☀️ Nu börjar solen titta fram och vad passar då bättre än en Solskyddsguide! Vi får SÅ mycket frågor om SPF – och jag fattar, det är inte helt lätt att hålla koll på allt. Så här tänker jag att vi gör en genomgång av skillnaderna mellan de olika typerna av solskydd som finns och vem som bör ha vad👇 **🤍 Fysikaliskt solskydd - Mineral filter** Det här är det “snälla” alternativet. Filtren (zinkoxid & titandioxid) lägger sig ovanpå huden och reflekterar bort solens strålar. * Skyddar direkt när du applicerar * Passar känslig hud, rosacea & barn * Mindre risk för att det svider eller reagerar ✨ Nackdel? Kan ibland lämna en lätt vit hinna ⭐️ Favorit - Mineral Tolerance Fluid SPF50 från Heliocare **🧴 Kemiskt solskydd** Här jobbar filtren genom att absorbera UV-strålarna och omvandla dem till värme. * Lättare formulas – ofta helt osynliga * Perfekt under makeup * Behöver appliceras ca 15–20 min innan solexponering ⭐️Favorit - Hyal Reyouth Moist Sun från Dr.Ceuracle ![](https://img.tokywoky.com/message-images/4942e75c-25f5-4cad-9e7d-65855d6db035.jpg) **💫Hybrid - Ett kombinerat skydd av kemiskt och fysikaliskt skydd** Det bästa av två världar! Här blandas fysikaliska och kemiska filter för ett jämnt och effektivt skydd. * Finns något för alla * Mindre risk för vit hinna * Skön känsla på huden ⭐️ Favorit - K Ceutic från Dermaceutic **💡 Hur vet man vad man ska välja då?** Vi brukar tänka så här: * Känslig hud eller barn → Fysikaliskt skydd * Vill ha något som känns lätt & funkar under smink → Kemiskt skydd * Vill ha lite av allt → Kombinerat skydd Ett sista tips från mig är en nyfunnen favorit från Rudolph Care. Ett litet familjeägt företag som har veganska, snälla och svanenmärkta produkter. Vill ni veta mer om detta märke? Säg bar till så gör vi ett eget inlägg med dom. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/7607e35b-3351-46ac-9153-c44f4e8af9ac.jpg) Och du – det viktigaste är inte vilket du väljer, utan att du faktiskt använder det (och tillräckligt mycket!). Glöm inte att återapplicera 🤍 Behöver du hjälp att hitta rätt? kommentera här under eller skriv i "fråga hudterapeuten" så hjälper jag dig vidare ❤️
Fick en fråga tidigare om vi kan gå igenom olika exfolieringar och hur man på bästa sätt använder dessa. Så här kommer lite nyttig info angående AHA och BHA syror. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/c8a3f595-876e-4b5b-918f-a7818e805b6a.jpg) 🧪 AHA står för Alpha Hydroxy Acid och här kan vi hitta olika syror så som glykolsyra, mandelsyra och mjölksyra. Denna typ av syra är perfekt om man vill jobba PÅ huden och då pratar vi om glåmighet, linjer och pigmenteringar. 🧪BHA står för Beta Hydroxy Acid och detta är salicylsyra. Det är en oljelöslig syra som jobbar I huden. Perfekt för dom som har porer och finnar men även för dom som upplever ojämn hudton eller milier i huden. Har du känslig hud men vill testa en syra? Många blir lite rädda för ordet syra om man har känslig hud men sanningen är den att BHA syra faktiskt har antiinflammatoriska egenskaper och passar trots att man har rosacea. Har man en känslig hud och hellre vill jobba med en AHA syra så kan men kika efter produkter som innehåller Mandelsyra då denna är snällare mot huden och passar bättre om man har en känsligare hud. 🧖🏼‍♀️ **Vart i rutinen använder vi en exfoliering?** Detta kan ibland skilja från märke till märke men generellt så säger vi att man applicerar sin exfoliering efter sin toner och innan sitt serum för bästa effekt. 💆🏽‍♀️ **När man börjar med en ny syra produkt så behöver man välja in den i huden då gör du såhär:** • Ta råd av en Hudterapeut för att hitta rätt produkt för just dig och din hud. Här på Beauty Talks kan du alltid ställa frågor i ”Fråga våra Hudterapeuter” om du känner dig osäker. • Börja med att introducera produkten i din rutin cirka var tredje dag/kväll i 1-2 veckor beroende på hur känslig hud du har. • Om huden känns bra efter detta så ökar man upp användandet till varannan dag/kväll och låter huden anpassa sig i ytterligare 1-2 veckor. • Känner man att man önskar öka upp användningen till varje kväll kan man nu göra detta om huden mått bra och anpassat sig till produkten. 💭 **Viktigt att tänka på!** Man måste INTE använda sin exfoliering varje dag, men vi behöver ha den i en kontinuerlig rutin. Så att använda den varannan dag eller kväll går fint om din hud inte klarar av mer än det. 🙅🏽‍♀️ **Bör man blanda olika exfolieringar? ** Det korta svaret är nej – vi bör inte blanda eller använda olika syror med varandra. Känner man att däremot att man måste använda både en AHA syra och en BHA så är det bästa att dela upp detta och använda BHA på morgonen och AHA på kvällen. Varför man har denna uppdelning är för att vi inte vill kombinera BHA med A-vitamin produkter som bör användas på kvällen. Nedan har jag taggat mina favoriter med syror i sig - kommentera gärna era som ni har hemma eller några mer specifika produkter som ni vill veta mer om ❤️
Vi brukar ju posta våra inlägg på fredagar men denna gång så fick det bli lite senare från mitt håll – den som väntar på något gott…. 😅 Jag tänkte inte att vi ska djupdyka i schampoo och balsam då detta är något som jag själv upplever att man har ganska bra koll på utefter ens hårkvalitet, men självklart ska ni ändå få veta vilka jag använder. Mina produkter, från början till slut, är från Shu Uemura (med något litet inslag från Kerastase och color wow) både när det kommer till rengöring av håret samt styling. Ett japanskt märke med sällsynta och unika ingredienser som gör magi för håret och det finns något för alla. 💙 Muroto Volume Amplify Shampoo – Volym schampoo med en mild härlig doft som löddrar helt lagom. Mitt hår känns mjukare och mer luftigt på en gång efter användning. 🤍 Ultimate Reset Mask – Ungefär var tredje tvätt så använder jag en hårinpackning och denna produk kan variera beroende på årstid men just nu, när det är torrt och kallt så behöver mitt hår all hjälp den kan få och då är denna min go-to. 💚 Silk Bloom Conditioner – Balsamet som får håret att gläsna utan att håret blir fett. Den har en relativt lätt konsistens för att vara ett balsam men på något sätt så räcker den ändå. Håret blir mjukt och glansigt direkt och blir väldigt lätt att reda ut. Styling - ![](https://img.tokywoky.com/message-images/3567c0c6-810a-4662-b8c8-4720b9f1458a.jpg) 🖤 Awa Volume Hair Mousse – Moussen som jag inte trodde fanns, finns! Den ger volym och fyllighet utan att kännas sträv eller klibbig i håret. Istället så ger den silkeslen hår med mycket glans och en frisyr som håller. 🖤 Netsu Design Blow Dry Cream – Värmeskydd upptill 230°C som även ger minskad frizz och gör det enklare att föna och styla. Med denna produkt tycker jag även att det är lättare att styla om dagen efter för ett lika fint resultat. 🖤 Tsuki Shape Blow Dry Spray – Denna spray är en som hårspray som aktiveras av värme och ger definition till håret utan att man upplever tyngd eller att man har produkt i håret. Ett måste för att få lockarna att hålla hela dagen. 💛 Elixir Ultime L’Huile Originale Hair Oil – Denna olja har ju varit med i många test så ni har ju full koll på hur den fungerar. Men jag har väldigt torra toppar och ett tips från cochen är att lägga i ganska mycket olja på dina toppar innan du går och lägger dig och sätter på en strumpa på topparna. Då är dom helt plötsligt mycket mjukare och ser även friskare ut dagen efter 🩶 Dream Coat Supernatural Spray – Ingen har väl misst denna dream coat? Och lever den upp till hypen? SVAR: JA! Den håller nere mitt frizz på ett sätt och gör att jag kan styla om mitt hår gång på gång så att det mer eller mindre alltid ser nytvättat ut. Nu är jag ju supernyfiken på vad ni använder för produkter i eran hårrutin? ❤️
Som ni kanske såg på första bilden av mitt badrumsskåp så finns det MÅNGA cremer – men tänker att vi går igenom dom som jag faktiskt köper om och om igen. 💸 Min något torra och extremt yttorra hud gillar rikare cremer på kvällen men lite lättare på dagen och då har jag hittat min perfekta kombo. Ingen har väl heller missat att jag är en riktigt Paula’s Choice nörd så självklart är det Pro-Collagen Peptide Plumping Moisturizer 🩷 som är mitt solklara val som creme för dagen. Den har en lite geligare textur som ger ordentligt med fukt samtidigt som den näste fungerar dom en primer på huden så att manke up även lägger sig finare på huden. Under sommaren så använder jag även denna på natten. Jag tillhör ju dom som ABSOLUT använder SPF året runt, vilket jag hoppas att även ni gör 😜 oavsett om det är i en creme, i er primer eller kanske i er Foundation. 🍊5% Vitamin C Sheer Moisturizer är min huds bästa vän. Den är lätt i konsistensen, ger massor med härlig lyster, återfuktar och jämnar ut hudtonen. Den går även fint att kombinera med cremen ovan så att man får det bästa av 2 världar. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/c8a996a3-7ba5-4090-aab7-e8f365286b13.jpg) Men vad applicerar vi på natten då när vi kanske önskar mer näring till huden? 💎Enriched Booster Creme från Dr.Levy är LYX på flaska. Här har vi en rik och fyllig creme som verkligen bäddar ner huden under natten så att man vaknar upp mjuk och plumpad. Den ger en otroligt återfuktning samtidigt som den stimulerar kollagenproduktionen. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/629fb847-5eae-4a92-aad5-0d6a19a0a916.jpg) Ett extra tips för hela familjen såväl i skidbacken som en kall morgon innan jobb och förskola – Panthenol Ceutic. Här har vi en vattenfri creme som passar alla inklusive barn vilket gör att det går super att applicera precis innan man går ut, utan att riskera att skada huden. Om ni kikar tillbaka på bilden med mitt badrumsskåp – vilka produkter vill ni att vi djupdyker lite extra i? Kommentera här nedan så tar jag upp dessa i ett separat inlägg Sist men inte minst vill jag önskar alla er en fantastisk fin helg och en härliga ALLA ❤️ DAG
Serum i alla dess former! Vem älskar inte serum. Den produkt som jag hade sagt gör mest skillnad på vår hud och som även ger snabbats resultat. Många tror att hudvård gör mirakel och att man kan förvänta sig effekt på en gång, detta ju inte riktigt sant. Vi kan göra mycket med hudvård men det krävs tålamod och även att man ibland justerar sin rutin för att nå de resultat man önskar. Min hud är lite som en bergochdalbana och går upp och ner allt eftersom klimatet ändras. Vi går ju redan mot våren men trotts detta så är det kallare än någonsin och här kräver min hud mycket fukt och barriärstärkande produkter. Jag har ju en viss förkärlek för Paula’s Choice Serum och här finns det några som jag aldrig tror att jag kommer kunna vara utan. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/295dbb2e-c472-4e16-a2a0-b1bb5dc8a88e.jpg) 💜 CellularYouth Longevity Serum – Hudens nya bästis, för alla som vill ha en välmående hud. Serumet hjälper till att återaktivera hudens naturliga energi- och reparationsprocesser och passar alla vuxna som vill motverka eller minska synliga tecken på hudens åldrande - samtidigt som det framtidssäkrar hudens ungdomliga lyster. Det tog hela 5 år(!!!!) att ta fram detta serum och för den som vill nörda in sig på ingredienser så innehåller den NAD⁺-stödjande Age Disrupting Complex-teknologi med ingredienser som taurin, exosomer och peptider. 🩵 7% Ectoin Booster – För den torra och känsliga huden som behöver det lilla extra under kallare årstider. Här har vi ett serum som ger en bättre och starkare barriär på bara 7 dagar samtidigt som den återfuktar huden på djupet. Självklart kan det skilja lite från hud till hud och det är viktigt att man använder rätt produkter i hela sin rutin, men för mig har den gjort underverk. Huden känns direkt mycket lugnare, jag får en fantastisk lyster till huden och man kan känna hur huden stannar återfuktad under hela dagen. Make-upen lägger sig mycket mer felfritt och håller hela dagen. Serumet har en fylligare lite mjölkig textur vilket då ger det här direkta plumpet och glowet till huden. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/68255ce7-5399-4009-8da9-15a89d31dab0.jpg) 💜Clinical PRO Retinaldehyde Dual-Retinoid Treatment – För den som vill jobba på en klarare och jämnare hudstruktur samtidigt som den förbättrar synliga ålderstecken. Detta är ett avancerat A-vitamin serum med retinaldehyd som används till natten och är perfekt även för den som är lite känsligare då denna produkt har ingredienser som minimerar irritation i huden som annars kan uppstå av A-vitamin. Jag upplever heller inte att denna produkt gör att man flagnar som många andra A-vitamin serum. Här vaknar man i stället upp med en fin lyster, mjuk hud och efter ett tag även en klarare hud. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/12a1bc80-75c5-423a-9444-e839b04e379c.jpg) Vi pratar ju mycket om vilken ordning ska man använda sina serum om man har flera i sin rutin och den generella regelns är att man alltid tar det serumet som har lättast konsistens först och avslutat med den rikaste. Men här kommer några undantag: Använder man CellularYouth Longevity Serum så ska detta serum ALLTID appliceras först. 🍋Vissa c-vitaminserum ska applicera som första serum på huden oavsett konsistens. 🧬Många a-vitaminserum bör appliceras först och gillar även att jobba själv på huden utan några andra serum efter. Jag hade tänkt att prata om mina beauty tools 🛠️ också - men detta blev alldeles för lång så vi tar ett extra inlägg nästa vecka om detta ❤️
Välkomna till ett nytt rykande avsnitt där Toners och Exfolieringar/peeling står i fokus. En toner är inte alltid en självklarhet för alla att använda och man måste faktiskt inte använda en toner. Jag personligen gör detta för att ge huden en fuktboost då jag har märkt att huden stannar återfuktad längre och även att det ger det där härliga plumpet samt glowet. 💦Min favorit i denna kategori är enkel **- Resist Advanced Replenishing Toner från Paula’s Choice. Det är en lite rikare toner som, enligt mig, appliceras bästa genom att klappa in den i huden. Jag använder den i flera lager om det behövs för att boosta huden med fukt och även ge den perfekta grunden för efterkommande produkter.** En självklar del i min dagliga rutin är exfoliering. Detta för att få bort gamla hudceller på hudytan så att våra produkter har bättre förutsättningar för att penetrera så djupt ner i huden som möjligt. Jag använder mig av lite olika typer av exfoliering beroende på både hur huden mår, årstid och behov. Hévi, vår Farmaceut, har skrivit lite mer om det vanligate exfolieringarna med AHA och/eller BHA syra medans jag tar mig ann dom lite ovanligare typerna av exfoliering 🩷Enzym peeling – Här har vi en snäll peeling som verkligen passar alla, även den mest känsliga. Den är super om man känner sig lite irriterade i huden men ändå behöver den lätt peelande effekten. Många enzympeelingar går fint att använda dagligen likt min favorit **Daily Microfoliant från Dermalogica.** **Här har vi ett pulver som man i handen mixar upp med vatten för att få ett lätt lödder som man sedan masserar in i huden och sen sköljer av. Denna produkt passar även på en lite yngre hud som har börjat få hormonella förändringar i huden.** 🤎Multi peeling – För en djupare exfoliering så finns det även produkter som har allt och lite till. En multi-peeling består ofta av syror, enzymer samt korn och passar en lite tåligare hud. En såndan typ aav produkt behövs inte användas mer än 1 gång i veckan och man bör här även ha lite koll så att man inte har några andra produkter i sin rutin som ”krockar” med denna typ av produkt. **Min go-to är Radical3 Reboot Pro Peel från Dr. Levy. 🎖️ Den innehåller AHA- och BHA-syra, enzymer från granatäpple och naturliga och biologiskt nedbrytbara små cellulosapärlor. Hur härligt låter inte det!?**
**RENGÖRING** För många är inte rengöringen det viktigaste momentet i en rutin, men för mig är det verkligen A och O. Vissa tycker att det räcker med ett micelärt vatten, andra använder tvål medan vissa, som jag, använder minst 3 olika rengöring som jag varvar mellan. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/34d79357-828d-41b2-b4da-a5660fc7df58.jpg) Min HOLY GRAIL rengöring som alltid finns med i min rutin är **PRECLEANSE från Dermalogica.** 🎖️ Här har vi den mjukaste av oljor som inte heller blir för klibbig. Den tar bort makeup på ett effektivt och skonsamt sätt både på ögon och ansikte utan att lämna kvar den klassiska oljehinnan. En produkt som jag efter 15 år än idag använder är – **BI-FACIL från Lancôme.** Säg mig en mer ikonisk eye-makeup remover? Denna dubbelfas rengöring som man skakar innan användning tar bort ALLT. Och även jag som är linsbärare upplever att den fungerar perfekt utan att irritera ögonen. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/cd161886-4ccb-425e-9717-5cd863802a70.jpg) 💁🏽‍♀️Varje dag använder jag även någon av dessa två rengöring beroende på hur huden mår och vad den önskar. Men en som jag är lite extra kär i just nu är **3Deep Cell Renewal Micro-Resurfacing Cleanser från Dr. Levy.** Detta är en multifunktionell rengöring som exfolierar med hjälp av AHA-syror tillsammans med små riskorn. Den har en silkeslen finish och man blir verkligen som en bebis i huden efter användning. Jag upplever att den ändå är så pass skonsam att jag kan använda den 1 gång per dag. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/075f499d-c86f-4d72-b8ef-17798f9e6e77.jpg) Jag använder generellt mest doftfria produkter men ibland vill ja få till det där lilla extra med en härlig doft och då är denna gelbaserade rengöring min go-to. **Water Drench Hyaluronic Cloud Makeup Removing Gel Cleanser från Peter Thomas Roth** är en återfuktande gelrengöring som vid kontakt med vatten bildar ett härligt skum. Huden känns jämn, ren och återfuktad mer lite extra lyster efter varje användning. 💦🫧 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/ad0d2096-cdc9-4b19-8b18-3b0d6e826ab5.jpg) Vad använder in för rengöringar just nu och har ni någon HOLY GRAIL produkt som ni köper om och om igen?
**Fukt eller näring – vad ska man välja?** Om vi går tillbaka till grundläggande hudvårdssnack och tar en titt på de olika hudtyperna som finns så har vi dessa: ⚪️ **Torr hud** – Huden känns stram, kan flagna och minimala porer som nästan inte syns. För att återfukta huden på djupet kommer vi här behöva båda fukt och näring i vår hudvård dagligen. Många som har en torr hud uppskattar oftast att använda en olja i sin kvällsrutin. ⚪️ **Normal hud** – Här vill vi upprätthålla den balans som huden redan har. Små porer kan synas och huden upplevs ha en hälsosam lyster. Det är med fördel som vi använder fukt året runt och kanske boostar huden mer lite mer näring under de kallare årstiderna ⚪️ **Kombinerad hud** – Delar av ansiktet känns torrt och andra delar mer oljig. Synliga vidgade porer i de mer oljiga delarna av ansiktet. Här är det extra viktigt att hitta det som passar just denna hudtyp. Vi kommer alltid behöva fukt och för att få näring till de torra partierna är en rikare mask perfekt att använda partiellt. ⚪️ **Oljig hud** – Hela ansikten upplevs glansigt och nästan lite flottigt, större och synliga porer och man kan även uppleva mer tilltäpptheter i huden. Här är fukt A och O. Detta för att överproduktion av olja på huden kan vara för att huden har en saknad av fukt. Då väljer huden att ”smörja” sig själv genom att producera mer olja. Med denna hudtyp ska man dock vara försiktig med näring och rikare konsistenser. Om vi summerar ovan så behöver ALLA fukt i sin hudvård men man kanske inte alltid behöver näring. Att använda en ansiktsmask förhöjer vilken hudvårdsrutin som helst och ger en extra boost. Därför är det ett perfekt val av produkt att addera in i sin nuvarande rutin. Här kommer mina topp 3: 🩷Hydramemory Hydra Plump Mask 🩷Recovery Mask Cream - 8% Panthenol, Shea Butter, Squalane 🩷Hydra-Intensive Cooling Masque
📍 🌟 **Veckans hetaste tips!** Hörrni, nu måste jag verkligen ta tillfället i akt och tipsa er om ett nytt märke hos oss där jag hunnit testa 2 produkter som är **TO DIE FOR!!!!** 😍 **Det är ECOOKING!** Har ni hört talas om detta märke innan? Detta är ett danskt företag som på riktigt startade hemma i ett kök till ett bli ett självklart val i allas badrumsskåp. Produkterna är effektiva och har en hög procent av naturliga ingredienser samtidigt som dom ger en magisk effekt på huden. Många av produkterna är parfymfria och majoriteten är även veganska. 🌿 Och nu till mina favoriter!!!! 🧪 **AHA+BHA Mask** Här pratar vi effektivitet. Wow vilket go det var i denna lilla burk. Jag var absolut inte inställd på att den effekt som den levererade. Detta är en mask som ska appliceras på rengjord hud i MAX 2 minuter, och jag menar verkligen max. Jag har en relativt tålig hud och valde att skölja av den efter ca 1,5 minut. Den pirrar och sticks lite när den är applicerad på huden, vilket den ska och man blir röd i huden efter att man använt den. Detta för att blodcirkulationen går igång. Det är en rodnad som lägger sig relativt fort och huden känns silkeslen efter man tvättat av den med svalt vatten. 💦 **Moisturizing Mask Fragrance Free** Efter den intensiva syra behandlingen så applicerade jag en fuktmask för boosta huden till MAX med massor av Hyaluronsyra som binder fukten i huden. Den innehåller också Aloe Vera och rödbetsextrakt som även dom återfuktar och samtidigt lugnar huden. 👀 Denna mask finns även med en doft av jasmine, grapefrukt och apelsinblomma om man hellre vill ha det. Dessa två är verkligen ett **power couple** som jag anser ska användas tillsamman efter varandra. Det var länge sedan jag var så här imponerad över 2 produkter, inte minst ekologiska produkter. ❤️ Mitt betyg ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐
Nu börjar vi verkligen gå in i hösten och fler färger kommer fram på träden, så härligt. 🍂 Under denna tid brukar jag vanligtvis plocka fram en lite rikare creme till huden och skämma bort huden med fler ansiktsmasker än vanligt. ⭐Sublime Skin Rich Cream från Comfort Zone har en rikare textur och jobbar på allt från fina linjer till att ge mer lyster och jämnare hudton. Den går lika bra att använda morgon som kväll för att stärka upp hudens barriär och stänga in samt bevara fukten i huden. Perfekt för kallare dagar! ⭐Cryo Rubber Moisturizer Mask fårn Dr Jart - Har ni inte testat Dr Jarts masker än så måste ni bara springa och kolla in dom. Det är den bästa boosten man kan ge sin hud. Såklart finns det även flera olika att välja på beroende vilken effekt man önskar men min favorit är just nu den med extra fukt. 💦 Nu en fråga till er! ❤️ Jag önskar veta vad ni vill läsa om i denna kanal. Vill ni ha tips på produkter, fördjupa er i ingredienser, kika in i mitt badrumsskåp eller kanske något helt annat? ⬇️Kommentera gärna här nedanför vad ni skulle vilja läsa om!
# ☀️ **Mina sommarfavoriter från Verso** ☀️ Sommaren är underbar, men det är också en tid då huden lätt hamnar i obalans – mer sol, mer svett, kanske lite mer slarvande med hudvårdsrutinen, fullt förståeligt 🤗 Därför vill jag tipsa om min go-to rutin med Verso under sommaren: enkel, effektiv och full av smarta ingredienser. Här är tre favoriter jag alltid återvänder till under varma månader! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/cd14cec9-7911-45fb-ad59-9af8ac27fb77.jpg) # 💧 Morgonens balans & boost - Balancing Day Cream. Det här är en dagcreme jag alltid rekommenderar till den som vill ha återfuktning utan att känna sig blank. Den är lätt i konsistensen och jobbar aktivt i huden med bland annat Retinol 8, Versos egenutvecklade form av A-vitamin som är åtta gånger mer effektiv än traditionell retinol, men med mycket mindre irritation. Retinol 8 stöttar hudens kollagenproduktion, förbättrar hudens struktur och håller den i balans. Och ja – den går att använda året om, även på sommaren! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/16b1ef8f-eb8e-4bde-90de-765dfe8e1d3a.jpg) # # ☀️ Skydd med glow - Daily Day Cream SPF50. Inget snack – solskydd varje dag är ett måste. Den här favoriten från Verso är ett kemiskt solskydd med SPF50 som smälter in i huden direkt och ger en lätt, glowig finish – ingen vit hinna, ingen rik känsla på huden och maximalt skydd, tack och bock! Perfekt ovanpå Balancing Day Cream och lika skön att bättra på under dagen. 🌞 Tips: Kom ihåg att solskydd är den bästa anti-age-produkten vi har – och den gör också retinolets jobb ännu mer effektivt genom att skydda huden från UV-strålar. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/e2d21ef0-50f7-4dfc-b82f-f4d206f6ad41.jpg) ![](https://img.tokywoky.com/message-images/79e32494-08b1-4e51-953f-44568808a90a.jpg) # 🌙 Nattens barriärbygge - Barrier Strengthening Cream. Efter en dag med sol, värme eller väderomslag behöver huden få återhämta sig. Den här nattcremen är som en kram till huden 💜 Rik, men inte tung – och fullproppad med ingredienser som stärker hudens skyddsbarriär och återfuktar på djupet. Perfekt för att stötta huden i sin naturliga reparationsprocess. 💡 Hudbarriären är din bästa försvarare mot yttre stress. Tar du hand om den, tar den hand om dig. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/ce27f74c-668c-48d4-9272-68fc3de81b0b.jpg) Vilken är din favoritprodukt från Verso? 😍 👇
#### Happy friday! 💕 Tänkte kika in här och dela en lansering som jag fastnat lite extra för - Peptide duon från Paula's Choice! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/cf9d0537-3e6e-4b0b-b722-9587387203c0.jpg) Peptider är verkligen en otrolig ingrediens som lätt kommer i skymundan men icke ska de underskattas. För oss som har en känsligare hud så är det den perfekta ingrediensen för en effektiv men skonsam hudvård. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/6661856b-ad0f-47c5-a5de-0b8f59d1077e.jpg) **Peptide Gloss Balm** Balmet ger en långvarig återfuktning och volym. 💋 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/7cc82895-68d7-4370-9993-e85f2edd0c0a.jpg) **Peptide Plumping Moisturizer** Fukten och plumpet som denna creme ger alltså, wow! Jättefin makeupbas också. Har ni sett Lenas fina inlägg under "Hudvårdsinlägg"? - där ni kan djupdyka i dessa nyheter! Hur peppad på peptider blir man inte! 🩷
# Nyårspreppa huden med mig och DR BABOR! 🌟 Inled eller avsluta året med denna trio, en dubbel cleanse och peel pads från DR BABOR som blivit uppdaterad med nytt utseende och namn. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/564fb52b-4c5b-494f-af80-3dc742cc81df.jpg) # 🪩 Steg 1: DOCTOR BABOR Refining Cleansing Oil Balm Denna underbara balm smälter in i huden och blir sedan till en mer mjölkaktig formula. Hjälper till att ge en rengörande känsla på huden då den löser upp olja och vattenlösliga orenheter. Denna hette tidigare: Detox Lipo Cleanser # 🪩🪩Steg 2: DOCTOR BABOR Barrier Balance Lotion Cleanser Jag tycker att denna barriärstärkande rengörings lotion är härligt att ha nu till vintern då luften ofast är torrare vilket gör att huden läöttare blir känsligt och yttorr. Applicera denna som steg 2 på torr hud och löddra sedan upp med ett par fuktade fingertoppar, härlig att göra en lättare ansiktsmassage med. Denna hette tidigare: Ultimate Repair Cleanser # 🪩🪩🪩Steg 3: DOCTOR BABOR Exfoliating Peel Pads Jag avslutar med dessa peel pads som innehåller AHA syra som hjälper till att förbättra hudens struktur samtifigt som du får en peelande effekt. Dessa hette tidigare AHA peel pads. Preppar du huden inflr nyår rekommenderar jag att avsluta med en mask, jag hade Eneomey - Hyaluronic Masque hemma! Det har varit otroligt roligt att hänga här med er på KICKS community, tack för detta år! ###### Jag önskar er alla ett GOTT NYTT ÅR! ✨💫🎉❤️
#### 📣 Nyhet: Renewing Serum från Skincity Skincare Jag är så himla glad att kunna dela med mig av ett fantastiskt serum som jag har använt under några månader - Renewing Serum. Äntligen är det här, låt oss kika närmare! 👩‍🔬 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/a28dd9c7-fd5b-4cdb-860d-11f34a90f54f.jpg) Detta är ett effektivt serum för mogen, pigmenterad eller ojämn hud som gör din hud slätare, jämnare och mjukare. En kombination av ingredienser som inkapslad retinol, bakuchiol och cica reparerar, förnyar och stärker din hud både på ytan och på djupet. Well-aging helt enkelt! ##### Stjärningredienserna **Inkapslad retinol:** Att den är inkapslad gör att huden stegvis och kontrollerat matas med retinol, vilket ger en mer skonsam aktivering samtidigt som resultatet blir detsamma. **Bakuchiol:** Kallas ofta naturens svar på retinol och är effektiv men samtidigt mycket snällare mot huden än klassisk retinol. Att kombinera retinol och bakuchiol är en fin kombination för huden, i studier har det visat på ökat resultat. **Cica:** En sann hjälte när det kommer till att vara lugnande och vårdande. Förutom detta ger cica även en utjämnande effekt. I Renewing Serum hittar vi även avokadoolja och havtornsolja, ingredienser som ger en vårdande effekt. Allt för en väl sammansatt produkt som verkar aktivt utan att lämna huden irriterad eller torr. ##### Så använder du Renewing Serum Applicera ett tunt lager på kvällen efter rengöring och eventuell toner. Följ upp med en fuktgivande creme. Börja med användning två gånger i veckan och öka om så önskas, men det är inget måste för att uppnå resultat! Min kvällsrutin ![](https://img.tokywoky.com/message-images/f7a3e005-936f-48dc-b41b-31e28c4ae606.jpg) Jag har som sagt använt serumet under en tid nu och måste säga wow så utjämnande effekt jag sett ojämnheter och minskade fina linjer. ##### Hudterapeutens råd Jag rekommenderar alltid att använda ett UV-skydd som ditt sista steg i din hudvårdsrutin på dagen, men det är extra viktigt när du använder produkter med retinol. Ingrediensen är cellförnyande och gör din hud känsligare för solen. Taggat är ett underbart solskydd som jag varmt kan tipsa om! Väldigt lätt, täpper inte till porer och går utmärkt att applicera makeup över. Hoppas ni är lika peppade på Renewing Serum som jag är! Vill mer än gärna höra era tankar om produkten 💭🧖‍♀️
#### Hudvårdsnyheterna fortsätter att trilla in, så spännande! Denna gång har vi en ny ögonprodukt som har landat. Det är så viktigt att ge detta område den kärlek det förtjänar, och det gör du på ett utmärkt sätt med nya Correcting Eye Serum från Skincity Skincare. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/e09be459-b1d3-44d4-a0dc-0b11454c9ccd.jpg) Detta uppiggande ögonserum gör den känsliga huden kring ögonen jämnare, mer återfuktad och starkare, samtidigt som produkten minskar svullnad. **Nya "it"-ingrediensen Ectoin** Ectoin är en ingrediens som vi kommer att se mycket mer av framöver. Den erbjuder cellreparation på en ny nivå, har en otroligt lugnande effekt och ger huden en fuktboost som få andra ingredienser kan matcha. **Effektiva ingredienser** Ögonserumet är även laddat med C-vitamin och peptider. Dessa ingredienser bidrar till en jämnare hudton, fastare hud och ger fukt både på ytan och på djupet. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/f3d1f5b3-8dd4-4f5b-9fe8-92b37b6b4626.png) **Så använder du produkten** Använd en liten mängd på rengjord hud både morgon och kväll. Dutta ögonserumet med ringfingrarna runt ögonområdet för en mjuk och skonsam applicering. Följ upp med ögonkräm. Förvara serumet i kylskåpet för en extra kylande effekt. #### TÄVLNINGEN ÄR AVSLUTAD **Nu har 2 av er har vi chansen att vinna Correcting Eye Serum!** Så här gör du för att delta: * Kommentera vilken produkt som är din absoluta favorit till ögonområdet? *Kanske har du en separat ögoncreme eller så använder du samma som till övriga ansikte - vi vill veta!* 🤍 För att delta i tävlingen måste du ha fyllt 18 år. Anställda på KICKS får ej delta i tävlingen. Fullständiga tävlingsregler kan du läsa på kicks.se. Tävlingen pågår till och med 23/2. Vi kontaktar vinnarna här på DM efter att tävlingen är avslutad. Lycka till ⭐️
# **Mina fyra bästa hudvårdsnyheter från 2024 ✨** Det här året har verkligen bjudit på många spännande hudvårdsnyheter! Flera nya produkter har gjort entré och några har verkligen fångat mitt intresse lite extra. Av allt som släppts under 2024 som jag testat finns det fyra som verkligen sticker ut och har blivit mina favoriter – här är dem! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/4ee50d3a-f257-4d9e-994e-92468885a781.jpg) ✨**Paula's Choice Pro Retinaldehyde Dual-Retinoid Treatment** Denna kraftfulla nykomling med retinal har snabbt blivit en viktig del av min kvällsrutin, ger huden en jämnare textur och hudton! ✨**Clinisoothe Skin Purifier** En räddare i nöden när huden är i obalans. Denna toner är baserad på hypoklorsyra som hjälper till att hålla huden lugn och balanserad. ✨**Skincity Skincare Algae Therapy Oil** En vårdande olja med både mikro- och makroalger som gör underverk för min hud. Jag älskar den för dess förmåga att ge en naturlig, hälsosam lyster samtidigt som den stärker huden. ✨**Heliocare Body Glow SPF50+** Den perfekta kombinationen av skydd och glow! Detta solskydd ger inte bara en hög SPF utan även en solkysst ton med skimmer. ✨ *Vilken är din favorit som släppts under året? 🥳*
# Hudvårdande klappar från Paulas Choice!🧴❤️🎁 # ![](https://img.tokywoky.com/message-images/dc5eabfd-ab18-45d5-ba7d-143ddc8f3455.jpg) Let´s wrap it in med Paulas Choice för hela slanten! Häng med mig när jag slår in noga utvalda julklappar till vänner och familj. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/7a783930-3bd9-4b27-b56f-76ee0c81a4b6.jpg) Till mamma: Denna näringsfulla trio, kommer att få din hud att kännas som 10 av 10! Let it snow, Omega kommer att ge dig glow! (Omega+ Complex Moisturizer, Omega+ Complex Serum och Omega+ Complex Eye Cream) Till kusinen: Nu när du ska till Barcelona, slipper du nu min låna. Huden får Defence mot både sol och stad vilket gör mig extra glad! (Defense Essential Glow Moisturizer SPF30) Till bästisen: En superduo du nu kommer att få, för är man snäll får man två! Du älskar hudvård precis som ja(g)..niacinamide och aha är allt man vill ha! (25% AHA + 2% BHA Exfoliant Peel och Clinical Niacinamide 20% Treatment) Till moster: Jag har nu hört ett gnäll om ojämnhudton och pigmenteringar på kroppen, då kommer detta kroppsserum med niacinamide vara toppen! (5% Niacinamide Body Serum) Till brorsan: Jag vet att du din rengöring gillar att slösa, men det kan hudterapeutsyrran lösa! (Clear Pore Normalizing Cleanser Jumbo Refill Pouch) Till farmor: För en hud som strålar, mjuk och klar är denna återfuktande mask verkligen underbar. (Skin Recovery Hydrating Treatment Mask) Kommer du att ge bort några hudvårdande klappar i jul? Dela gärna ditt bästa julrim i kommentarerna.
### Hej Beauty Talks! Mitt namn är Rita och jag har jobbat på KICKS som hudterapeut i flera år – tiden flyger förbi när man har roligt! Jag kommer att börja posta här lite då och då vilket känns fantastiskt kul! Tänk att få hänga med er på communityt och djupdyka i allt som har med hud att göra. 😍 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/9273998f-7aa0-4106-889c-994ae713a7dc.jpg) #### Min hudvårande önskelista Snart är julen här och högst upp på min önskelista står hudvård, har vi samma favoriter?✨ **Oxygen-Glow Mask - Filorga** Detta är verkligen en ansiktsbehandling på tub! Den verkar renande, utjämnande, plumpande och ger massor av lyster. Och allt detta på bara 10 minuter – älskart! **Radiance Serum – Exuviance** En klassiker som aldrig går ur tiden. Kombinationen av både AHA och PHA stimulerar hudens cellförnyelse och återfuktar intensivt, samtidigt som hudens skyddsbarriär stärks. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/4aa8fadc-90a2-47f5-8f19-56cb7a935409.jpg) **Skin Recovery Replenishing Moisturizer - Paula's Choice** Precis som för många andra är min hud så torr nu på vintern, så en rikare kräm är ett måste! En effektiv blandning av mjukgörare, lugnande ingredienser och flera antioxidanter gör huden mjuk och balanserad. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/1b8fc3ca-df23-4df1-ad0c-24b48450d08c.jpg) Vi hörs!👋🏽
# IS CLINICAL RUTIN och FAVORITER! # ![](https://img.tokywoky.com/message-images/4ca4f048-4849-46af-95f7-298350602f1e.jpg) # Avsluta din kväll med en längre och mer avancerad hudvårdsrutin från Is Clinical: 1. Rengöringsbalm - Löser upp orenheter på djupet, kan användas ensam eller som steg ett. 2. Rengöring - Anpassa steg två med den rengöring som passar din hud. Denna har exfolierande egenskaper. 3. Serum - Ett multiserum anpassat för din hud. Active serum passar om du har tendens till acne, pigmenteringar eller ålderstecken. 4. Läppskrubb – för torra och fnasiga läppar. Har med mig denna i väskan! 5. C vitamin serum till ögonen - applicera denna först närmast huden ensamt eller under din ögoncreme, ett ögonserum kompletterar din ögoncreme mycket bra vid t.ex mörka ringar. 6. Ögoncreme - återfukta och stärk den tunna huden runt ögonen med en ögoncreme morgon och kväll. 7. Hals och dekolltagecreme – Glöm inte att använda en creme som är anpassad för hals och dekolltage i din rutin. 8. Mask – En återfuktande och svalkande mask som är fin att lägga efter att du tvättat av steg 1 i denna rutin (Honey Warming Cleanser) då får du en hot and cold effekt på huden. Tvätta sedan av masken och följ upp med övriga produkter. Psst! Scrolla ner i mina tidigare inlägg för mer information om denna mask. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/ecd80597-d299-4121-a225-d3c1f54a0bfa.jpg) # 3 favoriter just nu: ✨WARMING HONEY CLEANSER - Huden blir så glowig efter denna, en balm som smälter in i huden och löser upp allt du kan tänka dig. Dessutom blir den varm när du masserar in den, en riktig mysig produkt ni till höst och vinter! 🦒NECK PERFECT COMPLEX - Huden på halsen är oftast mycket tunnare och känsligare därför är det viktigt att vi anpassar hudvården därefter. På halsen finns det inte lika mycket talgkörtlar som ”naturligt” återfuktar huden. Vilket gör att man snabbare tappar spänst och elastisteten i detta området, vilket också är naturligt så vi ständigt rör på halsen. 👄 LIP POLISH – En exfoliering för läpparna, denna innehåller lyxiga ingredienser som kakaosmör och antioxidanter vilket gör läpparna supermjuka och samtidigt återfuktade. Är du intresserad av Is Clinical, skriv vad du har för hudtyp så hjälper jag dig!👇
# VÅRDA KROPPEN MED SKINCITY SKINCARE #### Är du duktig på att ta hand om ansiktet men inte kroppen? Låt mig ändra på det! Med hjälp av dessa två supersteg: ![](https://img.tokywoky.com/message-images/e3dfbff3-4048-464e-9be2-492fc972c5d9.jpg) ## 1. LEAVE ON LOTION💫 ## Vad gör den? - Med hjälp av 10% AHA och 10% PHA syra förnyar och binder fukt till hudytan. Exfoliera bort gamla och torra hudceller för att göra huden mer mottaglig för kommande produkter. Denna är optimal för en hud med akne, keratosis pilaris eller pigmenteringar på kroppen. Denna har en doftfri gelformula som sjunker in lätt i huden. Hur gör jag? – Applicera ett tunt lager av denna, låt sjunka in och applicera sedan valfri passande produkt efter behov efter. Då denna innehåller syror kan den pirra lite vid applicering, detta är normalt och går över efter en stund. #### #### 2. RETINOATE LOTION 💫 Vad gör den? – En bodylotion med allt! Den ger fukt, reparerar, verkar utjämnande och förnyar hudyta och hudton. Tack vare resultatinriktade ingredienser som niacinamid, A – vitamin (retinoate) och naturligt återfuktande ämnen som glycerin och vitamin B5, får du en babylen hud. Jag lovar denna är svårt att sluta med om du använder den regelbundet. Hur gör jag? - Applicera på rengjord hud varje dag eller vid behov. Kombinera gärna med Leave on Lotion några gånger i veckan, men tänk på att vänja in produkterna succesivt i huden först. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/87dd6f28-5f8b-4cc7-af56-89d1a5d6cdc8.jpg) Kommer du prova denna kombo? Då kan du tacka mig senare 🥰
# BIOLINE har något för alla 🥰 Efter ett besök och en behandling hos duktiga Felicia på Bioline kunde jag verkligen känna in kärleken, känslan och kunskapen som ligger bakom det familjeägda företaget Bioline Jató. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/efde260c-85e9-487c-96a0-ed0cde4d9525.jpg) ### 🤗Här finns det produkter för precis alla hudtyper och tillstånd, låt mig kort guida dig inom några av de olika serierna: 💧AQUA - till en fuktfattig hud, återställer fukten i huden och ger en mer långvarig fukt. 🫧 PURA+ - Motverkar och balanserar en fet, oren och aknebenägen hud. Passar även en blandad hudtyp som är lite yngre. ❤️‍🩹DOLCE + - Känslig, reaktiv och "skandinaviskhud" som lugnar och vårdar huden. Har du en väldigt torr hud börja med aquaserien och sen dolce. Passar även perfekt om du är lite fetare i huden men behöver lugna. 🆘 DE SENSE INSTANT RELIF - . Har du rosacea och perioral dermatit, eller en riktigt känslig, blossande och reaktiv hud? Kika på denna serie som är bra till en hud som kliar, sticker eller har en brännande känsla, reducerar rodnad inom 4 veckor. ✨ VITA+ - Trött och glåmig hud, barriärstärkande en hud som vill ha mer energi, bra att börja med Vita+ seien om du vill förebygga ålderstecken. 🥭DE-OX - Vitamin C serie, som jobbar aktivt på oxidering och glykation i huden. Bra om du är känslig i huden oc inte vill använda syror men vill jobba aktivt åt samma håll. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/05e1d47a-e5d1-4a38-b465-a4947fe82d9c.jpg) 🧹PRIMALUCE EXO & WHITE - En serie med en mix av AHA och PHA syror som är milda men effektiva. Passar till dig med rynkor, pigmenteringar och orenheter. ### Min favorit i denna serie: Primaluce Mask Brightening Illuminating Denna mask är en bästsäljare hos Bioline och det förstår jag då namnet tyder på resultatet du får. Likt ett filter känns huden ”blurrad” och fräsch efter. AHA-syra i masken hjälper till att skapa en illusion av lyster med mindre synliga porer. En stjärningrediens jag vill lyfta: Japansk Ceder – Reparerar hudbarriären och hjälper till att boosta AHA syrornas effekt på huden. 🪄LIFTING CODE DIFFUSON FILLER - Ger lyft och wow effekt, känslan av att det stramar Börja vid 30+ eller om huden förlorat spänst. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/e87ffd1f-4106-42a6-9aa1-b37b2f6b9030.jpg) ### En annan favorit: Lifting Code Sublime Lift Oil Serum Ett oljeserum som känns lyxigt då det lämnar en silkeslen känsla med en underbar doft efter sig på huden. Ett oljeserum med blandannat hibiskusolja som har god effekt på ålderstecken. Oljan är berikat med silverpigment vilket ger en otrolig lyster. En annan rolig ingrediens i denna är Shiuan Peppar (bara jag som tänker på kocken Erik Videgård?) Denna ingrediens har en******* muskelavslappnande effekt på de mimiska musklerna i ansiktet vilket ger en micro ”botox effekt” i huden redan efter 30 minuter.******* Applicera i hela ansiktet, hals och dekolltage. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/e617d177-afc7-491d-bf50-579c3567e6b1.jpg) Har du hunnit prova något från Biolines sortiment?
### Tips på en ljuvlig present att ge bort! # Pro- Collagen Green Fig Cleansing Balm. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/bd154304-8267-4927-877e-ecdbf95a8a3d.jpg) ### Ingen har väl missat Pro-Collagen Cleansing Balm från ELEMIS? En prisbelönt ikonprodukt som har blivit en favorit i mångas badrumskåp. Den finns nu i en berondeframkallande doft (enligt mig) FIKON, hallon och Bergamott. Dessa doftkompenenter tillsammans ger en direkt känsla av SPA bara genom att öppna locket. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/029bdb23-4ebf-4963-80bc-e83421bbbad4.jpg) 🌰 Med en 3 i 1 formula som omvandlas från ett närande balm, till en rengörande olja och med vatten blir den en återfuktand rengöringsmjölk. Denna balm smälter in i huden vid applicering vilket gör att den skonsamt och smidigt löser upp orenheter och make up samtidigt som huden blir mjuk, len och återfuktad. 👳‍♀️ Det är en sann fröjd att ha denna som steg ett i sin kvällsrutin eller som det enda steg om du har en torr hudtyp. Jag har jobbat länge med Elemis och haft andra produkter i min ELEMIS topp, men denna slår allt! Ni kommer inte bli besvikna 🙌✨ Psst! Den går också att ha som en näringsrik och lystergivande mask en stund innan du tvättar av. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/6f4f40f9-8405-4bdc-9da1-48abb62e130e.jpg) Har nu hunnit testa, Elemis Pro Collagen Cleansing Balm? Isåfall vilken är din favorit?
# ✨⭐Twinkle Twinkle Little GLOW! ⭐✨ #### Drömmer du om att vakna upp med en strålande hud? #### Efter en natt med dessa två nyheter från Dermalogica kommer du inte behöva drömma om det längre! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/7a5cdb51-df20-4f96-9e08-b2bab67e80ca.jpg) ### ### ⭐ PowerBright Dark Spot Peel Face Peeling Har du envisa hyperpigmenteringar så hjälper denna peelingmask till att jämna ut hudtonen, spana in dessa stjärningredienser: ⭐ 12% AHA/PHA komplex – exfolierar hud ytan och binder fukt till huden. ⭐ Tranexamsyra+ Niacinamide – jämnar ut hudton och verkar strukturförbättrande. ⭐ Algextrakt med omega 3 – motverkar uppkomsten av postinlammatoriska pigmenteringar. ⭐Jojobaolja, gurkmeja,kokosolja, bisabolol – stärker och återfuktar huden medans du sover. Tvätta ansiktet och applicera ett tunt lager på torr hud i hela ansiktet. Låt verka i ca 15- 20 min (30 min tålig hud) skölj sedan av masken med ljummet vatten. Använd denna som en kur 1 gång/ per dag i 4-5 dagar, sedan 2-3 gånger i veckan totalt 8 till 10 veckor. Undvik denna i ögonområdet! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/48b79f39-f183-46fe-bc8d-e8dfbd03d53d.jpg) ### ### BioLumin-C Night Restore .✨ Applicera sedan detta nattserum som återställer huden och gör huden allmänt flawless under natten, med hjälp av dessa nyckelingredienser: ✨ Ultra stabilt C vitamin komplex – motverkar oxidativ stress i huden. ✨ Pro Vitamin D komplex – förbättrar och stärker hudens återhämtningsprocess. ✨Papayaenzym + Tranexamsyra - ger lyster och en bättre struktur till huden. ✨ Fikonkaktus + gröna microalger - lugnar och återfuktar huden under natten. ✨10% glycerin + jojobaestrar – motverkar uttorkning och bidrar till en god återhämtning till hudbarriären under natten. Avsluta med en återfuktande creme efter ditt serum, jag rekommenderar en creme som fortsätter att stärka hudbarriären och som gärna få innehålla mycket fukt. Sen är det dags att ZZZzzzzova! 🌛😴✨ ![](https://img.tokywoky.com/message-images/856a7bff-dea0-4b91-b79a-4c00823f1619.png) *Resultatet blir en återfuktad hud med lyster morgonen därpå! Nu vill jag veta vilken din bästa nattkombo är?*
# Eneomey ![](https://img.tokywoky.com/message-images/9f51431f-21ba-4d65-b545-6bb20e6d90b7.jpg) Eneomey är ett av mina absoluta favoritmärken och just nu pågår det en tävling under fliken Competition Time där du kan vinna tre av deras storsäljare👀 Detta är produkter som verkligen står ut från mängden och ger fantastiska resultat, så in och tävla bums! 😍 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/ef6e72cd-6957-4596-955b-17b68d240d24.jpg) 🌟 **Soft Cleanser** är en härligt löddrande rengöring med 4 % glykolsyra (aha syra) som passar alla hudtyper och ger huden en sån fin lyster. 🌟 **Repair Cream** älskar jag för dess stärkande, lugnande och reparerande egenskaper. Ett måste i allas badrumsskåp! 🌟 **Masque Peel Off C10** är 6 stycken ansiktsmasker med 10 % C-vitamin som ljusar upp huden, jämnar ut hudtonen och ger mer lyster. Den exfolierar och dras av som en peel-off-mask för att ta bort döda hudceller och orenheter. Tävlingen hittar du här: https://community.kicks.se/app/613/channel/competition-time-1790 *Hoppas du blir en av vinnarna🍀*
# Multimasking med C vitamin och Retinol från MURAD 😍 ## Brukar du använda olika masker samtidigt? Vill du multimaska men inte riktigt vet vad du ska använda är det alltid ett trick att lägga till ett par eye -patches. Vips så har du två olika masker! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/c7f9fef9-a70b-449c-a356-48939cea7a29.png) # Murad Tripple Exfoliating Facial 🍊 En peelingmask med trippeleffekt på huden: 1. Micromineral peeling – tar bort de övre lagret av gamla hudceller och förbättrar strukturen. 2. Aktiva enzymer - löser upp gamla hudceller på djupet och ger känslan av en föryngrande effekt på huden. 3. Glykol, mjölksyra och salicylsyra – bidrar tillsammans till en hälsosam lyster, renare och mjukare hudyta. #### Tripple exfoliatig facial ingår i Murads, Anancerade Enviormenalt Shield serie som är framtagen för att skydda och reparera en hud som utsätts för miljöskador. #### Den innehåller ett premium komplex C – VITA COMPLEX vilket fungerar som ett kraftfullt antioxidant-försvar för huden. Likt en hudvårdande soldat som säkerställer stabilitetet och styrkan av C vitaminet när den appliceras på huden. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/8f804014-73d1-46c2-8d07-0cf3a4db565b.png) # ✨Retinol Youth Renewal Eye Mask Dessa eyepatches är formulerade med Murads kända Retinol Tri-Active Teknologi vilket motsvarar 3 olika former av retinol som fungerar i synergi tillsammans för att leverera resultat utan irritatorn. Dessa eye patches är gjorda av, bio-cellulost material som sitter på plats och maximerar upptagningen av ingredienserna. Denna ögonmask ingår i Resurgence serien som behandlar åldertecken baserat på kollagenförlust. #### Vad brukar du multimaska med för masker? Dela gärna med dig.
# Augustinus Bader Hej allihopa! Jag vill ta en stund och berätta om ett fantastiskt hudvårdsmärke som alla borde kika in. Grundat av den tyske professorn och forskaren Augustinus Bader. 😍 Detta märke är verkligen något utöver det vanliga! 🌟 Här hittar vi med hjälp av 30 års forskning och kliniska studier den banbrytande stamcellsteknologin **TFC8** (Trigger Factor Complex 8) som är en patenterad sammansättning av 40 ingredienser som aktiverar hudens egen reparations- och förnyelseprocess. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/bb67713d-984e-477f-9a8e-22c8a536e679.jpg) # Trigger Factor Complex 8 **TFC8** förser huden med viktiga näringsämnen som skapar en optimal miljö för cellulär förnyelse. Det som gör denna teknologi så unik är att den hjälper produkternas basformuleringar att bli smartare och mer adaptiva. Det innebär att produkterna kan anpassa sig till olika hudtillstånd, som fina linjer och rynkor, rodnad, hyperpigmentering, celluliter, hudbristningar och skador orsakade av yttre stressfaktorer. För att hjälpa huden att förnya sig själv på ett naturligt sätt. # Favoriter inom sortimentet En av deras mest hyllade produkter som jag älskar är **The Cream**. Den är känd för sina otroliga föryngrande och återfuktande egenskaper, och jag kan verkligen förstå varför den har fått så mycket uppmärksamhet. Jag vill även dela med mig av mina andra två favoritprodukter från Augustinus Bader – **The Ultimate Soothing Cream** och **The Eye Cream**. **The Ultimate Soothing Cream** är min go-to för intensiv återfuktning och lugnande vård. Den hjälper till att stärka och återställa min hud, vilket gör den perfekt för dagar när min hud känns extra känslig eller irriterad. **The Eye Cream** är också en riktig pärla. Den minskar mörka ringar och svullnad, samtidigt som den ger återfuktning. Jag älskar hur den får min ögonkontur att se piggare ut. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/a26749a9-5415-4180-b488-3cff6dcb0623.jpg) *Om du letar efter hudvårdsprodukter som verkligen gör skillnad, är Augustinus Bader definitivt värt att kolla in!* Kram / Maria ❤️
# **En fuktboost utöver det vanliga! 💦✨** Jag hade nyligen nöjet att få testa en av Comfort Zones behandlingar, och wow – vilken upplevelse! Det var en otroligt lugnande och svalkande behandling som verkligen gav min hud en rejäl fuktboost. Felicia som gjorde behandlingen använde produkter från serien **Hydramemory**, som är kända för sina fuktgivande egenskaper och är perfekta för dig med fuktfattig hud. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/b395ebd0-2f03-490f-9e34-a065b3ed5dc8.jpg) Under behandlingen använde hon även tillbehör som legat i isvatten - de var härligt kalla och svalkande, vilket minskade svullnad både under ögonen och i ansiktet. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/5691963d-cde8-4db3-97a2-326502285414.jpg) Gissa om min hy kändes fräsch och uppstramad när behandlingen var klar! 💧✨
# Vad är KERATOSIS PILARIS?🕵️‍♀️ ![](https://img.tokywoky.com/message-images/be71dca6-1cb2-46e2-ad96-9e6b947158d1.png) 🔎Vid Keratosis Pilaris sker en överproduktion av keratin som redan finns i kroppen. Det är en rubbning i översta hudlagret där gamla hudceller täpper och fastnar i hårsäckar och porer, vilket skapar en såkallad hornplugg. De kan uppstå som jämna röda knottror eller lite mer som torr och fjällig plugg. 🧬Det är helt ofarligt och är mycket vanlig i alla åldrar ung som gammal. Anledningen till att man får Keratosis Pilaris är oftast genetisk. Det uppkommer oftast på kroppens armar, ben, säte men även i ansiktet på kinderna. 💗Med rätt produkter och tålamod kan hudknottrorna vid Keratosis Pilaris bli mindre markanta. Kombinationen av produkter som exfolierar och ger fukt till huden både på ytan och djupet är ett enkelt sätt att behandla Keratosis Pilaris. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/0c4ed077-f34f-4570-b1f7-01cb4a43adec.png) # 🪄Smooth Body Exfoliating Kit från Medik8 – En 3-stegs rutin för att behandla Keratosis Pilaris eller en ojämn hud. Steg 1: Exfoliera först huden med Smooth Body Scrub som är en kombinerad kemisk och mekanisk exfoliering med en konsistens som känns cremig och rik. Steg 2: Smooth Body Mitt: Kan användas på två sätt, antingen så torrborstar du huden först eller så masserar du in din Smooth Body Scrub med din Smooth Body Mitt i cirkulerande rörelser. Tillsätt lite vatten så blir den mer skonsam på huden. Steg 3: Smooth Body Lotion är en combination av fukt, exfoliering och närande oljor. Avsluta din 3 stegsrutin med denna och du kommer på sikt att se en märkbar skillnad på din Keratosis Pilaris. (Se nedan efter en applicering.) ![](https://img.tokywoky.com/message-images/45933071-1f61-44bf-af89-004fee11bdc8.png) Detta kit är så bra att använd vid inåtväxande hårstrån samt att preppa huden med innan en brun-utan-sol applicering. Vill du veta mer, kommentera!
# Höst + selfcare = sant! Hösten är här och med den kommer den perfekta tiden för avkoppling och att ge din hud lite extra kärlek 🍂 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/b3bedf53-3219-4b9f-8408-8dc40146bb12.jpg) Jag älskar att tappa upp ett varmt bad med lite väldoftande olja, tända ljus och använda en härlig kroppspeeling. **Body Concept Ritual Thalasso Force Body Scrub ifrån Bioline** är en lyxig och otroligt härlig kroppsscrubb som ger en mild men intensiv exfoliering samtidigt som den ger huden näring – lämnar huden härligt mjuk och återfuktad. Sedan är huden redo att suga åt sig all näring från din bodylotion. Jag väljer en lotion som ger mycket fukt och innehåller närande ingredienser som hjälper till att hålla huden återfuktad hela dagen. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/d1e0e5a7-e177-49bd-b966-59ac2ad200ab.jpg) Nedan har jag taggat några av mina spafavoriter! *Vilket är ditt bästa tips för selfcare under hösten? Dela gärna med dig! 🍁*
# Triss i nyheter från EXUVIANCE! ⭐⭐⭐ #### Age Reverse är serien som passar alla, produkter som är perfekta att börja med innan du börjat åldras för att jobba förebyggande på ålderstecken. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/2a4da2e5-6846-4eb6-b940-4cc01145bd7d.jpg) 👩‍🔬 Efter 8 års forskning finns nu Exuviance senaste innovation, superpeptiden: # MicroDiPeptide229 # En micropeptide som är optimal för hudens upptagning då den har en storlek som är 2,5 gånger mindre än förekommande peptider i Exuviance. • Stimulerar 5 beståndsdelar i huden (Pro kollagen, Hyaluronsyra, Elastin, Fibronectin & decorin) vilket ökar spänst, volym, fasthet och förbättrar hudens naturliga matrix Den tidigare Total Correct serien har uppdaterats till Age Reverse, där alla fått ett ljuvlig rosa utseende med spännande innehåll, jag har tänkt lyfta 3 nya favoriter: ![](https://img.tokywoky.com/message-images/6421e0f9-d8ea-45d6-a0cf-a2e4b480061b.jpg) # ⭐ Age Reverse Total Correct + Sculpt Serum Ett multiverkande serum som jobbar på allt! Du kommer att märka en förnyad utstrålning i huden efter användning av denna får du fördelar som: • Återfuktar • Minimerar fina linjer och rynkor • Verkar barriärstärkande • Bidrar till ökad spänst och volym • Jämnar ut hudton • Parfymfri. # ⭐ Age Reverse Eye Contour Upplever du fina linjer runt ögonen? Då ger denna både spänst och volym! Den ljusar även upp ojämn pigmenteringen efter långvarig användning. Med en ingredienser som hjälper till att stimulera cirkulation och dränage vilket minimerar svullnad som påsar under ögonen. # ⭐ Age Reverse Hydrafirm Denna underbara nattcreme motverkar ålderstecken och passar en torr och känslig hud som behöver dränkas i fukt. Alla Exuviance älskare vet vilken produkt Overnight Transformation Complex är, se denna som 2.0 lite mer antiaging och ännu mer fukt. Denna är den enda som ej innehåller den Micro Di Peptide. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/6771d80d-0bcd-4e15-aa99-243f5cad8832.jpg) *Skriv i kommentarerna om du vill att jag sätter ihop en rutin till dig från denna serie*.😉
# **Så kombinerar du syror i din hudvårdsrutin** Att kombinera olika syror i din hudvård kan ge fantastiska resultat men det kan vara lite klurigt att veta hur man gör det på bästa sätt. Här är några riktlinjer som kan hjälpa dig: **✨AHA + BHA** AHA-syror (t.ex. glykolsyra och mjölksyra) är vattenlösliga och har en mindre molekylstorlek, vilket gör att de kan penetrera hudytan djupare och stimulera hudens cellförnyelse. Medan BHA (salicylsyra) har förmågan att lösa upp överflödig talg och tilltäppta porer effektivt, vilket hjälper till att "städa" huden. Vill du använda båda kan du använda AHA på kvällen och BHA på morgonen, alternativt olika kvällar. Det finns även produkter som kombinerar båda syrorna och är specifikt formulerade för att fungera bra tillsammans. **✨PHA + AHA/BHA** PHA (polyhydroxisyror) är en mildare syra som passar perfekt för dig med känslig hud. Du kan kombinera PHA med både AHA och BHA genom att använda PHA på morgonen och de andra syrorna på kvällen, eller alternera dem olika dagar för att undvika överexfoliering. **✨Anpassa efter din hudtyp** Börja med att använda syror en eller två gånger i veckan, och öka gradvis om huden tolererar det. Om du märker tecken på överexfoliering som rodnad eller flagning, ta en paus och minska användningen. **✨Använd samma märke/serie** Om du använder produkter från samma märke eller serie är de ofta formulerade för att funka ihop, vilket gör kombinationen tryggare. **✨Alltid SPF på dagen** Syror gör huden mer känslig för solen, så använd alltid en SPF under dagen. *Har du några produkter du funderar på att kombinera, men är osäker på hur? Hojta till så hjälper jag dig! 😊✨*
# Fira fars dag! Nu har vi möjlighet att visa uppskattning för våra fantastiska pappor, en bonusförälder eller valfri fadersgestalt. Det finns massor av fina produkter att överraska med. En bra start för en välmående hud är att investera i en ansiktsrengöring, fuktighetskräm och solskydd. Många uppskattar även skägg- och rakprodukter. Oavsett om du har skägg eller föredrar en slätrakad look så har vi något för alla. Låt oss utforska några alternativ! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/d3a54331-a8ad-4512-8b51-359ea8310b1c.jpg) Produkter för blandad till fet hy: 🔸️ **Rengöring:** CLINICCARE - Concentrated Cleansing Foam är en av mina favorit rengöringar, den avlägsna orenheter från huden utan att skada hudens viktiga barriär. Kan även användas som mjukgörande raklödder! 🔸️ **24h-Creme:** CLINICCARE - X3M EGF PURE Serum är en lätt fuktcreme med niacinamid som hjälper till att minimera stora porer. EGF (sholigopeptide-1) aktiverar cellförnyelsen för förbättrad struktur, medan Squalen och fermenterade extrakt (goda bakterier) återfuktar ch stabiliserar en irriterad hud. Produkter för normal till torr hy: 🔸 **Rengöring:** SKINCITY SKINCARE - Milky lotion Cleanser är en mild rengöring i creme-gel textur som varsamt löser upp orenheter och lämnar huden mjuk och återfuktad. Passar utmärkt för en normal, torr men även blandad hud med yttorrhet. 🔸️**24h-Creme:** DERMALOGICA - Skin Smoothing Cream återfuktar och verkar mjukgörande. Active HydraMesh har även visat sig ha goda effekter på hudens naturliga mikroflora genom att skydda de "goda" bakterierna från att attackeras av partiklar från skadliga luftföroreningar. Produkter som passar alla: 🔸️**Solskydd:** HELIOCARE - 360° Mineral Tolerance Fluid SPF 50 är ett lätt solskydd som snabbt smälter in i huden och lämnar den mjuk och len. Den skyddar mot UVA/UVB, HEV-ljus och infraröd strålning. 🔸️ **Skäggvård:** L'OREAL PARIS - Men Expert Barber Club - Face & Beard Care Oil är speciellt framtagen för att vårda både skägg och hud. Den hjälper till att lugna klåda och vårda huden under skägget. Oljan gör även skägget mjukare och mer lätthanterlig. *Jag har taggat produkterna nedan så ni kan kika lite närmare på dem. 😍* Kram / Maria ❤️
# Hudtyp & hudtillstånd Genom att förstå din hud kan du välja rätt produkter anpassade efter hudens specifika behov för att hålla den frisk och strålande. Hudtyp och hudtillstånd är två olika begrep som ofta förväxlas, men de har distinkta skillnader. Hudtyp: Är genetiskt bestämd och relativt konstant över tid. Hudtillstånd: Är tillfälliga och kan förändras beroende på olika faktorer. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/168c27c0-debb-40d6-9f30-a48b1963b49d.jpg) **Hudtyp** Hudtypen är den grundläggande karaktären hos din hud och är oftast genetiskt bestämd. Den förändras inte mycket över tid, även om den kan påverkas av ålder och hormonella förändringar. Hudtyperna är: - Normal hud: Balanserad, mjuk och smidig, få hudproblem. - Torr hud: Låg talgproduktion, saknar fukt och fett, kan kännas stram och fjällig. - Fet hud: Hög talgproduktion, oljig och glansig, benägen för finnar och pormaskar. - Blandhy: Kombination av olika hudtyper i ansiktet, ofta fet i T-zonen och normal eller torr på kinderna. **Hudtillstånd** Hudtillstånd är däremot tillfälliga eller föränderliga faktorer som påverkar din hud och kan variera över tid beroende på inre samt yttre faktorer som miljö, livsstil, stress, kost, och din hudvårdsrutin. Några vanliga hudtillstånd inkluderar: - Yttorrhet: Brist på fukt, kan drabba alla hudtyper, känns stram och kan se glåmig ut. - Känslig hud: Reagerar lätt på produkter och miljöfaktorer, kan bli röd, irriterad och kliande. - Pigmentering: Ojämn hudton med mörka fläckar, kan orsakas av solskador, hormonella förändringar eller inflammation. - Fina linjer/rynkor: Förlorar elasticitet och fasthet, utvecklar rynkor och fina linjer, kan drabba alla hudtyper med åldern. **Anpassa din hudvårdsrutin efter dina specifika behov.** För att optimera din hudvårdsrutin är det viktigt att både förstå sin hudtyp och identifiera eventuella hudtillstånd. Detta gör det möjligt att välja rätt produkter och behandlingar som adresserar både de grundläggande behoven och de tillfälliga utmaningarna din hud kan ha. *Jag har en blandhy som lätt blir fuktfattig/yttorr och behöver produkter som både återfuktar och reglerar talgproduktionen. För att rengöra huden effektivt så använder jag idag en 2-i-1 produkt; rengöring och en peeling som både rengör och milt exfolierar huden. Utöver min befintliga rutin föredrar jag att använda en nattmask för att förbättra hudens fuktnivåer och framhäva den naturliga lystern.* ![](https://img.tokywoky.com/message-images/0d758b23-19eb-4105-bda4-ae0c926d18ca.jpg) *Jag taggar produkterna jag använder nedan!* Kram / Maria ❤️
# Jag testar hypen…….CLINISOOTHE+ Skin Purifier! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/2e8a6838-6dba-4e4d-b04b-4f777057cc04.jpg) Ingen har väl missat detta såkallat badhusvatten?! 👀 (Då den är baserad på hypoklorsyra doftar den precis vid applicering lite klor). # 🔎 Vad är Hypoklorsyra? Hypoklorous produceras naturligt av våra vita blodkroppar och är en viktig del av vårt immunsystem som hjälper till att bekämpa infektioner. Clinisoothe+ Skin Purifier har flera hudbalanserande egenskaper och en förmåga att förebygga utbrott och lugna och lindra hudinflammationer. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/dc346d44-360f-4e4a-99df-13f26d08b6f8.jpg) ⭐Jag har fått testa denna under en period och jag måste säga att själva produkten i sig är inte den mest glamourösa produkt jag testat. MEN resultatet! # På mig som lätt får en obalanserad hud med plitor, ökad talgproduktion och känslighet på samma gång, så har denna verkligen varit som en lugnande och balanserande kompis i badrumskåpet. ⭐Den passar alla hudtyper och är lätt att använda då den har ett hudneutralt pH, inga aktiva ingredienser som kan krocka med andra produker. Den finns i två utföranden, en flaska med skruvkork (likt BHA LIQUID från Paulas Choice) och en sprayflaska. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/5779b560-3167-4a2a-ab4f-1d001e25c051.jpg) ❕Och jag måste medge att den är så pass lätt att använda att man ibland misstar sig för att det är en ansiktsmist. Vi har märkt att den då lätt kan överanvändas då du vill ha snabbare resultat och tänker more is more. Men du uppnår inte bättre effekt genom överanvändning. ⭐Jag har även testat denna efter rakning och vaxning och tycker att den lugnar och motverkar röda prickar väldigt bra. Testade även under armarna, då jag hört att den ska minska doft, men nja fungerade inte på mig. ###### Kika gärna in på Marias inlägg: Clinisoothe Skin Purifier, där hon beskriver mer om produktens alla egenskaper 👌😍 Har ni hunnit testa denna hype?! Kommentera, vad tycker ni? 🙌
#### Nu när vi befinner oss i kallare tider är det dags att djupdyka ner i ingrediensen **ceramider** – en toppeningrediens för att skydda och stärka huden!🕵️‍♀️ **Vad är ceramider?** Ceramider är naturliga fetter, eller lipider, som finns i hudens översta lager. De fungerar som "murbruket" mellan hudcellerna och hjälper till att hålla fukten inne och skydda från yttre påfrestningar. När huden saknar ceramider kan den bli torr, flagnande och känslig. Med rätt produkter kan vi hjälpa huden att bygga upp sitt skydd igen och stärka denna skyddande mur. **Varför ceramider?** Ceramider återställer hudens naturliga barriär och håller den mjuk och återfuktad. Perfekt för oss med torr eller känslig hud! 🌬️ Två favoriter är Total Moisture Daily Facial Cream ifrån Medik8 och Barrier Restore Complex ifrån Priori. Vilken är din?😊
###### **Varför är SPF viktigt även på hösten när solen känns mindre stark? – Så här ligger det till** ☀️🍂 Även om solen inte känns lika stark som under sommaren är UV-strålarna fortfarande närvarande och kan skada din hud. UVA-strålarna (som står för Ageing) tränger igenom moln och fönster och är lika starka året om, vilket innebär att din hud fortfarande utsätts för dem både utomhus och inomhus. Dessa strålar bryter ner kollagen och elastinet i huden vilket leder till rynkor, fina linjer, och förlorad hudelasticitet. UVA-strålar kan också bidra till uppkomsten av pigmentfläckar och ojämn hudton. Även om de inte orsakar solbränna på samma sätt som UVB-strålar, är de mer subtila och skadliga på lång sikt. *Att fortsätta med SPF under hösten är därför ett viktigt steg för att bevara din huds hälsa.* En dagcreme med SPF, som Daily Defense SPF 50 ifrån Skincity Skincare, återfuktar och motverkar ålderstecken samtidigt som den skyddar huden mot UVA & UVB strålar. Hur ser din höstiga SPF-rutin ut? Dela gärna dina tips och favoriter med mig! 😊
Har du upptäckt **Syncroline** ännu? 🌿✨ Syncroline är ett dermatologiskt hudvårdsmärke som utvecklar produkter med fokus på specifika hudproblem, märket kombinerar vetenskap och naturliga ingredienser för att skapa skonsamma och effektiva produkter. Just nu har vi två spännande nyheter som precis har landat på hyllan – och det är efterlängtade masker! 💧 **Aknicare mask** är perfekt för en oren och fet hud. Den balanserar talgproduktionen, verkar antibakteriellt och kan användas som en kur för att behandla akne och akne-relaterade tillstånd. 🌸**Rosacure mask** är framtagen för en mycket känslig och irriterad hud. Den lugnar sveda och hyperreaktivitet och dess lätta gel-formula behövs inte tvättas av! Har du testat något från Syncroline än? Vad tycker du i så fall? 👇
# PRIORI LCA Hand And Body Replenisher Idag vill jag lyfta en fantastisk produkt som är toppen vid besvär av torrhet, knottror, ojämn hudstruktur och inåtväxta hårstrån. *PRIORI LCA Hand and Body* har ett innehåll med 16% LCA Complex, vilket inkluderar mjölksyra och viktiga antioxidanter som vitaminerna A, C, E och Pro-vitamin A. Den fina kombinationen hjälper till att minska allt från pigmenteringar, knottror, torr hud och förhindrar även inåtväxande hårstrån och follikulit. Trots sin lätta formula, mjukgör den huden lika bra, om inte bättre än många andra rikare cremer på grund av sitt innehåll. Den är även perfekt under kallare årstider när temperaturen sjunker. Applicera den med fördel på dina torra hälar, händer och armbågar! Inte nog med detta så hjälper den också till att jämna ut rynkor och tillför viktiga antioxidanter för en mjukare och slätare hud. Jag taggar produkten nedan! Kram / Maria ❤️
# Veckans ansiktscreme! Vill du hjälpa huden att lösa upp mikrospänningar, tillåta muskelkontraktioner i ansiktet att släppa en aning och på så sätt minska framträdandet av mimiska linjer? Låt mig då presentera **Mimical Control Cream** ifån Babor! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/295933fc-d7e3-4a34-8e4e-e8f33ea46731.png) Ni som följt oss från början kanske minns att det är en av mina favorit produkter. En underbar lättabsorberande creme som tillför fukt och suddar ut de första tecknen på hudåldrande. Dess unika innehåll med bland annat *Alpina stamceller* och *Peptider* hjälper mot för tidigt hudåldrande, medan *OsmoTec* förbättrar upptaget av aktiva ingredienser i huden. Den tillåter muskelkontraktioner i ansiktet att släppa och på så sätt minska framträdande linjer. Fantastisk för dig som vill förebygga rynkor! Kram / Maria ❤️
# Clinisoothe Skin Purifier Clinisoothe Skin Purifier är en toner som gått viral överallt, vilket är helt förståeligt! Min hud känns så lugn efter att ha introducerat denna i min hudvårdsrutin. Den har blivit populär på grund av dess mångsidighet och effektivitet, den bekämpar bakterier utan att störa huden och är perfekt för dig som söker en enkel, icke-irriterande lösning för att bibehålla frisk hud. Formulerad med en patenterad teknologi som gör den effektiv mot en rad olika hudproblem. Med bara några få ingredienser så fungerar produkten genom att hjälpa till att reducera irritation, rodnad och obehag, vilket gör den särskilt lämplig för dig med känslig hud eller hudtillstånd som akne, rosacea, eksem, psoriasis och dermatit. Nedan listar jag en rad fördelar: 💠️ **Antibakteriell & antiseptisk:** Den hjälper till att eliminera bakterier och andra patogener på hudens yta utan att skada huden eller dess naturliga balans. 💠️ **Mild men effektiv:** Trots sin antibakteriella egenskap så är den mild nog för daglig användning och kan användas på alla hudtyper, även de mest känsliga. 💠️ **Alkoholfri & parfymfri:** Den är fri från både alkohol och parfym, vilket minskar risken för irritation och gör den lämplig för dig med känslig hud eller allergier. 💠️ **Multifunktionell:** Den kan användas för att förebygga en rad olika hudproblem, inklusive finnar, utslag, och inåtväxande hårstrån. Dessutom kan den användas efter rakning eller andra behandlingar för att minska risken för infektion. 💠️ **Pollution skydd:** Den är utformad för att stärka hudens naturliga barriärfunktion, vilket gör att huden snabbare kan återhämta sig och blir mer motståndskraftig mot yttre faktorer. Jag hoppas ni gillar den precis lika mycket som jag gör! 😍️ Kram / Maria ❤️
# Hudvård under graviditet del2 Förra veckan gick vi igenom hur man kan tänka med syror och A-vitamin under graviditet. Idag ska vi kika på hur huden kan förändras under denna tid, låt oss djupdyka! ### Gravidcykeln På samma sätt som allas graviditeter är unika, gäller detsamma för huden. Men jag skulle ändå vilja dela in graviditeten i en cykel. Stämmer den på dig också? *Trimester 1* – Huden upplevs lätt som glåmig med fler orenheter och känslighet. *Trimester 2* – Här infinner sig det omtalade GRAVIDGLOWET! Huden är balanserad med fantastisk lyster och man ser inte ett enda hudbekymmer i sikte. *Trimester 3* – Under de sista veckorna är det vanligt att huden åter blir mer känslig med yttorrhet. ### En enkel rutin for the win! Jag vet inte med dig, men min ork under graviditeten är inte som den brukar vara, så en 15-stegsrutin är long gone. Det är helt okej att dra ner på rutinen och hålla sig till få steg. Använd dagligen en antioxidant + solskydd, även på vintern då den hormonella förändringen gör att pigmentering lättare uppkommer under denna tid. Genom att kombinera dessa stjärnor förstärker du den antioxidativa effekten och skyddar huden ytterligare från UV-skador. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/23a0ef2c-cf11-45cc-8db0-9f92e6c79331.jpg) Upplever du huden som mer känslig?, välj då en mildare antioxidant likt C5 Super Boost Moisturizer från Paula’s Choice. En underbart effektiv produkt som även passar oss känsliga. Toppa med ett solskydd - under en vanlig kontorsdag nu på vintern går det fint att baka in solskyddet i en makeupprodukt. Personligen så går det inte en dag utan att Illuminating Supple Blemish Cream från Klairs är med mig!
# Hudvård under graviditet Hoppas ni alla haft en fin jul & fått en bra start på året! 💫 Något som vi fått en del frågor kring på senaste är graviditet och hudvård så låt oss kika närmare vad som gäller. 🕵️‍♀️ Jag tänker att vi kan börja med den vanligaste frågan – *”Hur ska jag tänka med syra och retinol under graviditet?*”.🤰 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/5e1597c4-ae9c-4b04-98e8-74d6dc4cc9d4.jpg) ### Syra Under graviditet är huden är under hormonell påfrestning och detta påverkar huden på olika sätt. Det är väldigt vanligt att huden blir mer känslig och då kan de vara så att dina ordinarie syraprodukter trivs bäst på hyllan under denna tid. Personligen så blev min hud mycket mer känslig under graviditeten så bästa valet blev den skonsam men effektiv enzympeelingen från Dermalogica - Daily Milkfoliant. 🥛 Summan av kardemumman är helt enkelt att lyssna på din hud och använda produkter därefter. Om du fortsätter med syra, var då extra noggrann med SPF varje dag, året om, då man lättare kan få hormonella pigmenteringar i samband med syror och graviditet. ### Retinol När det gäller retinol i hudvård under graviditet rekommenderar jag, likt många hudvårdsmärken, att helt avstå från det. Det finns inte tillräckligt med forskning om retinols säkerhet under graviditet, och med alla hormonella förändringar som redan påverkar huden, är det bäst att undvika denna kraftfulla ingrediens. Men oroa dig inte, du kan fortfarande uppnå fina resultat! Graviditeten är ett utmärkt tillfälle att istället boosta huden med ingredienser som c-vitamin, peptider, niacinamid och massor av fukt. 💦 Taggat är en duo av lugnande produkterna från Skincity Skincare som min hud älskade när jag var gravid. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/f0e01f9d-caa8-47e3-a534-5d36fe7e4e53.jpg) Nästa vecka kommer del2 av *hudvård under graviditet*. Har du några frågor om hudvård under graviditet? Tveka inte att ställa dem! 🤍
# Nyhet - ELEMENTRĒ SPF 50+ Mineral Sun Protection Letar du efter ett nytt solskydd som passar utmärkt för en känslig hud? Då bör du testa min nya favorit ifrån Elementrē. Jag älskar den och tror starkt på att denna kommer bli en stor favorit för många. Själv använder jag den tonade varianten "*Medium Tint*" som ger en så himla fin utjämnande finish på huden, samtidigt som du får ett naturligt lyster. Med ett 100% mineralfilter har denna produkt en certifierad hög skyddsnivå med en SPF på 50+. Den passar alla och kan appliceras direkt efter en behandling också. 🔸️ **Light Tint** - Idealisk för ljus hudton. 🔸️ **Medium Tint** - Perfekt för en hud som går mer åt oliv. 🔸️ **Tan Tint** - Passar bäst för mörkare hudton. 🔸️ **Non Tinted** - Passar den som inte vill ha en tonad variant. *Om någon av er redan hunnit testa denna så vill jag gärna höra er upplevelse.* 😍 Kram / Maria ❤️
# Veckans mask ✨ # PRIORI - UnveiLED Flexible Led Light Therapy Mask ![](https://img.tokywoky.com/message-images/0a61ce3f-35cf-4726-aebe-445e4df95cba.jpg) ⏰Att jag har fått in en rutin med ljusterapi var tredje kväll är den bästa investeringen för min hud på länge! 👌Denna ledmask är inte bara jätteskön att avsluta dagen med, den har många fördelar som förstärker din hudvårdsrutin då spridningen av rött ljus och nära IR (infrarött ljus) från masken, gör att allt inom din rutin optimeras så mycket mer. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/398d5717-f754-4cae-9912-c42f77ea446e.jpg) # FÖRDELAR: • Hjälper till att stärka kollagenproduktionen. • Ökar blodcirkulation och syreupptagningsförmågan så att efterföljande produkter kan penetrera in bättre. • God effekt på hudens cellförnyelse. • Ligg ner med masken för en mer dränerande effekt på slagg i huden, masken ligger tätt intill och pressar lymfan utåt. • Huden känns klarare och direkt återfuktat. • Tar enbart 10 min för en behandling, där effekten sitter i 48 h. • Det räcker med 3 behandlingar per vecka, resultat efter 4 veckor. • Förbättrar symptom vid eksem/ atopisk hud. • Verkar antiinflammatoriskt på blossande akne. • Rött ljus och IR ljus dämpar inflammationer och ger en reparerande effekt på huden. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/9b8661e9-91bc-4063-adfb-fcbabd03d4b7.jpg) # ANVÄNDNING: 👳‍♀️Efter rengöring så applicerar jag Recovery Serum DNA som är ett oljefritt multiserum som är rikt på antioxidanter är perfekt att preppa huden med innan du lägger på din LED mask. Efter 10 min stängs den av automatiskt, avsluta med valfri creme. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/a8abe902-c327-4f1f-be9d-2d6a1a2dde80.jpg) # Min personliga åsikt: Den ger verkligen ny energi till huden och att den känns mer återfuktat. Rött ljus ger en avstressande effekt och är lite som ett ”happylight”, vilket jag verkligen upplever efter användning. Huden känns lugn och harmonisk 🥰 Psst! Den är trådlös och kommer i en fin förvaringspåse vilket gör att den blir lätt att ta med överallt. Har ni testat eller vill ni testa? 👇👇 Skriv och berätta i kommentarerna, jag svarar på alla frågor.
# MIN BUSRUTIN - 4 STEG 👇 Vill du behålla sommarfräknarna och en solskysst ton lite till? Då är min snabba busrutin perfekt att göra om du jobbar hemma eller har en ledig dag. 🙌😉✨ ![](https://img.tokywoky.com/message-images/b64a0e55-577c-4cf3-abb0-70efa61b73ab.png) 1. PREPPA först huden med en exfoliering, här gillar jag att använda en enzympeeling som mekaniskt förbättrar hudtexturen. Babors härliga peelingpulver **Refining Enzyme & Vitamin C Cleanser**, både rengör och exfolierar huden. Den innehåller även Vitamin C vilket gör att huden direkt känns jämn, mjuk och fräsch. 2. BOOSTA med C vitamin! Jag brukar applicera min BUS på morgonen och då föredrar jag att applicera **Illuminating Serum 30% Vitamin C** som är ett lite fylligare C vitamin serum utan olja för att maxa lystern. 3. TAN REVEL! Där jag brukar använda **Spray Tan Formula Dark Cool** genom att: Steg 1 - droppa några droppar direkt på en större borste, applicera sedan som countour i ansiktet. Steg 2 – Droppa lite av Spray Tan Formulan i ett lock, använd en mindre eyelinerborste och måla ut dina fräknar. (Ja, du kommer se ut som pippi) 🤭 4. Låt torka! ca 1-2h, en länge verkningstid ger mer framträdande fräknar. Sen brukar jag ta **Algue Therapy Oil** och applicera i hela ansiktet för att sudda ut mina fejfräknar. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/80621b2a-5f62-4bc3-a739-ba65b1489904.png) Efter en heldag med GLOW delux som absolut utlovas! Tvättar jag ansiktet som vanligt på kvällen. Har du något brun utan sol hack? Jag vill veta, dela i kommentarerna! 😍
###### **Snabbguide - vilket BUS produkt passar dig?** Brun utan sol (BUS) är din bästa vän för att få en solkysst look utan att utsätta huden för skadliga UV-strålar. Visste du att olika BUS-produkter ger olika resultat? Här är en snabb guide för att hjälpa dig välja rätt produkt för önskad effekt: 🌟 Gradvis uppbyggande: Perfekt för dig som vill ha en naturlig och subtil färg som du kan bygga upp över tid. Mitt personliga toppval till ansiktet är H2O Tan Mist Face från James Read, som intensifierar färgen med varje applicering. ⚡️ Snabbverkande: Dessa produkter är perfekta när du behöver en snabb fix innan en utekväll eller speciellt tillfälle. De torkar snabbt så att du får en jämn och fin ton på nolltid. Vita Liberata Tinted Tanning Mousse är en favorit tack vare sin färgade formula som ger omedelbar färg och gör appliceringen enkel. Du kan dessutom duscha av den redan efter 4 timmar. 💧 Self-tan drops: Blanda några droppar med din fuktighetskräm för en skräddarsydd färg. Clarins Radiance-Plus Golden Glow Booster är min go-to! *Vilken är din favorit BUS? Dela gärna med dig! 😊* För mer inspiration och tips: kicks.se/inspiration/experttips/brun-utan-sol
# RUTIN till Tonåring. ✨ ###### Vi får många frågor kring hudvård och tonåringar, här kommer en kort rutin för en yngre hud som vill börja med hudvård. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/b6a92ccd-dc51-40a8-9d89-f016bc16ec30.png) 💜En ung hud är inte helt färdigutvecklad, därför är det viktigt att inte använda för aktiva ingredienser och produkter. 💜Här kommer tonåringen långt med en mild rengöring och en mild återfuktande produkt morgon och kväll, kika på dessa: 1. **Earth Sourced Perfectly Natural Cleansing Gel** - Paula's Choice - Skincity Denna rengör skonsamt men effektivt, samtidigt som den friskar upp huden, mjukgör och ger lyster. 2. **Earth Sourced Antioxidant-Enriched Natural Moisturizer** - Paula's Choice - Skincity En lugnande och återfuktande 24h-creme, som passar alla hudtyper, framför allt en torr, ung och känslig hud. 3. **Balancing Mask** 75 ml - Skincity Skincare - Skincity Om produkterna ovan inte hjälper går det bra att lägga en renande mask 1-2 gånger i veckan som löser upp orenheter på ett skonsamt sätt. Är det bara finnar i pannan eller mer parteriellt någon annanstans? Applicera enbart där, för att förhindra att huden torkas ut i övriga ansiktet. 💜Viktigt är att du även försöker undvika att pilla, då det oftast tyvärr bara blir värre av det. Har du frågor eller önskar guidning så finns jag här! 🤗
###### Idag kikar vi närmare på **PEPTIDER**! Peptider är korta aminosyrakedjor som fungerar som signalmolekyler i huden. De kommunicerar med hudceller och stimulerar biologiska processer som kollagenproduktion, förstärkning av hudens barriär och förbättring av fuktbevaring. Olika peptider har specifika funktioner och deras effekt kan förstärkas genom att kombinera dem med andra aktiva ingredienser i hudvårdsrutinen. Här är några exempel: 💧*Hyaluronsyra*: Förstärker peptidernas effekt genom att hålla huden väl återfuktad och förbättra dess struktur och elasticitet. 🌙*Retinol*: Arbetar i synergi med peptider genom att ytterligare stimulera kollagenproduktionen och förbättra hudens textur. Använd retinol på kvällen och peptider på morgonen för att minimera risken för irritation. 🍊*Vitamin C*: Tillsammans med peptider kan vitamin C fördubbla effekten på hudens struktur och elasticitet, samtidigt som det skyddar mot miljöskador. 🌟*Niacinamid*: Förbättrar hudens allmänna hälsa och motståndskraft, ger en jämnare hudton. Mina favoriter bland peptidserumen är Multi Action Serum för mångsidig effekt och Liquid Peptides för en kraftfull boost. Har du testat någon produkt med peptider? Dela gärna dina erfarenheter eller fråga mig om råd – jag hjälper dig gärna! 😊 *För ännu mer information om peptider och hur du kan integrera dem i din hudvårdsrutin, kolla in denna länk:* https://www.kicks.se/inspiration/experttips/peptider---trendigaste-ingrediensen
Hörde jag ålderstecken?! Jag har testat två produkter från **Akademikliniken** som med fördel ska jobba på ålderstecken som en jämnare hudton, mindre synliga fina linjer, glow, mycket fukt och spänst. 🤗✨ ![](https://img.tokywoky.com/message-images/ac416954-9002-426f-8baa-ea1d7528a2b3.png) 👋 Om jag säger spänst och plump vad säger ni då? Jag säger Pure Lift Serum från Akademikliniken, detta serum ger verkligen känslan av ett lite fylligare lyft i ansiktet. Efter användning av denna upplever jag att huden mindre trist och mer upplyftande. Den trollar inte bort rynkorna men ger absolut fina linjer en match då den återfuktar på djupet och plumpar huden innifrån och ut. 🙌Sen kommer vi till Antioxidant Creme som enligt mig är den bästa kombon till serumet ovan, då både verkar återfuktande och cellförnyande. En blandning av multifunktionella antioxidanter och ceramider gör att huden känns både jämnare och mer motståndskraftig än tidigare.
# Veckans peeling - Comfort Zone Tranquillity Body Scrub 🧘‍♀️🤌🫠 Har ni hunnit läsa mina kollegors inlägg om lugnande produkter än? Jag hakar på den lugnande trenden och tipsar om en kroppsprodukt! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/e2f18b0a-8cc8-4f61-b264-7a90f7af3511.jpg) Efter en hel sommar med barfota fötter och solvarm hud har jag nu ett supertips till er, en fantastisk kroppsskrubb som hjälper till att mjukgöra och återfukta hela kroppen samt dina fötter samtidigt som du får en spaupplevelse utan dess like. Tranquillity Body Scrub exfolierierar huden med hjälp av sockerkristaller samtidigt som amarant- och mandeloljor omfamnar och bevarar huden återfuktad. Doften som är en blandning av apelsin och cederträ (eteriska oljor.) ![](https://img.tokywoky.com/message-images/baa42502-4ca8-45cb-b9d9-3e4b832eb28d.jpg) Denna underbara veganska formula går inte att prata nog om ❣️kan appliceras på torr hud eller fuktad hud och det bästa av allt..den ger känslan av att du redan applicerad en bodylotion efter. Perfekt om du är som mig och slarvar med att applicera bodylotion på kropp och fötter lite för ofta eller aldrig. 👇 Denna är för dig som gillar den där lite mer mysiga känslan likt en mjuk kram som ligger kvar på huden efter. Passar mindre bra till dig som ogillar känslan att det känns som att produkten ligger kvar.
# 3 vanliga frågor om pigmentering Låt oss köra en fortsättning på förra veckans inlägg från @140981837 . För såhär på sensommaren dyker ofta frågor om pigmenteringar upp. Solen har under sommaren satt sina spår och de där envisa fläckarna verkar inte ha en tanke på att försvinna. ### Vad jag förstår så finns de olika typer av pigmenteringar? Helt rätt, det stämmer! I Lindas inlägg kan du läsa om hormonell pigmentering, postinflammatorisk pigmentering och hypopigmentering, utöver finns dessa: •*Solskada – ”åldersfläckar”* - kommer ofta med stigande ålder. 90% av personer över 60 år upplever någon form av hyperpigmentering. Solskadan är även vanligt bland yngre åldrar till följd av intensivt solande. •*Fräknar* – genetiskt betingat med annan typ av melanin. Dessa går inte att reducera likt andra typer av hyperpigmenteringar. ### Jag satt bara ute en kort stund och ändå har jag nu massa fläckar? Tyvärr så är det så att huden har ett minne likt en 🐘 och glömmer inte. Har du en gång haft en pigmentering så ligger de alltid där latent och lurar. Personligen fick jag en del pigmenteringar under en graviditet och dessa har en tendens att hälsa på under sommaren, attans! ### För att reducera mörka fläckar, finns de några speciella ingredienser som jag kan leta efter? De finns flera fina och effektiva ingredienser att kika efter: 💛*AHA-syra* – kraftfull exfolierande syra med förmågan att frigöra fläckiga hudceller. 💛*C-vitamin* – skyddande antioxidant som skyddar samtidigt som hudtonen blir klarare & jämnare. 💛*A-vitamin* – cellförnyande ingrediens som snabbar på förnyelsen av hudceller. 💛*Niacinamid* – hämmar bildandet av pigment samt har en uppljusande och utjämnade effekt. Och såklart **SOLSKYDDET**, viktigast av dem alla, välj spf50. Ska du vistas i solen, packa gärna också med solglasögon och keps. Solen är ju helt fantastisk med sin värme, ljus och tillgången till D-vitamin men bör avnjutas i lagom mängd. ☀️😎 Taggat är ett serum & dunderSPF som effektvit verkar för att minska och förebygga pigmentering. **SPF=BFF**
#### **Hej skincare lovers!** Mitt namn är Sara och jag har varit hudterapeut i snart 10 år - tiden flyger när man har roligt! Under dessa år har jag haft förmånen att få jobba på hudvårdsmeckat Skincity, ett paradis för en hudvårdsnörd som jag. Jag kommer att gästspela här på communityt lite då och då, ska bli så trevligt att få hänga med er!🥰 **Min favorit: Skincity Skincare** Ett märke som ligger mig extra varmt om hjärtat är Skincity Skincare. Jag har varit med på resan från att det var en idé till vad det är idag. Det finns inget roligare än att djupdyka ner i formuleringar, konsistenser och resultat - professionell hudvård i sin bästa form. Har du prövat något från märket? Jag vill gärna höra om just dina upplevelser! 😊 Taggar två favoritprodukter från Skincity Skincare som jag kommer använda flitigt i höst.✨ Tack för din tid! ♡ Vi hörs snart.
# Få en klar, strålande hud utan irritation med hjälp av det nylanserade serumet - CLINICAL PRO Retinaldehyde Dual-Retinoid Treatment. Vill du ta itu med flera tecken på åldrande, ojämn hudton och finnar? Då vill du inte missa detta. Jag vet att det ibland kan vara tidskrävande att använda flera olika produkter och ibland vill man helst ha en produkt som gör det mesta. Just denna tycker jag är perfekt för dig som vill ha en produkt med flera fina egenskaper. Den är särskilt bra för dem som vill uppnå en klar, mer ungdomlig hy. Speciellt anpassad för en mogen hud med linjer och rynkor men som även har förstorade porer och får plitor pga stress eller hormonella besvär. Det är den första produkten på marknaden med en kombination av inkapslad retinaldehyd (i kalcium), adapinoid® och granatäppleskal med en hög koncentration och skonsam frisättningsteknik med minimal irritation. **Huvudingredienserna:** **Retinaldehyde (Retinal):** Är en form av A-vitamin som hjälper till att reducera fina linjer, rynkor och andra ålderstecken samtidigt som den jämnar ut hyn. **Oleyl Adapalenate (Adapinoid®):** En syntetisk, oljelöslig Retinoid liknande ingrediens som jämnar ut hudens struktur och mjukar upp fina linjer samtidigt som den hjälper till att minimera uppkomsten av förstorade porer och finnar. **Granatäppelextrakt:** Ett antioxidantrikt växtextrakt som förbättrar utseendet på mogen hud, lugnar och hjälper till att stödja hälsosamt kollagen. *Sugen på att testa? Börja med 3 gånger i veckan kvällstid och öka gradvis frekvensen till varje natt om huden tolererar det. Applicera 1-2 pumptryck över ansikte och hals, undvik kontakt med ögonen. Följ alltid upp med SPF 30 eller högre dagtid.* Kram / Maria
# Vad har du i din WEEKENDBAG? 🛄 När jag ska iväg på en weekend så brukar jag vilja ha med mig multiprodukter som gärna får vara i miniformat för att kunna packa smart! Här delar jag med mig av mina bästa tips! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/b4bc2d4c-5d83-4f9f-9f72-dad4d2620dc6.jpg) 1.Använd **en exfolierande rengöring** för att slippa ta med en separat exfoliering, samt få en mer djuprenglrande effekt direkt. 2.**Babors Ampuller** är fantastiska då de finns flera olika varianter anpassade för olika tillfällen. Det kommer mycket serum i en ampull som går att klappa in i flera lager, lite som en snabbmask. 3.När jag är iväg brukar jag vara bättre på att ta hand om kroppen, denna gång fick jag med mig Biolines **engångs kroppsscrub** med Spirulina och Kiwi, den är ganska rivig men efter då känns huden så mjuk. I paketet kommer det 5 st förpackningar. 4.**En SPF i mindre förpackning** som du kan ha med dig under dagen i handväskan för att fylla på, TIPS är att blanda ut den med en flytande bronzer om du har make up! *Jag faller verkligen för erbjudanden där gåva ingår då man får testa så mycket nya spännande produkter. På det sättet får du både prova om du gillar produkten eller ej och samtidigt samla nya favoriter till din weekendbag. Alla produkter i inlägget finns ej som travelsize på hemsidan.* Nu vill jag veta vad du har med dig i din weekendbag? Och vilka miniförpackningar du har lyckats samla på dig? ❣️ 🛄❣️
# STORA PORER? Efter den fina responsen på Marias inlägg om porer, tänkte jag komma med tips på tre olika produkter som alla jobbar aktivt på förstorade porer🕳️ ![](https://img.tokywoky.com/message-images/acd87cf9-2442-492a-b779-5dc916335959.png) 🕳️EXFOLIERING -SKIN PERFECTING 2% BHA LIQUID EXFOLIANT, PAULAS CHOICE Att exfolierar huden med hjälp av Salicylsyra ger en bra grund då denna djuprengör både inuti porerna och på ytan. Den mycket lätta fomulan absorberas snabbt av huden vilket gör att den ger direkta eller snabba resultat. Kanske en anledning till att den är så omtyckt av så många. (Passar dock inte alla.) 🕳️ SERUM - CLINICAL NIACINAMIDE 20% TREATMENT, PAULAS CHOICE Detta högkoncentrerade Niacinamide serum går djupre ner i huden än en creme och är till er som är lite mer tåliga då den effektivt minimerar och drar ihop porer. Denna innehåller ingredienser som portlak och acetyl glucosamine som tillsammans med niacinamid hjälper till att uppnå en mer smooth hud med mindre grov och ojämn hudtextur. 🕳️ PUNKTBEHANDLARE - Targeted Pore Corrector, MURAD Det är sammansättningen av ingredienserna i denna som gör direkt trolleri på huden! Lite som en punktbehandlande primer för att blurra ut och göra dina porer mindre synliga kortsiktigt och långsiktigt. En Bio-tech behandling med en kombination av koppar och aminosyror gör att hudens kollagen stärks och det gör att porerna drar ihop sig långsiktigt. Applicera på önskat område med stora porer och låt torka! Fin att ha som den är eller innan creme och make up. Har du någon superprodukt som jag missat att testa för stora porer, dela! 😉
# Veckans mask 🦹‍♀️🦸 SUPER HYDRATE OVERNIGHT MASK! Handen på hjärtat så är detta en av mina mest rekommenderade masker! En balanserande och svalkande fuktmask som lugnar och återfuktar huden med en ljuvlig gel/creme textur som jag bara inte får nog av. Denna tycker jag gör sig bäst som en fuktmask under natten, ensam eller tillsammans med något resultat inriktat serum under. Det märks verkligen att denna är en mix av Sverige och USA, två powerkvinnor: Annica (grundare av Skincity) och Paula (grundare av Paulas Choice) satte ihop kunskap, känsla och ingrediensnörderi och vips togs denna djupt återfuktande mask fram. En härlig mix av resultatinriktad hudvård och nordiska ingredienser som lingon, hjortron, fläder samt reishi svamp som bland annat bidrar med antiinflammatoriska egenskaper på huden. *Den här masken borde alla ha i sitt badrumskåp! Ovansett hudtyp eller tillstånd då den hjälper till att återhämta huden på bästa sätt. För mig är denna mask trygghet. 💗*
# HYPERPIGMENTERINGAR ![](https://img.tokywoky.com/message-images/3bb58ff7-e47b-4472-bca5-aa1ffb67b069.png) 🔎 Hyperpigmenteringar är en överproduktion av melanin i huden, våra pigmentceller blir överaktiva och skapar mörka fläckar. Till skillnad från Hypopigmentering där det saknas melanin och fläckarna blir ljusa. Det finns flera olika typer av hyperpigmentering, jag tänkt att kort berätta om två jag själv drabbats av: HORMONELL och POSTINFLAMMATORISKT PIGMENTERING. Dessa tillsammans med solpigmentering är de vanligaste och flest förekommande hyperpigmenteringarna vi får. **HORMONELL PIGMENTERING** När jag vart gravid med mitt första barn dök det helt plötsligt upp väldigt mycket pigmenteringar i pannan och runt munnen från ingenstans, detta kallas även för Melasma. På bilden kan ni se mina hormonella pigmenteringar som dyker upp i pannan. Under graviditet, amning eller preventivmedel har mycket hormonella förändringar i kroppen är hyperpigmentering lättare att få. **POSTINFLAMMATORISKT PIGMENTERING** På bilden har jag zoomat in mörkare fläckar på kindbenet, detta är pigmenteringar som jag har fått efter att jag klämt finnar som blivit ärr och sedan pigmenteringar. Postinflammatorisk pigmentering uppstår oftast efter en skada på huden eller en inflammation i huden. Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden hade jag ett: inte klämt finnar så att det uppstår en skada på huden! Två: Skyddat mig bättre med ett högt solskydd från start. 😎 Så glöm inte solskydd mina vänner! Huden kommer ihåg tidigare solskador, skyddar du dig ej med solskydd kan dom dyka upp som ett brev på posten. Ett stick med SPF 50 är toppen att ha i väskan och punkt behandla sina pigmenteringar med under dagen. Berätta gärna, har du hyperpigmenteringar?!
# 👀 Varför ska man ha ögoncreme? 👀 👁️‍🗨️ Huden runt ögonen är mycket tunnare och mer ömtålig än huden i resten av ansiktet. Därför är det bra att behandla ögonområdet med ögonvård som är anpassad efter tillståndet kring ögonen. 👁️‍🗨️ I ögonområdet jämfört med resten av ansiktet har vi färre talgkörtlar som gör att huden lättare kan bli torr och känslig och inte har samma skydd som resten av huden. 👁️‍🗨️ Kan jag ha min vanliga creme i ögonområdet? Vissa märken har anpassat så att deras ansiktscremer även går att ha i ögonområdet, men viktigt då att det står på förpackningen eller att du har rådfrågat en hudterpeut. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/736e2f89-311a-45dd-975a-9f835066ea3d.jpg) 👁️‍🗨️ Att anpassa sin hudvård under ögonen gör att du kan hjälpa till att motverka problem som eksem, trötthetstecken, svullnader och ålderstecken med mer. Vi vill även hjälpa till att skydda den tunna huden mot uttorkning, solens uv strålar eller uppkomst av pigmenteringar. 👁️‍🗨️ Runt ögonområdet kan mycket vara ärftligt t.ex som mörka ringar vilket kan vara svårt att trolla bort med en ögoncreme. Eller så lever vi i en livsstil som gör att vi stressar mycket, dricker mindre vatten, sover för lite. **Bäst resultat får du genom att anpassa din ögoncreme efter vilket behov du har.** Rådfråga gärna mig så kommer jag med mina bästa tips för ögonområdet! 🙌😊
# **Därför behöver din hud skin cycling** Ni är säkert många med mig som kan känna att pusslet i badrumsskåpet kan vara komplicerat, hur får man in alla produkter sin hudvårdsrutin utan att huden slår bakut. Det kan verka omöjligt men icke med skin cycling. Metoden består av fyra dagar där syra, A-vitamin, peptider och hyaluronsyra – alla är välkomna! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/cbfee893-b78c-4bd2-a48e-8e46d5c7591d.png) Skin cycling görs i din kvällsrutin, eftersom det också är på natten som din hud har möjlighet att återhämta och reparera sig på ett annat sätt än på dagen när hudens främsta uppgift är att skydda. ### **Kväll 1: Exfoliering** 🧹 Rengör huden innan du applicerar en exfoliering. Välj en typ som passar din hud just nu. Kanske känns den mer skör och torr – välj då en mildare variant, förslagsvis en enzympeeling. Känner du att huden är i sitt esse och klarar av en riktig match – kika på en trippelpeeling eller en leave-on exfoliering med aha syra. Följ upp med fuktserum och creme. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/c318657b-0975-4e60-a52f-7b6bee13f8cc.jpg) ### **Kväll 2: A-vitamin** 🏋️ Nu har vi städat undan gamla hudceller och huden är redo för ett styrkepass med A-vitamin(där retinol är en typ av A-vitamin). Likaså som med kvällen innan, anpassa efter din huds specifika behov. Mer känslig? Välj bakuchiol som är ett mildare alternativ. Annars passar en A-vitamin utmärkt in som hudens PT denna kväll. ### **Kväll 3 & 4: Återhämtning**💦 Efter två intensiva pass är de nu dax att får återhämta sig och vila. Undvik både syra och aktiv A-vitamin dessa kvällar och satsa istället på ingredienser som ger fukt, lugnar och stärker hudbarriären. Sen börjar vi från dag ett igen! Taggat är mina favoritprodukter för skincycling, hur ser din rutin ut? Dela gärna ♡
# **Så försvann min Perioral Dermatit på 5 dagar** En av de vanligaste frågorna jag som hudterapeut får är *"Hur behandlar jag Perioral Dermatit?"*. Detta är en hudsjukdom som tyvärr blir allt vanligare, så om du är drabbad är du långt ifrån ensam. Vill du fördjupa dig i ämnet kan du läsa mer här: https://www.kicks.se/inspiration/experttips/vad-ar-perioral-dermatit *"less is more"* För att behandla Perioral Dermatit rekommenderas det att använda få och milda produkter, alternativt "nollbehandling", där inga produkter används under en period. ### **Räddaren i nöden** När jag själv får ett utbrott ställer jag undan alla produkter utom en mild micellär rengöring och stjärnprodukten **Calm Moisturiser** från Skincity Skincare. Vad som gör denna creme så fördelaktig är att det är en gel-creme fullproppad med lugnande och stärkande ingredienser, med en lättare textur som passar den känsliga huden vid PD. Genom att använda denna morgon och kväll, utan någon makeup över, började jag redan dag 2 se en förbättring i huden. Efter 5 dagar var huden helt återställd. Jag började långsamt först addera ett fuktserum och efter någon vecka en mild enzympeeling. Det är viktigt att tänka på att även om ett utbrott har gått tillbaka, finns ofta känsligheten kvar under ytan. Därför är det viktigt att vara extra varsam en bra tid framåt. Har dessa produkter hjälpt även dig vid Perioral Dermatit, eller har du några andra produkttips? Dela gärna med dig!
# Veckans mask - BALANCING MASK från Skincity Skincare 😶‍🌫️ Denna vecka vill jag rekommendera en rikigt SOS mask denna lermask ska fram om du har en eller flera finnar du vill klämma. Kläm inte! ❌ Applicera denna mask som hjälper till att lugna en irriterad och röd finne. Den löser upp orenheter innehåller kaolin, svalvel och naturliga mineraler, torkar och absorberar överdriven talgproduktion. Även fast denna den inte ut huden. 🧹Passar alla som vill ha en djuprengörande, effektiv och skonsam effekt på huden. Bra vid ökad talgproduktion, akne, inflammerade finnar och en yngre tonårshud! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/90f1d52b-295f-4926-b79a-bef94dc54e6f.jpg) Hittade en gammal bild på mig med det tidigare utseendet och namnet. Den är uppdaterad med ett nytt namn och utseende och har samma fina innehåll. Balancing Mask hette tidigare Balancing Sulfur Mask. Vilken är din bästa lermask? Kommentera❣️
Pssst en ……SNACKIS! # SMART RESPONSE SERUM 🪄✨🪄 DERMALOGICA 👀Detta serum var verkligen en snackis på kontoret så fort den landade på nyhetshyllan! Det började med att en kollega testade, en till och en till, sen började det frågas; vad är det som är så bra med det serumet? – Det går inte att förklara, du måste bara testa det! Jag kommer citera min kollega Emmy: ”Detta serum är så otroligt bra och passar verkligen alla! När du inte vet vad huden behöver men du känner samtidigt att huden är i behov av allt dvs fukt, något stärkande, lugnande och utjämnande - då är svaret Smart Response Serum! Ett måste i min rutin om du frågar mig. ” 🪄Ett innovativt serum med en ny slags teknologi som gör att ingredienserna anpassar sig efter hudens behov och känner efter vad just din hud behöver varje dag. Detta är det perfekta balanserande serumet som passar i stort sett alla. 👀Att din hudvårdsrutin plötsligt blev så mycket smartare med Smart Response Serum är något vi absolut vet nu! Men hur fungerar det? Nyckelingredienser aktiveras efter det faktiska hudtillståndet, tillexempel när huden är **uttorkad och fuktfattig** då aktiveras: Oligosackarider (från hydrolyserat betaglukan). Som hjälper till att stimulera hudens egen produktion av fuktbindande hyaluronsyra. 🪄Priset kan verka högt men då detta är ett multiserum så har du allt i ett OCH du behöver inte tänka på att anpassa olika serum efter hudens tillstånd, det löser Smart Respons helt själv! Kommentera gärna om du har testat detta, vad du tyckte eller om du är sugen på att testa en ny innovativ och smart hudvård? 👇👇👇
# **Skäm bort huden ibland , det är du värd!** Visst vill man piffa till sig inför fest och vid specifika tillställningar? Det vill jag i alla fall!✨️ Ansiktsmasker som man kan använda vid behov är ett utmärkt sätt att ge huden en extra boost och lyster inför en speciell tillställning. Jag älskar att använda Babors supereffektiva intensivbehandling för hela den nedre delen av ögonpartiet som inkluderar näsan och toppen av kindbenen. **Triple Pro-Retinol Renewal Eye Zone Patches**. En fantastisk ögonmask! Den använder jag kvällen innan tillställningen. Efter rengöring av området, sen låter jag den verka i ca 10–15 minuter, masserar in eventuellt överflöd. Den innehåller bland annat retinol som stimulerar cellförnyelse och ökar hudens fasthet och elasticitet. 😊️ Kika in huvudingredienserna nedan: ► Octapeptider, har en Botox®-liknande effekt som minskar uttryckslinjer, och ger en slätare hud vid regelbunden användning. ► Retinyl palmitate, omvandlas till retinol i huden med direkt effekt. ►Inkapslat retinol, tillåter ett djupare upptag och frisläpper det efter en tid med depåeffekt. ►Bakuchiol, ett kraftfullt växtbaserat alternativ till retinol som stabiliserar och förstärker retinoltrion. ► Niacinamid och essentiella fettsyror tillför näring, stärker hudbarriären och gör huden mer motståndskraftig mot miljörelaterad stress. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/19333b7c-5ac5-4ec9-93ea-e55281e366c2.jpg) *Visst blir man sugen på att testa denna? 😍 Jag har taggar produkten nedan.* Kram / Maria ❤️
**Skydda läpparna i solen! 🌞️** Vill ni vara med på en utmaning? **Dela gärna en bild på er favorit produkt för läpparna som innehåller SPF.** Jag är lite nyfiken på hur många det är som faktiskt skyddar läpparna. Hade varit kul att se! Det är så lätt att glömma att skydda läpparna när vi vistas ute. Huden på läpparna är extra känslig och tunn, därför är det väldigt viktigt att vi skyddar huden på och runt läpparna. Det är ju trots allt en del av vårt ansikte. Så till att ta hand om hela huden! 😊 För tillfället så använder jag själv *Paula's Choice Lipscreen SPF50* som är en super bra återfuktande läppbalm med spf50. Den återfuktar väl, har en kladfri formula och innehåller ingen smak, doft eller färg. Perfekt inför solsemestern, men även året om! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/4e0c2510-6c5d-440f-9dd8-140d0801ad16.jpg) Ser så fram emot att få höra vad ni använder. Ha en underbar dag! Kram / Maria ❤️
**Upptäck fördelarna med BHA-syra** Betahydroxisyra, känt som BHA-syra eller salicylsyra, är en riktig superhjälte till ingrediens och idag ska vi kolla närmare på denna syra - häng på 🦸‍♀️! Denna syra är fantastisk på att exfoliera bort gamla och torra hudceller samt lösa upp fett i porerna, vilket är särskilt bra för en fetare hud med tendens till finnar och orenheter 🌟 Dessutom har den antiinflammatoriska egenskaper och är rodnadsdämpande, vilket gör den mycket effektiv vid behandling av pormaskar och för att hålla akne i schack. Även en hud med rosacea kan dra stora fördelar av denna syra. Men som med alla superkrafter måste man använda dem klokt. Vänj in BHA-syran långsamt i din rutin och öka successivt om din hud har behovet och klarar av det ⏳ Kom ihåg att använda solskydd varje dag när du använder produkter med BHA-syra för att skydda huden från solens skadliga strålar 🌞🛡️ Om du letar efter en multitaskande hudvårdsingrediens är BHA-syra definitivt något att prova! 💪 En stor personlig favorit är Paula’s Choice BHA-syra, som jag applicerar några kvällar i veckan innan serum och nattkräm. Vilken produkt med BHA-syra är du nyfiken på? 👀 Önskar ni djupdyka ännu mer i syrornas värld, kika in detta inlägg: https://www.kicks.se/inspiration/experttips/syror-hudens-basta-vanner
## **Det här hittar ni i mitt badrumsskåp** 🔸 Calmwise Soothing Cleanser - Medik8 Denna milda rengöring passar mig alldeles utmärkt! En rengöringsfoam som avlägsnar orenheter effektivt med sitt fantastiska innehåll, som även lugnar och stärker huden. Den innehåller bland annat vitamin K och teprenone, två riktigt bra ingredienser som reducerar känslighet och stärker kapillärerna. Perfekt för en känslig hud som lätt blir röd! Klorofyll som den också innehåller har en 'detox-effekt'. 🔸️Press & Glow Facial Toner - Medik8 Efter min rengöring så använder jag en toner som ger ett så himla fint glow till huden. Just denna innehåller PHA-syra, en mild men fortfarande effektiv exfolierande ingrediens som ger huden synlig lyster. PHA-syran hjälper också till att balansera hudens fuktnivåer och har en antioxidanteffekt. 🔸️Hydra8 B5 Intense serum - Medik8 Ni som känner till och gillar Medik8s klassiska Hydra B5 serum kommer inte bli besvikna på denna. Serumet är lik Hydra B5 serum fast intensifierad med Triple-action booster complex. Så snäppet vassare! Serumet plumpar, återfuktar, minimerar fina linjer och absorberas snabbt. 🔸️ Calmwise Color Correct - Medik8 En perfekt crème till den med känslig hud som upplever rodnad. Formulan/färgen är grön, men bli inte orolig för det. Den gröna färgen har sina fördelar, det neutraliserar det röda och har en utjämnande effekt. Med sina lugnande ingredienser dämpar den irritation. Den innehåller också fina antioxidanter som skyddar huden mot miljöpåverkan. *Kika in produkterna om ni önskar det här nedan!* Kram / Maria ❤️
# NYHETS ALERT! Härliga nyheter har landat på vårt nyhetsbord och idag kikar Lovisa och Linda närmare på några av dem och här hittar vi balanserande serum, spännande apparatur och mycket mer. Häng med! 🔬Skincity Skincare Biotic Clearing Treatment Balanserande punktbehandling för envisa orenheter och blemmor med lugnande och stöttande ingredienser. Pre- och postbiotika från Kimchi hittar vi bland annat i denna som boostar hudens mikroflora och motverkar aknetriggande bakterier. Passar även en känslig hud fint! ✨Cliniccare Premium Time Reverse Face Mask Den perfekta “prepp-masken”, då den både ger en djupgående fukt, direkt och på lång sikt samtidigt som vitaminer och mineraler får bidra med en antioxidantboost till huden. 🧴Medik8 Total Moisture Daily Facial Cream Äntligen har Medik8 kommit med en 24h creme som passar alla som behöver mycket fukt. En Lätt, icke-oljig creme som absorberas snabbt i huden, är icke-komedogen, helt parfymfri och ger en perfekt bas för make-up. ⏳Cliniccare Retinol Renewal Cream Den här retinolcremen har en behaglig formula som är baserad på den senaste peptidteknologin. Anpassad för dig som upplever en ojämn hudton, hudtextur och som känner att huden saknar lyster och vitalitet. Tänk på att vänja in den succesivt i huden och använda ett högt solskydd dagligen. 💆‍♀️Dr Levi Switzerland The Thermoglow Pro En hemma spabehandling under tio minuter. Med en tre stegs funktion, där vi jobbar mer olika ljus, blått -kylande, rött-renande och lila- slussar in och ger glöd. Denna är otrolig! Vill ni veta mer ingående hur den fungerar kika in på Lindas sida för att se en video på hur den fungerar och används. Där tipsar även Linda om passande produkter från Dr Levy till behandlingen.
![](https://img.tokywoky.com/message-images/3cc90b94-130d-4f11-aee4-6492d3933d93.jpg) # Varför C vitamin och SPF är en så bra kombination! Vi får ofta frågan om vilka produkter som är bra att kombinera tillsammans, och här har vi en 👇 C vitamin + SPF = BFF! 😍 ## Vad har C vitamin för fördelar på huden? C-vitamin är en naturligt förekommande antioxidant som redan finns i hudens olika lager, framför allt i överhuden (Epidermis). Jag skulle vilja påstå att C vitaminets viktigaste uppgift är att neutralisera fria radikaler som påskyndar hudens åldrandeprocess. Vitaminet förhindrar att huden torkar ut, ökar kollagensyntesen vilket gör att huden upplevs fastare, rynkor reduceras och hudton och lyster förbättras. Kombinerar du C- och E-vitamin blir vitaminerna ännu mer potenta ihop! Då mina vänner har Paulas Choice senaste C vitamin kompis 25% VITAMIN C +​ GLUTATHIONE CLINICAL SERUM kommit till er undsättning det innehåller nämligen 25 % stabiliserat C-vitamin + E vitamin, tillsammans med ett UV skydd ovanpå blir det en perfekt match för att ge huden en rejäl antioxidantboost! ## Varför behöver vi då solskydd ovanpå? 🌞För att ge stöd åt alla de fina ingredienserna du har under ditt solskydd. 🍊C-vitamin förekommer i flera olika former. Ren askorbinsyra kan vara väldigt ostabilt i fel lösning och kan oxidera snabbt. Applicera ditt solskydd ovanpå så blir inte C vitaminet lika ”flyktigt.” 🌞Appliceras vitaminet innan UV-filter förbättras hudens skydd mot skadliga fria radikaler. 🍋För att undvika uppkomsten av pigmenteringar eller andra solskador som kan orsaka en mindre fast och spänstig hud. Vilken C vitamin och Solskydds kombination har du? Kommentera! 🌞😎 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/f6561da8-9a28-4ff2-9888-9e0bf4b5b12d.jpg)
**VECKANS SNACKIS** *Parfym eller inte parfym i produkter?* Detta var en stor snackis i lunchrummet hos oss idag och jag vill gärna höra eran åsikt och vad ni föredrar! 💐 För vissa är en mild doft en del av upplevelsen, medan andra föredrar doftfria alternativ. Fördelarna med parfym i hudvård inkluderar den lyxiga känslan det ger under applicering vilket kan förvandla den dagliga rutinen till en mer njutbar och härlig stund. Doften kan också bidra till att dölja eventuell obehaglig doft som vissa ingredienser kan ha. Dessutom kan en behaglig doft ha positiva psykologiska effekter och bidra till att skapa en avslappnande atmosfär under hudvårdsrutinen 💆‍♀️ Å andra sidan kan nackdelarna inkludera riskerna för allergiska reaktioner eller irritation, särskilt för personer med känslig hud. Dessutom kan doften vara överväldigande för vissa människor och störa i stället för att förbättra upplevelsen av hudvårdsprodukten. Det viktigaste är att lyssna på din egen hud och välja produkter som passar dess behov bäst, oavsett om det inkluderar doft, är helt doftfritt eller någonstans däremellan. Vad föredrar du? ✏️👇
# Expressbehandling för hemmabruk Paula’s Choice 25% AHA + 2% BHA Exfoliant Peel är en koncentrerad exfolierande som ger fantastiska resultat på bara 10 minuter. Den förbättrar linjer, solskador och tilltäppta porer. Syrorna jobbar i synergi med varandra genom att både djuprengöra huden samt förfina hudytan. Peelingen innehåller en kombination av följande syror: 8,4 % glykolsyra, 7,1 % mjölksyra, 5 % mandelsyra, 2,5 % vinsyra och sist men inte minst 2 % äppelsyra. Det jag gillar med denna är att den är så pass effektiv på så kort tid och den ger ett salongsliknande resultat. Gör så här: • Applicera peelingen på rengjord hud. • Låt den verka i 10 minuter. • Skölj av noggrant med vatten. Tänk på att det är extra viktigt med solskydd när man använder exfoliering! Lagom användning är 1 gång veckan för bästa resultat. Ha det underbart tills vi hörs igen! 🌸
Djuprengör huden I dag vill jag slå ett litet extra slag för X3M PURE PORE Minimizer Mask från CLINICCARE. Detta är en sheetmask som innehåller aktivt kol, vilket hjälper till att rengöra huden på djupet. Masken innehåller aktivt kol, som fungerar som en magnet och drar ut smuts från porerna. Detta hjälper till att rengöra och minska synligheten av porer, masken hjälper till att kontrollera överskottstalg och motverkar glansiga partier på huden. Bubblande effekt Masken har en lätt bubblande effekt, vilket ger en uppfriskande känsla. Den innehåller även ingredienser som pantenol och allantoin som är lugnande egenskaper. Placera masken på ansiktet och justera den så att den täcker hela ansiktet. Låt verka i 15-20 minuter. Ta bort masken och massera in eventuell överflödig produkt i huden. Använd masken en till två gånger i veckan för bästa resultat. Den passar särskilt bra för personer med oljig eller kombinerad hud. Har du inte provat denna kan jag varmt rekommendera denna. Ha det fint så hörs vi snart igen! ✨
**Soleksem** ☀ Upplever du att huden utvecklar små knottror och röda märken efter att ha varit exponerad för stark sol? ☀️ Om huden har utsatts lite för mycket för solen då kan den reagera ibland med soleksem (solallergi) som orsakas av **UVA**-strålarna. **Karakteristiskt för soleksem** Soleksem kännetecknas genom utslag/prickar och mindre små blåsor som ibland breder ut sig till röda fläckar. Det som händer i huden är att immunförsvaret reagerar på solens strålar, vilket i sin tur skapar en inflammation i huden, det kan även klia och svida. **Skydda huden** Klimatet/värmen påverkar vår hud mer än vad vi tror och vissa har lättare att drabbas av soleksem än andra. Det som är viktigt då är att man försöker hålla sig så lite som möjligt i solen. Utöver det behöver man givetvis skydda huden och applicera en tillräckligt mängd av solskydd, en riktlinje är minst 0,5 dl till kroppen och ca 1 tsk till ansiktet, samt återapplicera längs med dagen. Så fort skyddet är borta eller avskalat på huden kan de starka strålarna nå ner i huden och trigga igång de som sedan ger de s.k soleksemen. **Minimera besvären** Man kan hjälpa huden att lugnas och förebygga så att soleksem kanske inte blir lika intensiv genom en lugnande och svalkande produkt på huden. Prova Aloe Vera gel dagligen där du drabbas av utslagen och viktigt att du skyddar din hud som sagt med SPF när du vistas ute i solen. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/c661e216-c913-4365-8faf-b312909de2cd.jpg) *Kika in produkterna nedan som kan passa dig som lätt drabbas av soleksem!* Vill du lära dig mer om ämnet? Klicka på föjande länk: https://www.kicks.se/inspiration/experttips/kicks-farmaceut-svarar-pa-vanliga-fragor-om-soleksem Kram / Maria ❤️
# **Porer** ![](https://img.tokywoky.com/message-images/6d350509-54c7-48a2-9546-865afbf35a8e.png) Porerna kan vara en utmaning för många av oss. Porernas storlek och utseende varierar också beroende på vilken hudtyp man har. En pormask uppstår när en por i huden blir tilltäppt av talg och gamla hudceller. Varför den är svart har inte att göra med att den är fylld med smuts, utan är en effekt av att keratinet i talgproppen har oxiderat. Porer går inte att få bort men går att reducera i storlek så att de upplevs mindre med rätt behandling. Min rekommendation är att man börjar med en portömning på klinik hos en utbildad hudterapeut för en bra grund. Därefter behöver man använda rätt produkter för att uppnå bra resultat. 🔸️En **exfoliering** är ett måste i hudvårdsrutinen om man vill behandla tilltäpptheter och pormaskar. Att exfoliera huden några gånger i veckan gör att man får bort gamla hudceller och nästkommande produkter kan lättare tränga ner i huden och jobbar mer effektivt då. 🔸️Addera en **lermask** efter exfolieringen. Om de torra gamla hudcellerna ligger kvar på hudytan så funkar produkterna mest som klister för de gamla hudcellerna. Med hjälp av exfoliering och djuprengörande mask löser man upp talget i porerna. En lermask kan hjälpa till att reglera talgproduktionen! 🔸️Boosta huden med **fukt**! Tanken är inte att vi ska torka ut huden för att bli av med porerna som många tror, utan huden behöver även fukt som gör huden smidig och underlättar för porerna att dra ihop sig, förhindrar även att torra hudceller fastnar i poröppningen. 🔸Addera en produkt till rutinen med **Niacinamid**, även kallat vitamin B3 som kliniskt bevisat kan minska uppkomsten av synligt förstorade porer, stärker hudens elasticitet och bidrar därmed till att porerna kan dra ihop sig. 🔸️En **primer** med "blurring" effekt kan hjälpa till att sudda ut och jämna till. Förstorade porer blir mindre synliga med en bra primer som slätar ut och behöver inte bara användas innan makeup utan även som en del av hudvårdsrutinen. *Jag taggar några av mina favorit produkter som passar de flesta nedan!* Kram / Maria❤️
# Kika in i hudterapeuten Johannas badrumsskåp Hej alla hudvårdsentusiaster! Idag tar vi en djupdykning i min personliga skönhetsarsenal. Som hudterapeut på Skincity/Kicks har jag privilegiet att testa och använda fantastiska produkter. Här är två av mina absoluta favoriter som har en given plats i min dagliga rutin. Jag har givetvis flera favoriter men de sparar vi till senare. # SkincitySkincare Intense Treatment Pads Dessa små exfolierande pads är som magi för huden. Varje pad är laddad med: salicylsyra, azelainsyra och niacinamid. Dessa ingredienser arbetar tillsammans genom att det förbättrar porerna och ger din hud en jämnare yta. Säg hejdå till ojämnheter! Det jag ser blir förbättrat i huden är lyster och återfuktning trots att de är exfolierande är de också mycket mjukgörande på huden. # Eneomey Rejuv Silk Cream Varför är denna en återkommande favorit? Denna kräm är perfekt för dig som älskar rika konsistenser. Den innehåller både hög- och lågmolekylär hyaluronsyra. Den härliga texturen kommer från sheasmör och huden känns helt fantastisk efter applicering. Älskar hur min hud känns när jag använder produkten, huden känns riktigt mjuk och återfuktad. Vi ses!
**Varför inkludera SERUM i din hudvårdsrutin?** Hej vänner! Låt oss prata om serum och varför de är en fantastisk del av din hudvårdsrutin 🕵️‍♂️ Serum är inte bara några slumpmässiga produkter på hyllan - de är fyllda med kraftfulla ingredienser som verkligen kan skräddarsy din rutin och ta den till nästa nivå. Med mindre molekyler än cremer kan serum penetrera djupare in i huden och leverera aktiva ingredienser där de behövs mest. Men det är inte en fråga om att välja mellan serum och kräm - de kompletterar varandra perfekt! Serumet förbereder även huden för att optimalt ta upp cremens fördelar, vilket ger en förstärkt hudvårdsrutin. Här är några tips på ingredienser du kan leta efter i ditt serum beroende på din hudtyp: 🌵 **Torr hud**: För att återfukta och stärka hudens barriär, leta efter hyaluronsyra och ceramider. 🌟 **Mogen hud:** Retinol och peptider är dina bästa vänner för att minska fina linjer och ge en fastare hud. 💧 **Fet hud:** Niacinamid och salicylsyra är de perfekta ingredienserna för att balansera talgproduktionen och minimera porerna. 🎯 **Känslig hud:** Centella asiatica och bisabolol lugnar och minskar rodnad och irritation. 🌞 **Ojämn hudton:** Vitamin C och niacinamid är kraftfulla antioxidanter som jämnar ut hudtonen Serum är alltså ett kraftfullt komplement till din hudvårdsrutin, fyllt med aktiva ingredienser som penetrerar djupt ner i huden och kompletterar cremen. Läs gärna mer om serumets fördelar här: https://www.kicks.se/inspiration/experttips/vad-serum-ar-bra-for-varfor-du-bor-anvanda-serum
### Häng med mig i en video där jag steg för steg går igenom nya✨THE THERMOGLOW PRO ✨ från Dr Levy Switzerland. Vad är då Dr Levy´s nya The Thermo Glow Pro? Det är en MedTech-enhet som kombinerar kontrastbehandling och joniska microströmmar för en mer avancerad hemmateknik till din dagliga hudvårdsrutin. ThermoGlow Pro har* tre funktioner* som går från kallt till varmt i temperatur, för att öka blodcirkulationen och minska uppbyggnaden av vätska och inflammation i huden. ❄️"Cooling"-funktionen, med temperaturer så låga som 18°C, "cryo" – Lugnar huden och minskar svullnaden i ansiktet innan de två andra funktionerna. Denna funktion stängs av efter 90 sekunder. Tips! På morgonen tar jag enbart denna innan ögoncreme om jag har vaknat upp med ”puffiga ögon”. 🧹"Purifying"-funktionen, temperaturen hoppar till 43°C som försiktigt öppnar upp porerna så att toxiner kan extraheras, vilket gör att friskt syre lättare kan flöda genom huden. 3 minuter av denna funktion gillar vi! Denna funktion går också att punktbehandla med, om du har mycket orenheter och svarta porer på näsan är denna toppe att lägga till enbart på det området. ✨"Infusing"-funktionen, varar också i 3 minuter vid 37°C, lugnar huden, reglerar blodflödet och slussar in näringsämnen och aktiva ingredienser djupare in i huden med hjälp av det lila ljuset. Kommentera om ni hunnit testa denna eller om ni har fler frågor, jag finns här! Iiiiihhh såå taggad på denna!
MITT BADRUMSSKÅP🧴😍 Nu när sommaren äntligen är här! Tänkte jag bjuda in er till mitt badrumskåp med en riktig PRO SKIN anda (summeredition 🌞) Häng med!! jag visar mina favoriter. 👇 🧴Peeling: När det kommer till exfolierande produkte vill jag byta ut till lite snällare peelingar, som mandelsyra, enzymer och pha. Morgning glow peel pads skulle jag vilja säga är lite av en badrumsskåpkändis, många som känner till och älskar dessa återfuktande och svalkande pads som ger vilket trött ansikte som helt en fresh look. 🧴Solskydd: Till sommaren gillar jag till ett lättare solskydd och då är Paula's Choice Advanced Sun Protection Daily Moisturiser SPF 50 perfekt, ger en så fin ”dewy” lyster! Ett annat säker kort är, Tetra Sunscreen Lotion SPF 50 från Priori som har en tonad formula vilket ger en fin bas om du inte vill ha makeup under sommaren. 🧴Serum: Som vi alla vet är c vitamin och solskydd bästistar. Medik8 är specialister på C & A vitamin produkter. Där Bakuchoil Peptides är ett fint alternativ istället för retinol på sommaren. 🧴Toner/Creme: Milky Moisture Toner och Calm Moisturiser är lätta och väldigt återfuktande, passar bra om du är torr och känslig men som även har mycket obalans i huden. Den duon tillsammans med Super 3 Booster från Beauté Pacific är klockren! Byter du ut produkter i ditt badrumskåp beroende på säsong? Berätta! 🌞🙌 Kommentera gärna om du vill veta mer om någon av de andra produkterna i mitt badrumsskåp.
# **The Eye Perfection Set - Dr. LEVY Switzerland®** Huden under ögonen är väldigt tunn och fina linjer och rynkorna kring ögonen är oftast det första vi märker av. Sömnbrist, stress och livsstil kan sätta sina spår just kring ögonområdet och även ärftlighet som kan vara svårt att påverka. Det finns dock, som tur är, en del vi kan göra med vår hudvård för att motverka och förebygga trötthets- och ålderstecken. Om man vill ge huden runt ögonen en intensivbehandling eller vill ge bort en lyxig gåva till någon man tycker om, kika då in **The Eye Perfection Set** av **Dr. LEVY Switzerland®.** Ett fantastiskt kit för ögonområdet - MINST SAGT! 😍 Påbörja en exceptionell resa av ögonföryngring med noggrant utvalda ingredienser, ett set med den ultimata upplevelsen för dina ögon som ger oöverträffade resultat. Gör såhär: **1.** Vitaminboost: Applicera ett tunt lager av **R3 Cell Matrix Mask** runt ögonen, inklusive ögonlocken. Upplev omedelbar fyllnad, synlig omstrukturering och återställd hudglöd. **2.** Förebygga och korrigera: Applicera 1 droppe **Pigment Control Drops** på ögonkonturen för att hjälpa till att både förebygga och synligt minska hyperpigmentering. **3.** Aktivera: Applicera **Eye Booster Concentrate** runt ögonkonturerna, inklusive ögonlocken, för att lyfta och minska svullnad. Vänta 60 sekunder innan du fortsätter. **4.** Skydda: Applicera **Pollution Shield Skincare Finisher** på ögonkonturen och ögonlocken. Använd den för att skydda detta känsliga område mot förorening och inflammation. *Innan jag säger Adjö för idag så vill jag visa er det här fina resultatet nedan.* ![](https://img.tokywoky.com/message-images/0f8cf011-6240-4bbd-87c3-d3ca3c0a06e8.png) Kram / Maria ❤️
**Varför behöver man ett serum?** ![](https://img.tokywoky.com/message-images/695662c0-de7e-487d-a5ee-f67edc663d10.png) Jag får ofta frågan om man verkligen behöver ett serum under sin creme eller om det räcker med en creme. Det finns ju egentligen såklart inga måsten, men om man vill jobba mer resultat inriktat så skulle jag rekommendera ett serum. Det kan absolut vara nödvändigt! Huden består nämligen av flera olika lager som man kan behandla med produkter som appliceras ovanpå varandra. Med ett serum kan man behandla fler tillstånd i huden jämfört med om man enbart använder en creme. Vill man behandla ett tillfälligt tillstånd så som tex, yttorrhet, utbrott i form av plitor och finnar, rynkor eller annan obalans så behandlar man det med ett serum som kan penetrera ner på djupet i huden. Använder man både serum och creme så behandlar man HELA huden och inte bara ytan. Väljer du enbart en creme så är den oftast bara verksam på hudens översta lager i form att ge fukt, skydd etc beroende på den specifika cremen's egenskaper. *Nedan finner ni några olika serum med olika egenskaper som ni kan läsa mer om.* Kram / Maria ❤️
**VECKANS MASK** - *Skincity Skincare Post-acid Sleeping Mask* ”Som en alvedon för huden” är en bra beskrivning på veckans mask! Masken som svalkar, återställer och lugnar huden ❄️ Gissa om min känsliga hud med en underliggande perioral dermatit gillar denna 🙌 Den är även perfekt att använda (vilket namnet avslöjar) efter man använt en exfolierande syra för att boosta huden på fukt och dämpa eventuell irritation och rodnad samt hjälper huden att återhämta sig snabbare. Denna applicerar du antingen ett generöst lager av och låter sitta 15 minuter eller så tar du ett tunt lager och sover med 😴 (Även ett måste i sommarnecessären då jag duttar på lite på myggbetten innan läggdags eller om man känner sig varm i huden efter en dag på stranden.) Vilken mask är din bästa vän i sommarens necessär? 🌞
# **Veckans mask - MultiVitamin Power Recovery Masque!** ![](https://img.tokywoky.com/message-images/9bd2e42b-920c-49b6-90b8-8db41dee7b60.png) Veckans mask är väldigt speciell för mig! När jag utbildade mig till hudterapeut så jobbade vi med Dermalogicas produkter på skolans salong och jag minns att jag snabbt fastnade för en specifik produkt när vi elever utförde behandlingar på varandra - nämligen *MultiVitamin Power Recovery Masque.* 😍️ Det är en effektiv ansiktsmask, med en fantastisk mjukgörande formula. Fylld med koncentrerade vitaminer för att reparera, förbättra elasticiteten och stärka huden. Den skyddar huden mot fria radikaler och hjälper till att lugna en stressad och irriterad hud tack vare bland annat havrekärnextrakt och lakritsrot. Underbar som sovmask – vakna upp med mjuk, återfuktad och strålande hud! Kram / Maria ❤️
Hej alla hudvårdsvänner🌿 Kolla vad som precis landade på nyhetsbordet hos oss! Ja ni ser rätt – ett nytt serum har flyttat in till Skincity Skincare familjen. Denna har det tisslats och tasslats om länge på kontoret och äntligen är den här - ALGAE THERAPY OIL 😍 Fylld med stärkande och återuppbyggande micro- och makroalger, tillsammans med bakuchiol, kämpar den mot ålderstecken och ger den där lystern jag vet att många älskar🌟 Plus, den innehåller antioxidantrika växtoljor från bland annat havtorn och avokado som verkligen stärker hudbarriären och låser in fukten där den behövs som mest💧 Känslan på huden är lätt samtidigt som man verkligen känner hur huden mättas. Denna olja är speciellt framtagen för en torrare hud där hudbarriären behöver extra stöd och perfekt för de som upplever en hormonell obalans i huden 🌸 Visst älskar man en härlig ansiktsolja? 🙌
# **Veckans mask - Herbal Lavender Repair Mask** Jag är så glad över att ha hittat denna lermask, då den är perfekt för mig som har en känslig hud som även får plitor/finnar ibland. Ibland väljer jag att ta en paus från aktiva ingredienser, exempelvis syror och då tycker jag att denna mask är ett perfekt alternativ. Masken arbetar för fullt för att rengöra huden på djupet, balansera och ge näring åt huden, den kan i början ge en stickande känsla just på grund av det men den är också otroligt lugnande. Den innehåller bland annat eterisk olja från rosmarin-, timjan- och lavendel i en bas av talgabsorberande kaolinlera. Jag älskar verkligen denna! **Perfekt som punktbehandling på finnar över natten också!** ![](https://img.tokywoky.com/message-images/f265af1e-c868-4b53-8ed6-838259023569.jpg) Kram / Maria ❤️
**Badrumsskåpet - Det omtalade badrumsskåpet har flyttat ut hemma hos mig!** Mitt eget lilla showroom får jag kalla det för från och med nu. 😆️ ![](https://img.tokywoky.com/message-images/4627c1e6-afa8-44c5-8d09-0d7b5ea1c89e.jpg) Jag har flyttat alla mina produkter i badrumsskåpet till hyllan isället. Kände för att prova något nytt eftersom att jag som har väldigt många produkter då jag testar massor. Sen är jag en sånn som gärna vill ha allt synligt. Så ja, hemmet ser lite ut som en butik idag. Det är dessutom lätt att komma åt alla produkter på den öppna hyllan vilket underlättar. När jag använt upp ena serien så går jag över till nästa för att på så sätt kunna utvärdera och hitta mina guldkorn. *Finner ni något spännande på min hylla? Jag ser till att tagga några av mina favoriter nedan!* Kram / Maria ❤️
**Produkten som hudterapeuterna pratar om - Tranquillity Body Cream** ![](https://img.tokywoky.com/message-images/fc142424-5395-4c50-a463-7c5008370c09.jpg) Kroppen och speciellt händerna exponeras ofta för yttre påfrestningar och får stå ut med mycket, därför kan det ibland vara svårt att motverka torrhet. Jag har även insett att mina händer reagerar negativt, de blir väldigt torra och sköra varje gång jag blir sjuk, då jag behöver tvätta händerna ofta samt använda en hel del handsprit. Det räcker inte med en creme då som bara återfuktar, utan jag behöver en näringsrik produkt som verkligen mjukgör på djupet. Jag har äntligen funnit min räddare i nöden! Nämligen - *Comfort Zone – Tranquillity Body Cream* som egentligen är lämpad för hela kroppen. Har man liknande besvär som jag kan ha ibland, då tycker jag absolut att den är värd att testa, en produkt som verkligen blivit en snackis här på kontoret bland oss hudterapeuter. Den mjukgör så otroligt bra och återfuktar på djupet, huden känns mjuk och len. Jag får inte heller glömma att nämna den otroligt härliga konsistensen, lite som en pudding men när man applicerar den så smälter den och blir hur härlig som helst. Kram / Maria ❤️
**Låt mig presentera veckans mask - Elemis Pro-Collagen Eye Revive** Om du vill förbättra utseendet på matt hud orsakad av uttorkning och trötthet så kan jag varmt tipsa om *Elemis Pro-Collagen Eye Revive*. En produkt som jag verkligen fastnat för, som inte kräver så mycket tid, utan här har du verkligen en allt-i-ett-behandlingen till ögonområdet. Det är en trippelverkande ögonmask och serum i ett som kan användas som en nattmask, en primer eller som en återfuktande ögoncreme under dagen. Masken kommer i form av en härlig tjock, ljusgul gel som känns förvånansvärt lätt på huden. Den skapar en barriär som hjälper till att förhindra fuktförlust samtidigt som den ger näring och fyller ut, vilket gör att huden ser fastare och mer motståndskraftig ut. Gör som jag om när huden kring ögonen behöver extra energi och omsorg, använd den som en kur i några veckor eller kontinuerligt som daglig ögonvård. 😊 Kram / Maria ❤️
**Retinol** Retinol är verkligen en fantastisk ingrediens som många känner till idag. Låt mig börja med att lista några av dess fördelar: - Reducerar fina linjer & rynkor. - Stimulerar cellomsättningen. - Stärker hudens fasthet & verkar åldersförebyggande. - Minimerar ojämnheter som pigmentförändringar. - Förebygger orenheter och hämmar talgproduktionen. - Skyddar huden mot fria radikaler. Ja, ni hör ju.. En stjärningrediens! ✨️ Retinol är en form av A-vitamin, en kraftfull cellkommunicerande ingrediens. Molekylerna är så pass små att ingrediensen kan tränga djupt in i huden och kan nå det mellersta lagret av huden som kallas Dermis. Vilket gör att retinol kan leverera tydligare och bättre resultat än många andra ingredienser. I huden så fungerar A-vitamin som en superantioxidant som motverkar bildandet av fria radikaler. Ingrediensen är så pass effektiv att den allt eftersom den absorberas av huden, bryts ner och omvandlas till vitamin A-syra (även kallad retinsyra). Retinsyra är en förening som direkt kan påverka hudceller och deras beteende. A-vitaminet reparerar och stimulerar hudens kollagen- och elastinproduktion, reglerar även hudens talgproduktion och reducerar pigmenteringar orsakade av solskador genom att öka cellförnyelsen. A-vitamin ger god effekt vid kontinuerlig användning, det kan även vara bra att veta att det finns många olika former att välja mellan, samt olika styrkor. Hur effektiv en produkt är behöver inte alltid bero på hur många procent A-vitamin det finns i produkten som många tror. Utan allt hänger på vilken form av A-vitamin som finns i och om det passar just dig, så vilken hudtyp man har och hudtillstånd spelar stor roll, samt vilka stödingredienser som finns i själva produkten. **Detta behöver du veta innan du börjar med Retinol** Det är viktigt att du tar hjälp av en certifierad hudterapeut först och främst, så att du väljer rätt produkt som går att kombinera med din övriga rutin. Som nybörjare så behöver man en mild variant till en början för att vänja huden vid ingrediensen. Applicering av Retinol ska påbörjas gradvis och appliceras oftast kvällstid. Jag brukar rekommendera att man använder retinol två gånger per vecka under de första två veckorna, varannan natt under de efterföljande två veckorna och därefter varje natt **enbart** om huden tolererar det. Konsultera med läkare innan du börjar använda en retinolprodukt om du är gravid, ammar, genomgår peelingbehandlingar eller tar receptbelagt läkemedel för akne. Skydda alltid huden med SPF märkt med SPF30 eller högre varje dag. Rådfråga oss hudterapeuter så hjälper vi dig gärna att hitta rätt! Jag taggar några av mina favoriter nedan som ni kan kika på och läsa mer om. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/a9c4fa20-742e-4967-8bb2-8bc7a8125da5.jpg) Kram /Maria ❤️
# Produkten som gör störst skillnad i hudvårdsrutinen på sommaren Det finns olika serum för olika hudtillstånd. Ett fuktserum hjälper till att binda fukt och plumpa huden medan ett C-vitaminserum stärker kollagenet och jämnar ut hudtonen. # Vad passar mig bäst på sommaren? Serum absorberas snabbt av huden och detta gör att man kan behandla åldersfläckar, fina linjer och ojämn hudton på ett effektivt sätt. C vitamin serum är det aboslut bästa på sommaren. elementrē har två effektiva C-vitaminserum. Det första är Brightening Serum som består av 15% C-vitamin och kombinerar tre olika typer av C-vitamin som verkar både på hudens yta och i dess djupare skikt. Det andra är Illuminating Serum, som innehåller en högre koncentration av 30% C-vitamin och förstärks ytterligare med en esterform av C-vitamin samt Ascorbasilane, vilka bidrar till att öka hudens kollagenproduktion. # Jämnar till hudtonen och reparerar Båda serumen innehåller L-Askorbinsyra känt för att jämna ut hudtonen samt skydda och reparera. De jobbar för att ge en ljusare och mer jämn hudton samtidigt som de skyddar mot solskador och förbättrar reparationen i huden. Båda är två härliga serum som också ger väldigt fina resultat varför de har blivit mina favoriter. Ha det fint tills vi hörs igen! :)
# Elementrē Recovery Mask Cream Idag vill jag dela med mig av en liten pärla bland ansiktsmasker. Elementrē Recovery Mask Cream. Om du älskar hudvård och vill ge din hud en rejäl boost är detta för dig! # Lugnande egenskaper Elementrē Recovery Mask Cream är speciellt utformad för att lugna en irriterad hud. Perfekt för dig med känslig hud eller om du lider av rodnad. Den mildrar och ger en omedelbar känsla av lättnad. Perfekt om du kanske peelat huden för mycket eller överbehandlat med aktiva produkter för länge. # Boostar hudens återhämtning Denna mask ger huden en boost av fukt och näring. Använd den som en veckovis behandling eller när du känner att din hud behöver extra omsorg några gånger i veckan på kvällen. Elementrē Recovery Mask Cream är en doldis som förtjänar mer uppmärksamhet. Den är perfekt för att lugna, återfukta och boosta din hud. Nästa gång du vill unna din hud något extra, ge denna mask en chans! 😊 Har du provat Elementrē Recovery Mask Cream Recovery Mask Cream själv och vad tycker du?
# Veckans snackis på kontoret Hej alla hudvårdsentusiaster! Denna vecka vill jag lyfta fram en produkt som har skapat mycket buzz nyligen!  Dr. Levy Switzerland Eye Booster Concentrate. Detta ögonserum har snabbt blivit en storfavorit och här är anledningarna till det. Detta är mitt absoluta favorit ögonserum! # Magi över natten Dr. Levy Eye Booster Concentrate är ett ögonserum framtaget för huden runt ögonen. Denna hud är känslig och tunn, åldras snabbare och kan lätt bli svullen och få vätskeansamling, det är även här vi får mer synliga linjer. Personligen tycker jag det gör mirakel för att minska fina linjer och rynkor. Varför? Det går över en natt! Den känns mycket återfuktande på ögonområdet och den hjälper verkligen till att minska svullnaden under ögonen. # Investera i dig Om du är på jakt efter en produkt som kan ge din hud runt ögonen lite extra omtanke kanske Dr. Levy Switzerland Eye Booster Concentrate är något för dig? Det kanske inte är det mest prisvärda alternativet på marknaden men det är en investering värd att göra. Det var allt för denna vecka. Tack för att du läste och kom ihåg att ta hand om din hud! 🌸
**Mina bästa skönhetstips** Mitt namn är Johanna, och jag är en passionerad skönhetsentusiast. Under de senaste 7 åren har jag haft förmånen att arbeta på Skincity, där jag ständigt är på jakt efter de senaste och mest effektiva produkterna. Här vill jag dela med mig av mina bästa tips och tricks för att hjälpa dig att uppnå din allra bästa hud. Anpassade produkter för din ålder Vi åldras alla och vår hud förändras med tiden. Därför är det viktigt att välja produkter som passar just din ålder och hudtyp. För mig har det varit avgörande att hitta produkter som ger fukt, bevarar hudens kvalitet och ger lyster. Kanske har du också några favoriter som du inte kan leva utan? Beauty Talk Skincity Pro Jag ser fram emot att möta er här. Det är där vi kan dela våra erfarenheter, ställa frågor och inspirera varandra. Vilka är dina favoritprodukter? Hur kan vi förbättra våra hudvårdsrutiner? Låt oss skapa en gemenskap där skönhet är mer än bara ett intresse – det är en livsstil. Idag vill jag också dela med mig av Dr. Levy Switzerland Enriched Booster Cream– en produkt som har blivit en oumbärlig del av min hudvårdsrutin. Denna 24-timmarskräm är som en fuktboost för huden. Den smälter in i huden vid applicering och ger omedelbar återfuktning. För mig, som har torr hud, är detta en räddning. Jag känner mig alltid fräsch och återfuktad när jag använder den. Vilken är din favoritprodukt, dela gärna med dig ! Tack för att du läste! Vi ses! ✨ Varma hälsningar, Johanna
**BADRUMSSKÅPET** 🛁✨ Välkomna in i mitt badrumsskåp - SOMMAR EDITION 🌞 Nu får retinolet och de mest aktiva syrorna flytta ut och ta semester från badrumsskåpet 🏝️ och in får lugnande, fuktboostade och skyddande produkter flytta fram. De som får stå längst fram på hyllan är: 1.Skincity Skincare MILKY MOISTURE TONER för dess fuktgivande och lugnande egenskaper som jag klappar in i flera lager och är så härlig efter en heldag ute när huden känns lite torr 💧😊 2.Heliocare 360 MINERAL TOLERANCE MINERAL SPF50 för maximalt skydd för huden hela sommaren ☀️🛡️ 3.Elemis PAPAYA ENZYM PEELING för att 1–2 gånger i veckan få ge en mild exfoliering till huden 🍃✨ 4.Priori DNA RECOVERY SERUM är den perfekta SOS-produkten och ett måste för mig att ha med på semestern då den lugnar och reparerar och är idealisk vid eksem som jag ibland får i ansiktet 🆘💆‍♀️ Låt sommaren börja, mitt badrumsskåp är redo! Vilken produkt är ett måste för dig i sommar?
**NYHETS ALERT!** Lovisa och Linda har spanat in några nyheter på kontoret och här snackas det uppdaterat C vitamin, produkter för orenheter och finnar till vad du måste ha med dig i väskan på alla uteserveringar framöver. Häng på! 🪄 Dermalogica Clarifying Body Spray Först ut en smidig body spray med 1% BHA som hjälper till att lösa upp orenheter på kroppen, t.ex ryggen där det kan vara svårt att komma åt. Tips! Bra även vid innåtväxa hårstrån. ✨ Heliocare 360º Body Glow 50+ Produkten som är en riktig glow-giver till kroppen, ger det där perfekta bronziga lystern samtidigt som den skyddar huden med en hög spf. 💦Exuviance Pore Clarifying Cleanser En till rengöring har fått landa i Exuviance härliga sortiment, denna är mer anpassad för en oren och aknebenägen hud. Kika bara på innehållet i denna: • AHA (mandelsyra) - exfolierar och stimulerar cellförnyelsen effektivt. • PHA (glukonolakton) - återfuktar, stimulerar cellförnyelsen och stärker hudens skyddsbarriär. • BHA (salicylsyra) – talgreglerande och motverkar tilltäppta porer. • Tea tree olja – bidrar till att minska inflammation och verkar bakteriedödande. 🍊Paula’s Choice C15 Super Booster En stor favorit som fått två nya ingredienser tillsatta för att bli ännu mer stabil i sin formulering. I övrigt samma fina innehåll och exakt samma härliga känsla på huden som tidigare. Skyddar huden mot fria radikaler samtidigt som den ger en synbart klarare och jämnare hudton. 🌛Exuviance Night Corrector En underbar nattcreme som känns behaglig att applicera på huden och passar dom som önskar en produkt med syra i men som har en reaktiv hud med t.ex rosacea eller akne. Den innehåller en liten mängd AHA syra (mandelsyra) som är antibakteriell och väldigt mild! Tillsammans med PHA är det en perfekt sammansättning för den mer känsliga papel och pustulösa huden. Kommentera gärna vilken av produkterna ni är mest nyfikna på! 👀
Hej alla! 🌟 Jag heter Lovisa och jag är så glad att få vara här med er 🎉 Jag har jobbat som hudterapeut sedan 2014 och för mig handlar detta fantastiska yrke inte bara om att ha kunskap kring huden och ta hand om min egen hud, utan även om att träffa och hjälpa nya människor varje dag. Med min blandade hudtyp, där känsligheten spelar en stor roll, har jag verkligen insett hur viktigt det är att hålla hudvårdsrutinen enkel och skonsam. Jag vet hur det är att behöva produkter som både är varsamma men ändå effektiva och resultatinriktade. Jag brinner lite extra för att hjälpa alla andra där ute med känslig hud att hitta sin bästa hudvårdsrutin 🙌 Så, vad är mina två absolut måste-ha produkter som alltid finns i mitt badrumsskåp? Jag kan inte vara utan dem! 😍 Och jag är supernyfiken på att höra om er BFF-produkt också 🥰 Berätta gärna! Vi hörs snart! ✨
# ![![](https://img.tokywoky.com/message-images/f258b59e-669c-47d5-a0e5-f0709faa5056.jpg)](https://img.tokywoky.com/message-images/8f6c67a1-abc2-4171-b390-46e722a22195.jpg)Veckans mask - HYDRA INTENSE COOLING MASQUE från Is Clinical. 💦❄️Denna fuktmask är unik, vill du testa något nytt testa denna!  En återfuktande och antibakteriell fuktmask som innehåller svalkande mentol. Denna härliga gelformula ger en kylande effekt likt en ”vicsblå halstablett”🌬️ på huden i ca 5 min. Därefter kan den tvättas av eller behållas på en stund till för att maxa fukten, innan avtvätt.  Hydra Intensive Cooling mask hjälper till att behandla inflammationer vilket gör att den även passar bra till en känslig/reaktiv hud som lider av akne eller en obalans.   Kan användas 2-3 ggr i veckan, undvik att komma allt för nära ögonområdet med denna, då mentol kan kännas ”starkt” för vissa.  First impression på denna var, WOW!  💥 Den känns "het" och kylande på samma gång. Minns att jag fick stå med en solfjäder i början, tills 5 min gått och känslan försvinner helt. Min sambo testade och fick inte alls denna känsla, vilket jag tycker är intressant, har ni hunnit testa denna?! Hur känns masken för er? Kommentera gärna och berätta om du har testat den eller kommer att testa den? 🌟Huden känns direkt mer balanserad, återfuktad och hälsosam det är precis det jag är ute efter.   TIPS! Går att ha som en aftersun produkt (ej till barn).    👀👀Kolla bara in stjärningredienserna och denna konsistens!!!  ![](https://img.tokywoky.com/message-images/acb57fde-ffd9-43c2-8484-4fcacd871737.jpg)
Hej på er allesammans! 💗 Maria här!🥰 31 år gammal. Jag är utbildad och auktoriserad hudterapeut & spaterapeut med CIDESCO-Examen. Jag har jobbat som hudterapeut i 7 år nu och det jag verkligen brinner för inom mitt yrke är att kunna få hjälpa kunder med deras hud och hudtillstånd. Jag delar mer än gärna med mig av min kunskap och erfarenhet. 😊 Sharing is caring! 🤝 För att din hudvård ska få dig att se ut som ditt bästa jag och nå sin fulla potential så är det viktigt att hitta rätt i hudvårdsdjungeln. Jag ser så mycket fram emot att få dela mina tips med er och inspirera. Jag är lite nyfiken på alla er som hänger här och undrar vad ni vill se mer av? 🥰 Dela gärna er favoritprodukt också. 😍 Så spännande att se och få hänga med er! Kram, Hudterapeuten Maria 
Hej alla underbara här på Beauty Talk! 👋😊 Här kommer ett litet intro om mig: Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av hudvård, och allt som hör därtill! 2014 utbildande jag mig till, Cidesco Certifierad Hud och Spaterapeut och har jobbat inom branschen sen dess. Fördelen med att ha ett jobb som hudterapeut på Kicks/Skincity, är att vi får prova på så otroligt många produkter. Det är lite som att kliva in i produkthimlen varje dag på jobbet. 🧴💗 När det kommer till märken har min kombinerade och lite känsliga hud, fastnat för en härlig mix av produkter, allt från olika K beauty märken till exklusiva produkter som doftar härligt och mer avancerade hudvårdsmärken som våra PROskin by Skincity märken. Jag är svag för unika konsistenser och formuleringar, kan inte vara utan en ansiktsmask och har som stående skingoal år ut och år in: En hälsosam hud full med lyster. 💕  Det här ska bli så kul! Låt mig få inspirera med lite vardagsglitter, hoppas vi ses i kommentarerna. ✨ ✨ ✨  Kram, Hudterapeuten Linda