Idag kikar vi närmare på PEPTIDER!
Peptider är korta aminosyrakedjor som fungerar som signalmolekyler i huden. De kommunicerar med hudceller och stimulerar biologiska processer som kollagenproduktion, förstärkning av hudens barriär och förbättring av fuktbevaring. Olika peptider har specifika funktioner och deras effekt kan förstärkas genom att kombinera dem med andra aktiva ingredienser i hudvårdsrutinen. Här är några exempel:
💧Hyaluronsyra: Förstärker peptidernas effekt genom att hålla huden väl återfuktad och förbättra dess struktur och elasticitet.
🌙Retinol: Arbetar i synergi med peptider genom att ytterligare stimulera kollagenproduktionen och förbättra hudens textur. Använd retinol på kvällen och peptider på morgonen för att minimera risken för irritation.
🍊Vitamin C: Tillsammans med peptider kan vitamin C fördubbla effekten på hudens struktur och elasticitet, samtidigt som det skyddar mot miljöskador.
🌟Niacinamid: Förbättrar hudens allmänna hälsa och motståndskraft, ger en jämnare hudton.
Mina favoriter bland peptidserumen är Multi Action Serum för mångsidig effekt och Liquid Peptides för en kraftfull boost.
Har du testat någon produkt med peptider? Dela gärna dina erfarenheter eller fråga mig om råd – jag hjälper dig gärna! 😊
För ännu mer information om peptider och hur du kan integrera dem i din hudvårdsrutin, kolla in denna länk: https://www.kicks.se/inspiration/experttips/peptider---trendigaste-ingrediensen