Cica-lovers se hit!❤️🩹
Om du har haft någorlunda koll på hudvårdsvärlden så vet du vad Cicaplast från LRP är. En legend, en kultfavorit, en favorit hos mig. Men!! Om du någonsin har känt att du hade velat utforska en icke-kommodogen variant eller en variant som är godkänd att ha i intimområden(!!!) bör du kolla hit. Jag ska nämligen berätta för er om vad vi har för alternativ till Cicaplast.
🌿Lite background info: namnet "cica" i hudvård kommer vanligtvis ifrån att produkten innehåller ingrediensen centella asiatica, en ört som används för att minska inflammation och lugna irriterad hud. Cica-produkter brukar vanligtvis passa vid känslig eller irriterad hud, efter skada/trauma på huden eller för att motverka ärr. Resultatet kan optimeras om det kombineras med ingredienser som zink, glycerin, pantenol och ceramider. Värt att nämna är att inte alla ”cica”-benämnda produkter måste innehålla centella.🌿
Till cica-familjen dårå:
🧴 La Roche-Posay Cicaplast (denna känner ni redan till så kommer inte skriva något här)
🧴 A-derma Dermalibour+ Repairing Cica-Cream
Först ut har vi en icke-kommodogen (men ändå den tjocka härliga konsistensen) variant. Icke-kommodogen = icke-tilltäppande. Är baserad på det ekologiska havreextraktet Rhealba havre som A-derma har patenterad, och även zinkoxid och glycerin.
🧴 Biodermas Cicabio Crème+
Näst ut är den varianten som går att använda ÖVERALLT och som också är tunnare i konsistensen, för dig som har svårt för det lite fetare. Användningsområden: yttrre intimområden, vid perioral dermatit, ärr, spruckna mungipor, torra vattkoppor, solbränna, insektsbett, efter laser, peeling, vaxning och ärrmassage efter exempelvis ett kejsarsnitt (!!!). Kan användas av hela familjen (utom prematurfödda bebisar). Innehåller Antalgicine som “stänger av” eller dämpar den signal som gör att huden känns öm eller svider när den är skadad.
🤓🥼🧪🧫
För oss nördar vill jag bara förtydliga skillnaden mellan hur Centella och Antalgicine verkar:
• Centella asiatica verkar cellulärt, alltså på hudceller (fibroblaster), för att stimulera reparation, kollagen och antiinflammation.
• Antalgicine verkar neurologiskt, alltså på hudens nervreceptorer, för att minska sveda, klåda och obehag.
🤓🥼🧪🧫
Coolt va?!