Vad är urea?
Urea är ett ämne som också kallas för karbamid. Det binder till vattnet💧 i din hud och ”håller kvar” fukten på så sätt. Därför är det ett perfekt mjukgörande och barriärstärkande ämne, speciellt nu när det nalkas ett kallare klimat. I hudvård ser vi ofta urea i en 2-10%-ig koncentration, medan koncentrationen i medicinska🩻 syften kan vara mycket högre och då med syftet att det ska vara uppluckrande vid svårare hudtillstånd.
Själv använder jag urea som hudvård för att motverka och hålla min keratosis pilaris under kontroll. Då har jag en särskild rutin:
- Exfoliera huden i duschen (kan vara mekanisk exfoliering eller exfoliering genom en urea-duschcreme)🧼
- Direkt efter dusch (fortfarande fuktig hud) smörja med 10% urea🚿
- Låta torka in och eventuellt på med en fetare kräm, ofta innehållande sheasmör🧴
Jag har då kämpat med knottror hela mitt liv och denna rutin har gjort mig besatt av min hud (IIIIIHHHHHHH blir glad bara av att kunna skriva detta).
De flesta hudar tål urea men tänk på att om din hud är sprucken eller irriterad kan det svida vid applicering. Applicera aldrig i ett öppet sår!
Vilka produkter med urea/karbamid använder du själv och i vilket syfte?