First Impression BANANA RUSH EdP Lyxig förpackning och snygg flakong. Doften av mogen banan flyger förbi i inledningen och en kraftig doft av lönnsirap väller fram. Söt såklart men till skillnad från vanlig sirap så framträder också de karaktäristiska inslagen av jord- och träighet. Karamelliserad nästan på gränsen till att jag anar något som liknar bränt. Om övriga noter, bl a kokos och vanilj, ska lyckas ta plats vet jag inte ännu ca 2 timmar in. Skulle önska mycket mer banandoft och det väntade jag mig också med det namn som Juliette Has A Gun har valt att ge sin senaste parfym. Jag tänker på en dessert som jag ätit för länge sedan. Något sött indränkt, lite Tiramisu-liknande, fast med banan och någon alkohol. Väldigt nyfiken på vilka andra doftnoter än de som nämns som ingår. Får en idé om att kombinera den med en ren kaffedoft som t ex Maison Margiela's Replica Coffee Break EdT. Det skulle kunna bli en kraftfull, lite "dirty" gourmanddoft. Frågan är bara om jag vill dofta så? Parfymen är väldigt speciell och jag rekommenderar inte blindköp! Under tiden jag skrivit har jordigheten lagt sig lite. Doften blir lite mjukare, lite rundare och är det inte lite banan som jag nu känner? Inte ren fruktig banan, inte godisaktig skumbanan utan mer som stekt banan. Ingen kan i alla fall säga att Romano Ricci, varumärkets grundare är feg. För det får han 🍌🍌🍌🍌🍌.
Har provdoftat Retrospect Extrait de Parfum by MERIT Beauty... ... och detta är mitt intryck av denna högkoncentrerade doft som innehåller nästan 30% parfymolja. Jämförelse: de flesta EdP ligger på ca 15–20%. Den utlovar en hållbarhet på 12 timmar och jag kan faktiskt fortfarande känna den svagt på min hud efter den tiden. Doften är svår att beskriva tycker jag. Den är trots alla doftnoter nästan ren, ganska fräsch och lite finstämd. Doftar inte kraftigt men doftar lääänge. Och doftstråken liksom avlöser varandra under de första 2-3 timmarna då jag doftar på min hud regelbundet. Den är fruktig, sedan blommig, lite aromatisk. Avslutar varmt och hudnära. MERIT Beauty är ett relativt nytt varumärke som hyllar minimalism. Sortimentet består främst av funktionell och högklassig makeup som väljer att inte följa trender. Tänket har de även lyckats få fram i doften för den är självsäker utan att ta plats. Tydlig, opåverkad av trendnoter och helt trygg i sig själv.
En doft med 🌹 i mitt ❤️: Issey Miyake L'Eau d'Issey Pure Nectar de Parfum. Issey Miyake skapade parfymer som jag nästan vet på förhand att jag kommer att älska. Det är något med det porlande (ingår väldigt ofta akvatiska noter) och feminina som jag verkligen gillar. L'Eau d'Issey Pure Nectar de Parfum är en av mina absoluta favoriter (vet att den funnits på KICKS men tror tyvärr inte att den kan köpas i Sverige längre). Jag gillar vanligtvis inte parfymer med ros men i denna är rosen inte tungt blommig utan daggigt fräsch (tänk er doften när man går in i kylrummet i en blomsteraffär). Doften skulle jag beskriva som ren, fräsch och lite söt. Den inleder med saftigt päron, sötma från honung och därefter får rosen sällskap av pion (blommig favvonot), mjuk bas av bl a cashmere. Håller jättebra och får ofta komplimanger när jag bär denna ljuvliga doft.
VANILJ - när jag vill! 🤗🤍 Tips! Investera i en prisvärd, "ren" vaniljmist! I år är det väldigt tydligt att trenden att lägga till vanilj också till mer fruktiga och vanligtvis lite fräschare sommardofter slagit igenom. Inte alla som alltid gillar det (inklusive jag själv) men ibland kan det bli en god doft! Jag blev faktiskt redan förra året inspirerad av bl a Clean Classic Vanilla Cloud EdP som är en Clean doft med vanilj (kanske den första?) så jag köpte en billig mist med doft av Bourbon Vanilla. Självklart kan man använda den som den är men den passar också väldigt bra för layering. Du kan få din lätta fräscha eller fruktiga doft lite sötare och mjukare när du vill, om du vill. Min vaniljmist använder jag ibland i kombination med t ex Strawberry Fields EdP där den fräscha, nästan lite stickiga, doften rundas av med en lagom dos vanilj. Och när jag tycker att Maison Margiela's unisexdoft Replica By The Fireplace EdT känns för rökig blir den mjukare och mer feminin tillsammans med vaniljmisten. Den misten jag har säljs inte på KICKS men jag har provdoftat några som jag tror skulle passa jättebra också. Dessutom är de riktigt fina som de är, fräscha och luftiga, vaniljiga men inte sötsliskiga. EdT från Alyssa Ashley doftar lite mer. Tips! 🍋 + vanilj är ofta en god doftkombo så har du en mist eller parfym med mycket citrus testa att lägga till vanilj. Eller provdofta Dolce & Gabbana Devotion EdP. 🍋🤍
BONBON EdP by Viktor&Rolf Vem vill inte åka på en karamellnot genom livet? Eller åtminstone halva dagen! 😃🍬 Detta är en av mina svåraste parfymer att beskriva för den är inte fruktig, inte blommig och inte heller gourmand men ändå är den just allt det i en komposition inspirerad av kvinnlig frihet, styrka och livsglädje. Karamellnoten finns där från början till slut utan att vara överväldigande söt. I inledningen dominerar fruktnoter främst söt citrus (apelsin/mandarin). Här känns karamellen nästan lite kryddig. Sedan tar blommor över och karamellen ligger mild och nästan lite mjölkig bredvid för att sedan bli fylligare i basen tillsammans med varma tränoter. Doftar nästan som den karamelliserade doften man kan känna i botten av ett tomt whiskeyglas efter vissa whiskeysorter (trippeldestillerade irländska). Är inte själv ett stort fan av whiskey men av dofter som ni nog redan förstått. 😃 Detta är en doft där lite av allt blir mycket utan att bli för spretig. Tycker den passar hela året om förutom kanske varma sommardagar - men en ljummen sommarkväll blir den ljuvlig särskilt efter en stund när frukter och blommor tonat ut och lagt sig lite. Nederländska duon Viktor&Rolf skapar redan sedan decennier Haute Couture och parfymer. Alltid med stor kreativitet, glädje och en ibland lite galen humor. Vem/vilka döper annars en kollektion till Angry Birds!? 😂 På deras hemsida kan man njuta av kreativt modeskapande och se några av deras modevisningar från första rad. Klicka på Haute Couture och sedan Latest shows. Finns även arkiv med många av deras skapelser.
Doften av sommar ☀️🌷🍓🍦🌊⛱️ När jag tänker på somriga parfymer blir det ofta CLEAN, Marc Jacobs och Escada som dyker upp. Och förstås Sol de Janeiro's mister. Fräscha, rena och lätta, blommiga, tropiskt fruktiga eller lätt saltstänkta som en promenad längs stranden. På bilden några av de sommardofter jag har eller haft. En del Limited Edition och kan inte längre taggas/köpas. Gourmanddofter lockar mindre på sommaren och istället söker jag efter dofter med ozoniska (tänk luft) och akvatiska (tänk rent porlande vatten) stråk. Taggar därför även några parfymer från Dolce&Gabbana (underbart fräsch och fruktig, prisvärd) och Issey Miyake (ren, fräsch och feminin, en klassiker). Båda är EdT som håller lika bra som de flesta parfymer. Kan tyvärr inte tagga D&G L'Imperatrice EdT men se bild 3. Issey Miyake på bild 4 (och taggad) Vad vill du att din s☀️mmarparfym doftar?
First Impression Daisy Murakami Collection 🌼🌸 Detta är en Limited Edition kollektion där Marc Jacobs samarbetar med den japanske målaren Murakami. Murakami är bl a känd för sina färgglada blommor med glada ansikten. Och glad blir man - både av dessa fina flakonger och av dofterna! Marc Jacobs är för mig oftast ganska säkra kort, man vet lite vad man kan förvänta sig och man hör sällan någon som verkligen inte tycker om en Marc Jacobs parfym. Jag börjar med flaskorna, älskar dem! Färger, design och titta på de små ansiktena i mitten av blomman. Greppvänlig form och stabil kork. Gemensamt för dem är att de är alla ganska söta och mer eller mindre fruktiga. Doftgrupp: söta, fruktiga och blommiga. Vill man gå mot gourmand skulle jag rekommendera att provdofta främst grön och rosa och vill man ha en lite fräschare doft blå och gul. På bild 2 ser man signaturnoterna Marc Jacobs valt att fronta i de olika dofterna men man ska inte helt lita på dem. Gul har t ex också flera olika citrusnoter i sig. Rosa även ros som jag tycker borde frontats. De som tilltalar mig mest vid denna första provdoftning är: Grön: äntligen en doft där jag tycker att en söt tropisk frukt gifter sig med vaniljen. Bananen har en annan lenhet än de dofter jag inte gillade med saftiga tropiska frukter (som jag vill ha fräscha) och passar fint med vaniljnoten. Söt som en dessert och troligen en dröm om man älskar doften av banan. Lekfull, glad doft! Blå: En lite mindre söt och fräschare doft. Äpple, päron, pion och mysk är några av doftnoterna. Fin dagdoft. Ger mig lite Clean känsla. Känner inte doften tydligt lika länge på min hud som med den gröna. Innehåller även ros som inte är en favorit hos mig men den tar inte mycket plats. Känner den tydligare i den rosa.
🌿 Daisy Wild EdP by Marc Jacobs 🌸🍌🌿 Detta är både en av mina sommarfavoriter och en av mina favoritparfymer av Marc Jacobs (har även Perfect EdP och Daisy Love Pop). Den är feminin, blommig och allra mest härligt fruktig. Spännande doftnoter som bl a exotisk bananblomma, macadamianöt och vetiver (ett vildgräs) gör den unik och utstickande bland Marc Jacobs många somriga dofter. Grön och fräsch! Daisy Wild lanserades för två år sedan och förra året kom första flankern Daisy Wild Eau So Intense. Också den väldigt god, ganska lik men lite djupare. I år utökas Daisy Wild kollektionen med ännu en doft, Daisy Wild Eau So Extra, där Daisy Wild goes gourmand och signaturnoterna får sällskap av doftnoter som choklad och vanilj. Blir spännande att se hur de får ihop den kombinationen. Ha en fortsatt fin dag! 💚🌸🌿
Våren i en parfym 😀 De senaste dagarna har jag återupptäckt Lust for sun i min parfymhylla. Kanske är det på grund av att det känns som våren är på gång ute, som gör att jag sträcker mig specifikt efter den nu. För är det någon parfym i min hylla som jag förknippar med våren och sommaren så är det just denna.  Egentligen är det konstigt att jag ens gillar den, då den har både kokos och vanilj i sig. Det är de två doftnoter jag gillar minst av alla och aktivt undviker. Men på något konstigt vis så funkar de här, kanske för att de inte är så framträdande. Den har däremot andra noter jag är väldigt förtjust i, som apelsinblomma, gardenia och bergamott. TOPPNOTER: Freesia, Kokos, Bergamott HJÄRTNOTER: Ylang-Ylang, Monoï, Apelsinblomma, Gardenia BASNOTER: Vanilj, Ambroxan, Mysk
MUGLER Alien Pulp EdP 🍋🩷🍊🌸💗 Mugler's senaste Alien flanker heter Pulp. Älskar designen på dessa flaskor och den är lika snygg i rosa. Doften är fruktig och blommig, fräscha hallon, stråk av citrus, jasmin och cashmeran är några av doftnoterna. Fin året om men en riktigt bra sommardoft, lite mer kraftfull än de flesta. Feminin och sensuell med en god och härlig kombination av hallon och överdådig blommighet. Fin balans och bra djup. Fräscht med citrusen som anas länge och inte som så ofta bara i inledningen. Den innehåller även vanilj men den tar inte mycket plats och, tycker jag, funkar mycket bättre mjukt i bakgrunden än i jämnhöjd med tropiska frukter som i flera av de nya parfymer jag också provdoftat nyligen. Håller riktigt bra på mig. Låter den intressant så provdofta, det är den värd! Provdoftade den på KICKS men hittar den konstigt nog inte i sortimentet på hemsidan.
CLEAN Sugar-Coated EdP Jag gillar nästan alltid Clean's dofter. Har haft flera och har även några nu. Fräscha dagdofter och oftast bra sommardofter. Har bl a Vanilla Cloud EdP och har flera gånger provdoftat CLEAN RESERVE's Sparkling Sugar så jag hade redan en liten aning om vad jag kunde förvänta mig av nya Sugar-Coated. Trodde jag! Doften beskrivs så här: "CLEAN Sugar-Coated EdP är en doft som fångar känslan av kristalliserat socker som glittrar i solsken – sprudlande, viktlös och naturligt söt." På min hud blev dock mixen av doftnoter, bl a socker, pistage, salt, vita blommor, mossa och mysk, allt annat än trevlig. Istället för krispigt sött och lätt som spunnet socker blev den sötsliskig, unken och jordig. Pistage, mossa och min hud fick inte rätt kemi kan man säga.😃 Därför är det så viktigt att alltid provdofta parfymer på sin egen hud! De blir inte likadana på oss alla och de doftar och håller inte som på en pappersremsa heller som fortfarande doftar i handväskan efter 3 dagar.
🍵 Tea Ceremony EdP by Molton Brown 🍵 Provdoftade nyligen Molton Browns senaste doft, Tea Ceremony EdP. Upplevelsen jag får är precis det namnet säger - en rogivande och harmonisk doft inspirerad av traditionell japansk teceremoni. Noter av grönt te (fräscht och lite örtigt), matcha (naturlig jordighet) och mjuka inslag av olika träslag. Har länge gillat detta varumärke och ännu mer efter att jag besökte Molton Browns butik i London förra året. Mest imponerad är jag nog över att de lyckas skapa dofter som är precis vad de heter. Rena doftkompositioner som aldrig vill för mycket (och riskerar att tappa bort sig) utan fokuserar på de signaturnoter som parfymens namn indikerar. Doften håller väldigt bra och länge på min hud, tydlig utan att vara kraftfull. En doft som bara genom att finnas på min handled får mig att känna mig närvarande. Jag gillar grönt te och matcha så det kanske gör sitt men provdofta gärna denna om ni får möjlighet för det är oavsett en speciell doftupplevelse - harmonisk och välkomponerad, tycker jag. 🍵🤗
🤍 TOM FORD Soleil Neige EdP 🤍❄️☀️ Jag har hittat en Tom Ford som jag gillar! Och som dessutom passar min plånbok bättre än de flesta parfymer från varumärket. Soleil Neige ligger alltså i en lite lägre prisklass för att vara Tom Ford och den är inte alls så tung och kraftfull som många av deras andra dofter. En ljus doft, vita blommor och mysk. Fräscha stråk av citrus och varmt trä i basen. Känns ren på något sätt och jag gillar när man får "less is more"-känslan. Passar verkligen året om och minst lika bra som dagdoft än kvällsdoft. Måste provdofta denna igen, en dag när jag inte provdoftar något annat. Älskar flaskans design och hur fin är inte Tom Fords beskrivning av doften: "It is designed to transport you to a serene snowy landscape, where the air is crisp and pure." På svenska lite annorlunda men bilden stämmer med hur jag upplevde den på min hud. Gnistrande pudersnö eller inte, denna kanske blir min nya sommardoft. "Soleil Neige känns som en stråle av solsken – en pust av vinterluft som framkallar känslan av sol mot nyfallen alpsnö. Strålande och upplyftande fångar den sinnena med ljusa citrusnoter, vita blommor och mysk." Någon som provat den eller kanske t o m har den?
Dofter med FRUKT och VANILJ En trend och populär kombination i många av årets nya dofter. Nu har jag äntligen lyckats provdofta Armani's nya My Way flanker Sunny Vanilla EdP med bl a ananas och vanilj både på sticka och på min egen hud. Hade stora förväntningar på denna men den var inte riktigt vad jag hoppades på. Doftade ganska svagt, kände inte mycket av ananasen och höll inte imponerande bra heller (jämfört med originaldoften My Way EdP som jag haft). Inget större fel på doften men lite blek och anonym, tycker jag. Har även hunnit dofta på flera andra parfymer med just kombinationen av tropisk frukt och vanilj: ARMANI Sunny Vanilla EdP: Ananas + Vanilj CALVIN KLEIN Euphoria Solar Elixir: Mango + Vanilj DIOR Addict Peachy Glow EdP: Persika + Vanilj ARMANI Power Of You EdP: Passionsfrukt + Vanilj Jag älskar fruktiga dofter på sommaren och jag älskar vanilj som doftnot - både ren och enkel och i varma, kryddiga höst- och vinterdofter men en sak har jag nu insett: För mig funkar inte kombinationen även om den säkert kommer gillas av många andra. Jag upplever att den saftiga, söta (ibland syrliga) fruktigheten känns mindre fräsch med vanilj tillsatt och det blir då inte en doft som jag personligen föredrar varma sommardagar. Vaniljdoft är ju både väldigt populärt och säljande men tyvärr kanske också på gränsen att överanvändas då många parfymer tenderar att alltmer likna varandra. Ha en fortsatt härlig söndag! Nu ska jag ut och njuta av den tidiga vårsolen! 🌞
Har testat så många nya parfymer de senaste dagarna att jag nästan känner dofter i näsan som inte finns... 😂 Medan jag fortfarande har de flesta i minnet så kommer här lite av mina intryck och tankar. Först ut: DIOR ADDICT Perfume Collection. En ny doftkollektion från DIOR som består av Rosy, Peachy & Purple Glow. ROSY var precis som jag förväntat mig inte min doft. PEACHY var den jag var absolut mest taggad på med, förutom persika, doftnoter som jasmin, grädde och vanilj. Den doftar verkligen mycket persika i inledningen men när toppnoten lagt sig och övriga noter ansluter så blir den saftiga persikan på min hud istället övermogen och lite kvalmig. Verkligen trist och tyvärr inte första gången det händer med just den fruktnoten. Får helt enkelt hålla mig till att äta dem istället! 😃🍑😋 PURPLE doftar hallon och viol och påminner mig ganska mycket om La Vie Est Belle L'Elixir EdP från Lancôme. Bäriga och lekfulla, sticker ut. Gillar man hallon och viol rekommenderar jag verkligen att provdofta dessa. Håller bra båda två men Lancôme's L'Elixir ännu bättre (av mina parfymer är den en av de allra bästa vad gäller hållbarhet). Purple upplever jag lite mjukare så tycker man att La Vie Est Belle L'Elixir doftar för kraftigt testa Purple Glow. 💜 Snygga flakonger! 🩷🧡💜
Så får du din parfym att hålla längre utan att överdosera 🌸 Vi har nog alla varit där. Man sprayar på morgonen, känner sig klar… och vid lunch undrar man var doften tog vägen? Det finns faktiskt några enkla saker som gör stor skillnad och det handlar mindre om mängd och mer om hur du applicerar. Här är mina bästa, konkreta tips ✨ 💧 Återfukta först Parfym fäster bättre på återfuktad hud. Är huden torr dunstar doften snabbare. Smörj in dig med en fet, parfymfri lotion innan du sprayar det ger doften något att “hålla fast” i vilket gör att den avdunstar långsammare. 🔥 Satsa på pulspunkter Applicera där huden är lite varmare: handleder, hals, bakom öronen, armveck och till och med knäveck. Värmen hjälper doften att utvecklas och spridas naturligt under dagen. 🚿 Spraya direkt efter dusch När huden är ren och lätt fuktig sitter doften ofta bättre. Vänta tills du har torkat dig, men applicera innan huden hinner bli helt torr. 🙅‍♀️ Gnugga inte handlederna Det är lätt att göra av gammal vana (kommer på mig själv med detta ofta) men att gnugga handlederna mot varandra kan bryta ner toppnoterna snabbare. Låt doften torka in av sig själv istället. 💇‍♀️ Lite i håret Hår håller doft bra. Spraya lätt på din hårborste eller på avstånd över håret för en mer subtil, långvarig effekt (undvik att överdosera, särskilt med alkoholrika dofter).  💬 Har du något eget knep som funkar för dig? Eller är du team “tar med och fyller på under dagen”? ✨
Nya parfymer inspirerade av drycker: 🤎🍵💚 Prada Les Infusions Infusion de Santal Chai EdP och Molton Brown Tea Ceremony. Trevliga dofter jag läste om till frukosten imorse. 🤗 Molton Browns unisexdoft Tea Ceremony gjorde jag ett litet inlägg om för några dagar sedan och här kommer en kortfattad beskrivning av Pradas Infusion de Santal Chai EdP. "Prada Les Infusions Infusion de Santal Chai EdP är en lysande träig doft som kombinerar krämig sandelträ med ett kryddigt chai latte-ackord. Den har tagit inspiration från den tröstande värmen från chai och levererar en mjölkig och omslutande doft som förstärks av ljus citrus och rena mysknoter. Denna unisexdoft erbjuder en elegant balans mellan värme, friskhet och modern sensualitet, vilket skapar en intim och fridfull aura på huden. DOFTSIGNATUR: en träig och mjölkig doft som blandar krämigt sandelträ med ett kryddigt chai latte-ackord." Låter väldigt fin, tycker jag. Snygg och elegant flaska också. Gäller även Tea Ceremony. Älskar Molton Browns design. Båda finns på KICKS! 😃
ARMANI My Way Sunny Vanilla EdP Gjorde ett seriöst försök att provdofta denna nyhet idag men tyvärr. Finns ännu inte på KICKS men på Åhléns skulle den finnas. Och det gjorde den, säkert inlåst i ett skåp och när jag frågar om jag kan få provdofta den så finns det tyvärr ingen tester att provdofta heller. Men den flera år gamla originaldoften kan jag få provdofta! Nej tack, den hade jag själv för några år sedan så den vet jag hur den doftar. Känner mig lite gnällig nu men är det någon som känner igen situationen? Vill man inte sälja eller? 😃 Kanske stjäls det för mycket här i Sverige men det är så tråkigt att nästan inga parfymer står framme längre och de som står framme är sällan några nyheter. Inget fel på Carolina Herrera's Good Girl EdP men varför står den gamla skon framme i varenda butik? Jag tror man tappar jättemycket i försäljning genom att inte ha en mer inbjudande och lockande miljö då många potentiella köpare kanske inte känner sig bekväma med att be personalen låsa upp skåp för att man ska kunna provdofta. Dessutom försvinner ju möjligheten till impulsköp (kan ju för oss konsumenter vara bra i och för sig 😃) då parfymköp nog ganska ofta är känslostyrda! 🥰 Vad tycker ni?
😻 Kärlek 😻 Det här är kärlek i en flaska! Marc Jacobs Daisy med sin underbara viol var min första parfym från Marc Jacobs, och sen har det blivit fler. Hoppas på att "mitt" Kicks har de nya inne när jag är i närheten nästa vecka! Mina ena glasögon är också från Marc Jacobs och jag älskar dem varje dag haha. Just intresse för parfym är något ni i forumet verkligen gett mig (special shout out till @139653542 @136650145 och Sofia som jag inte får tagga). Jag har gått från att på måfå välja ut en parfym genom att provdofta på såna vars flaska jag gillar eller om jag råkat få ett parfymprov som jag tyckt om, till att ha börjat lära mig mer om vad jag faktiskt tycker om. Får fortfarande imposter syndrome varje gång jag skriver om parfym men försöker fortsätta att utsätta mig för det ändå för att utvecklas. Delvis pga förstört luktsinne kan jag ibland ha jättesvårt att urskilja separata doftnoter i en del parfymer men jag lär mig mer och mer om hur saker faktiskt luktar och tycker framförallt att det är kul!
Ode To Dullness EdP Blev verkligen positivt överraskad av denna unisexdoft från Juliette Has A Gun. Vet inte vad jag väntade mig men doften är som en mjuk filt eller varm kram. Träig och mjuk, väldigt mysig. Känner stråken av anis tydligast i början sedan blir den träig, varm, mjukt kryddig och lite söt (tonkaböna bl a). En väldigt behaglig doft, trygg men inte tråkig. Håller bra och länge på min hud men den är ganska finstämd hela tiden. En perfekt unisexdoft då jag tycker den blir fin och kvinnlig på mig men den lyckas också bli manlig på min vän som också han fick testa den. En doft för någon som inte behöver en kraftfull parfym för att vara trygg i sig själv. Väldigt trevlig! Och en bra investering om båda gillar den! 🫶😃 Påminner mig lite om Zadig & Voltaire's This is Her EdP! Rekommenderar att provdofta den om man gillar lite varmare dofter höst och vinter men kanske inte kan ha en kryddig tyngre parfym på jobbet t ex. Eller om man vill ha en lite mindre söt doft utan vanilj - då är amber och tonkaböna väldigt bra doftnotsalternativ.
Okej, kan vi bara pausa en sekund och prata om hur GLADA de här flaskorna gör en? 🥹 Murakami-tolkningen av Daisy är verkligen som små konstverk 💛 💛 Gul Den gula öppnar friskt och jag känner tydligt syra direkt, och en liten pepparkick. Efter en stund blir den mjukare. Bären kommer fram mer, tillsammans med en blommig doft. Det är här den får sin rundare, mer mjuka känsla. När den har fått sätta sig är det pralin jag känner mest. Den blir varmare, lite mjukare och mer balanserad än första intrycket. Topp: Mandarin, grapefrukt, rosépeppar, kumquat Hjärta: Jordgubbe, hallon, gardenia, rosenknopp Bas: Cederträ, pralin 💙 Blå Den blå känns direkt saftig. De fruktiga tonerna gör öppningen ljus och fräsch utan att bli för söt. I hjärtat tycker jag att vit pion och ros märks tydligast, men litchi och hallon ger en fruktig mjukhet. Geranium gör att den inte bara känns söt, utan lite mer vuxen. När den landar är det mysk och amberträ som ger värme. Den blir mjuk mot huden och stannar ganska behagligt. Topp: Päron, äpple, apelsin Hjärta: Vit pion, ros, litchi, hallon, geranium Bas: Pralin, mysk, amberträ 💚 Gröna Den gröna är mest oväntad. Banan i toppen känns direkt, men inte på ett överdrivet sätt. Den är mjukare än man tror. Jasminen i hjärtat gör att den snabbt blir mer klassiskt blommig. I basen med vanilj och amber blir den varm och lite krämig. På mig känns den ganska rund och tydlig, men inte tung. Topp: Banan Hjärta: Jasmin Bas: Vanilj, amber 💗 Rosa Den rosa är mjuk från start. Kokos i toppen ger en varm känsla direkt. Vit pion i hjärtat gör den luftigare och mindre söt än man kanske tror när man hör kokos. Pralinen i basen ger en lätt gourmand-känsla som ligger kvar, men den känns fortfarande ganska lätt totalt sett. Topp: Kokos Hjärta: Vit pion Bas: Pralin Det jag tycker är intressant är hur olika de utvecklas på huden. På papperssticka och på hud är det inte samma upplevelse alls. 💬 Har du hunnit dofta på någon av dem? Och brukar du läsa noter innan du testar eller går du helt på första känslan?
Från julshopping till min garderob 🛍🤗 En (sann) vintersaga ❄️ Har kanske berättat detta tidigare men Maison Margiela's Replica By The Fireplace EdT var i flera år min julshoppingsdoft. Är oftast väldigt i tid med min julshopping för att de sista veckorna kunna ströva runt, julshoppa och fika utan att egentligen behöva shoppa. Bara njuta av stämningen utan att stressa. Vid dessa tillfällen gick jag alltid in i en butik och bad att få provdofta denna doft. Har köpt så många parfymer men aldrig den här. Tror att jag nästan var lite rädd att magin då skulle försvinna. Efter några år dök den upp framför mina ögon mitt i sommaren till ett nästan oslagbart pris och jag tog risken. Är jag glad tror ni? Den här smällkalla vintern har jag doftat rökigt som en sprakande brasa och en mjuk filt av lena kastanjer och söt vanilj. 🤗 En unisexdoft som värmer i vinterkylan. Doftar mycket och håller länge.
För någon vecka sen fick jag äntligen provdofta Kenzo L'Eau Pure som jag varit nyfiken på sen den släpptes! Det såg ju ut att vara en doft helt i min smak och flaskan är så fin, påminner om en vattendroppe. 💧 Parfymen finns inte på Kicks men så fick jag syn på den i en Kicks-butik. Hade ingen aning om att butiker ibland kan ha grejer som inte finns hos Kicks online! En "hidden gem" som butiksbiträdet sa när jag förklarade min förvåning. 💎 Tyvärr var den inget för mig. Den är så där aquatic och fräsch som man tror att den är, men det är ju alla andra såna parfymer också. Den kändes liksom inte unik nog. Och så var det något litet skarpt i doften också, kanske är det lavendeln. Det gillade i alla fall inte min näsa. Jag tror att den hade rätt bra pris, men minns inte om det var för 30 ml eller 50 ml. Har man vägarna förbi Globen och är nyfiken på denna doft så var det i Globen shopping jag hittade den. 😉
Passade på att prova ytterligare några nya parfymer idag. Bl a dessa. Ganska blandad mix där vissa gav ett förväntat intryck och vissa inte alls. Blev nog mest besviken på Valentino's nya Donna Born In Roma Melancholia EdP. Älskar originaldoften men denna tyckte jag verkligen inte om på något sätt. Tycker inte ens att den borde vara en flanker då den inte påminde mig det minsta om originalet. Min åsikt! Doftnoter bl a plommon och osmantus. Libre Berry Crush gillade jag bättre men inte lika mycket som originaldoften. Den vill liksom lite för mycket. Hallon och bär i allmänhet är trendigt, vanilj som i de flesta dofter numera och en av Libre's främsta signaturnoter lavendel. Något gör att hallon och lavendel inte blir en harmonisk kombo i min smak. Versace's senaste Dylan Blush Pink EdP är fruktig och ganska lätt att tycka om men kanske är det också lite problemet då den inte sticker ut eller ger mig någon wow-känsla. Men lite av en people pleaser är den nog. Sabrina Carpenter Sweet Tooth Lemon Pie EdP och mist: doftar som att sticka ner näsan i en citronmarängpaj, lemoncurd och digestivekex. Syrligt och sött! Smaskigt - men vill jag dofta så? 🍋🥧 Liksom med tidigare Sweet Tooth-dofter är hållbarheten inte bra men detta kompenseras delvis med ett lågt pris. Efter ca 2-3 timmar anar jag en svag doft av digestivekex på min handled.
🚨 Doftnörderi 101: Så påverkar förvaring din parfym 🚨 Jag ska vara helt ärlig: jag hade alla mina parfymer framme förut. På badrumshyllan. Snyggt? Ja. Snällt mot doften? Inte alls 😅 Det många inte tänker på är att parfym inte “bara är parfym”. Dofter är känsliga små varelser som påverkas av sin omgivning – och hur du förvarar dem kan faktiskt ändra hur de doftar över tid. Några saker som överraskade mig när jag lärde mig mer: ☀️ Solljus kan bryta ner doftmolekylerna. Särskilt citrus- och blomnoter tappar sin fräschör snabbare i direkt ljus. Så ja… fönsterbrädan är tyvärr ingen parfymvän 🌞 🌡 Värme och temperaturskiftningar påverkar balansen i doften. När parfym blir varm kan samspelet mellan topp-, hjärt- och basnoter förändras. Därför är badrummet faktiskt en av de sämsta platserna med mycket värme. 💧 Fukt kan göra att doften känns svagare eller mer “platt” med tiden. Inte så kul när man väntar sig wow men får meh. Så hur gör jag idag? Jag försöker förvara mina parfymer mer svalt, torrt och mörkt i en låda, garderob eller (om jag har kvar den) originalkartongen. Har också alltid korken kvar på mellan användningarna. 💬 Visste du det här sedan innan eller var det nytt? Och helt ärligt: var bor dina parfymer hemma hos dig just nu? 👀 Inga rätt eller fel här, jag är bara nyfiken 🤍
En favoritdoft som sticker ut! 🤍🖤 Rock, konst och Paris gatuliv. Jag gillar både Zadig & Voltaire's filosofi och den något ovanliga vita flakongen. Och doften föll jag för direkt. Den är helt klart annorlunda, mer annorlunda än man skulle tro om man bara ser doftnoterna. Nu är det ju dock så att en parfym består av så mycket mer än de doftnoter varumärket väljer att fronta så därför ska man alltid provdofta på sin egen hud. När jag känner mig lite extra "bold" är denna parfym en kul kompis men som en stöttande vän ger den mig också lite extra kraft vid tillfällen när det kan behövas. En doft som ger dig känslan av att nästan vara oslagbar är svår att beskriva i doftnoter men den är mjölkigt krämig, varm och lite kryddig, söt och träig men med en kick av rosépeppar. Trygg men med lite attityd. En doftnot som ofta förekommer i Zadig & Voltaire's parfymer och även i denna är kastanj. 🌰 Gillar man det finns den även i populära By The Fireplace EdT från Maison Margiela och i flera av Armani's Stronger With You-dofter (herr).
Issey Miyake har något speciellt som verkligen tilltalar och talar till mig! 💧 Ljuvligt fräscha och otroligt feminina. Älskar de akvatiska inslagen som ger dofterna en unik renhet. Om en porlande fjällbäck skulle dofta något skulle den dofta som en Issey Miyake. Tycker de flesta av dem har ett eget id som man känner igen. Funkar året om, perfekta dagdofter och fina vår och sommar om man annars föredrar tyngre dofter. Och för dem som inte älskar vanilj så är de allra flesta av Issey Miyake's parfymer utan vanilj. Jag gillar generellt vanilj men kan bli lite trött på det och framförallt på att det blivit en så storsäljande trenddoftnot de senaste åren att man snart har det i alla lättare dag- och sommardofter också. På bilden mina absoluta Issey favoriter. Den med kork i borstad matt silver är den klassiska ikonen L'eau d'Issey EdT (håller galet bra för att vara en EdT) från 1990-talet och den andra L'Eau d'Issey Pure Nectar de Parfum. Vet inte om den finns att köpa i Sverige längre. Tror Issey Miyake är nostalgi för vissa och helt okänd för andra, särskilt många yngre. Provdofta på egen risk! 😃
Nya Cosmic Intense EdP och Dylan Blush Pink EdP❤️‍🔥 Hej på er! I helgen vara jag och strosade runt på stan och var tvungen att gå in och dofta på alla nyheter inom doft!  Har alltid varit förtjust i Kylie Cosmetics men mest för utformningen av flaskan som ska vara en modell av hennes hand, superfyndigt tycker jag + så ÄLSKAR jag den röda glansiga finishen! Men hennes nya doft imponerande på mig 😍 Cosmic Intense var verkligen en fin upplevelse. Tycker basen av vanilj tränger sig fram direkt och den passar väldigt bra med den inte så syrliga men fina citrustonen från blodapelsinen. Tror den kan vara väldigt fin och inte supertung till vardags som jag kan uppskatta! Sen var jag också såklart tvungen att prova Versaces nya Dylan Blush Pink, och WOW så himla mjuk och fin. Doftar verkligen som jag tänker mig att rosa doftar 🤣🩷 Väldigt blommigt och sött men fortfarande fräscht! Tror verkligen på denna när solen börjar kika fram lite mer kontinuerligt och man få dra på sig solglasögon 😎 Har ni hunnit prova någon av dem än? Vad tyckte ni?
Signature scent 💭 Jag har (som många andra här 🫶) inte heller någon specifik signaturdoft men valde dessa två för de står längst fram i lådan och används när jag inte känner något speciellt. Båda fungerar även bra till layering. YSL Black Opium Over Red EdP är den jag använder mest till vardags. Vanilj, körsbär och kaffe i en lagom söt mix tycker jag är en mysig blandning. ❤️ The Body Shop Passionfruit Body Mist brukar jag ha när jag ska t.ex. träna (vill inte ha en tung EdP på gymmet). Den är fruktig, fräsch, lagom söt & syrlig och somrig. Ibland layerar jag den med en vaniljdoft för jag vill lukta som en soleroglass. 🌞 Innehåller även hyaluronsyra som återfuktar. Tyvärr var det en 2025-limited edition men hoppas att den kanske kommer igen detta året! Just denna produkt gör även att jag är väldigt taggad på Armani nya doft: Power of You EdP och Yum Me Sunny EdP från Escada. 💭
Toppnoter: Passionsfrukt. Hjärtnoter: Krämiga blommiga noter. Basnoter: Vaniljextrakt från Madagaskar, varma karamellaktiga noter. ꕥJag har verkligen sett fram emot att testa denna nya doft och detta är min upplevelse utav den. Jag har en liten spray tester och inte riktiga flaskan men jag tycker att själva flaskan i sig är väldigt stilren. Kroppen är i igenomskildigt glas, texten POWER OF YOU i mitten och den orginella ''runda'' formen på YOU-parfymernas kork,som är i rosefärg och färgen på vätskan är lite cherrymörk-rosa. Parfymen ser inbjudande, söt och lite mystisk tycker jag. Doften doftar direkt Passionsfrukt och värme kände jag och efter en stund tycker jag att den doftar passionsfrukt men även lite granatäpple med inslag utav söta varma blommor. När jag tänker på doften ser jag framför mig någon som arbetar kontorsjobb med casual kostymkläder som även passar till en afterwork drink nere på stan. En väldigt ''lätt'' clean doft som passar de som vill ha något lätt och inte för intensiv eller för annorlunda doft. Jag tycker doften är okej men denna passar inte mig då den inte är min stil men den luktar säkert fint på andra! Jag tycker inte jag kunde känna någon karamellaktigt utav denna doft. Jag tycker att hållbarheten är lite dålig, tycker att den håller sisådär någon timma sedan försvinner doften nästan helt och behövs sprayas iom. Jag tycker att priset för en 30ml flaska är lite för högt då jag inte finner den värdig. 2.5/5 får den utav mig 🌺 (Tar gärna emot tips på hur jag kan bättra mina recensioner) #emporioarmani
PRADA PARADOXE EdP har en plats i mitt 🩷 Om en parfym kan kallas ikonisk redan från början så tycker jag att PRADA's Paradoxe EdP förtjänar det. Var Beauty Tester för denna när den lanserades 2022 och den både överraskade mig och tog parfymvärlden med storm. Minns att den vid flera tillfällen t o m var slutsåld både på KICKS och de flesta andra försäljningsställen. Hur ofta händer det!? Tycker den har något helt eget och få dofter har jag fått så många komplimanger för. Den är blommig, vita blommor i massor - apelsinblomma, neroli och jasmin, söt men med fräscha doftstråk av citrusfrukter. Mjuk amber i basen. Och en anmärkningsvärt bra hållbarhet särskilt för att inte vara en tung och kryddig doft. Jag tycker den passar bra året om och det faktum att jag köpt om den säger åtminstone mig att jag tycker den är speciell för det händer inte ofta och med många parfymer. 3 flankers har kommit efter men originaldoften är fortfarande min favorit! 🥰 Intense - tyngre, lite mer höst-och vinterdoft, lite mer jordig med bl a mossa som doftnot. Virtual Flower - gillar jag också. Lättare och mindre söt. Fräsch, lite Clean Girl vibe. Radical Essence - lite av en gourmandvariant med bl a pistage som doftnot. Har du inte provdoftat Prada Paradoxe EdP ännu så gör det? Inte bara för att den doftar fantastiskt och håller otroligt bra men också för att den troligen är en liten del parfymhistoria i nutid. Originell flakong också!
✨️ Parfym-favorit ⭐️✨️ Valentino Donna Born In Roma The Gold EdP är en Limited Edition flanker av den väldigt populära och storsäljande originaldoften Donna Born In Roma EdP. Feminin och lyxig med soliga doftstråk. Len och mjuk med vita blommor som möter tropisk sötma blandat med fräsch mandarin. En sommarkvällsfavorit men även vid speciella tillfällen när jag inte vill ha en alltför tung doft. Den enda av mina parfymer som jag är lite sparsam med annars tycker jag parfymer ska användas. Byt parfym med någon eller låna ut - jag gillar att vara generös med mina parfymer! Har man som jag ett intresse som är lite större än ens förbrukning så känns det ju bara roligt att de kommer till användning. Ta vilken ni vill men inte The Gold! 🥰😃 Extra plus för att den också har en av de finaste flakonger jag haft eller har. ✨️
First Impression Pear Inc EdP 🍐🩵 Fortsätter utforska och lära känna mina nya små parfymer från Juliette Has A Gun. När jag efter flera månader med mestadels varma och kryddiga dofter för första gången provade denna kändes den befriande enkel och ren i sin doft. Fräscht krispigt päron, nästan lite akvatisk (får Issey Miyake vibbar). Efter en stund doftar den mer amber och mysk. Finstämt och aldrig påträngande. En enkel, i positiv bemärkelse, hudnära och fräsch doft. Perfekt dagdoft. När många parfymörer (och/eller kunder) ofta vill så mycket att parfymerna spretar i stället för att bli en harmonisk helhet följer denna istället mottot "less is more". Har ni inte provdoftat Juliette Has A Gun ännu kan jag verkligen rekommendera det. Fina dofter och ett intressant och spännande varumärke.
Hej på er alla fina BeautyTALKERS! Jag heter Asta och ska under våren få gästspela här i detta oroliga community☺️ Men vem är jag? Jag pluggar media och kommunikation och gör nu min praktik hos KICKS och kommer får äran att hänga här med er i KICKS Beauty TALKS, hur kul? Jag är så taggad på att få lära känna er mer och se vilka otroliga looks och rekommendationer ni har att erbjuda! En av mina svaga punkter är DOFT! Tycker man kan minns så mycket av en doft, en härlig sommarkväll eller kanske lite pirr i magen? Har ni något speciellt minne ni kopplar ihop med en specifik doft? 👃✨ Den första doften jag kommer ihåg att jag köpte var Ralph Laurens Big Pony Pink EdT. Jag minna att alla tjejer i klassen hade samma och att jag tycket att flaskan var så fräck för att den var rosa😂 Just nu är jag dock helt kär i Marc Jacobs Perfect Absolute EdP som jag fick i julklapp 😍 En superfin mörkare doft, den är stark men varm och söt. Vad har ni för frågor eller tankar om doft? Är det något speciellt ni är intresserade att se eller något ni vill se mer av framöver? Let me know, I am all ears (and nose)!! ❤️