**Cicaplast, Cicabio, eller Cicalfate+: Vad är egentligen skillnaden? 🤔**
*Cicaprodukter har verkligen stått i centrum på senaste och det är ju lätt att förstå varför, men vad är egentligen skillnaden mellan dem?*

Från La Roche-Posays Cicaplast till Hailey Biebers favorit Cicalfate+ har dessa rika och härliga salvor blivit en stor del av mångas skönhetsrutin. Alla kan använda dem och de kan användas till otroligt många saker som exempelvis hudirritationer, myggbett, spruckna mungipor, återhämtning efter behandlingar och så mycket mer – alltså suuper mångsidiga! 😍 Men vilken är bäst för just dig? Låt oss ta reda på det och vad som skiljer dem åt!
**Cicaplast (La roche posay)**
En riktig hjälte för dig med torr, irriterad eller känslig hud. Den är återfuktande och har en fylligare konsistens jämfört med de andra. Innehåller **silikoner** som låser in fukt och **sheasmör** som både återfuktar och mjukgör huden. Passar för hela familjen till och med barn som bara är 3 månader gamla.
**Perfekt** för dig som gillar en rik formula och behöver återfuktas.
**Pris:** 109 kr.
**Cicabio (Bioderma)**
Om du vill ha en lättare kräm som inte är vit som de andra två och sjunker in i huden snabbt utan att lämna någon glans är Cicabio ett perfekt alternativ. Känns varken klibbig eller tung.
Innehåller hyaluronsyra som återfuktar på djupet och passar extra bra för irritationer eller till exempel perioral dermatit.
**Perfekt** för dig som inte vill att krämen lämnar en fet eller glansig yta.
**Pris**: 145 kr.
**Cicalfate+ (Avéne)**
För dig som kanske tycker att Cicaplast är för rik eller tung, eller lämnar tilltäpptheter kan Cicalfate+ vara ett bättre alternativ. Formulan är fyllig men smälter ut enkelt, passar bra under makeup och ger ett fint och naturligt glow. Cicalfate+ innehåller bivax, vilket skapar en skyddande barriär och ger lätt återfuktning samt har antiinflammatoriska egenskaper.
**Perfekt** för dig som vill ha ett naturligt glow.
**Pris:** 139 kr
*Vilken är eran favorit? 🩵* **Jag ville tipsa om en favoritprodukt som jag själv använder!**
Den är perfekt för er med känslig och irriterad hud, men passar såklart normal hud också. Förutom att rengöra huden effektivt, boostar den samtidigt hudens naturliga återfuktning.
På bilden nedan ser ni den härliga formulan 🌟

**Anledningar till varför jag älskar denna produkt:**
**🫧 Löddrar perfekt!** Om du, precis som jag, vill att en rengöringsprodukt ska löddra ordentligt för att ge den där riktigt rena känslan, då är denna helt rätt för dig. Den löddrar skonsamt och lämnar huden fräsch och ren.
**☁️ Skonsam:** Den funkar både för ansiktet och ögonlocken, den har ett fysiologiskt pH-värde (kroppens normala pH-värde) och är både oparfymerad och tvålfri. Dessutom är den icke-komedogen och täpper alltså inte igen porerna.
**🥥 Effektiv och vårdande:** Med micellär-teknik binds smuts, föroreningar, smink och överskottstalg, som sedan sköljs av med vatten. Den innehåller även D.A.F™-komplexet som ökar den känsliga hudens toleranströskel, samt kokosglukosid och glycerol-oleate som återfuktar och vårdar huden.
*Har du testat denna? Gillar du den lika mycket som jag? 💞*
**Tips!** Är du ett fan av dubbelrengöring eller kör du med vattenfast makeup? Lägg då till deras Micellar Oil från samma serie för en extra grundlig rengöring.
**För er som bor i Stockholm:** *Den 25:e oktober har vi en Bioderma-expert på plats som kostnadsfritt kommer att analysera din hudtyp med hjälp av en apparat. Dessutom bjuder vi på en fullsize gåva vid köp av valfri Bioderma-produkt, och det kommer att finnas spännande tävlingar, så varmt välkommen!* **Squalane: En superingrediens när temperaturen sjunker ❄️**
På väg till jobbet i morse kände jag verkligen kylan och insåg att det är perfekt att prata om squalane! Men varför är det just under kyligare månader vi bör hålla utkik efter denna fantastiska ingrediens?🤔
**Vad är squalane?**
Squalane är en mjukgörande ingrediens som gör underverk för huden, särskilt under kallare årstider. Men vad är squalane egentligen och varför borde du lägga till det i din hudvårdsrutin? Det är en fettlöslig substans som liknar hudens eget ämne, squalene. Squalene hjälper till att bevara fukt, men vår naturliga produktion av detta ämne minskar tyvärr med åldern. Squalane, som är en stabilare form av squalene, har samma återfuktande och mjukgörande egenskaper och är därför en utmärkt tillsats för att hålla huden återfuktad.
**Hur utvinns squalane?**
Förr utvanns squalene från hajlever – men lyckligtvis inte längre! Numera kommer squalane främst från växter såsom oliver, vilket gör det till ett hållbart och etiskt alternativ.
**Varför behövs squalane under kallare årstider? **
Känner du att huden stramar, är torr eller irriterad när temperaturen sjunker? Squalan smälter in i huden och gör den omedelbart mjukare, hjälper till att "plumpa" huden och ger en fräsch, återfuktad känsla direkt! Jag själv tycker att man får omedelbara resultat.
**Passar alla hudtyper och är enkel att kombinera** ✨
Oavsett om du har torr, fet, eller känslig hud så kan du använda squalan utan bekymmer. Eftersom det liknar hudens eget ämne är risken för irritation låg. Dessutom täpper det inte till porerna, vilket gör det perfekt även för aknebenägen hud. Squalan är ett superstabilt ämne och kan därför enkelt kombineras med andra ingredienser. Perfekt för att addera i din vanliga hudvårdsrutin under de kyligare månaderna!💞
Så, varför inte börja förbereda huden inför vintern redan nu och stärka hudbarriären med squalan? 🌬️
*Psst! Visste du att Biodermas serum innehåller bland annat squalan? *