/ Oljor i hudvĂ„rd 🧮💛
Anna
KICKS Hudterapeut
25/09/26-10:46

Oljor i hudvĂ„rd 🧮💛

Oljor i hudvĂ„rd kan kĂ€nnas som en hel djungel – jojobaolja, squalane, nyponfröolja, arganolja
 men vad Ă€r egentligen skillnaden? 🌿

Som hudterapeut ser jag oljor framför allt som ett sÀtt att mjukgöra huden och hjÀlpa till att minska fuktförlusten. De kan vara fantastiska för en torr eller yttorr hud, men vilken olja som passar bÀst beror bÄde pÄ hudtyp, formula och vad du vill fÄ ut av produkten.

HÀr Àr nÄgra vanliga oljor och oljeliknande ingredienser du kan stöta pÄ:

✹ Jojobaolja

Jojobaolja Àr egentligen ett flytande vax och har en lÀtt, mjuk kÀnsla pÄ huden. Den anvÀnds ofta för att mjukgöra och stÀrka hudens skyddande barriÀr utan att kÀnnas alltför tung. Jag tycker att den kan passa mÄnga hudtyper, Àven dig som inte Àr van vid ansiktsoljor.

đŸŒč Nyponfröolja

En riktig favorit nÀr man vill ha bÄde nÀring och glow. Nyponfröolja innehÄller naturligt fettsyror, bland annat linolsyra och linolensyra, och anvÀnds ofta i produkter för torr, glÄmig eller mogen hud. Den kan hjÀlpa huden att kÀnnas mjukare och mer följsam.

🌰 Arganolja

En rikare olja som innehĂ„ller bland annat fettsyror och vitamin E. Den passar extra fint nĂ€r huden kĂ€nns torr, stram eller behöver mer nĂ€ring. Arganolja hittar vi bĂ„de i hudvĂ„rd och hĂ„rvĂ„rd – just för sina mjukgörande egenskaper.

🌿 Squalane

Squalane Àr inte en klassisk vÀxtolja, men anvÀnds pÄ ungefÀr samma sÀtt i hudvÄrd. Den har en vÀldigt lÀtt och silkeslen kÀnsla och hjÀlper till att mjukgöra huden och minska fuktförlust. Ett bra alternativ om du vill ha kÀnslan av en olja men utan en tung eller fet finish.

đŸ„‘ Avokadoolja

En fylligare och mer nÀrande olja som ofta passar en torrare hudtyp. Den innehÄller fettsyror och anvÀnds framför allt för sina mjukgörande egenskaper. Jag skulle oftast leta efter den i rikare krÀmer eller oljeblandningar.

💡 Mitt hudterapeut-tips:

Olja och fukt Àr inte riktigt samma sak. En ansiktsolja kan hjÀlpa till att bevara fukten i huden, men den tillför inte nödvÀndigtvis lika mycket fukt som exempelvis ett serum med glycerin eller hyaluronsyra.

Har du en vĂ€ldigt torr eller yttorr hud? Testa gĂ€rna ett Ă„terfuktande serum först, följ upp med din krĂ€m och avsluta eventuellt med nĂ„gra droppar olja. 💧✹

Och ja – Ă€ven en fet eller kombinerad hud kan anvĂ€nda olja. Det viktiga Ă€r snarare vilken olja, hur mycket du anvĂ€nder och hur resten av din rutin ser ut.

SĂ„ nĂ€sta gĂ„ng du ser en ansiktsolja: titta inte bara pĂ„ ordet "olja" – kika pĂ„ vilken typ av olja produkten faktiskt innehĂ„ller och vad just din hud behöver. 🌿

FrÄgesport
Vilken av dessa ingredienser Ă€r egentligen inte en klassisk vegetabilisk olja? 🌿💛
Avokadoolja
Arganolja
Nyponfröolja
Squalane
Tag
AnsiktsvÄrd
FortsÀtt utforska gemenskapen!