KORTISON!!đ©đœââïž
Som farmaceut gav jag ut kortison i topikal form (den form som anvĂ€nds pĂ„ huden) dag in och dag ut nĂ€r jag jobbade pĂ„ apotek.đ©đœââïž Idag sĂ€ljer jag ingenting innehĂ„llande steroider MEN jag har en viktig del i eftervĂ„rd och kompletterande vĂ„rd. Hur undrar ni? Jo;
-
Viktig del i att motverka att huden tunnas OCH torkas ut Ă€r att Ă„terfukta! Ăven hudbarriĂ€ren kan rubbas. Ceramider och andra fetter Ă€r essentiella för detta. Börja alltid med kortisonet och vĂ€nta tills det har sjunkit in i huden innan du gĂ„r in med fuktkrĂ€men. Hur lĂ„ng tid kan bero pĂ„ kortisonet och det kan vara allt frĂ„n 15 minuter och uppĂ„t. đ
-
I och med att huden kan kan tunnas ut utav kortisonkuren blir man ocksĂ„ mer kĂ€nslig för solen. Kan inte förklara nog hur kritiskt det Ă€r att solskydd anvĂ€nds, Ă„ret runt men extra mycket under solhalvĂ„ret. SPF 50+ och klĂ€der ska skydda omrĂ„det, slutdiskuterat. đŠïž
-
Detta hoppas jag Ă€r underförstĂ„tt, men absolut inga andra starka aktiva Ă€mnen pĂ„ samma hudomrĂ„de under kurens gĂ„ng. đ§Ș
-
Fokus pĂ„ en mild och Ă„terfuktande rengöring. Inget uttorkande eller exfolierande. đïž
Jag tycker att det ska vara olika produkter beroende pĂ„ vem du Ă€r och vilket behov du har och dĂ€rför kommer inte jag att lĂ€nka exakta produkter för just detta syfte men jag finns hĂ€r tillsammans med mina kollegor i butik (stockholm, göteborg och malmö) för skrĂ€ddarsydd rutin just för dig. â€ïž