First Impression - ny GISOU-produkt 🍯
Man testar så mycket, både bra, dåliga och ibland fantastiska produkter!
Tänkte lyfta ett varumärke som visserligen inte säljs på KICKS men som jag valt att testa en del ifrån den senaste tiden.
GISOU är ett hårvårdsmärke grundat i Nederländerna av Negin Mirsalehi. Hon är frisör och familjen sedan generationer biodlare. Resultatet att kombinera modern teknik, expertkunskap och tradition har lett till detta varumärke och en ständigt växande samling produkter som de senaste åren nått långt utan Nederländernas gränser också.
Jag har testat deras mask, en hårparfym (originaldoften), hårserum, hårolja och nu senast helt nya Honey Milk Active Repair Leave-in Conditioner Mist.
Först av allt, mistfunktionen är helt magisk! Man trycker och håller in och drar den längs med håret samtidigt som ett moln av produkt fördelas fjäderlätt och jämnt över håret. Se gärna klipp på deras egen hemsida så ser ni vad jag menar!
Misten innehåller bl a mjölkprotein, ceramider och självklart signaturingrediensen, deras egenodlade honung.
Den gör håret mjukt och glansigt, reparerar, återfuktar och reder ut. Den innehåller värmeskydd och den doftar underbart.
GISOU's produkter finns att köpa i Sverige men man kan också beställa direkt från dem. 💛🍯🤍🍯🧡 First Impression FENTY HAIR
Har som min allra första Fenty Hair produkt valt att testa The Comeback Kid Treatment.
En superhärlig och dryg produkt från FENTY som framförallt reparerar bindningar i slitet/skadat hår. Beroende på behov kan denna användas som både inpackning och leave-in.
Formulan är tjock och doftar underbart, Fenty Hair's signaturdoft med noter av bl a yuzu, bärnsten, blommor, vanilj och sandelträ. 🤗
När denna används som inpackning uppmanas man att inte använda balsam efteråt och lite skeptisk gjorde jag så. Mitt hår fick självtorka och var till min stora förvåning lättare att reda ut än efter de flesta balsam jag testat. På bilden helt utan någon annan produkt efter hårtvätten, ingen balsamspray, leave-in, hårolja eller annan glansgivande produkt. Trodde inte det var möjligt att jag ens skulle kunna borsta igenom det utan trassel och en borste full av avbrutna hårstrån.
Tog i fuktgivande produkter efter fotot, vilket är för mitt hår, och särskilt på vintern, nödvändigt.
Förutom att reparera bindningar och ge en lyxig och njutningsfull upplevelse ska The Comeback Kid Treatment också återfukta, vårda och mjukgöra håret. Minska frissighet och ge håret lite naturlig glans.
Jag är jättenöjd med denna som första intryck och skulle det inte vara för priset skulle jag direkt vilja beställa fler av Fenty's hårprodukter, både shampoo, conditioner och leave-in sprayen The Water Boi Leave In Conditioner Spray (se bild)
Kul att nämna:
The Comeback Kid Treatment blev prisvinnare i Harper's Bazaar 2024 Beauty Icon i kategorin "Bond Builders". 🏆
Som vanligt problem med att tagga. Matas Volume booster – recension
Nu har jag testat den här sprayen två gånger, och fler gånger blir det tyvärr inte.. Jag var väldigt taggad på denna eftersom jag länge varit på jakt efter någon form av texturspray eller liknande som ger volym. Men jag vet inte hur andra kan vara så nöjda, för i mitt hår var den inte bara "meh" utan jag verkligen avskyr den. 😔
Först och främst så blir håret helt grått, precis som med torrschampo, med skillnaden att detta grå inte går bort hur mycket jag än masserar, rufsar, borstar. Sen blir håret också lite matt, trots att det står att den ska ge glans.
Det står att sprayen funkar som ett torrschampo utöver att ge volym. Jag har nog aldrig använt en produkt som får håret att kännas så äckligt förut! Jag kan inte ens beskriva känslan, det känns typ som att jag har låtit håret bli flottigt från rot till topp och sen täckt det med mjöl. Usch! Jag kände att jag behövde schamponera håret två gånger för att tvätta ur sprayen sen, det har jag aldrig behövt förut.
Och inte fan fick jag någon volym i håret heller! 😫
Det står att man ska använda hårfön för bästa resultat och det har jag inte testat. Det ska dock funka utan hårfön. Jag är inte ens villig att testa för om jag måste hålla på och föna in en spray i redan torrt hår så tappar den poängen helt för mig. Det ska vara enkelt och snabbt, annars kan det vara!
Uppenbarligen funkar sprayen för andra eftersom den har positiva recensioner, men för mig var den en flopp och en besvikelse. Tur att jag köpte den lilla flaskan. 😉 Jag är inte mycket för hårgrejer eftersom jag aldrig orkar styla håret, men jag fick några testers från Amika nyligen som jag lyxade till det med när jag tvättade håret ikväll. Eftersom jag använde nytt schampo, balsam, en anti-frizz treatment och dessutom en ny hårfön så vet jag tyvärr inte vilken produkt som tillförde vad. Men jag utgår från att det är tack vare Amika Smooth over frizz fighting treatment som mitt hår är så sinnessjukt glansigt och ofrissigt.
För herregud, ser ni?! Inte ett enda hårstrå spretar och det är inte likt mitt hår. 😅 Visst, mitt hår är naturligt glansigt, men det är även flygigt och frissigt. Not today! Jag har nog aldrig sett mitt hår så.. sammanhållet haha, inte ens efter ett besök hos frisören.
Och det bästa är att Smooth over inte är någon jobbig spray eller mousse som man måste hålla på med, utan mer som en rinnig hårmask man smetar in längderna med efter att man tvättat håret, väntar en minut och sköljer ur. 🙌🏼 Så lite ansträngning för så fint resultat, det är så hårvård ska vara! Lägger till i varukorgen direkt. 🛒 Jag fick den stora äran att få hem Björn Axéns Repair Bonding Serum och har nu testat det sedan början av september. Tänkte därför dela med mig av min upplevelse som ett litet tack – och för att kanske hjälpa någon annan med liknande hår att hitta rätt produkt.
Jag har ett typiskt skandinaviskt hår – tunt, skadat och ofta frissigt, så jag var väldigt nyfiken på vad serumet skulle kunna göra för mig.
Konsistensen är relativt lätt och sjunker in snabbt i håret utan att tynga ner, vilket jag verkligen uppskattar. Däremot upplever jag att den inte är superdryg, jag behöver ta lite mer produkt för att få önskad effekt. Doften är mild, åt det blommiga hållet, och känns fräsch utan att bli för mycket.
Effektmässigt märker jag tydligt att frisset lägger sig när jag använder serumet i nytvättat hår, och håret känns både glansigare och har fått en bättre struktur. Det känns helt enkelt friskare och mer välvårdat efter användning, vilket gör att jag gärna fortsätter använda det.
För mig blir det ett starkt 4/5 stjärnor – för effekten är jättebra, men jag hade gärna sett att flaskan (50 ml för 290 kr) räckte lite längre.
Fördelar:
• Lätt konsistens som inte tynger ner håret
• Mild, fin doft
• Ger mer glans och bättre struktur
• Frisset lägger sig direkt efter tvätt
Nackdelar:
• Inte så dryg, går åt lite mer produkt
• Relativt dyr i förhållande till mängden För att hålla sommarhåret fräscht så använder jag mestadels Kerastase Gloss Absolu serie med sin otroliga doft som ger endel fukt och ett glansigt och luftigt hår som jag växlar med Loreal Proffesionell Metal DX som tar bort metallbeläggningar på håret som gör det matt och gult och även gör det svårt att ta upp hårvården. Är heller nte hårt som vanligt detox schampo utan mer vårdande och går att använda varje tvätt om man vill. Det är ju en serie som är bra när man reser eller är på landet och vattnet ofta har mycket metaller, det sköna är att inpackningen verkat på 1 minut och inget balsam behövs. Toppen i dessa vattenbrist tider💦👌! Ett annat tips i vattenbrist tider är ju faktiskt K18 masken för övrigt som är en leave-in mask❤️
Leave in produkter är ju otroligt viktigt för att vårda och skydda håret. Lyckades tagga de första på bilden men inte IGK Antisocial som är otrolig, en nattmask som är unik. En torrmask tänkt till natten med utmärkt på dagen om jag vill ha fint, lent och glansigt hår utan minsta risk att det blir tungt! Joico misten är vårdande, skyddar mot UV- strålning ( som gör håret gult även det) fuktgivande, värmeskyddande och utredande 😎
Misten i Gloss Absolu serien är mig så kär att jag alltid vill ha den. Den hjälper mitt hår att klara sig utan lite tyngre vårdande mask och passar riktigt bra ihop med den tunna lätta och glow- givande oljan i samma serie✨💖! Kerastase har fler fina håroljor och den på bilden är otroligt bra både på att vårda, ge glans och inte tynga ned, använder den till natten för att inte kudden ska suga upp all fukt från håret och göra det torrt och skört. Schampot i Absolu Gloss serien är underbart, doften, glansen, löddret och glänser + den fina rosa flaskan med roseguld detaljer är härlig🩷💖! balsamet är är otroligt fint, lätt, fuktgivande och glans och ger garanterat ett lätt oc luftigt hår. Ibland slänger jag in en fuktmask om jag badat håret i saltvatten gärna den från Björk som heter fukt💦
Mitt hår är egentligen längre och lite mer än vad det ser ut på bilden och jag har blekta slingor. Så bra hårvård är ett måste för att det ska må och se ut som jag vill och jag använder inte hårtork nu när det är varmt, toppen för att håret ska må bra att minska med sånt onödigt slitage.