Då var det dags för nästa tema, nämligen exfoliering och toners! Min hud är rätt så tunn så produkterna med syra kan jag bara använda ca. varannan dag (om jag inte har ett särskilt syfte som exempelvis jag har nu – att bli av med pigmenteringar runt munnen av gamla finnar).
💦Klair’s Hydrating Supple Toner – Min nuvarande favorit! Jag är nyfrälst av denna toner som känns som vatten men med något högre densitet. Denna återfuktar så huden känns som när man är i en ångbastu – som om den vore SPRÄNGfylld med fukt. Jag är snabb med mitt serum när denna har fått sjunka in.
🧚🏼Pixi Glow Tonic - 5% AHA syra som exfolierar alldeles lagom för användning varje dag. Denna ger mig en jämnare, klarare och mer strålande hud. Använder denna på en bomullsrondell och njuter extra mycket av att se alla orenheter som hamnar på rondellen hehe.
🧟Paulas choice BHA - en GRYM BHA toner som får min hud att återuppstå från de döda. Den minskar mina pormaskar och tilltäppta porer och är fettlöslig = sjukt glow. Kör denna rakt i (rengjord) handflata och klappar in. That’s all it needs.

🌅Exuviance Skinrise Morning Glow pads - när jag känner att jag vill ha ett helt nytt ansikte (känner ni också så ibland?) är det denna med PHA jag kör på. Klipp av en pad på mitten (räcker gott och väl för hela mitt ansikte om jag avvänder båda sidor av den avklippta halvan) och svep över ansiktet. Jag jobbar med extra feta produkter efter jag kört denna och skippar gärna serum då det kan bli för mycket produkt enligt mig.
Men vad är då AHA, PHA och BHA?
PHA - Mild och skonsam syra som tar bort gamla hudceller, perfekt för en yngre hud eller känslig hud. Verkar återfuktande och har störst molekyler av alla 3 syror och kan därför tom att användas på en eksembenägen hud (inte på ett aktivt utbrott dock!!).
BHA – fettlöslig syra som effektivt jobbar mot porer och talgproduktion. Är även antiinflammatorisk och passar känslig hud.
AHA – vattenlöslig syra som jobbar mot linjer och ojämn hudton. Finns olika AHA-syror; glykol-, mandel- och mjölksyra.
Glykolsyra - har minst molekyler av AHA:erna = penetrerar huden ”djupast” av syrorna.
Mandelsyra – passar en fetare hy.
Mjölksyra – balanserar huden.
För dig som är nyfiken på vad enzympeeling och multi-peeling är– hoppa över till vår Hudterapeut Annas inlägg!