/ Välkomna till ett nytt rykande avsnitt där Toners och
Anna
KICKS Hudterapeut
30/01/26-11:13(redigerad den 30/01/26-17:21)

Välkomna till ett nytt rykande avsnitt där Toners och Exfolieringar/peeling står i fokus.

En toner är inte alltid en självklarhet för alla att använda och man måste faktiskt inte använda en toner. Jag personligen gör detta för att ge huden en fuktboost då jag har märkt att huden stannar återfuktad längre och även att det ger det där härliga plumpet samt glowet.

💦Min favorit i denna kategori är enkel - Resist Advanced Replenishing Toner från Paula’s Choice. Det är en lite rikare toner som, enligt mig, appliceras bästa genom att klappa in den i huden. Jag använder den i flera lager om det behövs för att boosta huden med fukt och även ge den perfekta grunden för efterkommande produkter.

En självklar del i min dagliga rutin är exfoliering. Detta för att få bort gamla hudceller på hudytan så att våra produkter har bättre förutsättningar för att penetrera så djupt ner i huden som möjligt.

Jag använder mig av lite olika typer av exfoliering beroende på både hur huden mår, årstid och behov. Hévi, vår Farmaceut, har skrivit lite mer om det vanligate exfolieringarna med AHA och/eller BHA syra medans jag tar mig ann dom lite ovanligare typerna av exfoliering

🩷Enzym peeling – Här har vi en snäll peeling som verkligen passar alla, även den mest känsliga. Den är super om man känner sig lite irriterade i huden men ändå behöver den lätt peelande effekten.

Många enzympeelingar går fint att använda dagligen likt min favorit Daily Microfoliant från Dermalogica. Här har vi ett pulver som man i handen mixar upp med vatten för att få ett lätt lödder som man sedan masserar in i huden och sen sköljer av. Denna produkt passar även på en lite yngre hud som har börjat få hormonella förändringar i huden.

🤎Multi peeling – För en djupare exfoliering så finns det även produkter som har allt och lite till. En multi-peeling består ofta av syror, enzymer samt korn och passar en lite tåligare hud. En såndan typ aav produkt behövs inte användas mer än 1 gång i veckan och man bör här även ha lite koll så att man inte har några andra produkter i sin rutin som ”krockar” med denna typ av produkt.

Min go-to är Radical3 Reboot Pro Peel från Dr. Levy. 🎖️ Den innehåller AHA- och BHA-syra, enzymer från granatäpple och naturliga och biologiskt nedbrytbara små cellulosapärlor. Hur härligt låter inte det!?

Välj en eller flera svar
Vad använder du för exfoliering? 🫧🌟
14Bidrag
💙AHA-syra
🤍BHA-syra
🩷Enzym-peeling
🤎Multi-peeling
Skicka
Tag
Dermatologisk hudvård
Fortsätt utforska gemenskapen!