/ **Hudvårdsrutinen under aknemedicinering?** Går du på en
Rebecka
KICKS Farmaceut
08/11/24-17:16(redigerad den 08/11/24-17:50)

Hudvårdsrutinen under aknemedicinering?

Går du på en uttorkande läkemedelsbehandling? Isåfall har vi lite olika alternativ på fuktkrämer som jag ville tipsa om 💊💫

Många läkemedel kan ha uttorkande effekter, och isotretinoin är ett exempel på ett sådant läkemedel. Vid viss läkemedelsbehandling kan man uppleva behov av extra fukt, särskilt under vintermånaderna när huden ofta är extra känslig för uttorkning.

Några av produkterna jag rekommenderar, alla har en lätt konsistens men har sorterat dem i ordningen lättast, medel och rikare :)

• La Roche-Posay Effaclar H Iso-Biome Creme: Lätt icke fet konsistens som absorberas snabbt och ger fukt i upp till 48 h, torkar in mattast av de tre, innehåller niacinamid och lipider som lugnar och stärker hudbarriären.

• Avéne Cleanance Hydra Cream: Lätt konsistens som ger lite lyster. Innehåller glycerin och är en återfuktande kräm. Innehåller även bisabolol som huvudsakligen utvinns från kamomillblomman och lugnar rodnad.

• Bioderma Sébium Hydra: Huden lugnas och återfuktas. Fjällning, rodnad och stramkänsla motverkas. Innehåller blandannat Rhamnos och glycerin som ger fukt och mineraloljor som lägger sig som ett skyddande lager. Lite rikare i konsistensen och ger lyster.

Om du vill ha en komplimenterande rengöring så har jag taggat några nedan 😌 Tips vid uttorkande aknebehandling! Undvik solen och exfolierande ämnen, nu är det endast milda produkter som gäller! Vid behöv kan även läppbalsam och ögondroppar behövas 🫧☁️

Om du bor vid en flagshipbutik (Stockholm, Göteborg eller Malmö) så är du välkomen in och känna och klämma på dessa produkter. Vi faramaceuter guidar dig att hitta produkterna som passar just din hud 🤍