Det är fredag och dags för mig att visa upp mina krämer!
Har alltid olika krämer på rotation men var sugen på att testa Embryolisses virala produkt fast varianten utan parfym, så det är den jag har kört varje morgon de senaste 2 månaderna (är chockad över hur länge 100ml egentligen håller). Dock har det kliiiiiiat i mina fingrar att få köpa Exuviance Age Reverse Hydrafirm Moisturizer sedan jag fick ett sample på den. Jag har kört på “project pan”-mentaliteten (att göra slut på en produkt inom en kategori innan jag köper en ny) så det får vänta i 2 månader till typ😭.

🧁Embryolisse Lait Crème Sensitive - en multifunktionell kräm som blivit viral för den används av makeup-artister och som ger en flawless primer-bas. Kan även användas som dagkräm, ansiktsmask och en mjölkig sminkborttagning. Innehåller aloe vera och sheasmör (älskar!!) och känns verkligen snäll mot huden, konsistensen känns som lättvispad grädde. En helt okomplicerad kräm helt enkelt. Har införskaffat mig en kräm från samma märke fast med fransk klöver som sägs ge samma effekt som retinol.
🛡️LRP Cicaplast B5+ - denna känner ni nog redan till: en barriärkräm med pantenol som reparerar och skyddar. Används av mig inför extra kalla dagar men även sporadiskt som nattmask! Lite mer friktion i denna så behöver jobba in den mer än en vanlig kräm.

Vad som inte syns på bilden är min SPF: nämligen LRP’s Anthelios UVmune Ultra Light Creme SPF50+. En vattentunn klassiker som inte lämnar en vit hinna och som har ett kemiskt skydd.
Snabb recap på skillnaden mellan kemiskt och fysikaliskt solskydd:
🪞Fysikaliska skydd (kan innehålla ex. zinkoxid och titandioxid) lägger sig på hudytan och reflekterar, sprider samt delvis absorberar UV-strålning. De passar ofta känslig hud men kan ge en vit hinna.
🧲Kemiska skydd absorberar UV-strålning och omvandlar den till värme. De är tunnare i konsistensen och mer kosmetiskt behagliga