Så försvann min Perioral Dermatit på 5 dagar
En av de vanligaste frågorna jag som hudterapeut får är "Hur behandlar jag Perioral Dermatit?". Detta är en hudsjukdom som tyvärr blir allt vanligare, så om du är drabbad är du långt ifrån ensam.
Vill du fördjupa dig i ämnet kan du läsa mer här:
https://www.kicks.se/inspiration/experttips/vad-ar-perioral-dermatit
"less is more"
För att behandla Perioral Dermatit rekommenderas det att använda få och milda produkter, alternativt "nollbehandling", där inga produkter används under en period.
Räddaren i nöden
När jag själv får ett utbrott ställer jag undan alla produkter utom en mild micellär rengöring och stjärnprodukten Calm Moisturiser från Skincity Skincare.
Vad som gör denna creme så fördelaktig är att det är en gel-creme fullproppad med lugnande och stärkande ingredienser, med en lättare textur som passar den känsliga huden vid PD. Genom att använda denna morgon och kväll, utan någon makeup över, började jag redan dag 2 se en förbättring i huden. Efter 5 dagar var huden helt återställd. Jag började långsamt först addera ett fuktserum och efter någon vecka en mild enzympeeling.
Det är viktigt att tänka på att även om ett utbrott har gått tillbaka, finns ofta känsligheten kvar under ytan. Därför är det viktigt att vara extra varsam en bra tid framåt.
Har dessa produkter hjälpt även dig vid Perioral Dermatit, eller har du några andra produkttips? Dela gärna med dig!