Hudtyp & hudtillstånd
Genom att förstå din hud kan du välja rätt produkter anpassade efter hudens specifika behov för att hålla den frisk och strålande. Hudtyp och hudtillstånd är två olika begrep som ofta förväxlas, men de har distinkta skillnader.
Hudtyp: Är genetiskt bestämd och relativt konstant över tid.
Hudtillstånd: Är tillfälliga och kan förändras beroende på olika faktorer.

Hudtyp
Hudtypen är den grundläggande karaktären hos din hud och är oftast genetiskt bestämd. Den förändras inte mycket över tid, även om den kan påverkas av ålder och hormonella förändringar.
Hudtyperna är:
- Normal hud: Balanserad, mjuk och smidig, få hudproblem.
- Torr hud: Låg talgproduktion, saknar fukt och fett, kan kännas stram och fjällig.
- Fet hud: Hög talgproduktion, oljig och glansig, benägen för finnar och pormaskar.
- Blandhy: Kombination av olika hudtyper i ansiktet, ofta fet i T-zonen och normal eller torr på kinderna.
Hudtillstånd
Hudtillstånd är däremot tillfälliga eller föränderliga faktorer som påverkar din hud och kan variera över tid beroende på inre samt yttre faktorer som miljö, livsstil, stress, kost, och din hudvårdsrutin.
Några vanliga hudtillstånd inkluderar:
- Yttorrhet: Brist på fukt, kan drabba alla hudtyper, känns stram och kan se glåmig ut.
- Känslig hud: Reagerar lätt på produkter och miljöfaktorer, kan bli röd, irriterad och kliande.
- Pigmentering: Ojämn hudton med mörka fläckar, kan orsakas av solskador, hormonella förändringar eller inflammation.
- Fina linjer/rynkor: Förlorar elasticitet och fasthet, utvecklar rynkor och fina linjer, kan drabba alla hudtyper med åldern.
Anpassa din hudvårdsrutin efter dina specifika behov.
För att optimera din hudvårdsrutin är det viktigt att både förstå sin hudtyp och identifiera eventuella hudtillstånd. Detta gör det möjligt att välja rätt produkter och behandlingar som adresserar både de grundläggande behoven och de tillfälliga utmaningarna din hud kan ha.
Jag har en blandhy som lätt blir fuktfattig/yttorr och behöver produkter som både återfuktar och reglerar talgproduktionen. För att rengöra huden effektivt så använder jag idag en 2-i-1 produkt; rengöring och en peeling som både rengör och milt exfolierar huden. Utöver min befintliga rutin föredrar jag att använda en nattmask för att förbättra hudens fuktnivåer och framhäva den naturliga lystern.

Jag taggar produkterna jag använder nedan!
Kram
/ Maria ❤️