Humectants vs Occlusives (pt.2) What are occlusives? ❀ Occlusives are a class of ingredients designed to provide a protective seal over skin and lock in hydration.  ❀ The effect is retained skin moisture, reduced irritation and skin barrier restoration. ❀ They also help keep irritants, allergens and other harmful particles from being able to enter your skin. ❀ Occlusives often have a thick, heavy consistency when used topically, making them an ideal pick for very dry skin. Popular occlusive ingredients include waxes, petrolatum, dimethicone, silicone and mineral oil, which are commonly found in moisturizers.  Common occlusive agents include waxes (carnauba and beeswax), silicone, oils (olive and soybean), dimethicone, lanolin, mineral oil and white petrolatum.
Humectants vs. Occlusives (pt.1) Let me help you find the right moisturizer for you :) What are humectants? ❀ They bond with water molecules and draw water to the skin. ❀ They do not create a film or barrier on the surface of the skin to prevent water loss.   ❀ Since they're generally more lightweight, humectants work especially well for people with acne prone or oily skin. ❀ All skin types can opt for humectant based moisturisers for the daytime because they hydrate well without clogging the pores. Humectant ingredients commonly known are amino acids (urea), sugar alcohols (glycerol and sorbitol), honey, molasses, aloe vera gel, ceramides, alpha-hydroxy acids (lactic acid), glycerin, hyaluronic acid,etc Hydration superstars Glycerin and Hyaluronic acid are two of the more commonly used humectants in skin care.
Jag blev så glad över att få vara med att testa Cera Cleanser från Biotherm 😀Jag har använt den varje kväll under 10 dagar nu. Jag har först tagit makeup-remover för att få bort mitt vattenfasta smink och sen gått på med denna direkt efter. Den har en mild, behaglig och samtidigt fräsch doft som jag uppskattar och den känns lyxig vid användning. Jag behöver inte ta särskilt mycket produkt för att få önskat resultat, då den är dryg. Produkten löddrar fint och tar lätt bort alla sminkrester som jag har kvar i ansiktet och den lämnar en trevlig känsla på huden efteråt. Jag är både torr samt har en känslig hud som ofta reagaerar på många produkter. Men inte den här! Huden känns både återfuktad och fräsch efter rengöring. Jag har bara positivt att säga om Cera Cleanser då den blev en hit för mig! Kan varmt rekommendera den 😀
Jag har fått äran av Kicks att testa detta serum från Kiehl's.Nu har jag använt detta serum i cirka 3 månader. Jag har velat använda det en längre period innan jag ger en recension av det. Jag älskar förpackningen och pumpen på själva flaskan. Den är lätt att använda och tycker designen är fin. Serumet upplevs som drygt och är enkelt att applicera. Den går in i huden relativt snabbt och jag upplever huden mjuk och återfuktad efter applicering. Jag har bara använt serumet på halva ansiktet, just för att verkligen kunna göra en ordentlig utvärdering. Enligt kicks hemsidan i beskrivningen av produkten så är retinol känt för att synligt reducera rynkor, förfina hudens struktur och öka fastheten.Såhär tre månader senare så upplever jag att porerna är lite mindre synliga och även att vissa av rynkorna inte är lika djupa och synliga som andra sidan av ansiktet. Min hud har inte alls reagerat på produkten så det är relativt lite retinol i detta serum. Vilket är bra om man kanske har lite känslig hud och vill prova att testa retinol. Överlag så gillar jag produkten och skulle kunna tänka mig att köpa den igen. (Bild lånad från Kicks egna hemsida)
Kan inte hålla mig, måste ställa frågan när jag såg en kommentar om att kalendrar för 2024 redan börjar planeras för produktion på vissa håll. Hur många skulle vara taggade på att Margareta Grääs släpper egna kalendrar, förslagsvis genom Kicks? Tänk er * En med enbart smink * En med hud- hårvård och parfym * En mix av ovanstående Alla med saker som Maggisen valt ut själv. Om de går att få med majoriteten av favoriterna härifrån men de tror jag ☺️ Hon vet vad som är hett, vad vi vill ha, vilken kostnad som skulle funka för de flesta av oss och sitter verkligen på en enorm erfarenhet av just kalendrar. Enda kravet man skulle vilja belysa är att det görs en väldigt stor upplaga, så de inte säljer slut dom första minuterna utan får gå viral så fler har chans att beställa den. Det om något skulle nog bli storsäljare. Jag hade köpt den iaf 🤚🏼 Hade du? 😃 Om de här bryter mot vad som får läggas ut så ber jag om ursäkt Kicks 🙏🏼🤍
🧖🏽‍♀️Nyhetsspaning - BeautyAct🧖🏽‍♀️ På senare tid har det kommit hela tre finfina hudvårdsnyheter från BeautyAct som jag tänker att vi ska spana in. Jag är väldigt imponerad av alla tre faktiskt. 😍 Vi kikar lite närmare: 🍦Niacinamide Glass Cream - den här krämen är i gelkonsistens och fullproppad med niacinamid och PHA-syra. Den jobbar på hudbarriären, binder fukt, jobbar på pigmenteringar och porer samt ger ett otroligt glow som ni kan se. 👁️ HydraRepair Melting Eye Cream - den här ögonkrämen kommer med en metallapplikator som svalkar huden under ögonen vi applicering, underbart för påsar på morgonen! Annars innehåller den ceramider, hyaluronsyra och adenosine som återfuktar, lugnar och gör huden mjuk och därmed minskar på de fina linjerna. ☀️ HydraRepair Melting Cream SPF30 - det här är en kräm fullproppad med hyaluronsyra som binder fukt samt SPF30 (UVA- och UVB-skydd). Det är super under smink och lämnar ingen vit hinna alls. Vilken är din bästa produkt från BeautyAct? 🫶🏼✨
Hugo Boss ALIVE Parfum Blev via KICKS Beauty Talks utvald som Beauty Tester för denna parfym från Hugo Boss. Flaskan är snygg, enkel och stilren i lackrött. Jag läste först på lite om doften och hur den beskrivs och då nämns bara tre doftnoter och det är jasmin, vetiver (ett gräs med stark träig doft med undertoner av jord, läder och viss rökighet) och läder. När jag sedan testade den första gången var det så många fler doftnoter jag kände så jag blev faktiskt lite förvirrad. Först så blev den på min hud både lite frisk men också mustigt fruktig, sedan blommig, och då pratar vi ett helt hav av vita jasminblommor. Efter någon timma mycket träig och animalisk (varm, läder och lite sötma). ALIVE Parfum är en kraftfull doft med mycket energi och styrka men ändå klassisk och lite gammaldags på något sätt. Håller otroligt länge. För mig är detta en kvällsdoft och mer en höst-och vinterdoft än en sommardoft. Hittade till slut på Hugo Boss egna sidor information om doften och där uppges den innehålla även krispigt äpple, plommon och vanilj utöver de tidigare nämnda jasmin, vetiver och läder så då hoppas jag att jag kunnat förmedla doftupplevelsen. Då jag hade svårt att placera den i början testade jag den också på två andra personer och den utvecklades ganska olika på oss tre så mitt råd är som alltid: Prova den på din hud i butik och provdofta under några timmar.
Blev utvald som Beauty Tester att testa denna fina doft från Hugo Boss. Har haft den på mig nu ett par dagar. Var rädd att den skulle vara tung men när man hade haft den på sig ett tag blev doften mjukare. Man ska nog vara försiktig med att inte överdosera den dock. A little goes a long way. Doften beskrivs som följande: ’toppnoter av osmanthus-blomma intensifieras hos denna damparfym för att ge doften en kraftfull sensualitet. Hjärtnotens sammetsmjuka ambrettfrö hypnotiserar sinnena och tillsammans med vit mysk i basen får BOSS The Scent sin alldeles unika magnetism.’ Hållbarheten är bra, den försvinner inte under dagen som många parfymer kan göra, utan finns kvar och doftar sådär lagom. I och med detta så skulle den kunna funka som vardagsdoft för den som gillar det lilla extra även till vardags.  Jag tycker den är en perfekt doft inför middagar eller utekväll, den känns kvinnlig och lite mystisk på något vis. Kan varmt rekommendera den! 
Här är mina 3 favoriter bland fuktgivande schampon 💧 Mitt hår är långt, med blekta slingor och består av många tunna hårstrån och några medeltjocka och håret är tjockt. Mitt hår är torrt och med en normal- torr hårbotten. Från vänster Lealou Dipin Moisturizing Shampoo. Ett otroligt gott doftande schampo, doftar underbart av champange & fläder🥂💧 Mycket löddrigt, härligt men lite svårt att få ur håret eftersom vi har ett så mjukt vatten med lite dåligt tryck hemma. Svenskt märke som är från samma företag som gör Maria Nila om jag fattat rätt. R+Co Atlantis B5 Schampoo. Har en mild fräsch grön doft. Uppfattar alla schampon, balsam och inpackningar från R+Co som milt doftande meddans balsamspray/Detangle och fuktgivande krämer/treatments doftar lite mer. Älskar att använda det ihop balsamet i samma serie. Den här har jag använt upp fyra flaskor av💚💙 Håret mår bra av det här. Amerikanskt och veganskt. Sachajuan Moisturizing Schampoo. Det doftar kryddigt och väldigt gott. Det här schampot är svenskt. Är lite extra kär i det här schampot just nu, håret blir fint och löddrar lagom mycket för mig.Har kvar till en till schamponering sen blir den en ny flaska😍! Vad har ni för favoriter bland just fuktgivande schampon? Nåt någon är nyfiken på av min favoriter?💧
Det här är min Moroccanoil hydration All in one leave-in conditioner. Imorse tog den slut och den mysiga mjukt söta och lite mintiga doften av den kommer jag förknippa med sommar 2023. 🌸 Köpte den huvudsakligen som hjälp för att smidigt reda ut mitt hår som är långt och består av mest många, många tunna fina hårstrån och några medeltjocka. Först blev jag lite sur när jag använde den för jag sprayade långt uppe på hjässan och håret liksom klibbade ihop sig där. Den är lite olik andra balsamsprayer/detanglers som jag använt. Men nu kände jag att det var tråkigt att den tog slut. Den gav endel fukt och jag lärde spraya en bra bit ifrån för att den inte skulle "punktmarkera" , fick en känsla av att den stärkte håret. Kanske köper jag den igen. Jag är inte frisör, men tror att den kanske kan passa grövre hårstrån bra. Doften är som sagt mysig och om jag minns rätt så har schampot och balsamet i serien Hydration liknande doft, men lite mintigare.
En riktigt bra barriärkräm! Min torra, mogna och lite irriterande hud mår bra av den här här krämen. Min hud är som sagt torr och behöver därför mycket fukt och så har det alltid mer eller mindre varit. Jag har haft nöjet att få testa den här krämen och det är nu en favorit hos mig! Så kul när man får en produkt att testa och blir så glad under testandet. Min hud mår både bra och blir ordentligt återfuktad av den. Som många andra har jag lyckats anvönda lite för mycket av en produkt med Aha-syra och huden blev röd och irriterad. Sa tvärt ifrån och jag hsde ju såklart skadat hudbarriären. Så den här krämen är som bomull för min hud. Den stärker, återfuktar och jämnar samtidigt fint ut hudtonen. Är supernöjd! Det är en krämig formula som är väldigt dryg. Så vädigt lite behövs vid användning och den räcker länge. Krämen innehåller ceramider som en mogen hud som min beböver och även Biotherms egen ingrediens Life plankton som har en vårdande effekt. Utöver det så innehåller den också Centella asiatica som ska stärker hudbarrären. Doften är jättefin, lyxig och fräsch. En unisex doft som jag verkligen uppskatter! Även designen är riltigt bra och snygg. Kocket bär en stilren våg som ser ut som ett smycke. Det finns ett extra lock under. skruvlocket som skyddar innehållet. Burken är tung och till stor del tillverkad av returglas. Krämen är till 90% biologiskt nedbrytbar och produkten är tillverkad med respekt för marina miljöer. Tack för att jag fick testa den här fina krämem Kicks!