💟 Häromdagen hade jag en kund som utförde en skinscanner-konsultation hos mig (tips! finns massa behandlingar att boka via vår hemsida) där hon ville jobba på pigmenteringar och vi skapade en helt ny hudvårdsrutin åt henne med fokus på att det snart börjar gå åt soligare tider. Självklart gäller GDPR men jag tänkte visa vad hennes rutin blev då både hon och jag blev väldigt nöjda med den. 💟 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/bd789a7c-101e-4b63-bb70-88db6956c916.jpg) 💊Vi kom fram till att upptrappning av retinol ska ske 2 ggr i veckan, och alla andra kvällar kör hon thiamidol-serum. 💊På dagen är tanken att c-vitamin boostern ska användas. 💊Som creme landade vi i paulas collagen moisturizer både dag och natt. 💊Cleansern 2 gånger om dagen. 💊Ögoncremen 2 gånger om dagen. (Det kändes nästan som att jobba på apotek och ge ordinationer igen hehe) Vad tycker ni om rutinen och kunde jag ha gjort det bättre?
Har ni traditionen där ni fyller ett påskägg med goodies och ger bort i påskgåva? Låt mig isåfall ge dig 5 tips på produkter som är perfekta att ge bort för de kan passa alla, men ännu viktigare - de får plats i ett påskägg! 🐇🐣🎀🧺 CeraVe: denna goding skrev jag om förra veckan. Så taggad på att få testa!☀️ La Roche-Posay: om det är någon tester i butik som är slut pga mig så är det denna! Så lätt formula som sjunker in fort men som återfuktar på ett sätt som jag aldrig varit med om i handkrämsväg tidigare! Dröm!👋🏼 ACO: allas favorit-booster från ACO! Ge bort denna till en som suktar efter glow (eller dig själv)💧 Embryolisse: den ultimata ansiktsdagkrämen för den som vill ha en perfekt canvas för smink!🎨 Eucerin: testade denna i 30 dagar och fick fantastiska resultat. Kan även användas om man bara vill ha en liten kosmetiskt uppfrächande effekt.✨ Tell me what you think och om dessa kommer få en plats i just era påskägg!🥰
🔺News alert! 🔺 Nu snackar vi NYHETER från skönhetsjätten L’Oréal - de har nämligen kommit ut med SPF-nyheter för ansiktet från Vichy, CeraVe OCH La Roche-Posay. Här har vi LRP’s nyhet: ett hudvårds-solskydd! Här har de skapat ett serum som har serumliknande egenskaper. Här har de packat på med hyaluronsyra, niancinamid och vitamin e. Denna ska användas i slutet på hudvårdsrutinen som alla andra solskydd! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/adc7b00b-b2e9-4013-8fc3-4b2869a2023a.png) Vidare till CeraVe: ett vattentunt solskydd som återfuktar genom 3 olika ceramider och CeraVes egna MVE-teknik, vilket innebär att fukten frisätts successivt under dagens gång istället för “allt på samma gång”. Denna är parfymfri. De kommer även ut med samma solskydd särskilt anpassad efter en oljig hy med “dry touch” effekt. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/54b32bc0-76b5-4bcb-a8f9-59b9297c0674.png) Sist Vichy’s nyhet: en lätt SPF i pocketformat, som är osynlig på huden och känns inte fet på huden. Perfekt, vad mer kan man önska sig! Ska appliceras vartannat timme enligt insruktioner. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/8842e241-e4e2-4bc3-8aef-cf89e8d7853b.png) Vad säger vi, är vi taggade på dessa nyheter eller finns det någon annan nyhet ni har span på?👀
🐥🌷☀️ Ääääääntligen är våren igång! Och med det tycker jag vi kan ha en liten skola i SPF – eftersom det är nu det verkligen gäller att börja skydda sig. 🐥🌷☀️ Idag tänkte jag att vi går igenom vilket solskydd från La Roche-Posay man ska använda beroende på vad man har för typ av hud och vad man vill jobba på. 🤔 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/0a8065d9-ea58-40e1-8c0b-1c09359a1441.png) 🐳 För dig som **torris** hade jag valt denna då den kan hjälpa med en extra boost utav fukt utöver ens hudvårdsrutin. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/fec8bdaa-332e-4eb5-9a4f-e82f523b8c52.png) 🛟 För dig med **normal till känslig** hade jag undvikt aktiva substanser och parfym. Man kan ju vara känslig på olika sätt och vid soleksem ex. är kläder bäst skydd, men även viktigt att man undviker spf med parfym. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/5a1a7235-b104-4dcb-ae20-de2a96f0eac7.png) 🔆 För dig med **hyperpigmentering eller solfläckar** ska man välja denna för den skyddar högt (50+) och för den aktivt jobbar mot hyperpigmentering. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/1fd29de0-a81d-4b9b-9a16-0e16440d9a2b.png) 🛢️ För dig med **oljig hud och tendenser till finnar** kan man välja denna som är sebum-kontrollerande samtidigt som den har en matt finish. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/fdfdd73d-2ba5-4102-bdad-a65d2fc68a98.png) 👶 För dig som vill jobba **anti age** tycker jag det är fantastiskt att LRP tänkt på även er och arbetat fram detta solskydd, med niancinamid och hyaluronsyra bland annat! Sen har vi även deras nyhet, men denna tänker jag att jag skriver om i ett annat inlägg tillsammans med massa andra nyheter hos ex. Vichy och Cerave!
Häääär är vi inne på mitt territorium igen! Kroppsvård är något jag är sååå intresserad av och en genre som jag utforskar ganska mycket, då jag själv känner att jag har en del att jobba på på den fronten. Jag har keratosis pilaris (strawberry skin), ofta väldigt torr hud, ibland acne på olika delar av huden och kan få irriterade hårsäckar efter rakning. För mig har djup återfuktning och peeling funkat allra bäst, och konsistens-väg tycker jag om fetare krämer😋 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/12406a92-441d-47c4-aa2e-8a9360930aed.jpg) 🧴Just nu är jag som BESATT av denna bodylotion från Eucerin med 10% karbamid (urea). Har tidigare använt mig av en 5%-ig karbamidkräm men känner att det varit otillräckligt för min hud, dels saknade jag lite av den exfolierande effekten men även konsistensen på denna är perfekt för mig. En kompis till mig tycker att den är för kladdig och jag kan hålla med men personligen älskar jag det och när den väl sjunkit in känner jag av en intensiv återfuktning. Längtar till sommarkvällar, då ska jag använda denna som bodyglow! 🇧🇷Sol de Janeiro är min nuvarande lyx-creme, alltså den jag använder 1 gång i veckan eller så. Konsistensen och doften ger mig det där lilla extra och näst på inköpslistan är faktiskt deras nya Rosa Charmosa Dewy Cream, som doftar som min Parfums de Marley-doft Delina Exclusif. 3️⃣I duschen kör jag på Skincity Skincare Shower Power Peel med AHA, BHA, oooooch korn! Allt Hévis hud kan önska sig hehe. Den är så trevlig och billig dessutom. Passa på nu innan den försvinner ur sortiment, vettja! Dock saknar jag någon trevlig creme med sheasmör, någon som har något tips?
Då kommer vi till mitt kanske svagaste ämne: hår! Hårkategorin är en kategori jag verkligen känner att jag måste utforska, då jag har burit löshår till och från i många år och själv har ganska fina hårstrån med lockig struktur (dock ofta - om inte alltid - värmestylat). Min dröm är ju ett naturligt svall men för det krävs dedikation, och riktigt där är jag inte ännu tyvärr. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/d09bd606-7853-4f89-9382-593be830c583.jpg) 🇬🇧Mitt nuvarande (och helt nya) schampo och balsam är det brittiska märket Ouais produktserie för fint hår. Bara tvättat med dessa några få gånger men märket i sig är fantastiskt så mina förväntningar är höga! Jag har tidigare använt deras detox schampo och kan säga att den lämnar inte ens en microdroppe fett i din hårbotten (på gott och ont, brukade köra en riktigt fet inpackning i samband med det). Produktserien sägs ge näring, stärka och tillföra en viktlös volym och stadga. Jag använder deras hårolja efter dusch för att minska friss, den är dock liiiiite för fet för min hårkvalité. Har haft Olaplex No. 7 Bonding oil som jag ÄÄÄÄÄLSKAR!!! Så går nog tillbaka till den när denna flaska är genomkörd. 👔Inpackning: Oribes Moisture & Control Deep Treatment Masque. Kostar skjortan (!!!!) men gör under för mitt hår. Syns inte på bilden! 🌱Efter tvätt har jag alltid, utan undantag, en värmeskyddande kräm: jag har kört på Kerastase Resistance Ciment Thermique sedan jag var tonåring. Det är något med konsistensen som inte tynger ner mitt hår (vilket allt annat tycks göra) som gör att jag alltid roterar tillbaka till denna. Den återfuktar och ger näring också men det är den värmeskyddande effekten jag är ute efter. 💂🏽I kombination med det ovan nämnda värmeskyddet (och som inte finns med på bild) kör jag också ghds Bodyguard - detta är det hands down bästa värmeskyddet jag har testat! Dock tar jag emot tips på andra värmeskydd pga denna får plånboken att svida lite🥲 🐄För att avsluta det hela och tämja små flyaways kör jag Milkshakes Incredible Milk som doftar INCREDIBLE.
Det är fredag och dags för mig att visa upp mina krämer! Har alltid olika krämer på rotation men var sugen på att testa Embryolisses virala produkt fast varianten utan parfym, så det är den jag har kört varje morgon de senaste 2 månaderna (är chockad över hur länge 100ml egentligen håller). Dock har det kliiiiiiat i mina fingrar att få köpa Exuviance Age Reverse Hydrafirm Moisturizer sedan jag fick ett sample på den. Jag har kört på “project pan”-mentaliteten (att göra slut på en produkt inom en kategori innan jag köper en ny) så det får vänta i 2 månader till typ😭. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/9f449a36-cc04-46f0-9f1a-15af7a7b1cd0.jpg) 🧁Embryolisse Lait Crème Sensitive - en multifunktionell kräm som blivit viral för den används av makeup-artister och som ger en flawless primer-bas. Kan även användas som dagkräm, ansiktsmask och en mjölkig sminkborttagning. Innehåller aloe vera och sheasmör (älskar!!) och känns verkligen snäll mot huden, konsistensen känns som lättvispad grädde. En helt okomplicerad kräm helt enkelt. Har införskaffat mig en kräm från samma märke fast med fransk klöver som sägs ge samma effekt som retinol. 🛡️LRP Cicaplast B5+ - denna känner ni nog redan till: en barriärkräm med pantenol som reparerar och skyddar. Används av mig inför extra kalla dagar men även sporadiskt som nattmask! Lite mer friktion i denna så behöver jobba in den mer än en vanlig kräm. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/767a8bc6-0bf3-45cf-a4a5-660fa52ee1d0.jpg) Vad som inte syns på bilden är min SPF: nämligen LRP’s Anthelios UVmune Ultra Light Creme SPF50+. En vattentunn klassiker som inte lämnar en vit hinna och som har ett kemiskt skydd. Snabb recap på skillnaden mellan kemiskt och fysikaliskt solskydd: 🪞Fysikaliska skydd (kan innehålla ex. zinkoxid och titandioxid) lägger sig på hudytan och reflekterar, sprider samt delvis absorberar UV-strålning. De passar ofta känslig hud men kan ge en vit hinna. 🧲Kemiska skydd absorberar UV-strålning och omvandlar den till värme. De är tunnare i konsistensen och mer kosmetiskt behagliga
Denna vecka visar vi upp våra serum. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/40eb7709-4cf2-49dd-8c04-3a3704a8d451.png) Mina krav på serum: lugna och återfukta. Därför är jag rädd att Annas serum kommer UTKLASSA mitt urval (det är inte en tävling, det är inte en tävling, det är inte en tävling). Det är viktigt för mig att vara ärlig med vad jag faktiskt använder och detta är sanningen - jag gillar det enkelt. Dessa är de serum jag använder just nu: 😶‍🌫️Decubal Hydrating Face serum - med microalger, havsvatten och hyaluronsyra täcker detta serum mitt fulla behov och inte allra minst ger mig precis det glow jag gillar! Konsistensen är halvklibbig (på ett bra sätt) och är genomskinlig. 🪼Skincity Mellow Moisture 20% Glycerin Serum - Denna är mer krämig i konsistensen och används av mig på en extra torr dag. Glycerin är en snäll ingrediens som hjälper huden att behålla fukt genom att binda den från luften! Ibland gillar jag dock att spexa till det med en gua sha och då har jag denna flaska i beredskap: 🏄🏼Beaute Pacifique Serum Paradoxe - kraftfullt serum med resveratrol och procyanidin från chilenskt druvkärnextrakt. Antiinflammatorisk, pro-age och jämnar ut hudtonen. Denna har även Anna skrivit om då det är hennes favorit! ![](https://img.tokywoky.com/message-images/9c037a04-cfd0-48ab-923a-ee8b8e15c24b.png)
![](https://img.tokywoky.com/message-images/9768906d-660d-4eeb-8729-728d17343845.jpg) Då var det dags för nästa tema, nämligen exfoliering och toners! Min hud är rätt så tunn så produkterna med syra kan jag bara använda ca. varannan dag (om jag inte har ett särskilt syfte som exempelvis jag har nu – att bli av med pigmenteringar runt munnen av gamla finnar). 💦Klair’s Hydrating Supple Toner – Min nuvarande favorit! Jag är nyfrälst av denna toner som känns som vatten men med något högre densitet. Denna återfuktar så huden känns som när man är i en ångbastu – som om den vore SPRÄNGfylld med fukt. Jag är snabb med mitt serum när denna har fått sjunka in. 🧚🏼Pixi Glow Tonic - 5% AHA syra som exfolierar alldeles lagom för användning varje dag. Denna ger mig en jämnare, klarare och mer strålande hud. Använder denna på en bomullsrondell och njuter extra mycket av att se alla orenheter som hamnar på rondellen hehe. 🧟Paulas choice BHA - en GRYM BHA toner som får min hud att återuppstå från de döda. Den minskar mina pormaskar och tilltäppta porer och är fettlöslig = sjukt glow. Kör denna rakt i (rengjord) handflata och klappar in. That’s all it needs. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/4ce34d7b-b534-4a23-b392-eb8d75eb50bb.jpg) 🌅Exuviance Skinrise Morning Glow pads - när jag känner att jag vill ha ett helt nytt ansikte (känner ni också så ibland?) är det denna med PHA jag kör på. Klipp av en pad på mitten (räcker gott och väl för hela mitt ansikte om jag avvänder båda sidor av den avklippta halvan) och svep över ansiktet. Jag jobbar med extra feta produkter efter jag kört denna och skippar gärna serum då det kan bli för mycket produkt enligt mig. Men vad är då AHA, PHA och BHA? PHA - Mild och skonsam syra som tar bort gamla hudceller, perfekt för en yngre hud eller känslig hud. Verkar återfuktande och har störst molekyler av alla 3 syror och kan därför tom att användas på en eksembenägen hud (inte på ett aktivt utbrott dock!!). BHA – fettlöslig syra som effektivt jobbar mot porer och talgproduktion. Är även antiinflammatorisk och passar känslig hud. AHA – vattenlöslig syra som jobbar mot linjer och ojämn hudton. Finns olika AHA-syror; glykol-, mandel- och mjölksyra. Glykolsyra - har minst molekyler av AHA:erna = penetrerar huden ”djupast” av syrorna. Mandelsyra – passar en fetare hy. Mjölksyra – balanserar huden. För dig som är nyfiken på vad enzympeeling och multi-peeling är– hoppa över till vår Hudterapeut Annas inlägg!
![](https://img.tokywoky.com/message-images/57e60da3-493b-4bc5-bf70-c02b66576a63.jpg) Äntligen dags att få visa upp mina ride or dies som används på daglig basis (självklart har jag massa andra produkter som jag testar men dessa förvarar jag på annat håll). Idag är fokuset på rengöring. Jag är en ganska simpel rengörare och har ibland svårt för vissa texturer i rengöring (olja och kräm är värst) och skamligt nog blir det bara micellärvatten ibland - dels för jag inte har ett större rengöringsbehov än så men också för att jag är enormt lat hehe. 🧖🏽Elemis Pro-Collagen Cleansing Balm - ooooooooootrolig rengöring som kan få ens hud att hamna på fabriksåterställning. Otrolig doft, otrolig formula, otroligt snäll mot en torr hy. Denna använder jag främst när jag haft ett full face men också om jag känner att jag vill återfukta redan i ett rengöringsstadie. Den är en upplevelse då den går från ett balm, till en olja till en mjölk! 🧴Bioderma Sensibio H2O - en klassiker som jag aldrig vill (eller kan) vara utan. En micell är en molekyl med vattenlösliga delarna ”på utsidan” av molekylen och fettlösliga delar i dess kärna - denna del fungerar som en slags magnet för fett och orenheter (lika löser lika om ni minns era kemilektioner). I love science.
Cica-lovers se hit!❤️‍🩹 Om du har haft någorlunda koll på hudvårdsvärlden så vet du vad Cicaplast från LRP är. En legend, en kultfavorit, en favorit hos mig. Men!! Om du någonsin har känt att du hade velat utforska en icke-kommodogen variant eller en variant som är godkänd att ha i intimområden(!!!) bör du kolla hit. Jag ska nämligen berätta för er om vad vi har för alternativ till Cicaplast. 🌿Lite background info: namnet "cica" i hudvård kommer vanligtvis ifrån att produkten innehåller ingrediensen centella asiatica, en ört som används för att minska inflammation och lugna irriterad hud. Cica-produkter brukar vanligtvis passa vid känslig eller irriterad hud, efter skada/trauma på huden eller för att motverka ärr. Resultatet kan optimeras om det kombineras med ingredienser som zink, glycerin, pantenol och ceramider. Värt att nämna är att inte alla ”cica”-benämnda produkter måste innehålla centella.🌿 Till cica-familjen dårå: 🧴 La Roche-Posay Cicaplast (denna känner ni redan till så kommer inte skriva något här) 🧴 A-derma Dermalibour+ Repairing Cica-Cream Först ut har vi en icke-kommodogen (men ändå den tjocka härliga konsistensen) variant. Icke-kommodogen = icke-tilltäppande. Är baserad på det ekologiska havreextraktet Rhealba havre som A-derma har patenterad, och även zinkoxid och glycerin. 🧴 Biodermas Cicabio Crème+ Näst ut är den varianten som går att använda ÖVERALLT och som också är tunnare i konsistensen, för dig som har svårt för det lite fetare. Användningsområden: yttrre intimområden, vid perioral dermatit, ärr, spruckna mungipor, torra vattkoppor, solbränna, insektsbett, efter laser, peeling, vaxning och ärrmassage efter exempelvis ett kejsarsnitt (!!!). Kan användas av hela familjen (utom prematurfödda bebisar). Innehåller Antalgicine som “stänger av” eller dämpar den signal som gör att huden känns öm eller svider när den är skadad. 🤓🥼🧪🧫 För oss nördar vill jag bara förtydliga skillnaden mellan hur Centella och Antalgicine verkar: • Centella asiatica verkar cellulärt, alltså på hudceller (fibroblaster), för att stimulera reparation, kollagen och antiinflammation. • Antalgicine verkar neurologiskt, alltså på hudens nervreceptorer, för att minska sveda, klåda och obehag. 🤓🥼🧪🧫 Coolt va?!
Vad är urea? Urea är ett ämne som också kallas för *karbamid*. Det binder till vattnet💧 i din hud och ”håller kvar” fukten på så sätt. Därför är det ett perfekt mjukgörande och barriärstärkande ämne, speciellt nu när det nalkas ett kallare klimat. I hudvård ser vi ofta urea i en 2-10%-ig koncentration, medan koncentrationen i medicinska🩻 syften kan vara mycket högre och då med syftet att det ska vara uppluckrande vid svårare hudtillstånd. Själv använder jag urea som hudvård för att motverka och hålla min keratosis pilaris under kontroll. Då har jag en särskild rutin: 1. Exfoliera huden i duschen (kan vara mekanisk exfoliering eller exfoliering genom en urea-duschcreme)🧼 2. Direkt efter dusch (fortfarande fuktig hud) smörja med 10% urea🚿 3. Låta torka in och eventuellt på med en fetare kräm, ofta innehållande sheasmör🧴 Jag har då kämpat med knottror hela mitt liv och denna rutin har gjort mig besatt av min hud (IIIIIHHHHHHH blir glad bara av att kunna skriva detta). De flesta hudar tål urea men tänk på att om din hud är sprucken eller irriterad kan det svida vid applicering. Applicera aldrig i ett öppet sår! Vilka produkter med urea/karbamid använder du själv och i vilket syfte?
Hej!❤️ Hévi heter jag och är farmaceut och har titeln Beauty Pharmacist här hos Kicks. Jag är som person väldigt skönhetsintresserad och gillar att kalla mig själv för en riktig girly girl. 👸 Min bakgrund som farmaceut började på apotek (som nästan alla andra farmaceuter), där jag blev kvar i ca 2,5 år och fick otroligt fin erfarenhet och värdefull medicinsk kunskap. Nästa stopp var St. Görans sjukhus som sjukhusfarmaceut och läkemedelsförsörjare och vidare därifrån hamnade jag här! Är så tacksam för all erfarenhet, men måste säga att av alla mina karriärsval känns denna mest jag. Är såååå taggad på att få dela med mig av min kunskap till er och få lära ut det på ett pedagogiskt och förenklat språk som någon som inte har en farmaceututbildning kan förstå. Är också otroligt taggad på att få lära mer utav ER! 🧠 Tänker att jag gör en liten lista på dermatologiska hudvårdsprodukter som ligger mig lite extra varmt om hjärtat; 🛁 Favorit-rengöringen: Bioderma Sensibio H2O. Jag är en simpel (=lat) tjeja. Lite micellärvatten and I’m good to go! Ooooooom jag känner mig extra motiverad kombinerar jag med Micellar Cleansing Oil i samma serie som är en OTROLIG oljerengöring. 🫧 Favorit-serumet: LRP Hyalu-B5! Kan inte andas utan denna. Nu även i en ny och uppdaterad formula! ☀️Favorit-SPF: LRP Anthelios UVmune Ultra Light Creme SPF50+. Vågar man ens säga en annan? 💧 Favorit-dagcremen: Embryolisse Lait-Creme Sensitive. Allas vår favorit fast UTAN parfym. Älskar denna! Tack för ni tagit er tiden att lära känna mig, ser fram emot att connecta med er!❤️ ![](https://img.tokywoky.com/message-images/93cf9a94-2a0e-492c-9ead-8163dd0b6e83)
#### 🥳🆕 Nyhet: UVMune 400 Dark Spots Fluid 🌟 #### I förra inlägget var det några av er som skrev att ni gillade La Roche-Posays UVmune fluid med SPF 50 och det är faktiskt en riktig storsäljare på Beauty Pharmacy. Jag förstår verkligen varför den är en favorit för så många , den har ju en suuperhärlig, lätt och nästan ”mjölkig” konsistens. 😍 Dessutom är den parfymfri och svider inte i ögonen, så den passar verkligen de flesta! 🌞💜 **Meen** nu har den fått sig en kompis då denna nyheten kommit: ![](https://img.tokywoky.com/message-images/7e174d24-4ac6-4d7e-a91d-616f63fc9ca2.png) Den är särskilt framtagen för hud med tendens till hyperpigmentering. Den hjälper till att bekämpa mörka fläckar och ger en jämnare hudton, **hur spännande?!** 💜🌟 Det bästa av allt är att den har samma härliga konsistens *UVmune fluid* se bilden nedan. *Har ni hunnit pröva denna ännu, eller blir ni sugna på att testa? Berätta gärna vad ni tycker! 👀
Nu när solen **ÄNTLIGEN** har börjat titta fram liiite mer och många åker utomlands, tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att tipsa om en stor favorit här hemma ☀️ Nämligen **La Roche-Posays** solskydd! 🌞 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/df20646f-800f-4b72-91a2-68f45705954d.jpg) Den finns både för normal till torr hud (den blåa) och normal till oljig hud (den gröna). Jag är som ni vet lite mer torr, så jag kör på den blåa och ääälskar den fina glansen man får! ✨ Den är även jättefin att ha under smink. För er som istället vill ha en matt finish, kör på den gröna! 💚 **Varför gillar jag just dessa så mycket?** 🤔 Den är parfymfri och svider inte i ögonen, det finns ju inget värre än när en solkräm får ögonen att svida! 😫 Jag upplever inte att den täpper till porerna, vilket är ett måste! Men det allra bästa är att den har ett filter som även skyddar mot de sista 20 nanometerna av de ultralånga UV-strålarna, *peeerfekt om man brukar få soleksem*! 😎☀️ **Håller tummarna på massor av sol nu! ☀️ Stockholm verkar bjuda på sol nästan hela veckan, hur ser det ut för er? 🤍**
# ✨ CeraVe SA Smoothing Cleanser ✨ Letar du efter en *cleanser* som inte bara rengör, utan också ger en liten lätt exfoliering på ett superskonsamt sätt? 😍 Då rekomenderar jag denna! Jag har använt den ett tag nu och **WOW,** knottrorna är borta och gamla hudceller har fått en välbehövlig exit! 😂 **Vad jag älskar med den:** * Löddrar och lämnar en fräsch känsla! 🫧 * Parfymfri * Exfolierar men utan att vara för hård mot huden! 🩵 Den innehåller en härlig blandning av ingredienser som ceramider, salicylsyra och hyaluronsyra✨ Perfekt för att exfoliera utan att störa hudbarriären, samtidigt som den mjukgör. Har du testat denna? 😍 *Psst: Den funkar också superbra på armar och ben för att bli av med knottror (exempelvis om man har Keratosis Pilaris) och då finns även en matchande lotion! 🌟*
# Har ni sett dessa härliga nyheter?! # ![](https://img.tokywoky.com/message-images/445444d5-617e-4f8f-810b-86fb33262843.jpg) **ACO har släppt två nya toners, Glow Exfoliant och Purify Exfoliant. Det är verkligen många som har frågat om just toners på Beauty Pharmacy, så jag är så glad att presentera dessa nyheter! 😍🎉** **• Glow Exfoliant** är en toner som skonsamt tar bort gamla hudceller. Den innehåller bland annat glykolsyra och PHA som exfolierar och omedelbart ger lyster, men även fuktgivande glycerin och pantenol som lugnar huden vid exfoliering. 💞💫 **• Purify Exfoliant** exfolierar och tar bort gamla hudceller på ett skonsamt sätt, minimerar porer och reducerar sebum. Den innehåller bland annat salicylsyra, BHA, PHA, pantenol och glycerin. Applicera direkt med händerna eller med hjälp av en bomullsrondell på rent ansikte, och glöm inte solskydd vid användning av dessa ☀️ *Vilken är du mest taggad på att prova? 😊*
Jag har ju flera gånger skrivit om min kärlek för duscholjor, så tänkte skriva en liten snabbguide till mina favoriter som vi säljer på **Beauty Pharmacy** 🩵 *Perfekt för oss som vill ha mjuk och återfuktad hud hela vintern! ✨* **1. Bioderma Atoderm Huile de Douche** En riktig favorit för supertorr hud! Perfekt under vinterhalvåret och den återfuktar huden i 24 timmar 💧 Passar hela familjen och ger huden en silkeslen känsla! 💙 **2. A-Derma Exomega Control Duscholja** Lugnar samtidigt som den återfuktar och rekommenderar starkt denna om du har känslig eller irriterad hud! Innehåller 91% naturliga ingredienser och Filaxérine® som bygger upp och reparerar hudbarriären, denna olja är en räddare i nöden för supertorr och irriterad hud🧴✨ **3. ACO Duscholja** Mild, skonsam och prisvärd! Den återfuktar utan att lämna en fet hinna och passar verkligen alla hudtyper. En perfekt, budgetvänlig olja med hudbalanserad pH-nivå 4. **Vilken är din favorit? 😍🌸**
##### NU LANSERAR VI ACO!! 🥳🥳 Godmorgon! Nu finns ACO äntligen här, vilken härlig nyhet eller hur?! Har du använt något från dem och isåfall vilken är din favorit? ![](https://img.tokywoky.com/message-images/fe7f6d2c-3a65-402d-a7c2-43e62964d041.jpg) Här är i alla fall några av mina favosar från ACO: **ACO Caring Shower Oil**: En duscholja som gör huden supermjuk och återfuktad. Finns både med och utan doft! 😍✨ **ACO Renewing Face Oil**: Den här oljan har jag använt i fleeera år och älskar hur den både funkar på natten men även lägger sig superfint under makeup. 🎀 **ACO Soft & Soothing Toner**: En lugnande toner utan alkohol eller parfym, perfekt för känslig och torr hud. 💧 **ACO Stay Soft Lips Shimmer**: Ett läppglans som BÅDE vårdar och ger ett fint skimmer 🙏 Innehåller glycerin och Vitamin E. 💋✨ **ACO Body Lotion Rich**: En rik och kladdfri lotion som gör huden mjuk och doftar gott (finns även en parfymfri variant) 🌸 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/15c09ebb-c5c0-47eb-9ae4-5481b3f7b279.jpg) Ställ alla dina frågor om ACO nedan 💫💞
**Bästa tipsen för att bli lite piggare? ✨** Det är inte ovanligt att energin dippar lite den här tiden på året, så kan vi inte dela med oss om våra bästa tips för en extra boost ?? Både inifrån och ut! Min senaste besatthet som ger en liten energikick är *mocha*, alltså varm choklad med espresso i, men jag gör min med kokosmjölk och mörkchoklad, känns verkligen som en vinterdröm, så tiips. Det är även roligt att testa lite olika téer, finns så många roliga smaker, typ semla?! (Har redan införskaffat mig en tekalender😏🫖) Som farmaceut vill jag också såklart påminna om D-vitaminet! När solen är borta kan ett tillskott vara en bra energiboost ☁️💫 Vill självfallet också tipsa om en skönhetsprodukt som är perfekt för trötta ögon: 🩵 **Vichy Minéral 89 Eyes** 🩵som är en lätt ögonkräm med hyaluronsyra som återfuktar och plumpar huden, och mineraler som reparerar och stärker hudbarriären. Perfekt för den som vill ha en lätt, men effektiv ögonkräm som motverkar trötthetstecken och fina linjer runt ögonen. Vad gör du för att pigga upp dig när energin är låg? Dela gärna ditt bästa tips! 😊
# Winter Kit 🩵❄️ **Brr!** Nu har vintern verkligen kommit till Stockholm. När jag tittade ut genom fönstret i morse var marken helt vit, och jag måste säga att det känns ganska mysigt! 🥹☃️ Hur ser det ut hos dig, har snön kommit ännu? *Jag tänkte därför passa på att tipsa om mina vinterfavoriter och har satt ihop ett litet kit med produkter som jag verkligen älskar som är perfekta för denna tid på året.* ![](https://img.tokywoky.com/message-images/aabc5a43-1c99-47a8-85b4-84272f6dae91.jpg) **🌨️ Läppprodukter – i plural!** Två olika läppprodukter är faktiskt ett måste hihi. En har man alltid i jackfickan som man smörjer innan man går ut (*Cicaplast*-cerat från La Roche-Posay) och en annan på nattduksbordet som man smörjer innan man går och lägger sig (Biodermas *atoderm lipbalm*) **🌨️ Olja – älskaaar duscholja!** Den här från Bioderma är en dröm. Du kan använda den både på kropp och ansikte, men jag kör den främst på kroppen. Det är verkligen en lyxig känsla man kan unna sig nu när det är så kyligt **🌨️ Vichy 89 Booster Serum** En klassiker som alltid levererar, inget går fel med den här! **🌨️ Handkräm** Vilket vinterkit är komplett utan en rik, härlig handkräm? Den här från *Aveeno* är min favorit och jag har den alltid på nattduksbordet – annars är det så lätt att glömma! **🌨️ Sist men inte minst, Embryolisse** Deras dagkräm är min go-to under sminket och deras nattmask… alltså, huden säger bara *sluuurp* när man applicerar den. Vad tycker ni? Har jag glömt något viktigt i mitt vinterkit? Kommentera gärna era egna *"winter must-haves"!*
**Cicaplast, Cicabio, eller Cicalfate+: Vad är egentligen skillnaden? 🤔** *Cicaprodukter har verkligen stått i centrum på senaste och det är ju lätt att förstå varför, men vad är egentligen skillnaden mellan dem?* ![](https://img.tokywoky.com/message-images/88733265-a026-44f3-9e2d-1c297cff8deb.png) Från La Roche-Posays Cicaplast till Hailey Biebers favorit Cicalfate+ har dessa rika och härliga salvor blivit en stor del av mångas skönhetsrutin. Alla kan använda dem och de kan användas till otroligt många saker som exempelvis hudirritationer, myggbett, spruckna mungipor, återhämtning efter behandlingar och så mycket mer – alltså suuper mångsidiga! 😍 Men vilken är bäst för just dig? Låt oss ta reda på det och vad som skiljer dem åt! **Cicaplast (La roche posay)** En riktig hjälte för dig med torr, irriterad eller känslig hud. Den är återfuktande och har en fylligare konsistens jämfört med de andra. Innehåller **silikoner** som låser in fukt och **sheasmör** som både återfuktar och mjukgör huden. Passar för hela familjen till och med barn som bara är 3 månader gamla. **Perfekt** för dig som gillar en rik formula och behöver återfuktas. **Pris:** 109 kr. **Cicabio (Bioderma)** Om du vill ha en lättare kräm som inte är vit som de andra två och sjunker in i huden snabbt utan att lämna någon glans är Cicabio ett perfekt alternativ. Känns varken klibbig eller tung. Innehåller hyaluronsyra som återfuktar på djupet och passar extra bra för irritationer eller till exempel perioral dermatit. **Perfekt** för dig som inte vill att krämen lämnar en fet eller glansig yta. **Pris**: 145 kr. **Cicalfate+ (Avéne)** För dig som kanske tycker att Cicaplast är för rik eller tung, eller lämnar tilltäpptheter kan Cicalfate+ vara ett bättre alternativ. Formulan är fyllig men smälter ut enkelt, passar bra under makeup och ger ett fint och naturligt glow. Cicalfate+ innehåller bivax, vilket skapar en skyddande barriär och ger lätt återfuktning samt har antiinflammatoriska egenskaper. **Perfekt** för dig som vill ha ett naturligt glow. **Pris:** 139 kr *Vilken är eran favorit? 🩵*
**Hudvårdsrutinen under aknemedicinering?** Går du på en uttorkande läkemedelsbehandling? Isåfall har vi lite olika alternativ på fuktkrämer som jag ville tipsa om 💊💫 Många läkemedel kan ha uttorkande effekter, och **isotretinoin** är ett exempel på ett sådant läkemedel. Vid viss läkemedelsbehandling kan man uppleva behov av extra fukt, särskilt under vintermånaderna när huden ofta är extra känslig för uttorkning. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/c591a78d-527c-48d3-a7ed-93eea77d50d5.png) Några av produkterna jag rekommenderar, **alla har en lätt konsistens** men har sorterat dem i ordningen lättast, medel och rikare :) **• La Roche-Posay Effaclar H Iso-Biome Creme:** Lätt icke fet konsistens som absorberas snabbt och ger fukt i upp till 48 h, torkar in mattast av de tre, innehåller niacinamid och lipider som lugnar och stärker hudbarriären. **• Avéne Cleanance Hydra Cream:** Lätt konsistens som ger lite lyster. Innehåller glycerin och är en återfuktande kräm. Innehåller även bisabolol som huvudsakligen utvinns från kamomillblomman och lugnar rodnad. **• Bioderma Sébium Hydra:** Huden lugnas och återfuktas. Fjällning, rodnad och stramkänsla motverkas. Innehåller blandannat Rhamnos och glycerin som ger fukt och mineraloljor som lägger sig som ett skyddande lager. Lite rikare i konsistensen och ger lyster. **Om du vill ha en komplimenterande rengöring så har jag taggat några nedan 😌** *Tips vid uttorkande aknebehandling! Undvik solen och exfolierande ämnen, nu är det endast milda produkter som gäller! Vid behöv kan även läppbalsam och ögondroppar behövas 🫧☁️* Om du bor vid en flagshipbutik (Stockholm, Göteborg eller Malmö) så är du välkomen in och känna och klämma på dessa produkter. Vi faramaceuter guidar dig att hitta produkterna som passar just din hud 🤍
## Nyhet! **Nu har Avéne äntligen kommit till Beauty Pharmacy – hur kul?! 🤩** Avéne är ett franskt dermatologiskt märke med produkter som innehåller lugnande ingredienser, särskilt framtagna för känslig hud. Alla produkterna innehåller Avène Thermal Spring Water, och många av er känner säkert igen den klassiska **Avéne Eau Thermale:** ![](https://img.tokywoky.com/message-images/086d3fb6-8c5d-4756-a81a-f35e96068629.png) Den är en ”must have” att ta med sig på semestern eller när man är ute i solen för att svalka sig. Den är också perfekt att ha i väskan för en uppfriskande fuktboost under dagen, kan användas över smink! **Fun fact:** Visste ni att det finns ett behandlingscenter i staden Avéne dit personer med svåra hudåkommor kan få remiss av läkare för att bada i det helande thermalvattnet?🫧 **Avéne har något för alla! Här är några serier och vilka hudtyper de passar:** * **Hydrance:** för er som vill ha fukt och/eller har känslig hud. * **Tolérance:** för er som knappt tål något, innehåller endast 10 välbeprövade ingredienser som lugnar huden. Finns för torr, normal eller kombinerad hud. * **Cleanance:** för fet och aknebenägen hud. För er som genomgår läkemedelsbehandling för akne finns även serien Cleanance Hydra *Har du prövat några produkter från Avéne? Vilken är din favorit, eller vilken produkt skulle du vilja testa?* 🤍
**Ljusa upp hösten med denna 3 i 1 produkten! ✨** Jag älskar produkter som har flera användningsområden och Embryolisse är verkligen experter på detta! Deras 3-in-1 Secret Paste innehåller ekologiskt gurkmeja-extrakt och hela 98% naturliga ingredienser 🌿 Den är djuprengörande och perfekt för oljig hud eller hud med tendens till akne. Du kan använda den på följande sätt: **💛 Spot treatment:** Applicera lokalt på finnarna för att torka ut dem över natten. **💛 Rengörande mask:** Använd 2-3 gånger i veckan för en extra boost. **💛 Daglig rengöring:** Perfekt för att fräscha upp huden varje dag! *Det verkar som att sheetmasks verkligen har tagit över på senaste! Unnar ni er fortfarande en gammal hederlig mask ibland också? Vilken sorts mask föredrar ni – jag är så nyfiken! 😄💫*
**Jag ville tipsa om en favoritprodukt som jag själv använder!** Den är perfekt för er med känslig och irriterad hud, men passar såklart normal hud också. Förutom att rengöra huden effektivt, boostar den samtidigt hudens naturliga återfuktning. På bilden nedan ser ni den härliga formulan 🌟 ![](https://img.tokywoky.com/message-images/58aa7d8c-04ff-4f61-bd36-95b2dc9fa537.png) **Anledningar till varför jag älskar denna produkt:** **🫧 Löddrar perfekt!** Om du, precis som jag, vill att en rengöringsprodukt ska löddra ordentligt för att ge den där riktigt rena känslan, då är denna helt rätt för dig. Den löddrar skonsamt och lämnar huden fräsch och ren. **☁️ Skonsam:** Den funkar både för ansiktet och ögonlocken, den har ett fysiologiskt pH-värde (kroppens normala pH-värde) och är både oparfymerad och tvålfri. Dessutom är den icke-komedogen och täpper alltså inte igen porerna. **🥥 Effektiv och vårdande:** Med micellär-teknik binds smuts, föroreningar, smink och överskottstalg, som sedan sköljs av med vatten. Den innehåller även D.A.F™-komplexet som ökar den känsliga hudens toleranströskel, samt kokosglukosid och glycerol-oleate som återfuktar och vårdar huden. *Har du testat denna? Gillar du den lika mycket som jag? 💞* **Tips!** Är du ett fan av dubbelrengöring eller kör du med vattenfast makeup? Lägg då till deras Micellar Oil från samma serie för en extra grundlig rengöring. **För er som bor i Stockholm:** *Den 25:e oktober har vi en Bioderma-expert på plats som kostnadsfritt kommer att analysera din hudtyp med hjälp av en apparat. Dessutom bjuder vi på en fullsize gåva vid köp av valfri Bioderma-produkt, och det kommer att finnas spännande tävlingar, så varmt välkommen!*
**Visste du att det finns ett Cicaplast-läppbalsam?** I förra veckans omröstning visade många av er kärlek till La Roche-Posay – så roligt att se! 😍 Ni som redan är fans av Cicaplast vet hur fantastiskt den är. Men visste ni att de också har en variant speciellt för läpparna? Men vad är egentligen skillnaden mellan dem? Läppbalsamet har en lenare konsistens och läppbalsamet innehåller även bivax som ger en extra mjukgörande effekt samt ett långvarigt skydd. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/bb422cd1-0834-4012-975a-ccc6e5749164.png) 💧 **Perfekt räddare för torra och spruckna läppar** – återfuktar och mjukgör på djupet. 🤍 **Parfymfri**– mild och skonsam för känsliga läppar. 🌿 **Berikad med lugnande panthenol och återfuktande MP-lipider**– för att ge intensiv näring och vård. ❄️ **Skapar en skyddande och läkande barriär**– som håller läpparna skyddade mot kallare väder och vind. ![](https://img.tokywoky.com/message-images/502775a1-7d89-4e2d-abd4-72c61ba10d08.png) *Perfekt att ha med sig i väskan och plocka fram när läpparna behöver lite extra kärlek!*
**Squalane: En superingrediens när temperaturen sjunker ❄️** På väg till jobbet i morse kände jag verkligen kylan och insåg att det är perfekt att prata om squalane! Men varför är det just under kyligare månader vi bör hålla utkik efter denna fantastiska ingrediens?🤔 **Vad är squalane?** Squalane är en mjukgörande ingrediens som gör underverk för huden, särskilt under kallare årstider. Men vad är squalane egentligen och varför borde du lägga till det i din hudvårdsrutin? Det är en fettlöslig substans som liknar hudens eget ämne, squalene. Squalene hjälper till att bevara fukt, men vår naturliga produktion av detta ämne minskar tyvärr med åldern. Squalane, som är en stabilare form av squalene, har samma återfuktande och mjukgörande egenskaper och är därför en utmärkt tillsats för att hålla huden återfuktad. **Hur utvinns squalane?** Förr utvanns squalene från hajlever – men lyckligtvis inte längre! Numera kommer squalane främst från växter såsom oliver, vilket gör det till ett hållbart och etiskt alternativ. **Varför behövs squalane under kallare årstider? ** Känner du att huden stramar, är torr eller irriterad när temperaturen sjunker? Squalan smälter in i huden och gör den omedelbart mjukare, hjälper till att "plumpa" huden och ger en fräsch, återfuktad känsla direkt! Jag själv tycker att man får omedelbara resultat. **Passar alla hudtyper och är enkel att kombinera** ✨ Oavsett om du har torr, fet, eller känslig hud så kan du använda squalan utan bekymmer. Eftersom det liknar hudens eget ämne är risken för irritation låg. Dessutom täpper det inte till porerna, vilket gör det perfekt även för aknebenägen hud. Squalan är ett superstabilt ämne och kan därför enkelt kombineras med andra ingredienser. Perfekt för att addera i din vanliga hudvårdsrutin under de kyligare månaderna!💞 Så, varför inte börja förbereda huden inför vintern redan nu och stärka hudbarriären med squalan? 🌬️  *Psst! Visste du att Biodermas serum innehåller bland annat squalan? *
**Vad gör egentligen en farmaceut? 🤔** Som farmaceut jobbar man oftast med läkemedel på till exempel apotek, där går jobbet främst ut på att kontrollera att kunderna får rätt mediciner och i rätt doser – men vi har en bred utbildning som täcker mycket mer än så! Farmaceut är ett samlingsnamn för både apotekare och receptarier, där utbildningen är fem respektive tre år lång. Kort sagt är vi läkemedels experter, och kan allt från kroppens uppbyggnad och funktion (anatomi och fysiologi), till cellbiologi, kemi och mycket mer! 👩‍🔬 Men vad betyder det för dig som älskar hudvård? Som farmaceut med ett extra fokus på dermatologisk hudvård kan jag hjälpa dig att hitta rätt produkter för din hud och samtidigt ta hänsyn till eventuell medicinsk behandling 🩵 * **Personlig rådgivning:** Har du problem med akne, eksem eller kanske rosacea? Jag hjälper dig att välja rätt produkter som passar din specifika hudtyp och hudtillstånd.👩‍⚕️🤝 * **Hudvårdsrekommendationer + läkemedel:** Använder du receptbelagda krämer eller kanske Isotretinoin? Då kan jag tipsa om milda återfuktande krämer och solskydd som kompletterar din behandling utan att irritera huden eller täppa till porerna.  Som farmaceut finns jag här för att guida dig till en hudvårdsrutin som funkar för just dig, oavsett om du vill lösa ett specifikt problem eller bara ta hand om din hud lite extra! 🙌 *Psst! Tänkte tipsa om en en storsäljare och personlig favorit; Biodermas micellärvatten, den största flaskan på 500 ml som kostar 255 kr. Om du besöker mig på Kicks Gallerian i Stockholm, så får du med en gåva 👏 så länge lagret räcker: rosa återanvändbara makeup-pads i 3-pack. *
**Hej Communityt!** Jag är så glad över att kunna meddela att jag nu är en del av Kicks Community! 😍✨ Det känns fantastiskt att äntligen få vara här och bidra med min passion för hudvård och skönhet! Jag heter Rebecka och är legitimerad farmaceut. Jag jobbar på Kicks Beauty Pharmacy i Stockholm där jag får nörda ner mig i allt som har med skönhetsprodukter och hälsa att göra. Kom gärna förbi och säg hej om ni har vägarna förbi, så guidar jag dig att hitta produkterna för din hud. 🙌 Nu ser jag verkligen fram emot att även vara aktiv här på Beauty Talk och få dela med mig av mina bästa tips till er i det här fantastiska communityt. Det ska bli så kul att få lära känna er och prata om hudvård! 😊 Jag älskaaar att prova nya produkter, och nu när hösten är runt hörnet måste jag bara tipsa om en nyfunnen favorit – Embryolisse Lait-Crème. 🍂✨ Den håller huden härligt återfuktad och fungerar utmärkt som en makeup-primer. Har ni testat något från Embryolisse ännu? Hoppas ni är lika taggade som mig på att diskutera dermatologisk hudvård och olika hudtillstånd. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller funderingar! 💬 *Psst… jag är en riktigt torris men ser ni vilket GLOW ?!* Missa inte nästa veckas inlägg, där jag djupdyker i vad en farmaceut gör. Kram, Rebecka 💕