Kan vi diskutera något?
Håravfall har ju ökat radikalt bara det senaste året och jag tror att den främsta anledningen är på grund av telogent håravfall vilket är ett stadie som uppstår efter en utlösande händelse som stress, sjukdom, kraftig viktnedgång eller graviditet.
En av bovarna är att det blivit "modernt" med viktminskningspreparat, så som Ozempic, Mounjaro och Saxenda och den snabba viktnedgången leder till att många tappar mycket hår.
Jag har själv tappat typ hälften av min tjocklek på håret det senaste året, detta på grund av sjukdomsfall.
De vanligaste ämnena att bekämpa håravfall med är Minoxidil och Aminexil MEN det är alldeles för sällan det nämns är hur giftiga dessa ämnen är mot husdjur, framförallt för katter.
Minoxidil kan leda till direkt död om husdjuret får detta på huden och slickar i sig men är även farligt för den att andas in.
Samma gäller för Aminexil, det är inte lika giftigt för djuren men jag vill uppmana er att använda produkter med dessa ämnen med försiktighet om ni har husdjur hemma, särskilt om ni har en katt som gärna vill vara uppe i håret och gosa.
En annan grej...
En bekant till mig jobbar på L'oréal och berättade att de tagit bort (eller skall ta bort, det var lite otydligt) Aminexil i Genesis Serum Anti-Chute Fortifiant från Kérastase just på grund av att de fått klagomål på giftigt innehåll och endast kommer använda Agninine som det verksamma ämnet mot håravfall i fortsättningen. Detta är dock bara hörsägen än så länge men kanske kan någon här på forumet kika på sin flaska om ni har produkten hemma och kolla under innehållsförteckningen?