/ NOT A PERFUME by Juliette Has A Gun Har provdoftat denna
Nikki
Beauty Pro
27/09/26-13:46

NOT A PERFUME by Juliette Has A Gun

Har provdoftat denna parfym som inte är en parfym och det har inte varit helt lätt. För detta inlägg krävdes både ett första, andra och tredje intryck. 😃

Cetalox/Ambroxan som är den enda ingående doftnoten är en syntetisk terpenoid som används i stor utsträckning inom parfymindustrin för att efterlikna doften av äkta ambra/amber (ambergris). Den fungerar både som en doftnot och som ett fixativ för att få dofter att sitta kvar längre på huden.

Den kemiska formeln för ambroxan (även kallat ambroxid) är C₁₆H₂₈O och tänk att kol, väte och syre kan dofta så gott. 🤗

Ambroxan är biologiskt nedbrytbart och används ofta som ett miljövänligare alternativ till animaliska doftämnen.

Äkta Ambergris är ett vaxartat och väldoftande ämne som bildas i kaskelotvalens matsmältningssystem (!). När det är färskt luktar det illa (fiskolja och avföring), men efter att ha flutit omkring i havet och mognat i solen och saltvattnet under många år får det en varm, söt, jordig och marin doft. Det hittas som hårda klumpar som flyter på havsytan eller spolas upp på stränder. Ämnet används som en exklusiv och långvarig doftnot.

Not a Perfume är en minimalistisk och ren hudnära doft. En doft som doftar gott utan att riktigt dofta. En bra unisexdoft och dagdoft. Något mer feminin tycker jag men kanske den anpassar sig efter bäraren. Den är liksom både ren och fräsch och lite söt och varm på samma gång. Precis som man vill dofta när man kryper ner mellan nytvättade mjuka lakan. Ren hud, lite salt.

Denna välkända, unika och smått ikoniska doft finns sedan några år också som Superdose. Lite mera kraft i doften och framförallt längre hållbarhet. Har inte provdoftat denna version så detta har jag läst mig till.

Ingår oftast (om inte alltid) i Juliette Has A Gun's Discovery Set.

Testa gärna Not a Perfume när du har möjlighet och se om din upplevelse liknar min! 🤗

Not A Perfume Eau de Parfum 7,5 ml
Juliette Has A Gun
Not A Perfume Eau de Parfum 7,5 ml
Not A Perfume Superdose Eau de Parfum 7,5 ml
Juliette Has A Gun
Not A Perfume Superdose Eau de Parfum 7,5 ml
Not A Perfume Superdose Eau de Parfum 100 ml
Juliette Has A Gun
Not A Perfume Superdose Eau de Parfum 100 ml
Banana Rush Discovery Kit 17 ml
Juliette Has A Gun
Banana Rush Discovery Kit 17 ml