/ # 3 vanliga frågor om pigmentering Låt oss köra en
Sara
Beauty Beginner
22/08/24-06:30(redigerad den 27/08/24-11:12)

3 vanliga frågor om pigmentering

Låt oss köra en fortsättning på förra veckans inlägg från @Linda . För såhär på sensommaren dyker ofta frågor om pigmenteringar upp. Solen har under sommaren satt sina spår och de där envisa fläckarna verkar inte ha en tanke på att försvinna.

Vad jag förstår så finns de olika typer av pigmenteringar?

Helt rätt, det stämmer! I Lindas inlägg kan du läsa om hormonell pigmentering, postinflammatorisk pigmentering och hypopigmentering, utöver finns dessa:

Solskada – ”åldersfläckar” - kommer ofta med stigande ålder. 90% av personer över 60 år upplever någon form av hyperpigmentering. Solskadan är även vanligt bland yngre åldrar till följd av intensivt solande.

Fräknar – genetiskt betingat med annan typ av melanin. Dessa går inte att reducera likt andra typer av hyperpigmenteringar.

Jag satt bara ute en kort stund och ändå har jag nu massa fläckar?

Tyvärr så är det så att huden har ett minne likt en 🐘 och glömmer inte. Har du en gång haft en pigmentering så ligger de alltid där latent och lurar. Personligen fick jag en del pigmenteringar under en graviditet och dessa har en tendens att hälsa på under sommaren, attans!

För att reducera mörka fläckar, finns de några speciella ingredienser som jag kan leta efter?

De finns flera fina och effektiva ingredienser att kika efter:

💛AHA-syra – kraftfull exfolierande syra med förmågan att frigöra fläckiga hudceller.

💛C-vitamin – skyddande antioxidant som skyddar samtidigt som hudtonen blir klarare & jämnare.

💛A-vitamin – cellförnyande ingrediens som snabbar på förnyelsen av hudceller.

💛Niacinamid – hämmar bildandet av pigment samt har en uppljusande och utjämnade effekt.

Och såklart SOLSKYDDET, viktigast av dem alla, välj spf50. Ska du vistas i solen, packa gärna också med solglasögon och keps. Solen är ju helt fantastisk med sin värme, ljus och tillgången till D-vitamin men bör avnjutas i lagom mängd. ☀️😎

Taggat är ett serum & dunderSPF som effektvit verkar för att minska och förebygga pigmentering. SPF=BFF

PowerBright Dark Spot Serum 30 ml
Dermalogica
PowerBright Dark Spot Serum 30 ml
Pigment Solution Fluid SPF50 50 ml
Pigment Solution Fluid SPF50 50 ml
Fortsätt utforska gemenskapen!