Våren i en parfym 😀
De senaste dagarna har jag återupptäckt Lust for sun i min parfymhylla. Kanske är det på grund av att det känns som våren är på gång ute, som gör att jag sträcker mig specifikt efter den nu. För är det någon parfym i min hylla som jag förknippar med våren och sommaren så är det just denna.
Egentligen är det konstigt att jag ens gillar den, då den har både kokos och vanilj i sig. Det är de två doftnoter jag gillar minst av alla och aktivt undviker. Men på något konstigt vis så funkar de här, kanske för att de inte är så framträdande. Den har däremot andra noter jag är väldigt förtjust i, som apelsinblomma, gardenia och bergamott.
TOPPNOTER: Freesia, Kokos, Bergamott
HJÄRTNOTER: Ylang-Ylang, Monoï, Apelsinblomma, Gardenia
BASNOTER: Vanilj, Ambroxan, Mysk Okej, kan vi bara pausa en sekund och prata om hur GLADA de här flaskorna gör en? 🥹
Murakami-tolkningen av Daisy är verkligen som små konstverk 💛
💛 Gul
Den gula öppnar friskt och jag känner tydligt syra direkt, och en liten pepparkick.
Efter en stund blir den mjukare. Bären kommer fram mer, tillsammans med en blommig doft. Det är här den får sin rundare, mer mjuka känsla.
När den har fått sätta sig är det pralin jag känner mest. Den blir varmare, lite mjukare och mer balanserad än första intrycket.
Topp: Mandarin, grapefrukt, rosépeppar, kumquat
Hjärta: Jordgubbe, hallon, gardenia, rosenknopp
Bas: Cederträ, pralin
💙 Blå
Den blå känns direkt saftig. De fruktiga tonerna gör öppningen ljus och fräsch utan att bli för söt.
I hjärtat tycker jag att vit pion och ros märks tydligast, men litchi och hallon ger en fruktig mjukhet. Geranium gör att den inte bara känns söt, utan lite mer vuxen.
När den landar är det mysk och amberträ som ger värme. Den blir mjuk mot huden och stannar ganska behagligt.
Topp: Päron, äpple, apelsin
Hjärta: Vit pion, ros, litchi, hallon, geranium
Bas: Pralin, mysk, amberträ
💚 Gröna
Den gröna är mest oväntad. Banan i toppen känns direkt, men inte på ett överdrivet sätt. Den är mjukare än man tror.
Jasminen i hjärtat gör att den snabbt blir mer klassiskt blommig.
I basen med vanilj och amber blir den varm och lite krämig. På mig känns den ganska rund och tydlig, men inte tung.
Topp: Banan
Hjärta: Jasmin
Bas: Vanilj, amber
💗 Rosa
Den rosa är mjuk från start. Kokos i toppen ger en varm känsla direkt.
Vit pion i hjärtat gör den luftigare och mindre söt än man kanske tror när man hör kokos.
Pralinen i basen ger en lätt gourmand-känsla som ligger kvar, men den känns fortfarande ganska lätt totalt sett.
Topp: Kokos
Hjärta: Vit pion
Bas: Pralin
Det jag tycker är intressant är hur olika de utvecklas på huden. På papperssticka och på hud är det inte samma upplevelse alls.
💬 Har du hunnit dofta på någon av dem?
Och brukar du läsa noter innan du testar eller går du helt på första känslan?