Jag lovade er en uppföljning på mitt senaste inlägg där vi skulle nörda ner oss i ingredienser. Jag har valt ut 3 st som jag personligen är väldigt intresserad av och oftast letar efter i mina hudvårdsprodukter.
🍍 Ananasceramider – B-Hydra
Det här är en roligare ingrediens att prata om eftersom den skiljer sig från de vanliga ceramiderna. Ananasceramider är växtbaserade ceramider från ananas och används framför allt för att bidra till återfuktning och en starkare hudbarriär. Tillsammans med B5 är det en stor del av B-Hydras fokus på törstig och yttorr hud.
🍊 Fem former av C-vitamin – C-Tango
Här tycker jag faktiskt att det intressanta inte bara är C-vitamin, utan att Drunk Elephant använder fem olika former: Sodium Ascorbyl Phosphate, Magnesium Ascorbyl Phosphate, Tetrahexyldecyl Ascorbate, Ascorbyl Glucoside och Ascorbyl Palmitate. De kombineras med peptider och andra antioxidanter för att arbeta med lyster, jämnare hudton och synliga ålderstecken runt ögonen.
🧬 Peptider – framför allt Protini, C-Tango och D-Bronzi
Det här är nästan den röda tråden genom rutinen. Peptider är uppbyggda av aminosyror och olika peptider kan ha olika funktioner. C-Tango innehåller en blandning av åtta peptider, medan D-Bronzi bland annat innehåller Matrixyl 3000.
Så nu vill jag veta vilka ingredeinser ni leter efter i er hudvård?