/ 🚹 Doftnörderi 101: SĂ„ pĂ„verkar förvaring din parfym 🚹 Jag
Asta
KICKS Beauty Expert
05/02/26-13:56(redigerad den 05/02/26-14:10)
🚹 Doftnörderi 101: SĂ„ pĂ„verkar förvaring din parfym 🚹 Jag ska vara helt Ă€rlig: jag hade alla mina parfymer framme förut. PĂ„ badrumshyllan. Snyggt? Ja. SnĂ€llt mot doften? Inte alls 😅 Det mĂ„nga inte tĂ€nker pĂ„ Ă€r att parfym inte “bara Ă€r parfym”. Dofter Ă€r kĂ€nsliga smĂ„ varelser som pĂ„verkas av sin omgivning – och hur du förvarar dem kan faktiskt Ă€ndra hur de doftar över tid. NĂ„gra saker som överraskade mig nĂ€r jag lĂ€rde mig mer: ☀ Solljus kan bryta ner doftmolekylerna. SĂ€rskilt citrus- och blomnoter tappar sin frĂ€schör snabbare i direkt ljus. SĂ„ ja
 fönsterbrĂ€dan Ă€r tyvĂ€rr ingen parfymvĂ€n 🌞 🌡 VĂ€rme och temperaturskiftningar pĂ„verkar balansen i doften. NĂ€r parfym blir varm kan samspelet mellan topp-, hjĂ€rt- och basnoter förĂ€ndras. DĂ€rför Ă€r badrummet faktiskt en av de sĂ€msta platserna med mycket vĂ€rme. 💧 Fukt kan göra att doften kĂ€nns svagare eller mer “platt” med tiden. Inte sĂ„ kul nĂ€r man vĂ€ntar sig wow men fĂ„r meh. SĂ„ hur gör jag idag? Jag försöker förvara mina parfymer mer svalt, torrt och mörkt i en lĂ„da, garderob eller (om jag har kvar den) originalkartongen. Har ocksĂ„ alltid korken kvar pĂ„ mellan anvĂ€ndningarna. 💬 Visste du det hĂ€r sedan innan eller var det nytt? Och helt Ă€rligt: var bor dina parfymer hemma hos dig just nu? 👀 Inga rĂ€tt eller fel hĂ€r, jag Ă€r bara nyfiken đŸ€
FortsÀtt utforska gemenskapen!