###### **Ny era inom hudvård: Longevity skincare ✨**
######
Tänk hudvård som inte bara fokuserar på att fixa huden här och nu, utan på att hålla den frisk, stark och glowig länge. Det är precis vad Longevity skincare handlar om. Och ja, det är mer än en trend, det är ett nytt sätt att tänka hudhälsa.
Anti-age vs Longevity – vad är skillnaden?
Traditionell anti-age försöker ofta släta ut ålderstecken när de redan syns.
Longevity handlar istället om att stärka huden långsiktigt, förebygga skador och stötta hudens egna funktioner. Målet? Inte att stoppa tiden, utan att huden ska åldras så bra som möjligt.
Ett helhetstänk för huden
Precis som med vår allmänna hälsa handlar longevity om kvaliteten på åren, inte bara antalet. Med rätt hudvård, bra livsstilsval och ingredienser som stärker huden kan den behålla sin lyster och balans längre.
Så tänker du longevity i din rutin
Det handlar inte om fler produkter, utan smartare val:
✔️ Solskydd varje dag
✔️ Aktiva ingredienser i lagom takt
✔️ Fokus på återfuktning och en stark hudbarriär
Ingredienser du kommer höra mer om är peptider, exosomer och NAD+-boostande teknologi — ingredienser som hjälper huden att reparera och skydda sig själv bättre.
En longevity-favorit
Cellular Youth Longevity Serum är ett exempel på en produkt som stöttar hudens egna processer istället för att pressa fram snabba resultat — perfekt för dig som vill tänka långsiktigt och låta huden åldras med stil. **Hej Beauty Talk 💜**
Jag vill dela lite mer om hur vi tänker kring hud på Paula’s Choice – för det genomsyrar verkligen allt vi gör.
Hudvård ska vara baserad på forskning – inte trender
Vi väljer ingredienser med dokumenterad effekt i rätt koncentrationer. Det betyder att varje produkt har ett tydligt syfte:
– Exfoliering som faktiskt förbättrar hudstrukturen
– Retinoider som jobbar på rynkor och ojämn hudton
– Antioxidanter som skyddar mot yttre stress
Det ska finnas en varför bakom varje formula.
Parfymfritt – alltid
Vi använder inte tillsatt parfym eller eteriska oljor, eftersom de kan irritera huden över tid. Hudvård ska stärka huden, inte utmana den i onödan.
Barriären först
En stark hudbarriär är grunden till allt. Många problem – känslighet, yttorrhet, plötsliga utbrott – handlar om en försvagad barriär.
Därför pratar vi mycket om: Ceramider, Ectoin, Kolesterol, Fettsyror
Och lugnande ingredienser som stärker hudens motståndskraft
Aktiva ingredienser ger bäst resultat när huden är i balans.
Smart exfoliering
Vi var först med att popularisera leave-on-exfoliering med BHA – och det är fortfarande en hörnsten i vårt tänk. Rätt syra, i rätt styrka, använd regelbundet men skonsamt = klarare, jämnare hud över tid.
Transparens & utbildning
Utbildning är en del av vårt DNA. Vi vill att ni ska förstå vad ni använder och varför. När man förstår sin hud tar man bättre beslut – och slipper hoppa mellan produkter.
Så låt oss göra det här tillsammans 💬
Berätta: Vad vill ni optimera i er rutin just nu?
Så guidar jag er enligt Paula’s Choice-filosofin – resultatinriktat, balanserat och hållbart för huden Hudvårdsmyterna du (kanske) fortfarande tror på – och hur du fixar dem
Hej bästa ni,
Som hudterapeut får jag ofta frågor om vad som verkligen funkar för huden och vad som bara är myter. Jag vet, det är lätt att bli lite snurrig bland alla tips på sociala medier, reklam och vad kompisar säger. Så idag tänkte jag dela med mig av några vanliga myter och ge mina bästa tips på hur du gör istället.
Myt 1: Ju mer produkt, desto bättre resultat
Jag ser ofta kunder som vill ha “all the layers” i sin rutin – serum här, olja där, kräm ovanpå. Men huden kan bara ta upp en viss mängd. Överdosering kan till och med irritera.
Lena tipsar: Håll det enkelt: fokusera på ingredienserna och vad du vill uppnå för resultat, inte antalet lager. Kvalitet framför kvantitet – och kom ihåg att konsekvent, långsiktig användning är det som verkligen ger resultat.
Myt 2: Torr hud behöver bara fet kräm
Många hoppar direkt på tjocka krämer, men det hjälper inte alltid – huden behöver först fukt och näring på djupet för att verkligen må bra.
Lena tipsar: Börja med en mild exfoliering ett par gånger i veckan för att avlägsna gamla hudceller och göra huden mottaglig för de aktiva ingredienserna i dina produkter. Använd sedan ett behandlande serum med fuktbindande ingredienser som ectoin, hyaluronsyra eller glycerin – serumet arbetar på djupet, medan krämen mest skyddar och återfuktar ytan. Toppas det med en mild, närande kräm får du en mjuk, återfuktad hud utan tung, kladdig känsla.
Myt 3: SPF behövs bara när solen skiner
Här får jag alltid höja rösten lite 😉 Solen påverkar huden varje dag – även på molniga dagar, under vintern och när du sitter vid ett fönster på jobbet. UVA-strålar är faktiskt lika starka året runt och tränger djupt in i huden. Paula brukar kalla dem för “the silent killer of the skin” eftersom de långsamt bryter ner kollagen, orsakar pigmentfläckar och bidrar till för tidigt åldrande – helt utan att du märker det.
Lena tipsar: SPF 30 eller högre varje dag är ditt enklaste, snabbaste skydd. Tänk på det som en “daily shield” för huden! Vill du boosta effekten? Applicera solskyddet som sista steg i morgonrutinen och kombinera gärna med ett antioxidant-serum – det ger extra skydd mot miljöpåverkan. Små, konsekventa steg varje dag gör stor skillnad över tid.
Att rensa bort myter och hitta det som verkligen funkar kan kännas lite överväldigande men tro mig, små justeringar gör stor skillnad. Tänk på mig som din hudvän här på KICKS: jag vill att du ska känna dig trygg med din hudvård och veta att rätt produkter verkligen ger resultat.
Sista tips: Skriv ner din rutin och följ upp hur huden reagerar efter några veckor. Ibland är det små förändringar som ger det största glowet!