Idag har jag varit hos NOS i Gamla stan för andra gången och skapat en egen parfym. Det var så otroligt lärorikt! Vi var bara två personer där och hon som höll i workshopen är parfymör, så det kändes otroligt lyxigt. Tre timmar med en riktig parfymör, jag hade kunnat fylla tiden med bara frågor. 😅
Före workshopen hade vi fått i uppgift att tänka ut vad för typ av doft vi ville ha och skriva en brief, där man alltså förklarar vad det är för vibe man är ute efter med någon enstaka mening. 📝
Vi fick lära oss the basics om hur man skapar parfym från grunden, sen läste vi upp våra briefs och pratade om vilka noter som skulle passa. Jag doftade igenom typ hela biblioteket av råmaterial och valde ut 10 stycken för att skapa min version av en höstdoft. 🍂
Jag blandade ihop dem och sen gjorde jag två versioner till där jag tweakade receptet lite. Noterna i min parfym blev gurka, bergamott, mandel, lakrits, läder, frisk luft, fikonblad, svartvinbär, vatten och typ sköljmedel (ni vet en sån där ren, fräsch doft). Jag ville ha en väldigt clean, lätt doft som ändå känns höstig för jag har ingen höstparfym. Mandel, lakrits och läder gör den höstig och annorlunda. 😍 Jag är nöjd med doften och fick dessutom mina första försök med mig i resestorlek så att jag kan använda dem också! 👌🏼
Nu behöver jag vänta åtminstone ett par veckor på att parfymen ska gotta till sig och lukta som den ska. Jag rekommenderar verkligen NOS workshops, speciellt den mer avancerade! Så kul och lärorikt! ❤️ Jag kan tänka mig att göra om detta, utan tvekan.