HYPERPIGMENTERINGAR

🔎 Hyperpigmenteringar är en överproduktion av melanin i huden, våra pigmentceller blir överaktiva och skapar mörka fläckar. Till skillnad från Hypopigmentering där det saknas melanin och fläckarna blir ljusa.
Det finns flera olika typer av hyperpigmentering, jag tänkt att kort berätta om två jag själv drabbats av: HORMONELL och POSTINFLAMMATORISKT PIGMENTERING. Dessa tillsammans med solpigmentering är de vanligaste och flest förekommande hyperpigmenteringarna vi får.
HORMONELL PIGMENTERING
När jag vart gravid med mitt första barn dök det helt plötsligt upp väldigt mycket pigmenteringar i pannan och runt munnen från ingenstans, detta kallas även för Melasma. På bilden kan ni se mina hormonella pigmenteringar som dyker upp i pannan. Under graviditet, amning eller preventivmedel har mycket hormonella förändringar i kroppen är hyperpigmentering lättare att få.
POSTINFLAMMATORISKT PIGMENTERING
På bilden har jag zoomat in mörkare fläckar på kindbenet, detta är pigmenteringar som jag har fått efter att jag klämt finnar som blivit ärr och sedan pigmenteringar. Postinflammatorisk pigmentering uppstår oftast efter en skada på huden eller en inflammation i huden. Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden hade jag ett: inte klämt finnar så att det uppstår en skada på huden! Två: Skyddat mig bättre med ett högt solskydd från start.
😎 Så glöm inte solskydd mina vänner! Huden kommer ihåg tidigare solskador, skyddar du dig ej med solskydd kan dom dyka upp som ett brev på posten. Ett stick med SPF 50 är toppen att ha i väskan och punkt behandla sina pigmenteringar med under dagen.
Berätta gärna, har du hyperpigmenteringar?!