đš Doftnörderi 101: SĂ„ pĂ„verkar förvaring din parfym đš
Jag ska vara helt Ă€rlig: jag hade alla mina parfymer framme förut. PĂ„ badrumshyllan. Snyggt? Ja. SnĂ€llt mot doften? Inte alls đ
Det mĂ„nga inte tĂ€nker pĂ„ Ă€r att parfym inte âbara Ă€r parfymâ. Dofter Ă€r kĂ€nsliga smĂ„ varelser som pĂ„verkas av sin omgivning â och hur du förvarar dem kan faktiskt Ă€ndra hur de doftar över tid.
NÄgra saker som överraskade mig nÀr jag lÀrde mig mer:
âïž Solljus kan bryta ner doftmolekylerna. SĂ€rskilt citrus- och blomnoter tappar sin frĂ€schör snabbare i direkt ljus. SĂ„ ja⊠fönsterbrĂ€dan Ă€r tyvĂ€rr ingen parfymvĂ€n đ
đĄ VĂ€rme och temperaturskiftningar pĂ„verkar balansen i doften. NĂ€r parfym blir varm kan samspelet mellan topp-, hjĂ€rt- och basnoter förĂ€ndras. DĂ€rför Ă€r badrummet faktiskt en av de sĂ€msta platserna med mycket vĂ€rme.
đ§ Fukt kan göra att doften kĂ€nns svagare eller mer âplattâ med tiden. Inte sĂ„ kul nĂ€r man vĂ€ntar sig wow men fĂ„r meh.
SÄ hur gör jag idag?
Jag försöker förvara mina parfymer mer svalt, torrt och mörkt i en lÄda, garderob eller (om jag har kvar den) originalkartongen. Har ocksÄ alltid korken kvar pÄ mellan anvÀndningarna.
đŹ Visste du det hĂ€r sedan innan eller var det nytt?
Och helt Ă€rligt: var bor dina parfymer hemma hos dig just nu? đ Inga rĂ€tt eller fel hĂ€r, jag Ă€r bara nyfiken đ€