/ **Retinol** Retinol är verkligen en fantastisk ingrediens
Maria
Beauty Star
31/05/24-08:00(redigerad den 03/06/24-12:55)

Retinol

Retinol är verkligen en fantastisk ingrediens som många känner till idag. Låt mig börja med att lista några av dess fördelar:

• Reducerar fina linjer & rynkor.
  • Stimulerar cellomsättningen.
  • Stärker hudens fasthet & verkar åldersförebyggande.
  • Minimerar ojämnheter som pigmentförändringar.
  • Förebygger orenheter och hämmar talgproduktionen.
  • Skyddar huden mot fria radikaler.

Ja, ni hör ju.. En stjärningrediens! ✨️

Retinol är en form av A-vitamin, en kraftfull cellkommunicerande ingrediens. Molekylerna är så pass små att ingrediensen kan tränga djupt in i huden och kan nå det mellersta lagret av huden som kallas Dermis. Vilket gör att retinol kan leverera tydligare och bättre resultat än många andra ingredienser.

I huden så fungerar A-vitamin som en superantioxidant som motverkar bildandet av fria radikaler. Ingrediensen är så pass effektiv att den allt eftersom den absorberas av huden, bryts ner och omvandlas till vitamin A-syra (även kallad retinsyra). Retinsyra är en förening som direkt kan påverka hudceller och deras beteende. A-vitaminet reparerar och stimulerar hudens kollagen- och elastinproduktion, reglerar även hudens talgproduktion och reducerar pigmenteringar orsakade av solskador genom att öka cellförnyelsen.

A-vitamin ger god effekt vid kontinuerlig användning, det kan även vara bra att veta att det finns många olika former att välja mellan, samt olika styrkor. Hur effektiv en produkt är behöver inte alltid bero på hur många procent A-vitamin det finns i produkten som många tror. Utan allt hänger på vilken form av A-vitamin som finns i och om det passar just dig, så vilken hudtyp man har och hudtillstånd spelar stor roll, samt vilka stödingredienser som finns i själva produkten.

Detta behöver du veta innan du börjar med Retinol

Det är viktigt att du tar hjälp av en certifierad hudterapeut först och främst, så att du väljer rätt produkt som går att kombinera med din övriga rutin. Som nybörjare så behöver man en mild variant till en början för att vänja huden vid ingrediensen.

Applicering av Retinol ska påbörjas gradvis och appliceras oftast kvällstid. Jag brukar rekommendera att man använder retinol två gånger per vecka under de första två veckorna, varannan natt under de efterföljande två veckorna och därefter varje natt enbart om huden tolererar det.

Konsultera med läkare innan du börjar använda en retinolprodukt om du är gravid, ammar, genomgår peelingbehandlingar eller tar receptbelagt läkemedel för akne. Skydda alltid huden med SPF märkt med SPF30 eller högre varje dag.

Rådfråga oss hudterapeuter så hjälper vi dig gärna att hitta rätt! Jag taggar några av mina favoriter nedan som ni kan kika på och läsa mer om.

Kram

/Maria ❤️

Crystal Retinal 3 30 ml
Medik8
Crystal Retinal 3 30 ml
Intelligent Retinol 3 TR 15 ml
Medik8
Intelligent Retinol 3 TR 15 ml
Renewing Serum - 1% Retinol 30 ml
Renewing Serum - 1% Retinol 30 ml
Activ Retinol 0,5 30 ml
Activ Retinol 0,5 30 ml