TvÄ relativt nya parfymer som jag tycker förtjÀnar lite mer uppmÀrksamhet. NÄgot att provdofta om man vill ha en parfym som inte mÄnga andra har.
đ CHLOĂ Nomade Nuit D'Egypte EdP
KRYDDIG, VITA BLOMMOR, AMBER
Doftnoter t ex ingefÀra, kanel, ginst, apelsinblomma och vanilj
đ MUGLER Alien Hypersense EdP
TRĂIG, VITA BLOMMOR, MYSK
Doftnoter t ex pÀron, mandarin, jasmin, drivved, amber och mysk
Mitt senaste köp pĂ„ kicks var denna parfym. Prada Paradoxe Ă€r en parfym som verkligen överraskar och imponerar. Jag hade höga förvĂ€ntningar nĂ€r jag först fick den i mina hĂ€nder, men den lyckades övertrĂ€ffa dem pĂ„ ett sĂ€tt jag inte riktigt hade förvĂ€ntat mig.Det första som slĂ„r en Ă€r den vackra flaskan â en snygg, triangelformad design som direkt pĂ„minner om Pradas ikoniska logga. Den kĂ€nns lyxig, utan att vara överdrivet flashig, och Ă€r helt klart en sĂ„dan flaska som man gĂ€rna har stĂ„ende framme.NĂ€r det kommer till sjĂ€lva doften, sĂ„ Ă€r den verkligen en resa. Toppnoterna av pĂ€ron och mandarin Ă€r friska och livliga, vilket ger en hĂ€rlig start som kĂ€nns bĂ„de frĂ€sch och upplyftande.Det Ă€r nĂ€stan som om man stiger ut i en trĂ€dgĂ„rd pĂ„ en solig vĂ„rdag. Men det som gör den intressant Ă€r att den inte stannar vid att bara vara fruktig och lĂ€tt. NĂ€r hjĂ€rtnoterna börjar komma fram, med apelsinblomma och neroli, blir den mycket mer komplex och djup. Det Ă€r hĂ€r som den verkliga magin hĂ€nder för mig â den övergĂ„r till en mer blommig och varm doft, utan att bli tung eller pĂ„trĂ€ngande.Basen Ă€r nog min favoritdel. Vaniljen och vita mysktoner ger en mjuk, krĂ€mig kĂ€nsla som kĂ€nns bĂ„de mysig och sensuell. Det Ă€r en perfekt avslutning som fĂ„r doften att stanna kvar pĂ„ huden i flera timmar, utan att nĂ„gonsin kĂ€nnas övervĂ€ldigande. Man kĂ€nner sig omgiven av en subtil, varm doft som Ă€r diskret men Ă€ndĂ„ mĂ€rkbar.
Mitt bidrag till Beauty Horror Stories, det gÀller min ansikts rutin morgon och kvÀll. Jag anvÀnder BeautyActs hudvÄrds produkter, cleansing mousse,micellar Beauty Water, HydraRepair melting cream och HydraRepair Melting Eye Cream. Den hÀr dagen fick jag slut pÄ ögon creamen sÄ jag tar en annan cream, som inte Àr BeautyAct produkt alls eller Àr till för ögonen alls. Jag smörjer in mig under ögonen, lÀgger mig och vaknar pÄ morgonen av en obehaglig stickande kÀnsla runt ögonen, gÄr till spegeln och ser att jag Àr svÀld runt ögonen, bÄde under ögonen och ögonlocken, det kliar och sticker. Jag har allergi mot olika saker men dum som jag var tÀnkte jag inte pÄ det. SÄ det gick en vecka med svÀllda ögon m m innan det lade sig, fick Àven en speciell salva att smörja mig med. Kan sÀga att jag sÄg rolig ut, men jag lÀrde mig en lÀxa.
đđ Parfymer med bĂ€riga doftnoter đđ
TvÄ av mina nya parfymer inför höst och vinter Àr LancÎme La Vie Est Belle Elixir EdP och YSL Black Opium Over Red EdP.
Den första, frÄn LancÎme, Àr helt ny och en lite spÀnnande och annorlunda doft jag blir glad av.
En gourmanddoft utan vanilj och med ozoniska och akvatiska doftstrÄk Àr inte sÄ vanligt. Doftnoter bl a hallon, bergamott, viol, ros, likör, lÀder, kakaosmör och cedertrÀ. Tycker nÀstan den doftar som en vuxenvariant av violgodis, fruktig/bÀrig och blommig.
Den andra Àr den senaste flankern i Black Opium-familjen frÄn YSL. Originaldoften kÀnns ganska tydligt men i denna finns ocksÄ doftnoten körsbÀr, inte syrlig utan söt och bÀrig. En helt ljuvlig kombination med vaniljen, tycker jag. Andra doftnoter Àr (liksom i originalet) vita blommor och kaffe.
Har du köpt eller tÀnker köpa nÄgon ny höstdoft?
Have a Berry Nice Day! đđđ
Ălskar ju hösten men i Ă„r har jag lite svĂ„rt att slĂ€ppa taget om sommaren.
Varma och kryddiga dofter fÄr vÀnta lite till.
AnvÀnder dessa mycket nu:
Valentino Born In Roma The Gold Donna EdP, en lÀttare tropisk flanker av originaldoften som fortfarande anas i bakgrunden.
LÀtt gourmanddoft frÄn Marc Jacobs, Daisy Love Pop EdT, som man blir glad av, doftnoter bl a hjortron, pistage och vispgrÀdde.
PRADA Paradoxe EdP, smÄtt ikonisk frÀsch, söt blommig doft som, efter att jag inte anvÀnt den pÄ ett tag, Äter igen ger mig lite wow-kÀnsla.
Tips! StÀll bort parfymer du tröttnat pÄ ett tag. Förhoppningsvis kÀnns de som "nya" nÀr du tar fram dem igen.
Om inte, byter eller ger jag bort dem till nÄgon som uppskattar doften.
HĂ€nder dock sĂ€llan dĂ„ jag oftast verkligen tar mig tid att vĂ€lja dem. đ
Ălskar ju parfymer men vill inte samla pĂ„ dem.
Parfymer ska anvÀndas, tycker jag.
Vad anvÀnder ni nu mellan sommar och höst?
Eller har du kanske en signaturdoft som följer dig hela Äret?
LancĂŽme La vie est belle L'ELIXIR L'Eau de Parfum đčđ€
LancÎme's senaste flanker av La Vie Est Belle Àr en överraskning! Vilken spÀnnande doft!
En modern och lite modig fruktig, blommig och söt gourmanddoft men vuxen och utan att vara sötsliskig.
Den lyckas ocksÄ vara en frÀsch gourmanddoft dÄ bÄde akvatiska/ozoniska strÄk och citrus anas.
Tycker inte den har mycket, knappast nÄgot, gemensamt med originaldoften som har mycket vanilj och vita blommor vilket helt saknas i denna.
Den har spÀnnande doftnoter som hallon, likör och frÀsch bergamott. Viol och ros stÄr för blommigheten och basnoterna Àr lent och sött kakaosmör, lÀder och cedertrÀ.
DÄ den saknar vanilj kommer sötman istÀllet frÄn hallonen (bÀrig sötma som av solvarma hallon i trÀdgÄrden), kakaosmör och lÀder (animalisk, mysk och amber).
Efter en stund pÄ huden nÀr violen kommer fram och möter hallon och likör blir jag lycklig. Det doftar pÄ ett positivt sÀtt violgodis. I timmar doftar den sedan bÀr, blommor (viol och ros) och mjukt, varmt sött.
Feminin men med lite lekfull kaxighet.
Detta Àr en parfym som doftar mycket och hÄller lÀnge, den Àr modern, cool och kÀnns full av livsglÀdje pÄ nÄgot sÀtt. Flakongen Àr ursnygg i rött och svart.
SÄ roligt och modigt av LancÎme att vÄga göra en flanker som tar sÄ stora steg bort frÄn originaldoften (som det absolut inte Àr nÄgot fel pÄ)!
Och jag som Ă€lskar vanilj, kryddighet och vita blommor saknar det helt plötsligt inte alls! Ălskar verkligen nĂ€r en parfym överraskar och ska absolut provdofta den igen!
Kan verkligen rekommendera er att provdofta denna och Äterkom gÀrna med vad ni tycker och hur den doftar pÄ er! Be alltid om att fÄ provdofta pÄ huden istÀllet för pÄ sticka. En parfym doftar aldrig helt likadant pÄ tvÄ personer och kommer inte till sin rÀtt pÄ en pappersremsa.
Givenchys senaste utgĂ„va, Lâinterdit Absolu edp intense. Denna var en födelsedagspresent frĂ„n min man som jag bestĂ€llde utan att ha testat för jag visste att jag skulle Ă€lska den.
Lavendel, apelsinblomma, kardemumma, jasmin, tuberose, rom, tobak och patchouli. Det kan lÄta som en galen blandning, men pÄ nÄgot sÀtt passar allt sÄ bra ihop. Jag tycker inte nÄgon not tar över den andra. Jag testade den första gÄngen i veckan nÀr luftfuktigheten var hög och kÀnde hur jag plötsligt transporterades till Cuba i tankarna. Fuktig luft, varm sommarbris, en lokal bar dÀr Àldre herrar röker en cigarr och dricker husets rom. Du promenerar genom grÀnderna och kÀnner doften av fÀrska apelsiner som blandar sig med blommande tuberose.
Det kommer bli en doft jag strÀcker mig efter ofta! Jag önskar bara att den höll lite lÀngre Àn cirka 5 timmar pÄ min hud.
Ălskar du lite kryddiga, blommiga och aningen söta dofter bör du testa denna đ
Det hĂ€r börjar riktigt bra! đ
En 100% vegansk adventskalender frÄn Lumene fullproppad med hudvÄrd (17 luckor) och makeup (7 luckor).
Flera fullsize produkter! Har taggat nÄgra av dem.
Superbra möjlighet att prova pÄ Lumenes sortiment. Produkter frÄn de flesta hudvÄrdsserier finns med som Nordic-C, Nordic Sensitive, Nordic Clear, Nordic Hydra, Nordic Bloom och Nordic Ageless. Rengöring, dagkrÀm, nattkrÀm, ögonkrÀm, serum, ögonserum, mask.
Makeup produkterna Àr bl a en flytande bronzer (kolla in betyg/omdömen/recensioner pÄ produktsidan!), blush, mascara och brow gel. Dessa 4 Àr alla i fullsize.
Priset (dÀr jag sett det) Àr 999 kr och om man kollar priset hÀr pÄ KICKS hemsida för de 3 första produkterna jag taggat sÄ kostar bara de tillsammans mer Àn kalendern!
SÄ inte bara en bra och rolig mix bakom luckorna utan ocksÄ en vÀldigt prisvÀrd kalender.
Ska bli kul nÀr mÄnga fler börjar dyka upp men jag tror denna kommer stÄ sig bra i konkurrensen.
Har de senaste Ären alltid haft en eller tvÄ adventskalendrar frÄn bl a Clinique, LancÎme, Lumene, Biotherm, Rituals och The Body Shop.
PrismĂ€ssigt har Lumene varit bland de billigare och jag tycker alltid att de lyckas med att fylla sin kalender med en vĂ€ldigt bra, rolig och anvĂ€ndbar mix av produkter inom bĂ„de hudvĂ„rd och makeup. Generöst innehĂ„ll med flera fullsize och nĂ€r butikerna brukar skriva vĂ€rdet pĂ„ innehĂ„llet som jĂ€mförelse till kalenderns pris sĂ„ brukar Lumene oftast ligga vĂ€ldigt bra med ett vĂ€rde pĂ„ ca 2,5-3 gĂ„nger priset. đ
NĂ„gon mer Ă€n jag som Ă€r taggad pĂ„ Ă„rets kalendrar? đđ„°
Vad brukar du har för kalender (om du brukar ha nÄgon)?
Vilken skulle du vilja ha?
Drömkalender om du fick skapa den sjÀlv?
Bild nr 2 tog jag i en KICKS butik i september förra Äret sÄ jag tror inte vi behöver vÀnta sÄ lÀnge.
Konstigt att "prata" adventskalendrar nĂ€r jag nu efter frukost ska smörja pĂ„ solskydd och njuta av solen! đđ
Men visst har hösten ocksĂ„ mycket att se fram emot. LĂ€ngtar faktiskt lite efter mina kryddiga mysparfymer, hĂ€rliga tröjor och vĂ€rmeljus. đŻđ
FLANKERS = nya varianter av storsÀljande parfymer
Fler och fler flankers lanseras pÄ senare Är. Genom att variera nÄgra fÄ doftnoter lyckas man skapa nya dofter som bÄde blir spÀnnande och Àr trygga pÄ samma gÄng.
Den frÀmsta anledningen Àr sjÀlvklart ekonomisk - ett vÀl inarbetat namn, en flaska som lÀtt kÀnns igen och en trogen kundkrets.
Den vanligaste varianten pÄ originalet Àr att man förstÀrker en not och sedan gör doften lite varmare och kraftfullare med hjÀlp av trÀnoter och kryddiga doftnoter.
Ofta tillkommer dessa ord i namnet: Intense, Elixir, Noir, Midnight, Black eller Gold.
SÀsongsflankers förekommer ocksÄ. T ex Calvin KleinŽs mÄnga versioner av CK One Summer och EscadaŽs nya sommardofter varje Är.
I vÄr-och sommardofterna minskar man istÀllet pÄ de tyngre doftnoterna och lÀgger gÀrna till citrus, marina noter, skira blommor eller tropisk fruktighet.
Och nu lÀgger man ofta till: Fraiche, L'Eau, Sheer eller Paradise
Ibland slÀpps ocksÄ flankers med samma namn men med en helt annan doft sÄ provdofta alltid innan köp!
NÀstan alla parfymhusen gör flankers och dessa Àr bara nÄgra exempel:
LancĂŽme - La Vie Est Belle
DIOR - J'Adore
YSL - Black Opium
Hugo Boss - Bottled (över 20 st flankers sedan originalet 1998)
DKNY - Be Delicious (över 30 st flankers sedan originalet đ 2004)
SĂ„ vad tycker ni? Ăr det spĂ€nnande med flankers? Eller fantasilöst?
Ibland kan det ju bli rÀtt förvirrande nÀr det finns en EdP, Intense EdP och Parfum.
Ge gÀrna nÄgot exempel pÄ nÄgon originaldoft eller flanker ni gillar/ogillar!
đč RECENSION ROSE INC SATIN LIP đč
Jag Àr hÀrmed besatt av rose inc, jag hade turen att vinna bÄde lÀppstift och rouge hÀr pÄ kicks beauty talks och wow? I videon har jag ett lÀppglans innan lÀppstiftet sÄ pigmentet Àr lite svagare Àn om det appliceras direkt pÄ lÀpparna.
Okej sĂ„ lĂ€ppstiftet har en "vass" kant som gör appliceringen mer exakt, vilket jag Ă€lskar, mina lĂ€ppar blir ocksĂ„ Ă„terfuktad, det Ă€r som en hybrid mellan lĂ€ppstift och hudvĂ„rd i ett, sĂ„ himla bra! Ă€lskar nĂ€r smink har hudvĂ„rdande egenskaper đ
LĂ€ppstiftet hĂ„ller inte genom allt, men det Ă€r lĂ€tt att Ă„terapplicera och jag Ă€lskar designen pĂ„ produkterna, rose inc kĂ€nns sĂ„ lyxigt verkligen đȘ· Ă€lskar att den har en magnet som gör att locket sitter pĂ„ ordentligt, lĂ€tt att öppna, applicera och trots mycket pigment kĂ€nns den lĂ€tt, inte kletig och fĂ€rgen Ă€r sĂ„ fin, en nude/rosa mot det ljusare hĂ„llet, helt underbar med en mörkare lĂ€ppenna! đ€©
rose incs smink Ă€r veganska och bĂ„de lĂ€ppstiftet och blushen finns som refill vilket Ă€r miljövĂ€nligt đ«¶đœ
nu testar vi lite basprodukter! ⥠vi börjar med..
![](https://img.tokywoky.com/message-images/461885bf-cf70-462b-a7dc-5d780767b6de.jpg)
Charlotte Tillbury Airbrush Flawless Foundstion, 1 Cool Froid, 52âŹ:
+Den fÀrg korrektar bra. Ser fin ut pÄ fotton med blixt!
-TÀcker inte mina acne Àrr, och förstorar mins porer. FÀrgen kÀnns för blek för min underton tyvÀr. Torkar snabbt Àven efter dagkrÀm sÄ flagnar den pÄ huden..
![](https://img.tokywoky.com/message-images/596878b2-d5fa-40cb-a053-31b32e362a56.jpg)
![](https://img.tokywoky.com/message-images/307ed7fc-23e3-4954-bee5-7ff28f8b1d98.jpg)
Lumene Blur Longwear Makeup Spray, 14âŹ:
-Ser inte mycket bra skillnad alls mer Ă€n att den vattnar ut min foundation och tar bort tĂ€ckningen. Min första setting spray, ska de verkligen vara sĂ„hĂ€r? Jag hĂ„ller mig till puder tack.đ«¶
![](https://img.tokywoky.com/message-images/ee3b2cd5-e8b6-405c-9f39-30707af0d782.jpg)
![](https://img.tokywoky.com/message-images/6e97fdcd-f28b-4ddc-88ac-bf773a8fc827.jpg)
Hojo Oil control powder, 02 ivory white, 129sek: Detta pudret Àr rÀddaren i nöden för alla foundation baser jag anvÀnder, vare sig jag Àr torr i huden eller inte. Den fullÀndar och mattifierar, suddar ansiktet sÄ vÀl, det hjÀlper Àven att burken Àr sÄ himmla mysig att se pÄ. En fröjd för ögonen och huden!
![](https://img.tokywoky.com/message-images/3fc82b81-a707-4777-9db5-3007712c0d93.jpg)
YZS Concealer, 3 colors, 8âŹ:
I 3 hudtoner kommer den och jag demonstrerar dÄ den ljusaste. Den tÀcker verkligen inte nÄgonting MEN den suddar mina porer vilket sÀkert ger den bra anvÀndning pÄ just kinderna under foundation.
![](https://img.tokywoky.com/message-images/6a85afe3-9065-41cb-8b32-4de5529ce956.jpg)
![](https://img.tokywoky.com/message-images/dc81f34e-4709-40c0-8347-f3831c24d6a7.jpg)
Hur mÄnga basprodukter kör ni med? Ha en fortsatt fin vecka!
Lite parfym-inspiration đ eller Mors Dag-tips!
ISSEY MIYAKE L'Eau D'Issey Pure Nectar EdP
En frÀsch, ren och feminin doft. Fruktig, lÀtt blommig och akvatisk.
Doftnoter bl a: pÀron, honung, bergamott, vattennoter, pion och cashmeran.
Ni som brukar lĂ€sa mina inlĂ€gg vet att jag Ă€lskar de flesta av Issey Miyake's dofter. Den japanska modedesignern lanserade sin första doft 1992 (taggar den ocksĂ„). DĂ„ helt unik och mĂ„nga har försökt Ă„terskapa de rena, porlande akvatiska inslagen som Ă€r sĂ„ typiskt för de flesta av Issey Miyake's parfymer. Försök provdofta I butik (obs! stor risk att du blir förĂ€lskad đ)
Ljuvliga dofter du inte hittar pÄ alla. Finns Àven nÄgra spÀnnande herrdofter.
MARC JACOBS Daisy Love Pop EdT
Lekfull, söt gourmanddoft.
Doftnoter: hjortron, bergamott (citrus), vispgrÀdde, pistage, mysk och benzoin.
Marc Jacobs har genom Ären lanserat vÀldigt mÄnga parfymer och denna Àr en av de senaste frÄn i Är (taggar Àven de andra nya). Har haft flera och har för tillfÀllet denna och Perfect EdP. De flesta Àr lÀtta att bÀra och gillas av mÄnga. Man blir sÀllan besviken pÄ Marc Jacobs dofter.
BURBERRY Goddess EdP
Elegant och lyxig. En mjuk, feminin och kryddig doft.
Doftnoter: lavendel, kakao, ingefÀra och vanilj.
En speciell doft som behöver upplevas sĂ„ jag rekommenderar att ni provdoftar den i butik. Kanske mer en doft för höst och vinter men helt ljuvlig en varm sommarkvĂ€ll ocksĂ„. Ălskar kombinationen lavendel och vanilj. Och tĂ€nk er hur gott man somnar med denna drömdoft hĂ€ngandes kvar. đ„°
Minute Makeup Ă€r en trend som dyker upp lite dĂ„ och dĂ„ pĂ„ sociala medier đđ
Det Ă€r inte sĂ„ konstigt att trenden Ă„terkommer, för vem vill inte veta hur man kan sminka sig pĂ„ under tvĂ„ minuter? I gĂ„r morse testade jag om jag skulle klara det. Jag ville ha en snabb men Ă€ndĂ„ komplett sminkning med bas, bryngel, ögonskugga, rouge, bronzer, mascara och lĂ€ppfĂ€rg.LĂ„ter det omöjligt? Inte alls! Tricket Ă€r förstĂ„s att ha mĂ„ngsidiga produkter som gĂ„r snabbt att applicera. Jag rekommenderar en fĂ€rgad dagkrĂ€m, en transparent bryngel, en ansiktspalett och ett fĂ€rgat lĂ€ppbalsam. NĂ€r det gĂ€ller mascara finns det inga genvĂ€gar, om du inte vill satsa pĂ„ lashlift eller fransförlĂ€ngning.Hur gick det?SĂ„ hĂ€r lade jag min 2 Minute Makeup igĂ„r. Först applicerade jag min SPF 50 och Min Fit me concealer. DĂ€refter kammade jag till brynen med got2b.Det tog mindre Ă€n 10 sekunder och sedan sitter brynen som klistrade hela dagen. Jag hyser en hatkĂ€rlek till denna gel, för den hĂ„rda kĂ€nslan brynen fĂ„r Ă€r lite obehaglig. Om jag bara tittar pĂ„ resultatet âutan att kĂ€nna pĂ„ det â Ă€r jag supernöjd.Nu hade jag mindre Ă€n en minut kvar, men med en bra ansiktspalett kommer man lĂ„ngt. Min vĂ€lanvĂ€nda Hourglass Ambient Lighting Edit Unlocked Snake Palette Ă€r ett sĂ€kert kort, för de vĂ€lpigmenterade mjuka puderprodukterna smĂ€lter in i huden pĂ„ nolltid. Med hjĂ€lp av en rougeborste kunde jag svepa pĂ„ bĂ„de highlighter, ögonskugga, rouge och bronzer. Inga finesser, men bĂ„de kinder och ögonlock fick toner av champagne, brons och ros.De sista sekunderna Ă€gnade jag Ă„t fransar och lĂ€ppar. Det blev bara ett lager av Maybelline Mascara och min Ă€lskade Ysl mascara och nĂ„gra snabba drag med Lip Balm,Clarins men nĂ€r jag stoppade timern hade det inte ens gĂ„tt tvĂ„ minuter. Resultatet blev absolut godkĂ€nt. Tycker ni borde testa för skoj skull me timer och lĂ€gg gĂ€rna ut. â±ïžđđ„°
Chloé Nomade Nuit D'Egypte EdP
Tycker denna nya parfym frÄn Chloé Àr en vÀldigt vacker doft i en elegant och stilren flakong.
Den Àr superkvinnlig, mjuk, varm, behagligt kryddig och blommig.
En, tycker jag, helt underbar unik doft med en hel rad spÀnnande doftnoter som jag inte ens kÀnde till namnet sÄ det blev att lÀsa pÄ lite.
Men Ă€r det nĂ„got jag gillar förutom att provdofta parfymer sĂ„ Ă€r det att lĂ€sa om dem! đ„°
Doftnoter
Myrra
Kanel
IngefÀra
Apelsinblomma
Ginst
Kyphi - egyptisk rökelse, varm, söt, kryddig
Vanilj
Opoponax - söt och aromatisk harts
Cypriol Olja/Nagarmotha - eterisk olja, trÀig, jordig, lÀderaktig
NÀr man lÀser om dessa doftnoter Àr det lÀtt att tÀnka att detta Àr en höst- och vinterdoft men jag tycker den passar hela Äret om.
Dagen jag provade den var det soligt och +25 C och den utvecklades jÀttefint pÄ huden.
Det Àr inte en tung doft men den stannar lÀnge.
Jag ska definitivt provdofta den igen för att se om förĂ€lskelsen hĂ„ller i sig! đ„°
Vill du ha en unik doft som inte sÄ mÄnga hunnit upptÀcka och bÀr tycker jag verkligen att du ska provdofta denna!