Hur ska jag tänka med syra och retinol under graviditet?*”.🤰

### Syra
Under graviditet är huden är under hormonell påfrestning och detta påverkar huden på olika sätt. Det är väldigt vanligt att huden blir mer känslig och då kan de vara så att dina ordinarie syraprodukter trivs bäst på hyllan under denna tid.
Personligen så blev min hud mycket mer känslig under graviditeten så bästa valet blev den skonsam men effektiv enzympeelingen från Dermalogica - Daily Milkfoliant. 🥛
Summan av kardemumman är helt enkelt att lyssna på din hud och använda produkter därefter. Om du fortsätter med syra, var då extra noggrann med SPF varje dag, året om, då man lättare kan få hormonella pigmenteringar i samband med syror och graviditet.
### Retinol
När det gäller retinol i hudvård under graviditet rekommenderar jag, likt många hudvårdsmärken, att helt avstå från det. Det finns inte tillräckligt med forskning om retinols säkerhet under graviditet, och med alla hormonella förändringar som redan påverkar huden, är det bäst att undvika denna kraftfulla ingrediens.
Men oroa dig inte, du kan fortfarande uppnå fina resultat! Graviditeten är ett utmärkt tillfälle att istället boosta huden med ingredienser som c-vitamin, peptider, niacinamid och massor av fukt. 💦 Taggat är en duo av lugnande produkterna från Skincity Skincare som min hud älskade när jag var gravid.

Nästa vecka kommer del2 av *hudvård under graviditet*. Har du några frågor om hudvård under graviditet? Tveka inte att ställa dem! 🤍 # RUTIN till Tonåring. ✨
###### Vi får många frågor kring hudvård och tonåringar, här kommer en kort rutin för en yngre hud som vill börja med hudvård.

💜En ung hud är inte helt färdigutvecklad, därför är det viktigt att inte använda för aktiva ingredienser och produkter.
💜Här kommer tonåringen långt med en mild rengöring och en mild återfuktande produkt morgon och kväll, kika på dessa:
1. **Earth Sourced Perfectly Natural Cleansing Gel** - Paula's Choice - Skincity
Denna rengör skonsamt men effektivt, samtidigt som den friskar upp huden, mjukgör och ger lyster.
2. **Earth Sourced Antioxidant-Enriched Natural Moisturizer** - Paula's Choice - Skincity
En lugnande och återfuktande 24h-creme, som passar alla hudtyper, framför allt en torr, ung och känslig hud.
3. **Balancing Mask** 75 ml - Skincity Skincare - Skincity
Om produkterna ovan inte hjälper går det bra att lägga en renande mask 1-2 gånger i veckan som löser upp orenheter på ett skonsamt sätt. Är det bara finnar i pannan eller mer parteriellt någon annanstans? Applicera enbart där, för att förhindra att huden torkas ut i övriga ansiktet.
💜Viktigt är att du även försöker undvika att pilla, då det oftast tyvärr bara blir värre av det.
Har du frågor eller önskar guidning så finns jag här! 🤗 # NYHETS ALERT!
Härliga nyheter har landat på vårt nyhetsbord och idag kikar Lovisa och Linda närmare på några av dem och här hittar vi balanserande serum, spännande apparatur och mycket mer. Häng med!
🔬Skincity Skincare Biotic Clearing Treatment
Balanserande punktbehandling för envisa orenheter och blemmor med lugnande och stöttande ingredienser. Pre- och postbiotika från Kimchi hittar vi bland annat i denna som boostar hudens mikroflora och motverkar aknetriggande bakterier. Passar även en känslig hud fint!
✨Cliniccare Premium Time Reverse Face Mask
Den perfekta “prepp-masken”, då den både ger en djupgående fukt, direkt och på lång sikt samtidigt som vitaminer och mineraler får bidra med en antioxidantboost till huden.
🧴Medik8 Total Moisture Daily Facial Cream
Äntligen har Medik8 kommit med en 24h creme som passar alla som behöver mycket fukt. En Lätt, icke-oljig creme som absorberas snabbt i huden, är icke-komedogen, helt parfymfri och ger en perfekt bas för make-up.
⏳Cliniccare Retinol Renewal Cream
Den här retinolcremen har en behaglig formula som är baserad på den senaste peptidteknologin. Anpassad för dig som upplever en ojämn hudton, hudtextur och som känner att huden saknar lyster och vitalitet. Tänk på att vänja in den succesivt i huden och använda ett högt solskydd dagligen.
💆♀️Dr Levi Switzerland The Thermoglow Pro
En hemma spabehandling under tio minuter. Med en tre stegs funktion, där vi jobbar mer olika ljus, blått -kylande, rött-renande och lila- slussar in och ger glöd. Denna är otrolig! Vill ni veta mer ingående hur den fungerar kika in på Lindas sida för att se en video på hur den fungerar och används. Där tipsar även Linda om passande produkter från Dr Levy till behandlingen. ### Häng med mig i en video där jag steg för steg går igenom nya✨THE THERMOGLOW PRO ✨ från Dr Levy Switzerland.
Vad är då Dr Levy´s nya The Thermo Glow Pro? Det är en MedTech-enhet som kombinerar kontrastbehandling och joniska microströmmar för en mer avancerad hemmateknik till din dagliga hudvårdsrutin.
ThermoGlow Pro har* tre funktioner* som går från kallt till varmt i temperatur, för att öka blodcirkulationen och minska uppbyggnaden av vätska och inflammation i huden.
❄️"Cooling"-funktionen, med temperaturer så låga som 18°C, "cryo" – Lugnar huden och minskar svullnaden i ansiktet innan de två andra funktionerna. Denna funktion stängs av efter 90 sekunder. Tips! På morgonen tar jag enbart denna innan ögoncreme om jag har vaknat upp med ”puffiga ögon”.
🧹"Purifying"-funktionen, temperaturen hoppar till 43°C som försiktigt öppnar upp porerna så att toxiner kan extraheras, vilket gör att friskt syre lättare kan flöda genom huden. 3 minuter av denna funktion gillar vi! Denna funktion går också att punktbehandla med, om du har mycket orenheter och svarta porer på näsan är denna toppe att lägga till enbart på det området.
✨"Infusing"-funktionen, varar också i 3 minuter vid 37°C, lugnar huden, reglerar blodflödet och slussar in näringsämnen och aktiva ingredienser djupare in i huden med hjälp av det lila ljuset.
Kommentera om ni hunnit testa denna eller om ni har fler frågor, jag finns här!
Iiiiihhh såå taggad på denna! **Retinol**
Retinol är verkligen en fantastisk ingrediens som många känner till idag. Låt mig börja med att lista några av dess fördelar:
- Reducerar fina linjer & rynkor.
- Stimulerar cellomsättningen.
- Stärker hudens fasthet & verkar åldersförebyggande.
- Minimerar ojämnheter som pigmentförändringar.
- Förebygger orenheter och hämmar talgproduktionen.
- Skyddar huden mot fria radikaler.
Ja, ni hör ju.. En stjärningrediens! ✨️
Retinol är en form av A-vitamin, en kraftfull cellkommunicerande ingrediens. Molekylerna är så pass små att ingrediensen kan tränga djupt in i huden och kan nå det mellersta lagret av huden som kallas Dermis. Vilket gör att retinol kan leverera tydligare och bättre resultat än många andra ingredienser.
I huden så fungerar A-vitamin som en superantioxidant som motverkar bildandet av fria radikaler. Ingrediensen är så pass effektiv att den allt eftersom den absorberas av huden, bryts ner och omvandlas till vitamin A-syra (även kallad retinsyra). Retinsyra är en förening som direkt kan påverka hudceller och deras beteende. A-vitaminet reparerar och stimulerar hudens kollagen- och elastinproduktion, reglerar även hudens talgproduktion och reducerar pigmenteringar orsakade av solskador genom att öka cellförnyelsen.
A-vitamin ger god effekt vid kontinuerlig användning, det kan även vara bra att veta att det finns många olika former att välja mellan, samt olika styrkor. Hur effektiv en produkt är behöver inte alltid bero på hur många procent A-vitamin det finns i produkten som många tror. Utan allt hänger på vilken form av A-vitamin som finns i och om det passar just dig, så vilken hudtyp man har och hudtillstånd spelar stor roll, samt vilka stödingredienser som finns i själva produkten.
**Detta behöver du veta innan du börjar med Retinol**
Det är viktigt att du tar hjälp av en certifierad hudterapeut först och främst, så att du väljer rätt produkt som går att kombinera med din övriga rutin. Som nybörjare så behöver man en mild variant till en början för att vänja huden vid ingrediensen.
Applicering av Retinol ska påbörjas gradvis och appliceras oftast kvällstid. Jag brukar rekommendera att man använder retinol två gånger per vecka under de första två veckorna, varannan natt under de efterföljande två veckorna och därefter varje natt **enbart** om huden tolererar det.
Konsultera med läkare innan du börjar använda en retinolprodukt om du är gravid, ammar, genomgår peelingbehandlingar eller tar receptbelagt läkemedel för akne. Skydda alltid huden med SPF märkt med SPF30 eller högre varje dag.
Rådfråga oss hudterapeuter så hjälper vi dig gärna att hitta rätt! Jag taggar några av mina favoriter nedan som ni kan kika på och läsa mer om.

Kram
/Maria ❤️