/ # Hudvård under graviditet Hoppas ni alla haft en fin jul
Sara
Beauty Beginner
06/01/25-05:00(redigerad den 30/12/24-09:38)

Hudvård under graviditet

Hoppas ni alla haft en fin jul & fått en bra start på året! 💫

Något som vi fått en del frågor kring på senaste är graviditet och hudvård så låt oss kika närmare vad som gäller. 🕵️‍♀️ Jag tänker att vi kan börja med den vanligaste frågan – ”Hur ska jag tänka med syra och retinol under graviditet?”.🤰

Syra

Under graviditet är huden är under hormonell påfrestning och detta påverkar huden på olika sätt. Det är väldigt vanligt att huden blir mer känslig och då kan de vara så att dina ordinarie syraprodukter trivs bäst på hyllan under denna tid.

Personligen så blev min hud mycket mer känslig under graviditeten så bästa valet blev den skonsam men effektiv enzympeelingen från Dermalogica - Daily Milkfoliant. 🥛

Summan av kardemumman är helt enkelt att lyssna på din hud och använda produkter därefter. Om du fortsätter med syra, var då extra noggrann med SPF varje dag, året om, då man lättare kan få hormonella pigmenteringar i samband med syror och graviditet.

Retinol

När det gäller retinol i hudvård under graviditet rekommenderar jag, likt många hudvårdsmärken, att helt avstå från det. Det finns inte tillräckligt med forskning om retinols säkerhet under graviditet, och med alla hormonella förändringar som redan påverkar huden, är det bäst att undvika denna kraftfulla ingrediens.

Men oroa dig inte, du kan fortfarande uppnå fina resultat! Graviditeten är ett utmärkt tillfälle att istället boosta huden med ingredienser som c-vitamin, peptider, niacinamid och massor av fukt. 💦 Taggat är en duo av lugnande produkterna från Skincity Skincare som min hud älskade när jag var gravid.

Nästa vecka kommer del2 av hudvård under graviditet. Har du några frågor om hudvård under graviditet? Tveka inte att ställa dem! 🤍

Milky Lotion Cleanser 200 ml
Milky Lotion Cleanser 200 ml
Milky Moisture Toner 50 ml
Milky Moisture Toner 50 ml
Daily Milkfoliant 74 g
Dermalogica
Daily Milkfoliant 74 g
Fortsätt utforska gemenskapen!