C-vitamin Àr en av de ingredienser jag vÀldigt ofta rekommenderar nÀr huden kÀnns glÄmig, ojÀmn eller helt enkelt behöver lite mer glow ⚠Men det finns en sak som Àr bra att veta: alla C-vitaminprodukter Àr inte likadana.
C-vitamin Ă€r framför allt en antioxidant. Det hjĂ€lper till att skydda huden mot fria radikaler frĂ„n bland annat UV-strĂ„lning och yttre miljöpĂ„verkan, samtidigt som det kan bidra till en jĂ€mnare hudton, mer lyster och stödja hudens kollagenproduktion. đ
Och precis som med mÄnga andra aktiva ingredienser finns C-vitamin i flera olika former och koncentrationer. DÀrför kan tvÄ serum med C-vitamin bÄde kÀnnas och fungera ganska olika pÄ huden.

âš Medik8 C-Tetra Serum
Det hÀr Àr ett C-vitaminserum jag skulle beskriva som ett fint alternativ för dig som vill börja anvÀnda C-vitamin eller som föredrar en lite mjukare formula. Serumet har en tunn, nÀstan silkeslen och lÀtt oljig konsistens som lÀmnar huden mjuk och med fin lyster.
NÄgra ingredienser jag gillar extra:
đ 7 % Tetrahexyldecyl Ascorbate â en stabil, fettlöslig form av C-vitamin som arbetar antioxidativt och bidrar till klarare och jĂ€mnare hud.
âš Vitamin E â en antioxidant som kompletterar C-vitamin och hjĂ€lper till att skydda huden mot fria radikaler.
FörvÀntad effekt: mer lyster, en jÀmnare hudton och en hud som över tid kan upplevas slÀtare och mer spÀnstig.

âš Murad Vita-C Glycolic Brightening Serum
HĂ€r fĂ„r vi inte bara C-vitamin â vi fĂ„r Ă€ven exfoliering. DĂ€rför skulle jag framför allt vĂ€lja den hĂ€r nĂ€r jag vill arbeta med glĂ„mighet, ojĂ€mn hudstruktur och synliga pigmenteringar.
Konsistensen Àr mer klassiskt serumlik och mjuk pÄ huden, men eftersom produkten innehÄller syra kan den ge en lÀtt pirrande kÀnsla vid applicering.
Tre ingredienser att hÄlla koll pÄ:
đ C-vitamin â antioxidativt och lystergivande. Murad anvĂ€nder en guldstabiliserad C-vitaminteknologi.
âš Glykolsyra (AHA) â exfolierar hudytan och hjĂ€lper till att avlĂ€gsna gamla hudceller, vilket kan ge en slĂ€tare och klarare hud.
đ§ Glycerin â hjĂ€lper huden att binda fukt.
HÀr fÄr man alltsÄ bÄde antioxidant och exfoliering i samma produkt, vilket gör den lite mer aktiv Àn ett klassiskt C-vitaminserum.

âš Paula's Choice C15 Super Booster â ny formula
Den hÀr Àr för dig som vill ha ett mer koncentrerat C-vitaminserum. Den nya versionen innehÄller fortfarande 15 % C-vitamin och har uppdaterats till en nÄgot mindre rinnig formula.
HÀr Àr framför allt tre ingredienser vÀrda att kÀnna till:
đ 15 % L-askorbinsyra â den rena formen av C-vitamin och en av de mest vĂ€lstuderade formerna nĂ€r man vill arbeta med lyster, ojĂ€mn hudton och synliga Ă„lderstecken.
âš Vitamin E â kompletterande antioxidant.
đż Ferulinsyra â en antioxidant som fungerar extra fint tillsammans med C- och E-vitamin och hjĂ€lper till att stabilisera antioxidantkombinationen.
Konsistensen Àr fortfarande lÀtt och tunn, men den nya formulan upplevs nÄgot fylligare Àn den tidigare. Jag skulle rekommendera att introducera den stegvis om huden inte Àr van vid starkare C-vitamin.

đĄ Mitt hudterapeut-tips:
Jag anvĂ€nder gĂ€rna C-vitamin pĂ„ morgonen, efter rengöring och före fuktkrĂ€m och SPF. Antioxidanter och solskydd kompletterar varandra vĂ€ldigt fint â men C-vitamin ersĂ€tter aldrig solskydd. âïž
Ăr du ovan vid aktiva ingredienser behöver du inte börja varje dag. Testa nĂ„gra gĂ„nger i veckan och lĂ„t huden vĂ€nja sig.
Och kom ihĂ„g: högst procent Ă€r inte automatiskt bĂ€st. Det viktigaste Ă€r att hitta rĂ€tt form och formula för just din hud. đâš